چاپ      کد خبر: 145942
21 خرداد 1403

چگونه با خبرچینی کردن کودکان مقابله کنیم؟ دلایل خبرچینی در کودکان

چگونه با خبرچینی کردن فرزند خود برخورد کنید

ممکن است بارها برایتان این اتفاق افتاده باشد و ندانید چگونه با خبرچینی کردن فرزند خود برخورد کنید. برای اینکه روش درست مقابله با خبرچینی کردن کودکان را بدانید، باید ابتدا علت این مسئله را درک کنید. دانستن اینکه چه زمانی موضوع خبرچینی است و چه وقتی او فقط اطلاعاتی که می‌داند را با شما به اشتراک گذاشته به شما کمک می‌کند تا با این مسئله بهتر برخورد کنید.

در این گزارش اول فارس درباره‌ی این مسئله، علت خبرچینی کردن کودکان و راه‌های مقابله با آن می‌خوانید.

علت خبرچینی کردن کودکان چیست؟

خبرچینی کردن کودکان ممکن است علل بسیاری داشته باشد. در ادامه، با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

قوانین را هنوز یاد نگرفته‌اند و در حال یادگیری هستند

کودکان جوان‌تر معمولا بیش از هر کسی از دستورات پیروی می‌کنند چون رشد شناختی آن‌ها هنوز تکامل نیافته و نمی‌توانند استدلال انتزاعی را تشخیص دهند. آن‌ها در سنین نزدیک به ۵ یا ۶ سالگی نسبت به قوانین درک بهتری پیدا می‌کنند و اهمیت پیروی از قوانین را کم‌کم یاد می‌گیرند. آن‌ها در این سنین نسبت به قوانین و هنجارها آگاه‌تر می‌شوند و اگر کسی قوانین را رعایت نکند بسیار نگران می‌شوند.

توجه شما یا رسیدن به موقعیتی را می‌خواهند

کودکی که مدام رفتار بد دیگران در زمان بازی یا مدرسه را برای شما تعریف می‌کند، ممکن است به سادگی به دنبال توجه و تحسین نسبت به اعمال خود باشد. اگر او احساس کند که کنار گذاشته شده یا او را به حال خود رها کرده‌اید، احتمالا به دنبال جلب توجه شما می‌رود. در چنین شرایطی با خبرچینی کردن تلاش می‌کند برای خود موقعیتی بسازد یا کودکان دیگر را بد جلوه دهد تا شما به او بیش از همه توجه کنید.

به دنبال کسب قدرت هستند

در این سن، کودکان با آزمایش قدرت و کنترل در روابط کم‌کم ابراز وجود و بیان افکار و احساسات خود را شروع می‌کنند. خبرچینی کردن راهی برای آن‌ها است که جوانب اطراف خود را بسنجند و ببینند آیا می‌توانند کنترل آن را به دست بگیرند یا خیر. آیا می‌توانم حرص پدر و مادرم را دربیاورم؟ آیا می‌توانم خواهرم را دچار مشکل کنم؟ آیا در مقایسه با دیگران بهترین خواهم بود؟ آیا می‌توانم دیگران را تحریک کنم؟ کودکی که خبرچینی می‌کند ممکن است شخصیتی با اراده‌ی قوی داشته باشد و بخواهد دیگران را قربانی کند و به خطر بیندازد.

نمی‌دانند چگونه درگیری‌ها را حل و فصل کنند

کودکان در این سن نمی‌دانند چگونه با هم‌سالانی که پرخاشگرانه رفتار می‌کنند یا به حرف آن‌ها گوش نمی‌دهند برخورد کنند. بنابراین، اغلب انتظار دارند که والدینشان مداخله کنند. در واقع، خبرچینی کردن راهی می‌شود تا از پدر و مادر خود کمک بخواهند و بتوانند با کمک‌ آن‌ها مشکلات را حل و فصل کنند.

موضوع انتقام است

علت خبرچینی کردن کودکان معمولا چیز مهمی نیست و این کار آن‌ها بی‌خطر است. بااین‌حال، همیشه هم این‌طور نیست. گاهی اوقات، ممکن است خبرچینی کردن آن‌ها علتی شوم داشته باشد. در برخی از مواقع، خبرچینی کردن آن‌ها فقط به مسائلی مانند کسب موقعیت بهتر مربوط نمی‌شود، بلکه کودکان می‌خواهند به طرف مقابل آسیب برسانند. در چنین شرایطی، احتمالا کودک با خود فکر می‌کند که بهترین راه برای پاسخ دادن به کودکی که احساسات او را جریحه‌دار کرده این است که درباره‌ی او چیز بدی بگوید و او را به دردسر بیندازد.

چگونه با خبرچینی کردن کودکان مقابله کنیم؟

چگونه با خبرچینی کردن کودکان مقابله کنیم؟

با صحبت کردن با فرزندتان درباره‌ی تفاوت میان حرف زدن و خبرچینی کردن شروع کنید. توضیح دهید که زمانی کار او خبرچینی کردن محسوب می‌شود که می‌خواهد کسی را به دردسر بیاندازد. اگر هم موضوعی را به بزرگ‌سالی اطلاع بدهد تا جلو صدمه دیدن کسی یا خراب شدن چیزی شود به کار او خبر دادن می‌گویند. اگر فرزندتان با شکایتی نزد شما می‌آید، از او بخواهید به این موضوع فکر کند که کاری که کرده خبر دادن است یا خبرچینی کردن. پس از آن، یکی از روش‌هایی که در ادامه می‌خوانید را امتحان کنید.

در برابر سرزنش کردن کودک مقاومت کنید

نباید فرزندتان را شرمنده کنید، حتی اگر خواهر یا برادرش او را خبرچین خطاب کنند. اینکه کودکان بدانند نگرانی‌هایشان شنیده شده است، اعتماد آن‌ها نسبت به بزرگ‌سالان را افزایش می‌دهد و از احساس نیاز به رازدار بودن جلوگیری می‌کند. از آن‌ها برای هشدار دادن به شما تشکر کنید و آن‌ها را تشویق کنید و بگویید که خبر دادن از اتفاقات ناگوار کار خوبی است. باید تلاش کنید که فرزندتان عادت خبرچینی کردن پیدا نکند اما در عین حال، باید به او یاد بدهید که چه زمانی باید با یک بزرگ‌سال درباره‌ی آنچه اتفاق افتاده صحبت کند.

برای مطالعه بیشتر:

برای اصلاح رفتار کودکان بیش فعال چکار کنیم؟(+۸تکنیک)

به راهکارهای دیگر فکر کنید

برای مقابله با خبرچینی کردن کودک می‌توانید به راه‌های دیگری هم فکر کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از دوستانش به او لقب بدی داده یا در حق او رفتار ناجوانمردانه‌ای داشته، می‌تواند مؤدبانه به او بگوید که این حرف را نزن یا این کار را نکن چون خوب نیست. پس از آن، باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد همچنان با آن دوست بازی کند یا با یکی دیگر از هم‌کلاسی‌هایش بازی کند. یاد دادن این مسئله به کودک به او این پیام را می‌دهد که توانایی‌ها و انتخاب‌هایی دارد و می‌تواند به‌تدریج راه حل مشکلات را یاد بگیرد و مستقلانه آن‌ها را حل کند.

به خبرچینی کردن او اشاره کنید

اگر کودک دیگری در حال خبرچینی کردن است، از این فرصت برای آموزش فرزند خود استفاده کنید. توجه او را به آنچه اتفاق افتاده جلب کنید و از او بپرسید که درباره‌ی کاری که آن کودک انجام می‌دهد چه فکر می‌کند. آیا او می‌داند که کاری که آن کودک انجام می‌دهد خبرچینی کردن است و چرا این کار او اشتباه است؟ اگر موقع خبرچینی کردن کودکی از آن بگذرید یا آن را نادیده بگیرید، فایده‌ای ندارد. در عوض، باید زمانی را به صحبت کردن درباره‌ی این اتفاق اختصاص بدهید.

از عدالت و انصاف صحبت کنید

کودکان بیش از هر کسی به قوانین اهمیت می‌دهند و می‌خواهند از آن‌ها پیروی کنند. گاهی اوقات، خبرچینی کردن آن‌ها به این دلیل است که می‌خواهند کودک دیگری را بد جلوه بدهند تا حس عدالت را به دست آورند. وقتی با فرزندتان درباره‌ی خبرچینی کردن صحبت می‌کنید، به او چیزی شبیه به این بگویید که: «گاهی اوقات، مردم آن‌طور که باید از قوانین پیروی نمی‌کنند. می‌دانم که این مسئله برای شما ناراحت‌کننده است چون سعی می‌کنید که کار درست را انجام بدهید.» به فرزندتان بگویید که نمی‌تواند طرز فکر و رفتار کودکان دیگر را تغییر دهد اما مهم‌ترین چیز این است که همیشه سعی کند منصفانه و عادلانه رفتار کند.

انتظارات خود را برای او توضیح دهید

با کودک خود صمیمانه صحبت کنید و به او همه چیز را توضیح بدهید. به او بگویید که اگرچه خبرچینی کردن درباره‌ی کارهای کوچک بد است اما اگر چیزی خطرناک به نظر برسد، باید درباره‌ی آن صحبت کند. به طور مثال، به او بگویید که شما نمی‌خواهید که فرزندتان هر بار که دوستش مدادرنگی‌اش را می‌دزدد شکایت کند اما اگر دوستش کسی را کتک می‌زند باید به شما خبر دهد.

راه‌هایی دیگر برای مقابله با اعمال نادرست کودکان

مقابله کردن با کارهای نادرست از جمله خبرچینی کردن کودکان اغلب کار دشواری است. این کار به‌ویژه زمانی که کودکی مشکلات رفتاری دارد، دشوارتر می‌شود. برای اینکه با چنین رفتارهایی مقابله کنیم، باید روش درست آن را بدانیم. این کار را می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه می‌خوانید شروع کنید.

به او مهلت بدهید تا فکر کند

برخورد عالی با کودکی که بدرفتاری می‌کند این است که به او بگویید محل را ترک کند و در تنهایی به کار بد خود فکر کند. یک بازه‌ی زمانی کوتاه را در نظر بگیرید و به او برای این مدت مهلت بدهید. پس از تمام شدن این مهلت درباره‌ی رفتار نادرست او حرفی نزنید. اجازه بدهید تا کودک به‌تنهایی علت این مهلت برای فکر کردن را پیدا کند. در طول مدت زمان تعیین شده مراقب او باشید یا در نزدیکی او بمانید اما با او صحبت نکنید. او در این مدت زمان متوجه عیب خود می‌شود و سعی می‌کند آن اشتباه را تکرار نکند.

بیشتر بخوانید:

این افراد نباید زنجبیل یا مکمل های زنجبیل‌دار مصرف نکنند

به او آزادی بیش از حد ندهید

اگر بارها با فرزندتان درباره‌ی خبرچینی کردن صحبت کرده‌اید و از او خواسته‌اید این کار را انجام ندهد، باید به حرف شما گوش دهد. در صورتی که او به رفتار بد خود ادامه می‌دهد، حقوق و آزادی‌هایی که دارد از او بگیرید. به او بفهمانید که اگر چیزهای خوب را می‌خواهد باید به درستی رفتار کند و به حرف شما گوش بدهد. شما نباید امتیازات گرفته شده را به او بازگردانید مگر اینکه به حرف شما گوش دهد.

به تنبیه فیزیکی حتی فکر هم نکنید

طبیعی است که والدین وقتی متوجه می‌شوند فرزندانشان بدرفتاری می‌کنند خونسردی خود را از دست بدهند. بااین‌حال، در هیچ شرایطی والدین نباید به آزار فیزیکی یا کلامی کودک خود فکر کنند. فریاد زدن ناسزا گفتن یا کتک زدن از ویژگی‌های خوب والدین نیست. آزار جسمی یا روحی ممکن است به کودک شما آسیب وارد کند و مضر باشد. بنابراین، ناراحتی خود را به این شکل به او نشان ندهید.

هر وقت متوجه شدید که سر فرزندتان فریاد می‌زنید، سعی کنید دلیل عصبانیت خود را بفهمید. ابتدا سعی کنید روش‌هایی برای آرام کردن خود پیدا کنید. این آرامش به شما کمک می‌کند تا رفتار بد فرزندتان را هم کنترل کنید. هنگام برخورد با فرزندتان آرام باشید. قطعا تأثیر مثبتی بر فرزندتان می‌گذارد و او سعی می‌کند اشتباهات خود را بفهمد و از آن‌ها درس بگیرد.

نادیده گرفتن بعضی از رفتارهای کودک را تمرین کنید

کودکان عاشق جلب توجه هستند. آن‌ها آگاهانه بدرفتاری می‌کنند تا توجه شما را جلب کنند. در چنین مواقعی بهترین راه نادیده گرفتن آن‌ها است. نادیده گرفتن برنامه‌ریزی شده به معنای عدم توجه در زمانی است که کودکان به شیوه‌ای عمدی بدرفتاری می‌کنند یا کارهایی مانند خبرچینی انجام می‌دهند. نادیده گرفتن رفتارهای کودک زمانی بهترین نتیجه را دارد که به طور مداوم رفتار نادرست فرزندتان را نادیده بگیرید. با وجود این، بهتر است زمانی که کودکان احساس بسیار بدی دارد او را نادیده نگیرید. کودکان را فقط برای مدت کوتاهی نادیده بگیرید. برای نادیده گرفتن کودکان نوپا بیش از سی ثانیه و برای کودکان بزرگتر بیش از چند دقیقه وقت نگذارید.

این مطلب را بخوانید:

طرز درست کردن آکواریوم و گلدان با کمک بطری پلاستیکی کهنه(+ویدئو)

به رفتار یا کارهای خوب او پاداش بدهید

کودکان عاشق پاداش گرفتن هستند. از این علاقه استفاده کنید تا آن را به تلاشی مثمر ثمر برای آموزش نظم و انضباط مناسب به فرزندانتان تبدیل کنید. جایزه دادن راهی عالی برای تشویق رفتارهای خوب فرزندتان است. پاداش‌هایی که بلافاصله بعد از یک رفتار خوب داده می‌شوند بهترین هستند. وقتی به فرزندتان برای رفتار خوبش پاداش می‌دهید، این کار می‌تواند تأثیر مثبتی ایجاد کند. جایزه دادن می‌تواند به فرزند شما کمک کند که بخواهد کارهای خوب بیشتری انجام دهد.

با او مذاکره کنید

مذاکره یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. مذاکره به رسیدن به توافق از طریق بحث و گفتگو می‌گویند. به عبارت ساده، مذاکره برای یافتن یک نقطه میانی یا مشترک است. وقتی صحبت از کودکان می‌شود، اغلب سعی می‌کنند با ما مذاکره کنند تا به نتیجه‌ای که می‌خواهند برسند. بنابراین، برای ایجاد عادات خوب در کودک خود می‌توانید با او مذاکره کنید.

مثبت‌اندیش باشید

درست نیست که همیشه به عیوب و کارهای نادرست فرزندتان اشاره کنید. به جوانب مثبت شخصیت او هم فکر کنید و او را برای چیزهای خوب تحسین کنید. سعی کنید ویژگی‌های منفی فرزندتان را هم به صورت مثبت نشان دهید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان برای خبرچینی سراغ شما آمده و می‌گوید که دوستش کار بدی انجام داده، به او بگویید اینکه به قوانین اهمیت می‌دهد چیز خوبی است اما درست نیست که همیشه خبرچینی کند.

به رفتار خود توجه کنید

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا فرزندتان خبرچینی می‌کند؟ شما قطعا به دلایل خوب و بد الگوی فرزندتان هستید. بنابراین، قاعده‌ی کلی تربیت فرزند این است که یاد بگیرید احساسات خود را کنترل کنید. درست رفتار کنید، با او مهربان باشید و همیشه سعی کنید با رفتار خوب خود را الگوی فرزندتان قرار دهید.

کلام آخر

اگر خبرچینی کردن کودکان را نادیده بگیرید، ممکن است عادات نادرستی در او شکل بگیرد. این عادات گاهی تا بزرگ‌سالی هم ادامه می‌یابند. کودکان معمولا برای جلب توجه شما یا به دلیل پای‌بندی به قوانین خبرچینی می‌کنند و اغلب نمی‌دانند که این کار آن‌ها چه معنایی دارد. برای اینکه جلوی شکل‌گیری این عادت نادرست را بگیرید، باید با او به روشی اصولی برخورد کنید. به این ترتیب، او تفاوت میان خبر دادن و خبرچینی کردن را یاد می‌گیرد و عادات نادرستی در او شکل نخواهد گرفت.منبع: parents و دیجی کالا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار