۴ ماه از افتتاح آزادراه شیراز اصفهان می گذرد و در این مدت ۱۲ نفر از هموطنانمان جان خود را در این محور از دست داده اند، آماری که در مقایسه با بزرگراه شیراز اصفهان، کاملا کاهشی است. از طرفی بررسی ها اصلیترین عامل این حوادث را سرعت بیش از حدود تعیین شده می داند که فقدان پیوست فرهنگی در هنگام افتتاح آزادراه را نشان می دهد.
به گزارش اول فارس ، از ابتدای افتتاح آزادراه شیراز اصفهان در ۲۰ مهرماه سال جاری تا ۶ بهمن ماه مجموعا ۹۹ فقره تصادف ثبت شده است که ۱۰ مورد تصادف منجر به فوت و ۲۷ مورد تصادف جرحی بوده است. در این حوادث متاسفانه تا ۶ بهمن ۱۰ نفر جان خود را از دست داده اند و ۴۵ نفر نیز مجروح شده اند.
اگر حادثه برخورد خودروی شاهین با نیوجرسی جاده در کیلومتر ۱۸۳ آزادراه اصفهان -شیراز با دو فوتی و دو مصدوم در روز ۱۸ بهمن را نیز به این آمار اضافه کنیم، این رقم به ۱۲ فوتی و ۴۷ مجروح می رسد.
همچنین تا ۶ بهمن ماه ۶۲ حادثه رانندگی در آزادراه شیراز اصفهان منجر به خسارت ثبت شده است.
حوادث رانندگی آزادراه یک پنجم تصادفات در بزرگراه شیراز اصفهان است
امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس د در خصوص حوادث رانندگی آزادراه شیراز اصفهان گفت: حداکثر سرعت مجاز روزدر بزرگراه ها ۱۱۰ و در آزادراه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است . اماچون هنوز نتوانستهایم دوربین های سرعت سنج را نصب کنیم، چیزی که آمارها نشان میدهد ۸۰ درصد تصادفات بخاطر سرعت زیاد است.
وی تأکید کرد: باز هم با وجود همین شرایط یک پنجم تصادفات در بزرگراه شیراز اصفهان هم نیست.جمشیدی گفت: آزاد راه ۶ زیر گذر دارد و کانکس های اورژانس و پلیس هم مستقر هستند. قبل از افتتاح ۶ قطعه اول وزارت راه و شهرسازی به ما قول داد ۱۰ خودرو جهت گشتهای پلیس راه تامین کنند اما تا الان بدقولی کرده است.
وی افزود: در تامین دوربینهای ثبت تخلف اعتبار مورد نیاز تامین شده و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال انجام مراحل مناقصه و انعقاد قرارداد با پیمانکار میباشد و انشاالله تا اواخر بهار سال آینده راه اندازی خواهد شد.تا قبل از ایام نوروز فیزیک دوربینها نصب می شود.
علیرضا راستیار، مدیرکل راهداری استان فارس نیز در خصوص نصب دوربینهای سرعت سنج در آزادراه گفت: پیمانکار نصب دوربینهای آزادراه انتخاب شدند و امیدواریم با همکاری که مجموعهی توزیع برق شیراز و استان میتوانند در تامین برق با ما داشته باشند و همچنین مخابرات بابت ارسال داده به سرورهای مرکز مدیریت راههای راهداری و سرور پلیس، انشاالله تا قبل از ایام نوروز فیزیک دوربینها نصب شود.
وی افزود: ادامهی کار با همکاران ما در پلیس راه است که باید کد ثبت تخلفات برای دوربین ها یک به یک اخذ شود و بتوانند از آن استفاده کنند.
مدیرکل راهداری استان فارس در موضوع دوربینهای نظارت تصویری گفت: یکی از مصوبهها این بود که ما در کل محورهای استان بایستی دوربینهای نظارتی داشته باشیم. ۱۰ سامانه برای دوربین های آزادراه پیشبینی کردیم، مخصوصا در مناطقی که برفگیر و صعب العبور است.
وی افزود: پیمانکار این موضوع هم انتخاب شده و تاقبل از ایام نوروز این ۱۰ سامانه دوربین که پایش سطح ترافیک آزادراه را ارایه میدهد، می توانیم روی مرکز مدیریت راه های استان فارس به صورت آنلاین داشته باشیم.
راستیار گفت: آخرین موضوع ۶ سامانه های تردد شمار است که میزان تردد را به تفکیک نوع ناوگان، ناوگان نیمه سنگین و سواری را به ما میدهد که پیمانکارش از یک ماه گذشته تقریبا در بستر آزادراه در حال فعالیت است و حداکثر تا پایان این ماه انشالله تردد شمارها میتوانند داده و ارسال اطلاعات به سامانهها را داشته باشند و ما میتوانیم کنترل و رصد کنیم و آمادگی این موضوع را داشته باشیم که کجاها نیاز به استقرار پلیس است، کجا نیاز به خدمات رسانی بیشتر است. چون میزان و نوع تردد ناوگان را از طریق این سامانههای به ما اعلام میشود.
وی تصریح کرد: روی هم همچنین ۴۰ سامانهی هوشمند در بستر آزادراه توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس پیش بینی شده و تا چند ماه آینده هم انشاالله به بهره برداری می رسد.علت تصادفات نبود این سامانههای هوشمند، نیست.
مدیرکل راهداری استان فارس در پاسخ به این پرسش که آیا نبود این سامانههای هوشمند دلیل تصادفات بوده؟ گفت: خیر؛ علت تصادفات باید جای دیگر پیدا کنیم. آزادراه محوری است با تمام مشخصات ایمنی. یعنی بالاترین مشخصات ایمنی یک محور در آزادراه تجمیع شده و موضوع تصادفات باید در علل دیگر جستجو کرد.
راستیار با بیان اینکه علت تصادفات در استان فارس فیزیک جاده کمتر است، گفت: بین چهل و پنج تا پنجاه و پنج درصد تصادفات در بزرگراههای استان اتفاق می افتد. یعنی تصادفات بیشتر از نوع واژگونی، عدم توجه به جلو و… است و علت حادثه کم عرض بودن جاده یا نقاط حادثهخیز و یا قوسهای متوالی در محور و به طور کلی فیزیک جاده نیست و به رفتار راننده برمیگردد.
وی افزود: بایستی یک پیوست فرهنگی ما برای تصادفات استان پیشبینی کنیم که این موضوع مورد تاکید استاندار فارس در شورای راهبردی تصادفات قرار گرفته است.عمده تصادفات عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه است؛ جریمه ای که برای سرعت غیرمجاز در نظر گرفته شده با سی هزار تومن است!!
مدیرکل راهداری استان فارس با بیان اینکه همه دستگاهها باید پای کار ما بیاییند تا بتوانیم تصادفات استان فارس را کنترل کنیم، گفت: آزادراه بالاترین شاخصهای ایمنی را دارد و عمده تصادفات عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه است که به رفتار راننده برمی گردد. یعنی رفتار راننده باید اصلاح شود.
راستیار گفت: فیزیک جاده بر مبنای سرعت مطمئنه که در یک محور دو خطه که حداکثر سرعت مجاز آن در روز نود و پنج کیلومتر و در شب هشتاد و پنج کیلومتر است، طراحی شده و اگر من راننده با سرعت صد و بیست کیلومتر حرکت کنم دچار چالش رخداد حوادث ترافیکی خواهم شد.
وی تصریح کرد: جریمه ای که برای سرعت غیرمجاز در نظر گرفته شده با سی هزار تومن است. آیا رانندهای که در آزاد راه با سرعت میرود سی هزار تومان برایش علاجی دارد؟ مثلا در آزاد راه پنج بار هم توسط دوربین هم ثبت شود ، سر جمع میشود ۱۵۰هزار تومان! جرایم ما بازدارنده نیستند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار بود هفته نخست بهمن ماه آنتن دهی آزادراه را بهبود دهدمحمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس هم در پاسخ به خبرگزاری فاس علت تصادفات را فیزیک جاده ندانست و گفت: این جاده از بهترین جادههای کشور است و ایمنی لازم را دارد، ممکن است خدمات حاشیه جاده کامل نباشد مثلا اورژانس هنوز مکانش ساخته نشده، یا اتاق مخصوص پلیس هنوز احداث نشده است اما اورژانس و پلیس حضور دارند و خدمات رسانی می کنند.
وی گفت: خود جاده ایمن است اما وقتی که فردی با سرعت بیش از حد مجاز حرکت می کند مشکل از جاده نیست.
طالبان در مورد ضعف آنتن دهی و روشنایی جاده و تاثیر آن روی عدم ایمنی آزاد راه گفت: ضعیف بودن آنتن دلیل بر نقص ایمنی نیست. جلسات متعددی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گرفته شد و مقرر شد در هفته نخست بهمن ماه آنتن دهی بهبود یابد.
وی افزود: روشنایی مسیر هم یک بخش هایی باید افزایش پیدا کند.
آزادراه شیراز اصفهان مثل بسیاری دیگر از طرح ها بدون پیوست فرهنگی به بهرهبرداری رسید
بر اساس این گزارش؛ مجموع صحبت های مدیران استان نشان میدهد سرعت بیش از میزان تعریف شده در آزادراه از اصلی ترین عوامل تصادفات در این محور است. امری که پیش از افتتاح و با اقدامات نرم افزاری باید به اطلاع مردم می رسید. آزادراه مثل بسیاری دیگر از طرح ها بدون پیوست فرهنگی به بهرهبرداری رسید و اکنون خلأ فرهنگسازی موثر برای این پروژه بزرگ ملی کاملا محسوس است.از طرفی نصب و فعال نشدن سامانه های هوشمند سبب نبود داده کافی و عدم اطلاع اعمالگران قانون از میزان سرعت غیرمجاز کاربران جاده ای در آزاد راه شده و اقدامات بازدارنده را کاهش داده است.
تفاوت نظرات نیز در تعیین سرعت مجاز در آزادراه شیراز اصفهان، کاملا واضح است. از جمله ویژگی های آزاد راه امکان حرکت سریعتر با استانداردهای بالاتر از بزرگراه است، تعیین روشن و مشخص این میزان از سرعت و فراهم کردن امکان استفاده از این امتیاز برای ترددکنندگان وظیفه متولیان است.”منبع:خبرگزاری فارس”
مریم
تاریخ : ۲۷ - بهمن - ۱۴۰۲
خواب آلودگی راننده و عوامل انسانی