چاپ کد خبر: 116790
28 تیر 1402

چرا همه ۴۸۶ مشاور املاک بدون مجوز در شیراز تعطیل نشدند؟!

اگرچه معاملات غیررسمی مسکن و همچنین بنگاه های غیرمجاز در این تحلیل دیده نشده است، اما در نهایت می توان نتیجه گرفت که بنگاه های املاک با وجود حداقل فعالیت و معامله ملک، به دلیل سود بسیار بالای فعالیت خود حتی با معدود معاملات در طول سال نیز درآمد بالایی دارند.

روزنامه روزنما نوشت: مدیرکل راه و شهرسازی فارس می گوید ۱۵۸ مشاور املاک متخلف، طی چهار روز در شهر شیراز و صدرا پلمب و ۲۰۰مشاور املاک نیز تذکر گرفتند، این در حالی است که محمود رضا طالبان در خردادماه امسال از شناسایی ۴۸۶ مشاور املاک فاقد پروانه فقط در شهر شیراز خبر داده و وعده برخورد قطعی و قانونی با آنها را رسانه ای نمود.

حجم پایین معاملات مرتبط با مسکن و ثبات سود!
اعلام آمارهای جدید از تعداد بنگاه های املاک فعال در سطح کشور، همزمان با تغییر مبنای محاسبه حق کمیسیون این بنگاه ها، نشان می دهد که حجم بنگاه های املاک فعال در سطح کشورو همچنین استان فارس و به خصوص شهرهای تازه تاسیس و یا در حال رشد حاشیه آن، به نسبت حجم معاملات مسکن زیاد است و این موضوع نشان می دهد صرفه اقتصادی فعالیت بنگاه ها با وجود حجم پایین معاملات مرتبط با مسکن، در مقایسه با تعداد بنگاه ها، چه مقدار بالاست.

آمارهای جدید از فعالیت بنگاه های مسکن
در روزهای اخیر دو آمار جدید از فعالیت بنگاه های مسکن در کشور منتشر شد. یک مورد عبداله اوتادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک در گفت و گو با تسنیم بود که یادآور شد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار مشاور املاک در تهران داریم که به‌طور میانگین حدود ۱۰ نفر در آن ها مشغول ‌کار هستند، یعنی حدود ۱۲۰ هزار نفر. در کشور نیز حدود پنج میلیون نفر به همراه اعضای خانواده در بخش مشاور املاک فعالیت دارند که رقم قابل توجهی است.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی اعلام کرد: حدود ۱۳۵ هزار مشاور املاک دارای مجوز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با کارکنان خود جمعیتی ۷۰۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند.

همچنین مرکز آمار در گزارش های فصلی با عنوان «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور» به بررسی قیمت زمین و مسکن، اجاره بها و آمار معاملات مربوط به این بخش ها می پردازد. آخرین آمار مرکز آمار مربوط به بهار و تابستان سال گذشته است.

در شش ماه نخست سال گذشته در مجموع بیش از ۳۲ هزار معامله مربوط به خرید و فروش زمین، ۱۲۲ هزار معامله مربوط به خرید و فروش مسکن و ۶۹۶ هزار معامله مربوط به ثبت اجاره بها صورت گرفته و در مجموع، کل معاملات ثبت شده مرتبط با مسکن ۸۵۰ هزار مورد بوده است.

با تقسیم این عدد به ۱۳۵ هزار بنگاه معاملات دارای مجوز، سهم هر بنگاه املاک در سال از معاملات مرتبط با ملک، کمی بیش از شش مورد است. به عبارتی در نیمه نخست سال گذشته به طور متوسط هر ماه یک مورد معامله مسکن در بنگاه های املاک کشور صورت گرفته است.

حداقل فعالیت و معامله، حداکثر درآمد
این آمار نشان می دهند علی رغم متوسط معاملات به عدد تقریبی یک معامله(برای مشاوران املاک مجوز دار) بنگاه های املاک در این مدت درآمدهای بسیار خوبی داشته اند که در برخی از شهرهای استان فارس و به خصوص شهر صدرا در هر کوچه و محله ای تابلوی بنگاه املاک وجود دارد.

به بیان ساده تر، اگرچه معاملات غیررسمی مسکن و همچنین بنگاه های غیرمجاز در این تحلیل دیده نشده است، اما در نهایت می توان نتیجه گرفت که بنگاه های املاک با وجود حداقل فعالیت و معامله ملک، به دلیل سود بسیار بالای فعالیت خود حتی با معدود معاملات در طول سال نیز درآمد بالایی دارند.

تناقض آمار، یا دریافت مجوز در یک ماه!
در این میان، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در خبر منتشر شده خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۲۷ خرداد بدون اشاره به تعداد بنگاه های فعال در شیراز و شهرهای همجوار آن، از شناسایی ۴۸۶ مشاور املاک بدون پروانه در شیراز خبر می دهد و تاکید کرد: قطعا با آنها برخورد می شود.

محمودرضا طالبان، در خبری که روز شنبه، ۲۴ تیر یعنی کمتر از یک ماه بعد،  فارس منتشر کرد نیز مجدد، یادآور می شود: بر اساس قانون جدید و مصوبه شورای عالی مسکن بازرسی و نظارت بر مشاورین املاک با بازرسی و گشت های مشترک اداره کل راه و شهرسازی، اتحادیه املاک و تعزیرات حکومتی و اماکن و اتحادیه اصناف در سطح شیراز، ۱۵۸ مشاور املاک فاقد پروانه کسب مجاز در شهر شیراز و صدرا پلمب شدند.

وی اضافه کرد: در بازرسی که طی چهار روز گذشته انجام شد، ۲۰۰ مشاور املاک نیز تذکر گرفتند و به آنان اخطار داده شد.

وضعیت نامشخص ۴۸۶مشاور املاک بدون مجوز قبلی!
این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در آمار جداگانه خردادماه، از شناسایی ۴۸۶ مشاور املاک فاقد مجوزفقط در شهر شیراز خبر داده بود و در نهایت در این زمینه اطلاع رسانی لازم مبنی بر کسب مجوز فعالیت و یا تعطیلی آنها اعلام نگردید.

در خبر اعلامی تیرماه نیز تنها از پلمب ۱۵۸ مورد از مشاوران املاک شیراز خبر می دهد و این نکته همچنان در ابهام است که آیا ۲۰۰مشاور املاکی که تذکر گرفتند، در بازرسی های جدید مشخص شده و جدای از آمار قبلی اعلام شده یعنی ۴۸۶ مشاور املاک فاقد مجوز اعلامی در خردادماه بوده و یا در ادامه همان روند بازرسی خردادماه با ۱۵۸ مشاور املاک فاقد مجوز برخورد قانونی شده است؟

لزوم نظارت بیشتر و قاطع تر
در هر دو حالت، وضعیت آمار اعلامی نگران کننده بوده و لزوم نظارت بیشتر و قاطع تری را طلب می کند. در این میان آغاز این طرح و برخورد با مشاوران املاک فاقد مجوز و سامان دهی وضعیت موجود، امری پسندیده به نظر می رسد که رسانه ها در استان فارس از آن حمایت خواهند کرد، اما ضرورت دارد مسئولان مربوطه در اداره کل راه و شهرسازی این ابهام ها را برطرف و ضمن اطلاع رسانی بیشتر به خصوص در فصل تابستان، آمار دقیقی از فعالیت های صورت گرفته ارائه دهند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

شیرازی چهارشنبه , ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

زیرا میخواستند بحث حساب ازشون بگیرن!که احتمالاً دریافت شده،دیگه فعلاً کایشون ندارند!!

آخرین اخبار