چپگرد دلگشا پس از افتتاح در شیراز جنجالی شد !

تسنیم:پروژه چپگرد تقاطع هفت تن – دلگشا، سازه‌ای که ورودی آن از سمت میدان گلستان (کلبه) است در حالی به بهره‌برداری رسید که اختلاف نظرهایی درباره آن وجود دارد. پروژه چپگرد تقاطع هفت تن – دلگشا، سازه‌ای که ورودی آن از سمت میدان گلستان (کلبه) است روز گذشته در مراسمی  با حضور جمعی از مدیران […]

تسنیم:پروژه چپگرد تقاطع هفت تن – دلگشا، سازه‌ای که ورودی آن از سمت میدان گلستان (کلبه) است در حالی به بهره‌برداری رسید که اختلاف نظرهایی درباره آن وجود دارد.

پروژه چپگرد تقاطع هفت تن – دلگشا، سازه‌ای که ورودی آن از سمت میدان گلستان (کلبه) است روز گذشته در مراسمی  با حضور جمعی از مدیران شهری مدیران فنی شهری و عمرانی و  برخی اعضای شورای شهر شیراز به بهره‌برداری رسید. پروژه‌ای که به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، هدایت ترافیک رینگ تقاطع غیر همسطح ولیعصر و محور جنوبی سلمان فارسی به بلوار هفت تن و دسترسی به دروازه قرآن از مهمترین اهداف این پروژه است.

دلگشا

مسعود طهماسبی شهردار منطقه سه با تاکید بر کارکردهای مثبت پل چپگرد «دلگشا» گفت: احداث این پل سبب رفع بیشتر مشکلات ترافیکی این قسمت از شهر شیراز می‌شود و در جریان آن بحث تملک مهمترین دلیل زمان بر شدن این پروژه بوده و فقط در ضلع شمالی قریب به ۹ پلاک را شهرداری به طور کامل تملک کرد اما با وجود توافق اولیه با سایر پلاک‌ها، به سبب اعتراض مجدد مالکین سه پلاک، سیر مراحل قضایی جهت تعیین تکلیف آن طول کشید و امروز به مرحله انتقال سند و آزادسازی مسیر منجر شد.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های شهروندان از ابتدای اجرای این تقاطع غیر همسطح، مسئله عبور عابر پیاده از عرض این محور بود که با توجه به اهمیت آن، موضوع در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز قرار گرفت و از مرداد امسال با اعلام به شهرداری منطقه۳ ، به سرعت طراحی و برآورد هزینه‌ها وانجام  مناقصه برای احداث پل عابر پیاده در دستور کار قرار گرفت و همچنان در حال پیگیری است و با نصب این پل،  عبور ایمن عابران پیاده نیز تضمین خواهد شد.

کرونا نتوانست مانع انجام پروژه‌های عظیم عمرانی شود

اسماعیل صالحی معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در آیین بهره‌برداری از پل چپگرد دلگشا با بیان تلاش شهرداری در چند سال اخیر  و نقش آن به ثمر نشستن این پروژه گفت: اصل سازه یعنی اجرای سازه پل، مسائل جابه‌جایی، تاسیسات و روشنایی در کمتر از شش ماه به اتمام رسیده بود که به سبب مشکلات تملکی به طول انجامید و از نظر فنی نیز این پل حدود ۴۰۰ متر طول رمپ و عرشه داشته و  بسیار با کیفیت و باحدود ۳۶.۵ میلیارد تومان هزینه، ساخته داشته است.

وی در پاسخ به انتقاداتی که از غیر کارشناسی بودن پل‌های ساخته شده می‌شود گفت:  رشد جمعیت، رشد حاشیه‌نشینی و رشد خودرو ما را بر آن داشت که به فکر بهبود عبور و مرور بیفتیم و اقدامات عمران صورت گرفته مبتنی بر مطالعات کارگروه‌های  تخصصی متشکل از بخش‌های مختلف مثل ترافیک و حمل و فنی بوده و سیر قانونی داشته و شهرداری بودجه پیشنهادد داده و شورای شهر تصویب می‌کند و در واقع ما تصمیمی را اجرا کردیم که در گذشته گرفته شده بوده و کار کارشناسی برای آن انجا شده است.

صالحی همچنین تصریح کرد: شهرداری شیراز با وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و کرونا جزء معدود کلانشهرهای ایران است که اقدامات بزرگ عمرانی را پیگیری کرد و به جز پروژه‌های ۲۷ گانه ویژه‌ای که بسیار تاثیرگذار و بزرگ  هستند و ابعاد مختلف حمل و نقل و ترافیک و انسان محوری در آنها لحاظ شده،  بیش از ۱۵۰ پروژه بزرگ و تاثیرگذار در مناطق مختلف شیراز داریم که تا پایان سال و حداکثر تا روز شیراز افتتاح خواهند شد.

صالحی بیان کرد: پروژه شهید سلیمانی یکی از ابر پروژه‌هایی است که در کشور نمونه آن نیست و بیش از ۱۰ کارگاه بزرگ عمرانی در آن مشغول کار است که هر کارگاه خود یک پروژه بزرگ شهری است و یا تقاطع شهدای یغمور که ماه قبل افتتاح شد و پروژه‌ای که اوایل زمستان افتتاح می‌شود یا تقاطع  استاد بهمن بیگی و زیرگذر که بخشی از بار ترافیکی شمال غرب و جنوب را حل کرده و کمربندی را به سمت شهرک‌های جنوب می‌برد و یا تقاطع شهدای سلامت در ابتدای بلوار احمد بن موسی که زیرگذر و پل عظیمی است با کار کارشناسی شده و یا تقاطع نیایش.

 به بهانه مشکلات معیشتی، عمران و آبادی را تعطیل نمی‌کنیم

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در آیین بهره‌برداری از پل چپگرد دلگشا با اشاره به شرایط اقتصادی دشوار کنونی از پروژه‌هایی چون بلوار امام خامنه‌ای و بلوار مولوی در شرق، تقاطع‌های غیرهمسطح در جنوب، بزرگراه سپهبد شهید سلیمانی، خط دو و سه مترو که در سطح شهر در حال انجام است نام برد که از شورای چهارم آغاز شده و انجام شده‌اند.

نواب قائدی درباره چپگرد دلگشا نیز گفت: این پروژه سه یا ۴ بار در کمیسیون حمل و نقل بررسی شد و یک سری مشکلات فنی به جز بحث تملک داشت که با لحاظ شدن تغییراتی در بعضی جهات با همکاری پلیس راهور این مشکلات برطرف شد.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در پاسخ به انتقاداتی که درباره لزوم یا عدم لزوم سنگفرش پیاده راه ارم یا نورپردازی پل‌ها و معابر توسط برخی مردم و نمایندگان مجلس شیراز صورت گرفته نیز گفت: اگر اعتقاد داریم شیراز  پایتخت فرهنگ و تمدن فارسی و شهر شاهچراغ سومین حرم اهل بیت و شیراز قطب گردشگری ایران و باغ ارم یکی از زیباترین باغهای ایران است باید پروژه‌هایی در شان این اسامی و در شان شیراز در این مکان‌ها صورت بگیرد و اگر می‌بینیم جلوی باغ ارم سنگفرش انجام می‌شود و تقاطع‌های غیرهمسطح نورپردازی می‌شود اینها در راستای متفاوت شدن شهر شیراز است و در پیوست پروژه‌های عمرانی باید مباحث زیبایی‌شناسی و گردشگری نیز رعایت شود.

قائدی افزود: مشکلات معیشتی و اقتصادی بوده و هست و ما هم امیدواریم کاهش بیاید اما نمی‌شود به بهانه مشکلات مردم، ما وظایفمان که همان نظارت یا اجرای پروژه‌های عمرانی و آبادی شهر است را انجام ندهیم و آنها که مطالعه دارند می‌دانند وظیفه تامین معیشت وظیفه دیگر نهادها است نه شهرداری.

رئیس کمیسیون عمران ،حمل و نقل و ترافیک شورا در پایان ضمن پاسخ به صحبت سعید نظری دیگر عضو شورای شهر که از مشکلات تقاطع جام جم گفته بود اظهار داشت: تقاطع جام جم با توجه به رینگ شهری و با توجه به احداث بزرگراه شهید سلیمانی وجودش ضروری است اما باید واحدهای مربوطه مشکلات آن را پیگیری کنند.

 قائدی گفت: باید ضمن رجوع به شرح وظایف مدیریت شهری از مدیران شهری انتظار اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی داشته باشیم همچنان که نهضت آسفالت در شهر آغاز شده و ۳ میلیون مترمربع معابر را آسفالت کرده‌ایم و همه معابر مشکل‌دار را آسفالت خواهیم کرد.                                                                               

کلید برخی پروژه‌ها بدون مطالعات مهندسی ترافیک زده می‌شود

ناظر شورای شهر در  شهرداری منطقه ۳ یکی از سخنرانان این مراسم بود که بر خلاف روال متعارف سخنرانی در آیین افتتاحیه ‌ها که به تمجید از  پروژه صورت گرفته می‌پردازند به انتقاد از این پروژه  و نمونه‌های مشابه پرداخت. سعید نظری در ابتدا حل ترافیک  منطقه ۳را دغدغه جدی مدیریت شهری ذکر و  بیان کرد: ما ساکنین محله منطقه ۳ ترافیک نداشتیم تا اینکه این پل و پل کابلی ولی عصر ساخته شد و بلوار پیرنیا شلوغ و پرترافیک شد و به ناگاه به ویژه پس از ساخت پل کابلی ولی عصر، ترافیک در نقطه مرکز شهر از جمله خیابان لطفعلی خان و میدان غدیر  را به پل پیرنیا منتقل کرد.

وی در ادامه با تقدیر از عملکرد شهرداری در پیگیری پروژه‌های مختلف و به ویژه تشکر از سازمان عمران شهرداری شیراز در تکمیل پروژه چپگرد دلگشا و تحسین شهرداری منطقه سه که با وجود اینکه  برخی ساختمان‌های این مسیر مشکلات حقوقی و تملکی داشتند،  مشکلات را حل کردند به انتقاد از برخی پل سازی‌ها در سطح شهر شیراز ادامه داد و گفت: چپ گرد دلگشا و تقاطع شهدای سعدی به رغم آنکه توان مهندسی در ساخت سازه را به نمایش می‌گذارد و یکی از سازه‌های باشکوه شیراز است اما از جمله اتفاقاتی است که نتوانسته به روند کنترل ترافیک کمک زیادی کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیرازاز جمله ایرادات موجود به چپگرد دلگشا و تقاطع شهدای شهرک سعدی را عدم توجه به مطالعات مهندسی ترافیک و عدم توجه به تردد عابر پیاده در عرض شرقِ بلوار هفت تن در مسافتی بیش از ۱.۵ کیلومتر و نیز تعرض به حریم باغ تاریخی دلگشا دانست و تصریح کرد: امکان تردد عابر پیاده در این پل درنظرگرفته نشده و حتی با ساخت پل عابر پیاده در قسمتی از این محدوده  باز هم آسیب جدی به هویت گردشگری آن وارد می‌شود و در یکی دو کیلومتر امکان جابه‌جایی عابر پیاده به ویژه از مناطق مسکونی و مناطق گردشگری دلگشا  و هفت تن وجود ندارد که در تقاطع جام جم نیز همین دل نگرانی‌ها و مشکلات وجود دارد.

به عقیده وی این پروژه منجر به حذف میدان زیبای هفت تنان شده و احداث چنین سازه‌هایی نه تنها به کنترل ترافیک کمکی نخواهد کرد بلکه بسیاری از معابر محلی مثل نیستان، استاد شهریار و دلگشا و نیز دسترسی به آرامگاه سعدی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

واتساپ 1

مطالب مرتبط

آغاز ثبت‌نام برای استخدام پیمانی آتش‌نشان در شهرداری شیراز

یک بلاگر عضو شورای شهر شیراز را با خاک یکسان کرد

نشانی گرم‌خانه‌های شهرداری شیراز برای اقامت افراد در راه مانده/معتادین کجا بروند؟

نظرات

  • فرشاد

    تاریخ : ۳۰ - آبان - ۱۳۹۹

    بادرود و عرض خسته نباشید و دستمریزاد به همه کسانی که سخت کوشند برای اینکه شیراز بهتری و شهری زیبا داشته باشیم
    مسأله و مشکل جاگذاری مسیر رهگذر پیاده در بیشتر تقاطع های هم سطح و غیر هم سطح شهر شیراز هست، از جمله زیرگذر گلستان بیشتر کسانی که با خودروهای همگانی و اتوبوس از مناطق دوکوهک، گویم، قمشه، قلات و جاهای دیگر برای خرید به همتافت خلیج فارس می روند با مشکل پل رهگذر پیاده مواجه هستند که ایجاب می کند نرسیده به رمپ ورودی به زیر گذر یک پل برای شهروندان این مناطق ایجاد شود بیگمان درآینده در این نقطه حوادث ناگواری رخ می دهد


  • بهروز از شیراز

    تاریخ : ۳۰ - آبان - ۱۳۹۹

    بحث مورد نظر وهمچنین مسئله پروژه جام جم درکل ازپایه اصولی نبود چرا که برنامه ریزی دقیق انجام نشده من درموقع تخریب منازل کنار پل دلگشا متوجه همین مسئله مهم که اجرای پروژه به بن بست میخوره خروجی پل منتهی میشه به تقاطع خ نیستان که صدرصد ایجاد ترافیک وتصادف خواهد شد همچنین ورودی وخروجی پروژه جام جم بزرگ راه سلیمانی که این پروژه هم به بن بست میخوره چرا که همورودی وهم خروجی جاده عریض نیست هردو پروژه بنظر من ناقص باسپاس شهروند شیراز


  • علی

    تاریخ : ۳۰ - آبان - ۱۳۹۹

    درود و سلام بر کارکنان و مسئولینی که در پیشرفت و ابادانی شیراز زحمت می کشند البته شهردار محترم و شورای شهر توجه داشته باشند که ساخت و ساز در حاشیه شهر موجب گسترش وشهر و ایجاد نا امنی میشود از ساخت و ساز در حاشه شهر جلو گیری کنید


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۹ - آبان - ۱۳۹۹

    بعد صدسال واقعا زحمت کشیدین


  • سیاوش

    تاریخ : ۲۹ - آبان - ۱۳۹۹

    وقتی ده تا فوق لیسانس و مهندس عمران تا ده پانزده سال سابقه اجرا دارن اسنپ کار میکنن و چهارتا لیسانس ….. دارن پروژه عمرانی اجرا میکنن انتظار بیشتر نباید داشته باشی


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۹ - آبان - ۱۳۹۹

    سلام درود بر شهردار عزیز زحمت شهردار ومدیریت کلان شهر شیراز وخدمات عمرانی چند سال اخیر ورونق ابادینی شیراز بر کسی پوشیده نیست خدا قوت مردان خدا وجهاد درود بر شما شب وروز بفکر شهر ومسولیت وزیبایی ورفاه شهروندان وهمشهریان هستید