به موجب ماده ۱۵ آییننامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات، شکایت انتظامی باید حاوی این نکات باشد:
۱- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه، کدپستی، کدملی و در صورت امکان شماره تلفن ثابت و همراه شاکی
۲- سمت شاکی در پرونده قضایی. در صورتی که اقامه شکایت از سوی وکیل باشد باید حق شکایت انتظامی در وکالتنامه تصریح شده باشد.
۳- اعلام شماره پرونده قضایی مورد شکایت
۴- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت
۵- مشـخص بودن موارد مورد شکایت. یعنی نباید بصورت کلی شکایت کرد بلکه باید جهات تخلف از مقررات قانونی ذکر شود.
۶- پیوست کردن مستندات مورد شکایت از قبیل تصویر دادنامه، برگ اخطاریه یا احضاریه، برگ اجرائیه و …
۷- امضای شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او
۸- ابطال تمبر دادرسی مطابق تعرفه خدمات قضایی به مبلغ ۳۰ هزار تومان
فراموش نکنید که اگر شکوائیه فاقد یکی از موارد بالا باشد، بایگانی میشود و مورد رسیدگی قرار نمیگیرد.
همچنین باید بدانید که صرف شکایت انتظامی تأثیری در رأی و تصمیمات مربوط به پرونده اعم از دادسرا یا دادگاه مربوطه ندارد و از جهات اعاده دادرسی و همچنین تجویز اعاده دادرسی محسوب نمیشود. علاوه بر این صرف شکایت انتظامی از جهات رد دادرس به منظور گرفتن پرونده از قاضی و ارجاع آن به قاضی دیگر، نیست.
از سوی دیگر به جرایم کیفری همه قضات سراسر کشور اعم از توهین و … در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران (ویژه کارکنان دولت) واقع در میدان ارگ رسیدگی میشود.
همچنین سیر مراحل رسیدگی در دادسرای انتظامی قضات کاملا محرمانه است و دادن تصویر از اظهارنظر مقامات دادسرای انتظامی و کیفرخواست به شاکی انتظامی ممنوع است.
شاکی میتواند شکایت انتظامی را مطابق ماده ۲۳ قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستری استان مربوط نیز تحویل دهد یا از طریق پست سفارشی با رعایت ماده ۱۵ آییننامه اجرایی به آدرس دادسرای انتظامی ارسال کند تا پس از یک ماه، شماره پرونده ثبت شکایت انتظامی از طریق پیامک اطلاعرسانی شود
ایرانی
تاریخ : ۱۹ - اسفند - ۱۴۰۰
نحوه شکایت ازقاضی فقط نمایشی هست،قاضی اگه بدترین تخلف رامرتکب شودامکان رسیدگی وتعقیب اووجودندارد،