مجله زندگی

چند راه ساده برای جلوگیری از کرم زدن آجیل و خشکبار

یکی از بدترین اتفاقات خراب و فاسد شدن مواد غذایی است.همه می دانیم که نگهداری مواد خوراکی بخصوص آجیل کار آسانی نیست.

برای آشنایی با راه‌های درست جلوگیری از کرم زدن آجیل و خشکبار روغنی با ما همراه باشید.

چه زمانی کرم خوردن پسته اتفاق می افتد؟

پسته بخاطر تقاضاهای زیادی که در کل دنیا دارد بسیار گران است. در آجیل، فقط پسته توانسته است میزان بالای صادرات را به خود اختصاص دهد و پسته دامغان در بین پسته های دیگر ایران بیشترین صادرات را به عهده گرفته است. دلایل زیادی وجود دارد که سبب می شود پسته کرم زده یا خراب شود که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

نور و اکسیژن

نور و اکسیژن مخرب پسته هستند. زمانی که پسته در معرض نور و هوا قرار می گیرد بخاطر چربی موجود در پسته دچار خرابی و بوی بد می شود.

حشرات

اگر پسته در یخچال نگه داری شود سبب می شود که موجودات ریز از پسته دوری کنند. علت جمع شدن موجودات ریز در اطراف پسته بخاطر مواد مغذی پسته است.

کپک زدن

اگر پسته را در معرض هوا قرار دهیم مشاهده می کنیم که دچار کپک می شود. عواملی که ذکر شد علت های کرم زدن پسته و آجیل می باشد. در نگهداری از آن ها باید نهایت دقت را داشته باشیم تا بتوانیم به صورت طولانی مدت از پسته و آجیل استفاده کنیم.

چه راه‌هایی برای جلوگیری از کرم زدن آجیل و خراب شدن آن وجود دارد؟

نگه‌داری از آجیل به دور از خوراکی‌های بودار

همهٔ ما می‌دانیم که آجیل خیلی زود بوی اطراف را به خودش می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشیم! مکانی که در آن آجیل را نگه می‌داریم از خوراکی‌های بوداری از جمله: پیاز و سیر به‌دور باشد.

نگهداری آجیل در یخچال

سؤال‌های زیادی در مورد مناسب‌ترین مکان نگه‌داری آجیل پرسیده شده است. اما یکی از بهترین سؤالات این بود که آیا می‌توانیم آجیل را در یخچال نگه داریم؟ جواب این سؤال قطعاً مثبت هست! برای بهتر نگه‌داشتن آن می‌توانیم از پلاستیک‌های زیپ‌دار و ظرف‌های درب‌دار استفاده کنیم. می‌پرسید چرا؟ چون که این راه‌حل موجب می‌شود که حتی اگر در یخچال خوراکی وجود داشته باشد آجیل بوی آن را نگیرد.

اما اگر می‌خواهید آن را بدون پوست نگه دارید می‌توانید نیز  در یخچال آن را نگه‌داری کنید. برای ماندگاری بالای آجیل بهتر است با پوست آن را نگه دارید.

خرید کردن از مکان‌های معتبر

همهٔ ما در موقع خرید انواع محصولات و کالاهای مختلف ابتدا سعی می‌کنیم مکانی را انتخاب کنیم که اعتبار داشته باشد و مطمئن باشد. همهٔ ما وقتی مواد خوراکی می‌خریم ابتدا به تمیز بودن آن و بسته‌بندی مناسب و استاندارد محصول توجه زیادی می‌کنیم.

در خرید آجیل نیز همین‌طور هست باید به بسته‌بندی تمیز محصول بوی خوب آن استاندارد بودن بسته‌بندی دقت داشته باشیم. اما چرا به این نکات باید توجه کنیم؟ چون که این نکات به ماندگاری بالای آجیل نیز کمک شایانی را می‌کند.

خرید آجیل تازه و مرغوب

هرچقدر شما دقت داشته باشید آجیلی که می‌خرید تازه باشد و مرغوب، درجه یک باشد. همان قدر شما می‌توانید آجیل در مدت‌زمان طولانی نگه دارید. خریدن آجیل تازه نیز می‌تواند یکی از عوامل جلوگیری از کرم زدن آجیل باشد.

حرف آخر

کیفیت بالا حرف اول را در همه جای جهان می‌زند هرچقدر کیفیت بالاتر باشد ماندگاری محصول نیز بیشتر خواهد بود. اما وقتی ما  یک محصول یا مواد خوراکی و آجیل می‌خریم پول زیادی را پرداخت می‌کنیم! پس باید روش‌های جلوگیری از کرم زدن آجیل و خراب‌شدن آن را بدانیم و اطلاعات کافی در این مورد داشته باشیم.