مجله زندگی

چگونه از آب رفتن پارچه لباس نخی جلوگیری کنیم؟

لباس ها ساختار مختلفی دارند و هر یک از فیبر مخصوص به خود (مصنوعی یا طبیعی) درست شده اند.

زمانی هم که این فیبرهای طبیعی و یا مصنوعی به داخل ماشین لباسشویی می روند، با آب سرد یا گرم و مواد شیمایی مخصوص شسته شده و فرایندهای شیمیایی گوناگونی روی آنها صورت می گیرد. در نتیجه این فرایندها و واکنش های شیمیایی است که لباس ها کمی تغییر سایز داده (مخصوصا لباس هایی با فیبر طبیعی) و اصطلاحا آب می روند. به واقع این واکنش های شیمایی را می توان اصلی ترین علت آب رفتن پارچه دانست.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه، لباس را با آب گرم بشوییم یا آب سرد؟

بدون مقدمه باید بدانید هر چه دمای آب بیش‌تر باشد، احتمال آب‌رفتن پارچه نیز افزایش می‌یابد. شستشوی لباس با آب داغ و یا خشک شدن لباس‌ها در هوای گرم و خشک باعث کوتاه شدن و آب رفتن لباس می‌شود. علاوه بر این، آب سرد در جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها نیز موثر است. البته برای جلوگیری از آبرفت پارچه لباس نکات مهمتری هم باید رعایت شود که در ادامه تمام این نکات را به شما آموزش خواهیم داد.

الیاف کوتاه پلیمری که در تهیه لباس استفاده شده‌اند، هنگام دوخت کشیده می‌شوند و سپس در بافت پارچه قرار می‌گیرند. قرار گرفتن الیاف پارچه در برابر هوای گرم یا آب داغ، مجددا این الیاف را به حالت قبل (و یا حتی کوتاه‌تر از آن) باز می‌گرداند.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه باید قوانین سختی را رعایت کرد؟

به هر حال، خبر خوب این است که جلوگیری از آبرفت پارچه نخی، پشمی و پنبه ای همانطور که در ادامه این مطلب می خوانید، آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است نکات مربوط به اینکه لباس نخی را چگونه بشوییم که اب نرود را رعایت کنید. به همین منظور قبل از شستشوی لباس، حتما به جنس و علائم شستشوی آن دقت کنید. چرا که گاهی لازم است شستشوی لباس فقط توسط خدمات خشکشویی‌های معتبر و ممتاز انجام شود.

خطر آب رفتن کدام پارچه ها بیشتر است؟

در مورد جنس پارچه به‌خاطر داشته باشید که پارچه‌های پشمی و پنبه‌ای آب بیش‌تری را هنگام شستشو به خود جذب می‌کنند، بنابراین این دست لباس‌ها را با آب سرد بشویید. در مورد لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی‌استر، از آن‌جایی که آب کمتری جذب می‌کنند بنابراین در برابر دمای بالای آب نیز مقاومت بیش‌تری دارند.

البته با پیشرفت صنعت نساجی و پوشاک، احتمال آب رفتن لباس‌ها نیز بسیار کمتر از قبل شده است. با این وجود همیشه نسبت به لباس‌های نخی، حساس باشید و با فروشنده هنگام خرید صحبت کنید. اگر احتمال آب رفتن لباس وجود دارد، شاید بهتر باشد یک سایز بزرگ‌تر خریداری کنید.

جلوگیری از آب رفتن پارچه نخی

در ادامه با چند علت آب رفتن لباس های نخی و روش های جلوگیری از آب رفتن لباس نخی آشنا شوید:

شستن لباس نخی با آب سرد

برای جلوگیری از آب رفتن لباس نخی باید بدانیم که لباس را با چه آبی بشوریم. آب گرم باعث بهم ریختن بافت لباس های نخی می شود و بعد از خشک شدن لباس کوچکتر می شود و به اصطلاح آب می رود. همیشه برای شستن لباس های نخی از آب سرد استفاده کنید تا از آب رفتن آنها جلوگیری کنید.

شستن لباس نخی با دست

شاید شستن لباس با دست زمانگیر باشد و یا حوصله این کار را نداشته باشید، اما یک راه جلوگیری از آب رفتن پارچه نخی این است که انرا با دست بشویید.

در نحوه شستن لباس های نخی با دست می توانید یک لگن را از آب سرد پر کنید و با استفاده از شامپو بچه لباستان را بشوید. هنگام شستشوی لباس های نخی از چنگ زدن یا فشردن شدید لباس خودداری کنید.

در صحیح ترین نحوه شستن لباس های نخی برای جلوگیری از آب رفتن آن می توانید بعد از آب کشیدن لباس آنرا داخل یک حوله بپیچید تا آب اضافی آن خارج شود، بعد لباس را به آرامی بتکانید و بر روی بند پهن کنید.

توجه به دستورالعمل های لباس

برای جلوگیری از اب رفتن لباس نخی به برچسب هایی که در حاشیه لباس وجود دارد توجه کنید. با رعایت دستورالعمل هایی که بر روی این برچسب ها وجود دارد می توانید از اب رفتن لباس های نخی جلوگیری کنید.

به عنوان مثال وجود علامت دایره بر روی برچسب لباس نخی به معنی این است که برای شستشوی لباس باید آنرا به خشکشویی بسپارید.

پهن کردن لباس به دور از نور مستقیم خورشید

برای جلوگیری از آب رفتن لباسهای نخی بعد از شستشو آنها را به دور از نور مستقیم خورشید و یا باد پهن کنید. بهترین محیط برای جلوگیری از اب رفتن لباس نخی پهن کردن آن در هوای خشک طبیعی است.

جلوگیری از آب رفتن پارچه لباس جین یا دنیم

لباس های جین معمولا کمتر از سه مورد پیشین آبرفت دارند مگر اینکه با سایر لباس ها همزمان شسته شوند. پس لازم است تدبیراتی را برای جلوگیری از آب رفتن لباس جین انجام دهید. برای این منظور دو راه حل پیش رو دارید.

از روشی که در لباس های پارچه ای بررسی شد استفاده کنید و لباس را با دست بکشید تا باز شود.
در این روش کافی است وان را از آب پر کنید و لباس جین را به تن کنید. به مدت یک ربع در داخل آب راه بروید و پاهای خود را در آب سرد قرار دهید. گاهی بنشینید و گاهی حرکت کنید تا لباس به شکل سابق خود باز گردد.

نحوه شستشو لباس های پشمی بدون آبرفتگی

لباس های پشمی یا همان الیاف و بافت کشمیر از دیگر پارچه های در معرض خطر آب رفتگی هستند. برای جلوگیری از آب رفتن این پارچه مراحلی مشابه شستشوی پارچه پنبه‌ای دارد. بیایید این مراحل را با یکدیگر بررسی کنیم:

  • لباس را در تشت آب سرد قرار داده و به ازای هر لیتر آب به اندازه ۲ قاشق سرکه سفید اضافه کنید.
  • لباس را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار داده و به صورت مداوم آن را بچرخانید.
  • پس از این مرحله لباس را برداشته و به آرامی آب اضافی آن را بگیرید.

حالا می توانید مشابه مراحل جلوگیری از آب رفتن پارچه پنبه‌ای لباس را در حوله پیچانده و سپس از اجسام سنگین برای خشک شدن آن استفاده کنید. (البته توجه داشته باشید که کشیده شدن پارچه از هر دو طرف باید به میزان یکسان باشید در غیر این صورت پارچه کشمیر دچار مشکل خواهد شد.)