چرا رابطه شما دوام نمی آورد؟ چه زمانی باید از یک رابطه دست بردارید؟

پایان رابطه
شاید اغلب تعجب کنید که چه اشتباهی در گذشته رابطه عاطفی تان رخ داده که حتی وقتی همه چیز خوب پیش می رود، ناگهان از هم جدا می شوید. گاهی فراموش می کنید که چیزهای کوچکی مثل یک رفتار یا انجام یک عمل کوچک که در گذشته رها شده می تواند از دلایل اصلی باشد که به تدریج منجر به جدایی تان می شود. برای درک بهتر، ما در این نوشتار به ۵ دلیلی پرداخته ایم که از نظر روانشناختی از چرایی و دلایل ناپایداری روابط بحث می کند.

۱. دلایل ناپایداری روابط؛ هیچ وقت از هم در مورد خواسته هایتان نمی پرسید

یکی از دلایل ناپایدرای روابط توجه نکردن به خواسته های یکدیگر است. خیلی از زوج‌ها فقط به کارهایی فکر می‌کنند که آرزو می‌کنند می‌توانستند انجام دهند، اما هرگز آن را با شریک زندگی خود در میان نمی‌گذارند. در واقع آن ها از واکنش شریک عاطفی خود احساس خجالت یا ترس می کنند که باعث می شود مانع گفتن آن شود. وقتی می نشینید و منتظر تغییر هستید، ناگهان در میان روزهایی که فکر می کنید همه چیز خوب و رو به راه است اتفاقی می افتد که اصلا انتظارش را ندارید. در این موقع یکی از شما به رابطه پایان می دهید. وقتی از خواسته و آرزوهایتان برای یگدیگر حرف نزنید، چطور توقع دوام یک رابطه را دارید؟

۲. دلایل ناپایداری روابط؛ نمی توانید نه بگویید

اکثر افراد اهمیت نه گفتن را فراموش می کنند. نه تنها برای سلامت جسمی بلکه برای سلامت روان نیز شما نیاز به نه گفتن دارید. وقتی به هر چیزی از جانب مقابلتان بله می گوید، وارد گودالی از حس بد می شوید. شما در واقع کارهایی را انجام می دهید که دوست ندارید و این شما را افسرده می کند. نه گفتن به شریک زندگی‌تان به خاطر پرخوری، رابطه جنسی که نمی‌خواهید، یا نه گفتن به خاطر کار انجام کارهایی که شریک عاطفی تان از شما می خواهد، خیلی مهم است. اگر نمی توانید نه بگویید، پس منتظر پایان این پیوند پوچ باشید.

۳. نداشتن خط قرمز و ندادن اهمیت مرزهای تعیین شده

شما نیاز دارید تا مرزهایی سالم برای رابطه خود ایجاد کنید. نه تنها تعیین مرزها و خطوط قرمز در رابطه مهم است، بلکه باید همه آن ها را عملی و اجرایی کنید. در غیر این صورت ترسیم آن ها هیچ فایده ای وجود ندارد. اگر خطوط قرمز و حد و مرزها ترسیم کنید و اما به عملی شدن آن ها اهمیت ندهید، به شریک زندگی خود اجازه می دهید فکر کند که خواسته های شما چندان هم جدی نیست و می تواند شما را نادیده بگیرید.

۴. دنیای شما حول محور شریک زندگی شما می چرخد

این سناریو چیزی جز حس ناامنی، احساس شک به خود و عدم اعتماد به نفس نیست. وقتی تنها زمانی که با شریک زندگی خود هستید، احساس خوبی دارید و حضور او باعث می شود ترسی نداشته باشید، باید بدانید که در رابطه ای ناسالم قرار دارید. شما با این رفتار کنترل زندگی خود را به دست شخص دیگری می سپارید. در واقع به او اجازه می دهید زندگی شما را نابود کند. نه فقط این، بلکه به شریک زندگی خود نیز فشار می آورید و او را نیز خسته می کنید. وقتی به این نقطه برسید، رابطه شما برای همیشه از بین می رود.

باید به خاطر داشته باشید که سلامت جسمانی و روحی شما، مسئولیت خود شما است نه شریک زندگی تان. به مستقل شدن خود فکر کنید. سعی کنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. عین حال که با همسر خود زندگی می کنید، متکی به خود باشید.

۵. نرسیدن به بلوغ عاطفی

سطح بلوغ در یک فرد عنصر اصلی در حفظ رابطه است. مهم نیست که یک فرد چقدر در حرفه و زندگی خود موفق باشد. اگر از نظر عاطفی نابالغ باشد، رابطه او همیشه با شکست مواجه خواهد شد.


دلایل ناپایداری روابط

در دنیای امروزی که افراد خیلی سریع با هم ارتباط برقرار می کنند. یا ذهنیت رابطه “یک بار مصرف” دارند. پیدا کردن کسی که مانند شما فکر کنند و تصمیم بگیرند کمی سخت است. اما اگر شخصی را وارد زندگی خود می کنید، پس باید به فکر تغییر و گاهی از خود گذشتگی باشید. هرچند زندگی مشترک پیچیده و گاهی سخت است ولی اگر فرد مناسب خود را پیدا کنید میتوانید به راحتی کنار هم زندگی کنید. گاهی نیز پیش می‌آید که با وجود پتانسیل برای تغییر و کنار هم زندگی کردن اما نمی‌توانید به رابطه ادامه دهید. باید به یاد داشته باشید که رابطه باید شما را خوشحال کند، نه این که باعث ناراحتی و غمگینی شما شود. در این مطلب نکاتی برای پایان دادن به رابطه وجود دارد که نشان می دهد باید برای خوشحالی و مراقبت از خود رابطه را اصلاح نکنید و از هم جدا شوید.یاد بگیرید که جدایی بخشی از روند مراقبت از خودتان است. گاهی اوقات، نیاز دارید تا نفسی تازه کنید تا زندگی خود را آن طور که می خواهید ادامه دهید. پس این فرصت را به خود بدهید.

۱. رابطه ای نامتعادل و ناسالم را رها کنید، از نکاتی برای پایان دادن به رابطه است

پویایی یک رابطه عاطفی باید به طور کلی سالم و مثبت باشد تا ارتباطی شاد با هم داشته باشید. مسائل مربوط به تعادل بین شرکای عاطفی می تواند یک رابطه را به حدی خراب کند که هیچ راهی برای ترمیم آن وجود نداشته باشد. این نشانه ها را دنبال کنید تا بدانید پویایی رابطه عاطفی شما سالم و مثبت است یا خیر:

  • تاکید بر ادامه دادن به رابطه

این که با هم دعوا می کنید اما دوباره به داشتن رابطه ادامه می دهید، نشان می دهد که برخی از مسائل در رابطه شما ممکن است هرگز حل نشود. در واقع این نکته اصلا خوب نیست. اگر یکی از طرفین همچنان بر حفظ رابطه اصرار کند در حالی که طرف دیگر چندان تمایلی به ادامه دادن ندارد، خوب نیست. در نهایت، این وضعیت تا زمانی که چیزی تغییر نکند پایان نخواهد یافت. در واقع، بعید است به نتیجه خوبی برسید. ممکن است تلاش شما برای اصلاح رابطه هیچ فایده ای نداشته باشد.

  • اگر کنار شریک زندگی خود احساس خوبی ندارید، رابطه را رها کنید

شریک زندگی شما کسی است که باید در کنارش احساس خوب داشته باشید. اگر بودن در کنار او شما را خسته می کند، باعث ناراحتی یا غمگینی شما می شود، یا احساس می کنید هیچ حسی به او ندارید، وقت آن است که رابطه را تمام کنید.

  • وقتی تحت فشار هستید اما هیچ حمایتی دریافت نمی کنید

وقتی خوشحال هستید و همه چیز خوب است، شاید احساس کنید که دوستتان دارد و همه چیز در رابطه عالی است. اما به دوران سختی فکر کنید که پشت سر گذاشته اید، آیا همسر تان آن لحظه ها نیز کنار شما حضور داشته یا خیر؟ اگر در لحظات و دوران دشوار حمایت او را احساس نمی کنید، از دوست داشتن و زندگی کردن با او دست بر دارید.

  • فشار زیادی برای تغییر روی شما وجود دارد

همه روابط در سطح شخصی مستلزم تغییر و رشد از طرف هر طرف هستند. البته برخی از رفتارهای منفی وجود دارد که نیاز به تغییر دارند و برای یک رابطه سالم ضروری هستند. اما اگر هر دو طرف در یک رابطه فشار غیرمنطقی را برای تغییر چیزی که برای زندگی مشترک حیاتی نیست، احساس کنند، یعنی به پایان پویایی در رابطه خود رسیده اید.

۲. وقتی دعوا یا گفتگو دیگر سازنده نیست، به فکر اصلاح رابطه نباشید

دعوا بخشی از هر رابطه است، اما اگر سازنده باشد، مفید است. در غیر آن هیچ اهمیتی ندارد. شما و شریک زندگیتان باید به طور مثبت و بدون قطع ارتباط با هم صحبت کنید. هنگامی که درگیری یا گفتگو سازنده نیست، ممکن است راهی برای اصلاح یک رابطه وجود نداشته باشد. شما باید مسائل و اختلافات را به خوبی، با مصالحه و به روش مثبت حل کنید. این نشانه ها را دنبال کنید:

  • دعوای بی وقفه یعنی به دنبال اصلاح رابطه نباشید

نیازی به کنکاش زیاد نیست تا ببیند دعوای بی وقفه نشانه وحشتناکی برای یک رابطه است. درگیری جدی، مستمر و مداوم محیطی متشنج ایجاد می کند که ناپایدار و ناسالم است. پس باید این رابطه را به پایان برسانید.

  • دفاع مداوم

حالت تدافعی نشانه وحشتناکی برای طول عمر یک رابطه است. برای حل مسائل، شرکای عاطفی باید مایل به از بین بردن دیوار بین شان باشند، پاسخگو باشند و با هدف احترام و درک به حرف یکدیگر گوش دهند. اما اگر یکی از دو نفر حالت تدافعی به خود بگیرید، همیشه نقش قربانی را خواهد داشت. بنابراین دست از تلاش بردارید و به رابطه پایان دهید.

  • شاید دیگر اصلا دعوا ندارید

فقدان کامل درگیری می‌تواند نشانه‌ای منفی برای رابطه تان باشد. چنین برخوردی می تواند نشانه قطع ارتباط باشد. نقطه پایان رابطه یعنی جایی که هر دو طرف دیگر تمایلی به حل مشکلات یا مطرح کردن مسائل ندارند. در چنین اوضاعی هر کدام فکر می کنند طرح مسئله دیگر فایده ندارد یا دیگر تمایل به اصلاح نداشته باشند.

۳. اگر اولویت های شما با هم مطابقت ندارند، دست از تلاش بردارید

شرکای یک رابطه باید یک مسیر را طی کنند. یعنی داشتن اولویت های مشابه برای یکدیگر و آینده مشترک برای هم. اگر هر دو نفر اولویت های مشابه نداشته باشند، می تواند باعث آسیب رساندن به یک رابطه شود. بنابراین اگر می بینید دیگر اولویت هم نیستید یا اولویت های مشابه ندارید دست از تلاش بردارید.

  • وقتی اولویت یکدیگر نیستید

یک رابطه بلند مدت و متعهد مستلزم آن است که هر دو طرف یکدیگر را در اولویت قرار دهند. اگر احساس می‌کنید باید برای جلب توجه همسرتان تلاش کنید پس باید دست به پایان رابطه فکر کنید.

  • وقتی حاضر به سازش نیستید

وقتی دو شخص منحصر به ‌فرد کنار هم قرار می‌گیرند، قطعا لحظاتی پیش می‌آیند که در آن موقعیت‌های برد-برد واقعی وجود ندارد. هر دو طرف باید با هم سازش کنند، یا هر از گاهی دست فداکاری های معقول و متعادل بزنند. اگر هیچ یک از شما حاضر به انجام این کار نیست، یا یکی از شما هیچ وقت چنین کاری نمی کند، دست از اصلاح رابطه خود بردارید.

  • اهداف شما همسو نیست جزء نکاتی برای پایان دادن به رابطه

حتی قبل از این که وارد یک رابطه طولانی مدت با کسی شوید، هر دو باید به آینده مشترک فکر کنید. مثلا برای تصمیم بچه دار شدن، انتخاب مکان برای خانه مشترکتان یا سایر موضوعات دیگر باید با هم هم فکر باشید. اما اگر به نقطه ای رسیده اید که دیگر چنین فکر نمی کنید. پس دست از تلاش بردارید. وقتی بتوانید رویاهای خود را دنبال کنید، هر دوی شما شادتر خواهید بود!

۴. وقتی احترامی برای هم قائل نیستید جزء نکاتی برای پایان دادن به رابطه

یک رابطه سالم بدون احترام نیست. اگر شما یا شریک زندگیتان احترام خود را نسبت به یکدیگر از دست داده اید، نباید سعی کنید رابطه خود را اصلاح کنید، زیرا هیچ پایه ای برای اصلاح وجود ندارد.
  • وجود انتقاد دائمی از نکاتی برای پایان دادن به رابطه

گاهی وجود انتقاد سازنده و ارتباط در مورد مشکلات قابل قبول است. اما اگر منفی نگری مداوم و بی وقفه در مورد هر چیز کوچکی وجود داشته باشد. نشان دهنده عدم احترام شما به هم است. اگر چنین نشانه هایی در رابطه شما وجود دارد دست از تلاش برای تغییر بردارید:

  • امکان موافقت با مخالفت وجود ندارد

احترام گذاشتن به شریک زندگی به معنای احترام به ارزش ها و نظرات آن هاست، حتی در صورت مخالفتی که به بین شما وجود دارد. به جای تلاش برای اصلاح رابطه ای که هیچ چیز مشترکی در آن وجود ندارد، به دنبال کسی باشید که که ارزش های مشابه به شما داشته باشد.

  • اگر تحقیر وجود دارد، یک رابطه را اصلاح نکنید

تحقیر در یک رابطه مطمئن ترین نشانه تمام شدن آن است. نفرت، رنجش و تلاش فعالانه برای آسیب رساندن به یکدیگر یا لذت بردن از درد طرف مقابل، یعنی زمان آن فرا رسیده است که همدیگر را رها کنید.

۵. احساس قبل را به همسر خود ندارید

اغلب ما فکر می کنیم زمان جذایی وقتی است که با یک دعوای شدید از هم جدا می شویم. یا با خیانت و فریب رو به رو می شویم. اما در واقعیت، گاهی اوقات یک رابطه با آرامش عجیبی پیش می‌رود. هر دوی شما تغییر می کنید، رشد می کنید و متوجه می شوید که دیگر عاشق هم نیستید.

شرکای عاطفی که برای مدت طولانی با هم بوده‌اند ممکن است سعی کنند از پس این مشکل برآیند. اما اشکالی ندارد که تصمیم بگیرید با آرامش به همه چیز پایان دهید. نشانه های چنین حسی را دنبال کنید.

  • دیگر با هم نمی خندید

شوخ طبعی در روابط سطوح مختلفی دارد، اما خندیدن با هم بخشی از بیشتر روابط عاطفی سالم است. این یعنی شما برای یکدیگر شادی و خوشحالی به ارمغان می آورید. زمانی که دیگر نمی توانید با هم بخندید، ممکن است به آخر رابطه رسیده باشید.

  • از گذارندن زمان با هم خودداری می کنید

زوج های مختلف تعهدات متفاوتی دارند، بنابراین همه وقت یکسانی برای گذراندن زمان با هم ندارند. اما چیزی که در پایان روز مهم است، زمانی است که شما برای با هم بودن بعد از یک روز پر مشغله اختصاص می دهید. حتی اگر هر شب فقط یک ساعت برای کنار هم بودن وقت داشته باشید. اما اگر یک روز متوجه می شوید که مدام در حال دوری از شریک زندگی خود هستید و نمی خواهید با او وقت بگذرانید، بدانید که رابطه شما به پایان رسیده. وقتی شروع به بهانه جویی برای دوری از او می کنید، یعنی باید رابطه را تمام کنید.

  • آینده خود را با او نمی بینید جزء نکاتی برای پایان دادن به رابطه است

بسیاری از زوج ها در واقع به زمان نیاز دارند تا آینده مشترک مورد نظر خود را بسازند. اما درست زمانی به پایان رابطه نزدیک می شوید که رویاها و آینده خود را بدون همسر خود تصور می کنید. اگر نمی خواهید با هم زندگی آینده تان را بسازید بهترین گزینه جدایی است.

کلام پایانی

شما نمی توانید هر رابطه ای را نجات دهید. همچنین الزاما موظف نیستید روی شراکت عاطفی کار کنید که دردسرهای زیادی برای شما به همراه داشته است. اگر می خواهید از شریک زندگی خود کمک بگیرید، مشاوره و درمان در هر دو سطح فردی و زوجی می تواند موثر باشد. اما، در عین حال، در دانستن این که چه زمانی وقت رها کردن یک رابطه است، به شما در داشتن زندگی آرام در آینده کمک می کند.

اشاره 1

فال حافظ امروز ۲۵ دی با تفسیر دقیق و زیبا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار