چاپ کد خبر: 72521
2 بهمن 1400

چند روش جالب برای رفع بخار گرفتگی شیشه خودرو

مه آلود بودن یا بخار گرفتگی شیشه خودرو برای افراد آزاردهنده است و حتی می تواند موجب تصادفات رانندگی شود، چند روش مناسب برای رفع این مشکل وجود دارد.

به گزارش اول فارس، هوایی که تنفس ‌می‌کنیم دارای ویژگی‌های بسیاری از جمله دما و رطوبت است. این دو عامل ممکن است باعث ایجاد بخار بر روی شیشه‌های خودرو و یا پنجره‌ها شود.

نقطه شبنم (بخار) چیست؟
در دمای خاص، رطوبت موجود در هوا تبدیل به قطرات یخ و شبنم خواهند شد. دانشمندان این فرآیند را چگالش می ‎نامند. چگالش وضعیتی است که در آن در دمایی مشخص رطوبت هوا متراکم شده و به شکل شبنم در خواهد آمد و بنابراین بخار و شبنم ایجاد شده بر روی شیشه‌های خودرو و پنجره‌ها، نتیجه چگالش و میعان هستند. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت نقش دارند، اما به طور کلی زمانی که رطوبت با ماده‌ای خنک برخورد می ‎کند، به صورت مه در خواهد آمد.

بخار ایجاد شده در قسمت بیرونی پنجره خودرو
هنگامی که در هوای سرد، در حال حرکت هستید رطوبت موجود در دمای پایین هوا به شیشه‌های خودرو برخورد کرده و بر روی آن بخار ایجاد می کند، اما با این حال در صورت آفتابی بودن هوا، احتمال ایجاد بخار بر روی شیشه‌ها کمتر خواهد بود. با این وجود نیازی به نگرانی نبوده و کافی است برای برطرف کردن بخار موجود بر روی شیشه از برف پاک کن استفاده کنید. خاموش کردن بخاری خودرو نیز به برطرف شدن این وضعیت کمک خواهد کرد.

  بخارگرفتگی شیششه خودرو 1

روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه‌ها
یکی دیگر از راه‌هایی که به برطرف شدن بخار ایجاد شده بر روی شیشه‌های خودرو کمک می ‎کند، روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه‌های آن است. به این ترتیب دمای شیشه‌ها بالا رفته و رطوبت هوا باعث ایجاد شدن بخار بر روی شیشه‌ها نخواهد شد.
یکی دیگر از راهکار‌های مناسب برای جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه‌های خودرو افزایش دمای شیشه‌ها است. به همین منظور با استفاده از دستمال و آب گرم دمای شیشه‌های خودرو خود را افزایش دهید. همچنین ریختن آب گرم در محفظه آب شیشه پاک کن‌ها به بالا نگه داشتن دمای شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

روشن کردن سیستم تهویه
در صورت روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه‌های خودرو خود، سیستم تهویه آن را نیز فعال کنید. همچنین در صورتی که تمایل به روشن کردن بخاری خودروتان دارید، بهتر است شیشه خودرو را اندکی باز کنید تا دمای شیشه‌ها به میزان متعادل درآمده و از سرد و گرم شدن و در نهایت شکسته شدن آن جلوگیری شود.

نکاتی برای جلوگیری از بروز بخار بر روی شیشه‌های خودرو
برای شفاف نگه داشتن شیشه خودرو خود و جلوگیری از ایجاد بخار بر روی آن، از هرگونه ماده‌ای که باعث ایجاد رطوبت درون خودرو می ‎شود خودداری کنید. عوامل مختلفی باعث ایجاد رطوبت درون اتاقک خودرو می ‎شوند که برخی از این عوامل عبارتند از:خیس بودن کفی‌های خودرو، نگه داشتن فنجان چای درون خودرو و یا صحبت کردن بیش از حد در خودرو.

بخارگرفتگی شیششه خودرو 2

خودداری از جیغ و داد در خودرو
فریاد کشیدن، جیغ زدن و و ایجاد سر و صدا‌های مختلف در خودرو باعث افزایش میزان رطوبت ایجاد شده در خودرو و در نهایت ایجاد بخار بر روی شیشه‌ها خواهد شد.

تعویض به موقع سیستم تهویه خودرو
سیستم هوای سالم به جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه‌های خودرو کمک فراوانی خواهد کرد؛ بنابراین مرتبا آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

بخارگرفتگی شیششه خودرو 3

تلاش برای دیدن مقابل در هنگام رانندگی، ممکن است بسیار دشوار و سخت باشد و بنابراین با رعایت راهکار‌های ذکر شده به جلوگیری از این وضعیت کمک کنید.

چگونه می‌توان از بخار کردن داخل خودرو با روش‌های ساده جلوگیری و آن را رفع کرد؟
در ادامه به روش‌هایی ساده و متفاوت برای جلوگیری و رفع بخار داخل خودرو خواهیم پرداخت.

روش اول
برای جلوگیری و رفع بخار داخل خودرو یک جوراب کهنه و بدون سوراخ را انتخاب کنید. جوراب را از سنگ نمک ریز و خرد شده پر کرده و دهانه آن را گره بزنید. سپس آن را داخل جوراب دیگری قرار دهید. استفاده از پودر جاذب رطوبت هم موثر است. در نهایت جوراب پر شده را در جلوی داشبورد و یا زیر صندلی راننده قرار دهید تا تمام نم و بخار داخل خودرو را به خود بگیرد. با این روش شیشه‌ها نیز دیگر بخار نمی‌کند.

روش دوم
مایع زیر را با مواد گفته شده درست کنید و داخل یک افشانه بریزید و تمام شیشه‌های خودرو را با آن تمیز کنید تا کاملا تمیز و ضد بخار شوند.

بخارگرفتگی شیششه خودرو 4

طرز تهیه افشانه ضد بخار شیشه: ۵۰% آب، ۵۰% سرکه، چند قطره مایع ظرفشویی و چند قطره آبلیمو را با هم مخلوط کنید. 

روش سوم
یک سیب زمینی خام را پس از شستشوی کامل، نصف کنید. از سیب زمینی‌های پلاسیده و دور ریز برای این کار استفاده کنید. قسمت بدون پوست سیب زمینی را روی شیشه قرار دهید. سیب زمینی را به کل شیشه‌های مورد نظر بمالید. این کار باعث تمیز شدن و ضد بخار کردن شیشه خواهد شد. اگر متوجه شدید که سیب زمینی روی شیشه لک می گذارد سریعتر ان را بکشید. اگر سیب زمینی کثیف شد یک لایه نازک از روی آن را بریده و به کار خود ادامه دهید. در هنگام خشک شدن به شیشه دست نزنید، زیرا جای دست روی شیشه می ماند.

چگونگی رفع بخار گرفتگی شیشه خودرو

اگر این کار را با لایه بیرونی شیشه هم انجام دهید هم در هوای گرم بخار نمی کند و هم به طور موقت شیشه شما ضد باران نیز می شود. انجام این کار علاوه بر تمیز کردن شیشه، لایه‌ای محافظ برای ممانعت از ایجاد بخار و مه روی شیشه ایجاد می‌کند. البته شیشه باید از قبل خشک شده باشد. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار