هشت خودروی جدید در حالی در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی بارگذاری شدند که متقاضیان عادی نمی توانند آنها را برای خرید انتخاب نمایند.
اکو ایران نوشت: در روزهای پایانی هفته، پنج مدل تویوتا و سه مدل نیسان در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اضافه شدند. ونزا، کمری، هایلندر، رافور و لِوین پنج مدل تویوتاهایی هستند که در سامانه یکپارچه فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز در دسترس متقاضیان خاص قرار گرفتند.
البته پیش بینی می شود از میان محصولات تویوتا تنها تویوتا لِوین که در چین و توسط برند GAC و در واقع همان تویوتا کرولا است در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در اختیار متقاضیان عادی قرار گیرد. (البته این عرضه در حد پیش بینی هست و تا کنون تنها دو مدل تویوتا کرولا با حجم موتور ۱.۲ لیتر و حجم موتور ۱.۵ لیتری عرضه شده است)
این هفت مدل خودرو به دنبال فروش خودرو به جانبازان از مسیر سامانه یکپارچه خودرو عرضه شده اند و به زودی فرایند فروش آنها آغاز خواهد شد.
البته براساس لیستی که از سوی مدیران سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه شده محصولات برندهای اروپایی مانند بی ام و، مینی و فولکس واگن در کنار برندهای کره ای مانند کیا و اسپورتیج و همچین برندهای خودرویی چینی مانند GAC در دسترس جانبازان قرار خواهد گرفت ولیکن به نظر می رسد عرضه خودروهای یاد شده به تدریج اتفاق خواهد افت.
نکته قابل توجه درباره واگذاری خودروهای وارداتی به جانبازان این است که آنها می توانند خودروهایی را انتخاب کنند قیمت آنها تا ۳۵ هزار یورو نیز در مبدا قیمت دارد. این اتفاق در حالی می افتد که متقاضیان عادی براساس آیین نامه اجرایی واردات خودرو باید سقف ۲۰ هزار یورویی را رعایت کنند. بنابراین شرکت های واردکننده نمی توانند خودروهایی که قیمت آنها بیش از ۲۰ هزار یورو است را وارد کرده و در دسترس متقاضیان عادی قرار دهند.
مشخص نیست چرا سیاست گذار خودرویی علاقه دارد تا حساب جداگانه ای برای جانبازان باز کند آن هم در شرایطی که به طور معمول خرید این خودروها برای جانبازان به دلیل قیمت بالای این خودروها مقدور نیست و در این شرایط واسطه ها به سراغ آنها رفته و با پرداخت سودی اندک از شرایط جدید شده برای جانبازان به نفع خود استفاده می کنند.
اینکه دولت به دنبال این است تا با توجه به رشادت های جانبازان در دوران جنگ تحمیلی از آنها قدردانی کند اقدام پسندیده ای است اما مسیر در نظر گرفته شده به کام واسطه های بازار خود خواهد بود و بخش زیادی از جانبازان از این امکانات نصیبی نمی برند.
سیاست گذار خودرویی می توانست با توجه به تنوع خوبی که در خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه یکپارچه وجود دارد و سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی هم برای آنها رعایت شده، خرید قسطی این خودروها را برای جانبازان فراهم کند.
این روش فروش قسطی به نوعی جلوی هدر رفت منابع ارزی برای واردات خودروهای لاکچری را نیز که در نهایت در اختیار واسطه ها قرار خواهد گرفت، می گیرد.
مهدی جانباز
تاریخ : ۲ - بهمن - ۱۴۰۲
گاری هم به جانبازان نمی دهند،این رانتی است که به اسم جانبازان و کام بنیاد شهید شکل میگیرد.بنده ۳۵سال است جانباز۶۰درصد هستم یک پیکان دادند پولش را هم گرفتند.فقط یک پیکان
صادق
تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۲
همه چیز تو کشور ما دو نرخی هست فقط مردم دو دسته نبودن که حالا اونم داره اتفاق میفته