چاپ کد خبر: 146904
31 خرداد 1403

چرا درب کاروان‌سرای جهانی ایزدخواست به‌روی گردشگران بسته است؟

کاروان‌سرای ایزدخواست، تنها کاروان‌سرایی بود که سال گذشته در استان فارس در یونسکو ثبت شد و این اتفاق فرصتی برای تبدیل شدن این مکان به قطب گردشگری در شمال این استان بود، اما متاسفانه مدت زیادی است که درب این کاروان‌سرا بسته است.
چرا درب کاروان‌سرای جهانی ایزدخواست به‌روی گردشگران بسته است؟
به گزارش اول فارس از شیراز ، در سال گذشته ۵۴ کاروانسرای ایرانی از میان صد‌ها کاروانسرا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، در استان فارس تنها یک کاروانسرا در این فهرست قرار دارد که مربوط به کاروانسرای شاه عباسی در دیار کهن و تمدن ایزدخواست است که به فهرست میراث یونسکو پیوست.پس از ثبت این کاروانسرا در یونسکو انتظار می‌رفت این مکان با توسعه، رسیدگی، توجه بیش از قبل به قطب گردشگری شمال فارس تبدیل شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس شود. این فرصت گرانبها در اختیار هر شهرستانی قرار نمی‌گیرد، اما برخی مسئولین ما نشان داده‌اند که در زمینه فرصت‌سوزی دستی بر آتش دارند و این بار نیز شاهد آن بودیم.

درب کاروان‌سرای جهانی ایزدخواست

دری که به روی گردشگران بسته است

درب کاروان‌سرای ایزدخواست ماه‌ها است که بسته است و درون آن خبری از طراوت و تازگی گذشته نیست. با افتتاح آزادراه اصفهان شیراز و کاهش شدید مسافر در شهرستان‌های شمال فارس، انتظار می‌رفت کاروان‌سرای ایزدخواست یکی از مکان‌های جذب مسافر به این منطقه باشد اما متأسفانه تعداد اندک توریست‌ها و مسافرین نیز با که گهگاهی به این مکان مراجعه می‌کنند با درب بسته مواجه می‌شوند.

در استان‌های اصفهان و یزد تعداد بیشتری از کاروان‌سراها به ثبت یونسکو رسیده‌اند و با یک جستجو درمی‌یابیم این دو استان از ظرفیت این کاروان‌سراها به‌خوبی برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند اما متأسفانه استان فارس از این فرصت و تنها کاروان‌سرای ثبت شده هیچ استفاده‌ای تا به اکنون نبرده است. لازم به ذکر است چندی پیش در هفته صنایع‌دستی معاون وزیر میراث‌فرهنگی و مدیرکل صنایع دستی و گردشگری استان فارس به شهرستان آباده سفر کردند اما هیچ بازدیدی از این مکان نداشت که همین امر اعتراض امام‌جمعه ایزدخواست را به همراه داشت.
اختلافات سرمایه‌گذاران علت بسته بودن کاروان‌سرای ایزدخواست است
امام‌جمعه ایزدخواست در خطبه‌های نمازجمعه گذشته گفت: شایسته نبود در سفر معاون صنایع‌دستی وزیر آباده، به ایزدخواست کم‌توجهی شود حداقل یک فرصت کوتاهی هم به این شهر اختصاص داده می‌شد، درصورتی‌که بنده قبلاً از مدیرکل قول سفر را گرفته بودم اما متأسفانه خبری نشد.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آباده گفت: مالکیت این کاروان‌سرا با اوقاف و ثبت آن با میراث‌فرهنگی می‌باشد و هم‌اکنون در اختیار سرمایه‌گذاران است، در طی دو سال گذشته به دلیل اختلافات داخلی که بین سرمایه‌گذاران ایجاد شده، این مکان غیرفعال بوده است.

جباری افزود: با پیگیری‌های مستمر فرماندار، رئیس اوقاف و سرمایه‌گذارها در ایام نوروز، این مکان صرفاً به جهت حضور مسافران بازگشایی شد و بعد از آن پس از جلسات متعددی با اوقاف و سرمایه‌گذاران مشکل داخلی بین سرمایه‌گذاران حل شد و قول دادند تا ظرف ۲۰ روز آینده این کاروان‌سرا مجدد بازگشایی شود. منبع:خبرگزاری فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار