چاپ کد خبر: 103656
18 بهمن 1401

چه کنیم تا آلوئه ورا گل بدهد؟

حدود ۴۰۰ گونه آلوئه در طبیعت وجود دارد که آلوئه‌ورا پرطرفدارترین گونه آن است. آلوئه‌ورا بومی شبه جزیره عربستان است. بنابراین در شرایطی مشابه آب‌‌وهوای عربستان بهترین رشد و گلدهی را دارد. این گیاه در سنین بلوغ و زیستگاه اصلی خود توانایی رشد تا ۱۲ متر را نیز خواهند داشت!

گل‌دهی آلوئه‌ورا در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق می‌افتد. البته این گیاه برای گل دادن باید به بیشترین رشد خود رسیده باشد و اگر برگ‌های آن را بچینید ممکن است هر سال گل ندهد.

گل‌های آن روی ساقه‌های بلند گیاه می‌رویند و معمولا به رنگ زرد، قرمز یا نارنجی دیده می‌شوند. گیاه‌های جوان آلوئه‌ورا معمولا گل نمی‌دهند و آلوئه‌ورایی که به شکل گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، سال‌های طول می‌کشد که ساقه‌ای گل‌دهنده بدهد.

در طبیعت بعد از جوانه‌زنی بذر، گیاهی به شکل گل‌سرخ رنگی از خاک خارج می‌شود. این جوانه‌های گل‌مانند به مرور زمان تبدیل به برگ‌های سبزرنگ و تیغ‌دار آلوئه‌ورا می‌شود. برای اینکه گیاه شما به مرحله گلدهی برسد، نیازهای اولیه گیاهتان را موبه‌مو برطرف کنید.

آلوئه ورا1

تاثیر نور بر گلدهی آلوئه‌ورا:

برای گلدهی آلوئه‌ورا گیاه را در معرض نور کامل اما غیرمستقیم قرار دهید. با تابش نور مستقیم و شدید ظهرگاهی گیاه دچار سوختگی شدید روی برگها می‌شود. می‌توانید گلدان آلوئه‌ورا را در سایه گیاهان دیگر قرار دهید.

انتخاب گلدان موثر در گلدهی آلوئه‌ورا:

کاشت آلوئه‌ورا در باغچه می‌تواند چندین قدم شما را به گلدهی نزدیک کند. اگر شرایط آب‌وهوایی منطقه شما برای آلوئه‌ورا مناسب نیست، گیاه را در گلدانی متناسب با گیاه بکارید. آلوئه‌ورا به فضای کمی تنگ علاقه بیشتری دارد. انتخاب گلدان‌های بزرگ علاوه بر به تعویق انداختن گلدهی، رشد گیاه را کاهش می‌دهد.

Aloe Vera Ferox Plant

نقش دما در گلدهی آلوئه‌ورا:

در تابستان‌ها که روزها دما بین ۲۱ تا ۲۹ درجه باشد، می‌توانید گلدان را در فضای باز قرار دهید. شب‌ها درصورتی که دما کمتر از ۱۵ درجه باشد، گلدان را به داخل منزل منتقل کنید. آلوئه‌ورا در آب‌ و هوای سرد هرگز به گل نمی‌نشیند.

اگر با وجود رعایت کردن نکات بالا شاهد گلدهی آلوئه‌ورا نبودید، ممکن است گیاه شما به بلوغ نرسیده باشد. آلوئه‌ورا از سن ۴ سالگی آماده گلدهی است.

آلوئه‌ورای اصلاح شده نیز توانایی گلدهی ندارد. برای شناخت واریاته اصلاح شده می‌توانید به برگهای پهن‌تر و ظاهر بوته‌مانند آن توجه کنید. این واریاته به منظور افزایش زیبایی ظاهری آلوئه‌ورا ساخته شده است.

گل‌های آلوئه‌ورا:

گلهای آلوئه ورا

گل‌ها در این گیاه در انتهای ساقه گلدهنده به شکل خوشه‌ای قرار دارند. گل‌ها به شکل لوله‌های کوچک عمود بر ساقه گلدهنده قرار دارند. رنگ گل در آلوئه‌ورا بسیار متنوع است. رنگ نارنجی، زرد و قرمز اصلی‌ترین رنگ‌های‌ گل است. بعد از خشک شدن آخرین گل، ساقه گلدهنده را بوسیله یک قیچی تیز و استریل از انتها جدا کنید.

موارد استفاده گل آلوئه‌ورا:

اگر به دنبال فهرستی طولانی از فواید و مصارف گل آلوئه‌ورا هستید متاسفم که ناامیدتان می‌کنم. اما گلهای آلوئه تقریبا بی‌فایده هستند. تنها می‌توانید در فصل تابستان از زیبایی و تنوع رنگ در ساقه‌های کشیده و گلدار آلوئه‌ورا لذت ببرید. اگر بعد از پایان گلدهی، ساقه گلدهنده قطع نشود، می‌توانید بذرهای گیاه را برداشت کنید. گذراندن دوره سرمادهی، رعایت اصول کاشت و نگهداری بذر برای بالابردن درصد جوانه‌زنی آنها ضروری است.

images

چه خاکی برای آلوئه‌ورا مناسب است؟

آلوئه‌ورا جزو ساکولنت‌ها با برگهای آبدار و گوشتی است.  آلوئه ورا مدت‌ها نیاز به تعویض گلدان ندارد. اما اگر زمان زیادی از خرید گل آلوئه‌ورا میگذرد و ریشه ها از سوراخ زهکش خارج شده، وقت تعویض گلدان رسیده‌است. یکی از اشتباهات رایج در هنگام تعویض گلدان استفاده از خاک نامناسب برای گیاه است.

در این مقاله با گلدان مناسب آلوئه‌ورا، نحوه صحیح تعویض گلدان و بهترین ترکیب خاک برای آلوئه ورا آشنا می‌شویم.

چه گلدانی برای آلوئه‌ورا مناسب است؟

تعویض گلدان آلوئه ورا1

هنگام کاشت باید به ابعاد و جنس گلدان انتخابی دقت کنید. نکات اصلی هنگام خرید گلدان شامل موارد زیر است:

۱- ارتفاع گلدان نهایتا ۱۰ سانتی‌متر از گلدان قبلی بیشتر باشد.

۲- دهنه گلدان ۱/۲ سایه انداز گیاه باشد. سایه انداز به طول سایه گیاه هنگامی که نور به صورت عمود بر آن می‌تابد گفته می‌شود. بطور متوسط دهنه گلدان جدید ۵ سانتی‌متر بزرگتر از گلدان قبلی انتخاب شود.

۳- تاحد امکان از گلدان‌هایی که در بافت خود تخلخل دارند، استفاده کنید. جنس سفال مناسب‌ترین گزینه است.

۴- بهتر است از گلدان‌های تیره استفاده نکنید. جذب گرمای محیط و درنتیجه بالا بردن دمای خاک می‌تواند موجب گندیدگی ریشه شود.

چه ترکیب خاکی برای آلوئه‌ورا مناسب است؟

آلوئه‌ورا از خاک‌های قلیایی بیزار است. باید اسیدتیه (PH) خاک بین ۶ تا ۷ نگه داشته شود. بنابراین بسترهایی با اسیدیته بالای ۷ را هرگز برای آلوئه‌ورا استفاده نکنید. بسترهای رس، کمپوست و پرلیت قلیایی هستند. کوکوپیت، پیت‌ماس و ماسه اسیدی تا خنثی هستند. اما نمی‌توانیم تمام بسترهای اسیدی را برای کاشت الوئه‌ورا استفاده کنیم. محدودیت دومی که برای انتخاب خاک آلوئه‌ورا وجود دارد، زهکشی خاک است. آلوئه‌ورا در بسترهایی با زهکشی بالا رشد مناسبی دارد. بنابراین مناسب‌ترین ترکیب برای آلو‌ئه‌ورا یک قسمت ماسه بادی + یک قسمت شن شکری + یک قسمت پیت‌ماس است.

پرلیت، کمپوست و خزه اسفاگنوم جزو موادی هستند که هرگز نباید در بستر آلوئه‌ورا استفاده شود.

روش تعویض خاک آلوئه‌ورا:

تعویض گلدان آلوئه‌ورا باوجود سادگی نیاز به دقت بسیاری دارد. با رعایت نکات زیر میزان آسیب به گیاه را به حداقل برسانید. فراموش نکنید که اگر گیاهتان تغییرات دمایی را احساس می‌کند تنها در فصول رشد تعویض گلدان را انجام دهید.

۱- اگر گلدان جدید، قبلا استفاده شده کاملا شسته شود تا هرگونه باقی مانده خاک و گیاه از آن پاک شود.

۲- سوراخ زهکش در کف گلدان ایجاد کنید. سوراخ به اندازه کافی بزرگ باشد. می‌توانید چند سوراخ در کنار یکدیگر بوجود آورید.

۳- روی سوراخ زهکش یک توری قرار دهید تا ذرات شن و ماسه از زهکش بیرون نریزد یا باعث مسدود شدن آن نشود.

۴- مقداری سنگریزه یا ماسه درشت کف گلدان بریزید. معمولا به اندازه ۱/۶ گلدان را باید پرکنید.

۵- آلوئه‌ورا را به آرامی و با ضربه به اطراف گلدان از خاک خارج کنید و وسط گلدان جدید بگذارید. اگر گیاه شما ساقه دارد، کاشت را به‌شکلی انجام دهید که ساقه درون بستر قرار بگیرد.

۶- فضای خالی گلدان را با ترکیب تهیه شده پر کنید.

۷- گیاه را تا ۲ روز بعد از کاشت آبیاری نکنید.

۸- در روز دوم با استفاده از کود Root power گیاه را آبیاری کنید.

نکات:

برای اینکه مطمئن شوید ترکیب مناسبی برای بستر گلدان آلوئه‌ورای شما استفاده شده است، می‌توانید یک خودکار یا انگشت خود را وارد خاک کنید. اگر انگشت شما به راحتی وارد خاک شد یعنی ریشه‌ها نیز می‌توانند به راحتی در این بستر رشد کنند.

روش دیگری که برای بررسی زهکشی خاک وجود دارد، بررسی فاصله زمانی بین آبیاری و خروج آب از زهکش است. هرچه این فاصله زمانی کمتر باشد، زهکشی مناسب‌تری داریم.

جمع بندی:

آلوئه‌ورا مثل اکثر گیاهان هم‌خانواده‌اش نیاز چندانی به کوددهی ندارد و این موضوع اهمیت بستر کشت این گیاه را بیشتر می‌کند. انتخاب مواد مناسب و ترکیب درست آنها با یکدیگر موضوعی است که نباید از آن غافل شویم.

جمع بندی:

گلدهی آلوئه‌ورا در همه شرایط ممکن نیست. اما اگر پشتکار و علاقه لازم برای به گل نشاندن این گیاه را داشته باشید، مواردی که باید رعایت کنید زیاد نیست. گرچه گلهای آتشین آلوئه‌ورا جذابیت زیادی دارد اما گلدهی آلوئه‌ورا به مقدار قابل توجهی از انرژی گیاه کم می‌کند. بنابراین بهتر است بعد از پایان گلدهی کوددهی انجام شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار