چاپ کد خبر: 97337
14 آبان 1401

چگونه از راننده مقصر در تصادف یا سانحه رانندگی شکایت کنیم؟

باتوجه‌به حجم بالای سوانح رانندگی در ایران، اطلاع از مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادف، می‌تواند برای هر راننده‌ای مفید و کارآمد باشد.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که اگر در این شرایط قرار گرفتید، چگونه عمل کنید؟ همچنین اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی درباره هزینه شکایت تصادف و شرایط شکایت از راننده فراری در تصادف داشته باشید تا انتهای این گزارش همراه ما باشید.

در چه شرایطی باید از راننده مقصر شکایت کرد؟

تصادفاتی که با خسارت مالی همراه هستند، سه حالت کلی دارند. در حالت اول میزان خسارت پایین است و دو طرف توافق می‌کنند. در حالت دوم با اینکه خسارت بالایی وارد شده است، باز هم طرفین با هم به توافق می‌رسند. اما در حالت سوم طرفین با هم توافق ندارند و میزان خسارت هم سنگین است.

در اولین حالت که معمولا حادثه و خسارت جزئی است، دو طرف با هم توافق کرده و راننده مقصر بدون استفاده از بیمه بدنه ماشین، خسارت را به راننده مقابل پرداخت می‌کند. در حالت دوم اگر فرد مقصر تمایل داشته باشد، از بیمه خود می‌تواند استفاده کند. به این ترتیب که بعد از کارشناسی بیمه و برآورد میزان خسارت، مبلغ از طرف بیمه باتوجه‌به سقف مندرج در بیمه نامه شخص ثالث به راننده پرداخت می‌شود.

اگر بعد از وقوع تصادف رانندگی شاهد عدم همکاری راننده مقصر باشیم یا بیمه نتواند تمام خسارت طرف مقابل را جبران کند، چه باید کرد؟ درصورتی‌که بعد از وقوع یک سانحه رانندگی، طرفین بر سر خسارت وارده و نحوه پرداخت آن با یکدیگر به توافق نرسند، سازمان بیمه مرکزی قوانین و مقرراتی برای این مواقع در نظر گرفته است. طبق قوانین بیمه در سال ۱۴۰۰ اگر میزان خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، شاکی می‌تواند برای شکایت از راننده مقصر به شورای حل اختلاف مراجعه کند. اما اگر میزان خسارت بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، طرح شکایت باید به دادگاه حقوقی ارجاع داده شود.

مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادفات با خسارت مالی

شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف مراحلی دارد که در این بخش به‌طور کامل به آن اشاره خواهیم کرد. در قدم اول شاکی باید دادخواست مطالبه خسارت (تا سقف ۲۰ میلیون تومان) را از طریق دفتر خدمات قضایی برای شورای حل اختلاف صلاحیت‌دار ارسال کند. بعد از ارسال درخواست و ارجاع آن به شعبه، شماره پرونده برای شما از طریق پیامک ارسال می‌شود. سپس وقت رسیدگی به شکایت از طرف شورای حل اختلاف تعیین و به شما اعلام خواهد شد.

شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک، از جمله کروکی تنظیم شده توسط مامور راهنمایی و رانندگی در جلسه دادرسی حاضر شوید. بعد از تحویل مدارک، شورای حل اختلاف با در نظر گرفتن مدارک موجود و نظر کارشناس، به شکایت شما رسیدگی می‌کند. اگر در این مرحله شورای حل اختلاف ادعای شاکی را مطابق قانون تشخیص دهد، رای به محکومیت راننده مقصر داده می‌شود. همچنین طبق رای شورا، فرد مقصر موظف است تا خسارت تعیین شده را به فرد شاکی پرداخت کند. طبق مقررات، رای صادر شده توسط شورای حل اختلاف تا ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

بعد از ابلاغ حکم به راننده مقصر، در صورتی‌که خودرو وی به‌صورت موقتی توقیف شده باشد، برای دریافت خودرو، باید خلافی ماشین به‌طور کامل پرداخت شود. برای پرداخت جریمه‌ها می‌توانید از خدمات خلافی خودرو رایگان استفاده کنید.

تصادف

چگونه از راننده مقصر در تصادف جرحی شکایت کنیم؟

در تصادفات جرحی علاوه‌بر خسارتی که به خودرو وارد می‌شود، راننده یا سرنشینان هم دچار آسیب می‌بینند. در این نوع تصادفات برای شکایت از راننده مقصر، باید با مدارکی از قبیل کروکی محل تصادف به دادسرای محل وقوع حادثه مراجعه کنید و سپس سایر مراحل قانونی مثل مراجعه به پزشکی قانونی را پشت سر بگذارید.

برای طرح شکایت از راننده مقصر در تصادفات جرحی باید مراحل زیر را طی کنید:

تشکیل پرونده قضایی توسط راننده آسیب دیده در دادسرای محل وقوع حادثه منجر به جرح.
ارائه مدارک موردنیاز از قبیل گواهی پزشکی قانونی و رونوشت بیمه نامه مقصر حادثه
دریافت استعلام‌های لازم از سوی مقام قضایی در خصوص اصل بودن بیمه نامه
صدور قرار کیفری مناسب از سوی مقام قضایی بر علیه راننده مقصر حادثه
ارجاع پرونده تصادف به کارشناسان رسمی دادگستری یا کارشناسان راهنمایی و رانندگی
دستور به انجام تحقیقات محلی در صورت نیاز
ارسال گواهی اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
در صورت اعلام رای دادسرا به وقوع جرم، برای راننده قرار جلب صادر و پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود
بررسی و فراخوان دادگاه کیفری و رسیدگی به پرونده با حضور طرفین دعوا
صدور رای نهایی توسط دادگاه
ممکن است در روند بررسی پرونده باتوجه‌به تخلفات راننده و نداشتن معاینه فنی خودرو، علاوه‌بر توقیف موقت خودرو و تعیین دیه، مجازات‌هایی همچون حبس و پرداخت جریمه نقدی هم برای راننده مقصر در نظر گرفته شود.

  نحوه شکایت از راننده فراری در تصادف

در بعضی تصادفات رانندگی شاهد این هستیم که راننده مقصر از صحنه حادثه متواری می‌شود. اگر خسارت وارده فقط از نوع مالی باشد، راننده مقصر بعد از فرار مجازات نمی‌شود. در این شرایط اگر فرد خسارت هیچ مدرکی مانند پلاک خودرو برای شکایت از راننده فراری نداشته باشد، باید با پلیس تماس بگیرید و علیه راننده مقصر مدارک جمع‌آوری کند.

اما اگر خسارت از نوع جانی (جرح یا فوت) باشد، فرار راننده مقصر از صحنه تصادف و عدم کمک به فرد آسیب دیده، جرم محسوب می‌شود و با مجازات همراه است. در این حالت با شکایت از راننده مقصر در تصادف، قرار تعقیب برای وی صادر می‌شود و کارشناسان می‌توانند با بررسی دوربین‌های مدرسه و پیدا کردن پلاک خودرو، راننده فراری را شناسایی و دستگیر کنند. به این نکته توجه داشته باشید که فرار کردن از صحنه تصادف در تصادفات جرحی و فوتی جرم محسوب می‌شود و مجازات فرد را چند برابر می‌کند. تا جایی‌که قاضی اجازه ندارد، برای راننده فراری تخفیف در مجازات قائل شود و باید شخص را به بیش از دو سوم بیشترین مجازات قید شده در قانون، محکوم کند.

مهلت شکایت از راننده مقصر در تصادف در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف فقط صلاحیت رسیدگی به شکایت‌هایی را دارد که به تصادف‌هایی با خسارت مالی مرتبط می‌شود. در این موارد برای دریافت خسارت مالی، برخلاف بحث جرایم که محدودیت زمانی دارد، قانون‌گذار زمان خاصی را برای اعلام شکایت و مطالبه خسارت در نظر نگرفته است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با گذشت زمان ماشینی که مورد تصادف بوده، تغییر می‌کند و امکان تشخیص خسارت دقیق وجود ندارد. مگر اینکه فرد خسارت دیده از طریق تامین دلیل در تصادفات رانندگی، میزان خسارت را تعیین کرده باشد.

  شما هم نظرتان را برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار