چاپ کد خبر: 113808
17 خرداد 1402

چگونه در خرید مواد غذایی صرفه جویی کنیم؟ ۹ نکته مهم

این نکات می تواند پول نقدی را که به سختی به دست آورده اید در دست نگه دارد و از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کند.

مصرف کنندگان همچنان رنج افزایش قیمت مواد غذایی را احساس می کنند.  متأسفانه، افرادی که کمترین درآمد را دارند، بیشترین درصد درآمد خود را خرج می کنند .

به گزارش اول فارس ، در نظر بگیرید که در کنار این واقعیت که  ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل مواد غذایی در محل‌های دفن زباله جمع می‌شوند و در آنجا گاز متان، یک گاز گلخانه‌ای قوی، خارج می‌شود.در اینجا، ما راه‌هایی را توضیح می‌دهیم که می‌توانید پول خود را در حالی که به آرامی روی این سیاره قدم می‌زنیدبیشتر جمع کنید.

۱.برنامه ریزی کنید که چه چیزی بخورید:

گام اول برای صرفه جویی در هزینه خرید مواد غذایی، برنامه غذایی است. دانستن اینکه کدام غذاها را می‌خواهید تهیه کنید، می‌تواند اطمینان حاصل کند که مواد لازم برای درست کردن وعده‌های غذایی مورد علاقه‌تان را دارید و از آنچه قبلاً خریده‌اید قبل از فاسد شدن استفاده کنید.

برنامه ریزی وعده غذایی  بهترین راه برای دور نگه داشتن مواد غذایی و پلاستیک های یکبار مصرف از محل های دفن زباله است. برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی به شما امکان می‌دهد زمان کمتری را در آشپزخانه بگذرانید و مقاومت در برابر خوردن غذاهای از پیش بسته‌بندی شده یا خوردن غذا را آسان‌تر می‌کند.

۲.قبل از خرید نیاز دقیق به خرید را در نظر بگیرید

قبل از هر چیز آنچه را که در خانه دارید بررسی کنید. اگر هنوز اسفناج  در خانه دارید نیازی به گرفتن اسفناج بیشتری نیست. برنامه غذایی خود را با استفاده از غذاهایی که ممکن است خراب شوند،تنظیم کنید.

کار خود را با انبار و یخچال خود برای موفقیت در آینده شروع کنید. مواد فسادپذیر خود را جایی بگذارید که در جلوی چشم شما باشند  تا قبل از خراب شدن آنها را مصرف کنید و بیشتر صرفه جویی کنید.

۳.یک لیست درست کنید و به آن متعهد باشید

اکنون که می دانید با کدام غذاها باید در شاپزخانه کار کنید، جای خالی را با لیستی از مواد غذایی پر کنید. خرید از این طریق میل به خریدهای فوری و ناگهانی را که ممکن است در لیست شما قرار نگیرند کاهش داده باعث می شود که پولتان را زود هزینه نکنید. دقت کنید که این لیست را برای همه افراد خانواده خود در دسترس قرار دهید، چه به صورت دیجیتالی یا دستی با تخته سفید یا تخته سیاه به اشتراک گذاشته شده است تا همه بدانند که قرار است در آشپزخانه چه اتفاقی بیفتد.

۴.به یک فروشگاه واقعی بروید

مطمئنا، تحویل مواد غذایی راحت است، اما خرید حضوری به شما این امکان را می‌دهد که از بخش‌های فروش و تخفیف بسیار کم‌ارزش‌شده استفاده کنید. خرید میوه ها و سبزیجات (امتیاز پاداش برای محصولات زشت)، محصولات پخته شده، و غذاهای قفسه بندی شده خارج از قفسه ترخیص، این مواد خوراکی را از محل دفن زباله دور نگه می دارد و در هزینه شما صرفه جویی می کند. فراموش نکنید که کیسه های قابل استفاده مجدد خود را به همراه داشته باشید!

۵. عمده خرید کنید

خرید عمده نه تنها می تواند زباله های پلاستیکی شما را کاهش دهد، بلکه می تواند هزینه های حمل و نقل شما را نیز با نیاز به سفرهای کمتر به فروشگاه کاهش دهد. غذاهای حجیم برای تهیه میان وعده، اسموتی، شیرینی و غیره عالی هستند. هر کاری که به صورت عمده می‌خرید، بدانید از چه چیزی استفاده می‌کنید و چند بار از آن استفاده می‌کنید تا چیزی هدر نرود

“بهترین مواد غذایی برای خرید عمده
غلات، غلات، حبوبات و ادویه جات اغلب در صدر فهرست بهترین خریدهای عمده قرار دارند، اما بهترین غذاهای فله برای شما آنهایی هستند که در برنامه غذایی روزانه شما قرار می گیرند. متأسفانه، همه اقلام فله ارزان تر از همتایان بسته بندی شده خود نیستند. با این حال ولخرجی در بخش عمده ممکن است در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود اگر بخشی از برنامه شما باشد.”

۶.تولید کننده های محلی

افزایش قیمت سوخت حمل و نقل مواد غذایی را گرانتر کرده است. از آنجایی که غذای تولید شده محلی نیازی به حمل و نقلراه  دور ندارد، اغلب برای خواربارفروشان تجاری قیمت رقابتی دارد. اکثر بازارهای کشاورزان باعث شده اند تا افراد با هر سطح درآمدی بتوانند به غذاهای محلی دسترسی داشته باشند.

محصولات محلی معمولاً تازه‌تر هستند، زیرا به تازگی برداشت شده‌اند و این میتواند به معنای ماندگاری مواد غذایی باشد. خرید از محصولات تولید محلی به شما این فرصت را می دهد که به صورت فصلی غذا بخورید.

۷.از مواد غذایی خود بیشترین بهره را ببرید

فکرش را بکنید که باید توجه بیشتری به مصرف غذای خودبکنید. به جای جدا کردن قسمت‌های بالای میوه‌ها و سبزیجات و دور انداختن آن‌ها، فقط هسته آن ها را بردارید. هر ضایعاتی که دارید می تواند تبدیل به غذای بیشتری شود، به خصوص در مورد گوشت ، مرغ و ماهی که معمولا گرانترین مواد غذایی هستند

در نهایت باید یاد بگیرید بقایای غذای باقیمانده خود را به کود کمپوست تبدیل کنید تا زندگی دیگری به آنها بدهید و طبیعت را کمتر آلوده کنید. و تا حددی پولتان را پس انداز کنید

۸.داشتن یک فریز و استفاده از آن ایده بدی نیست

نگهداری وعده‌های غذایی آماده مصرف یا پخت از مواد غذایی که قبلاً تهیه کرده‌اید در فریزر، جلوگیری از هزینه‌ها و زباله‌های انباشته شده هنگام صرف غذا در بیرون از خانه یا مصرف غذاهای یخ‌زده را آسان‌تر می‌کند.

فریزر شما همچنین می تواند غذاهایی را در خود جای دهد که در  ممکن است در خارج از فریزر خراب شوند. از یک سینی یخ برای منجمد کردن آب لیمو و دیگر مرکبات و میوه ها  و گیاهانز استفاده کنید، که همگی مکمل و ادویه هایی عالی برای پخت و پز خانه شما هستند.

۹.تاریخ های «بهترین تا» را نادیده بگیرید

اگر محصولات موجود در لیست خرید شما دارای تاریخ کیفیت مواد غذایی است .

دانستن اهمیت تاریخ انقضای مواد غذایی و مفهوم تاریخ انقضا و اینکه چرا تاریخ انقضای درج شده روی محصولات مهم است می تواند به شما در هنگام خرید مواد غذایی کمک کند.

یکی از سوالات بسیار رایج هنگام خرید مواد غذایی این است که تاریخ انقضای آن را چگونه بررسی کنیم . آیا محصولات غذایی که منقضی شده اند، تاثیرات خیلی بدی روی سلامت انسان ها دارند ؟ این سوالات جزء سوالات رایج می باشند . علت آن هم دو عامل بسیار مهم است :این که باید هدر رفتن مواد غذایی را در نظر بگیریم یا به آن بخشی تمرکز کنیم که ممکن است مواد غذایی منقضی به بدن ما آسیب بزنند . با خواندن این بخش می توانید به سوالات خود در مورد تاریخ مصرف و انقضای محصولات غذایی پی ببرید .

تاریخ انقضا چیست؟ مفهوم تاریخ های مختلف روی بسته بندی ها

هر تاریخ درج شده ای بر روی محصولات غذایی، به معنای تاریخ انقضا نیست. بنا به ادعا سازمان USDA آمریکا، سه تاریخچه به استثنا تاریخ انقضا روی برچسب مواد غذایی که در فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شود، وجود دارد .
«تاریخ مصرف» یا «بهترین زمان مصرف» نشان می دهد که چه زمانی این محصول در اوج تازگی است و مشتریان می توانند از آن استفاده نمایند اما برخی به این تاریخ به عنوان زمان فساد مواد غذایی و ناسالم بودن آن نگاه می کنند.
تاریخ تولید به تاریخ تولید محصول در کارخانه می گویند و تاریخ بسته بندی به آخرین تاریخی که محصول در بسته بندی خود قرار می گیرد، گفته می شود.
بسیاری از مشتریان برای تشخیص زمان فاسد شدن محصول به برچسب «تاریخ عرضه» نگاه می کنند اما «تاریخ عرضه» تاریخی است که تولیدکننده و عرضه کننده (نه مشتریان) از طریق آن به موجودی کافی انبار پی می برد.مواد غذایی که تقریبا در آخرین روزهای «تاریخ عرضه» هستند با تخفیف قابل توجهی دوباره در بازار عرضه می شوند.
هیچ یک از این تاریخ ها، تاریخ انقضا نیستند و همچنین نشان نمی دهند که غذا برای خوردن بی خطر است یا خیر. تاریخ انقضاء محصولات غذایی به تاریخی اشاره دارد که تا آن زمان مصرف محصول غذایی درون بسته بندی بی خطر است و این مواد کیفیت خود را پس از آن تاریخ بخصوص از دست می دهد.

ولی چرا تاریخ انقضا غذا مهم است؟

تاریخ های انقضاء درج شده بر روی بسته بندی محصولات می تواند فرد را راهنمایی کرده و از بروز مسمومیت های غذایی جلوگیری نماید.مواد غذایی که از آخرین تاریخ انقضاء آن ها گذشته است، دور بریزید.

سوالاتی در مورد تاریخ مصرف و انقضای محصولات

 آیا مصرف ماده غذایی منقضی شده برای سلامت انسان مضر است؟
یکی از کشف و شهود هایی که در مورد تاریخ های انقضا وجود دارد و باید امروز یاد بگیرید، این است که تاریخ انقضا مربوط به کیفیت است و در مورد امنیت مصرف یک محصول صحبت نمی کند. بنابراین ممکن است یک محصول منقضی شده غیر معمولی به نظر برسد یا بوی بدی داشته باشد اما لزوما به این معنا نیست که فاسدش شده است. اگر چه اگر محصول غذایی به درستی نگهداری نشده باشد، ممکن است سم غذایی به آن وارد شود. بنابراین در کل بهتر است این موضوع را در مورد تمام مواد غذایی در نظر گرفت و به محض به پایان رسیدن تاریخ انقضا دیگر از آن استفاده نکرد.
 خب، با این وجود چرا تاریخ انقضا وجود دارد؟
چه باور کنید چه نکنید؛ تاریخ های انقضا ضروری نیستند . اگرچه که فرض بر این است که اهمیت سلامت مواد غذایی در کل دنیا باعث شده است که این تاریخ های انقضا به عنوان مراقبت از سلامتی مردم در اختیار قرار بگیرند . طبق مطالعات انجام شده تاریخ انقضا روی مواد غذایی ضروری و واجب نیستند اما بعضی از دولت ها اظهار می کنند که به وجود آن ها نیاز است و در مورد فرمولاسیون مواد غذایی حساس تر مثل غذای نوزادان ، حتما باید در نظر گرفته شود.
تاریخ های انقضای مختلف معنای متفاوتی دارند
برای طبقه بندی کردن تاریخ های انقضا ، شکل های مختلفی وجود دارند که محدود هم نیستند . ممکن است در ظاهر شبیه به هم باشند اما معمولاً معنای آن ها متفاوت است و به معنای امنیت غذا نیست ، بلکه باز هم کیفیت مواد غذایی را شرح می دهند .
 بعد از گذشت تاریخ انقضا، تا چه مدت ماده غذایی سالم باقی می ماند؟
نمی توان پاسخ دقیقی برای این سوال داشت زیرا طیف وسیعی از محصولات مختلف غذایی پیش روی ما هستند . اگر چه پیشنهاد بر این است که از محصولاتی استفاده کنید که تاریخ انقضای آن ها نگذشته باشد.
 آیا باز کردن بسته بندی یک ماده غذایی قبل از تاریخ انقضا ، روی کیفیت آن اثر گذار است؟
بعضی از مواد غذایی این گونه نیستند اما بعضی از آن ها ممکن است تر و تازگی خود را بعد از باز شدن از دست بدهند . بنابراین زمانی که بسته بندی محصول باز می شود، هیچ ضمانتی وجود ندارد که همان مزه، همان بافت یا همان ارزش غذایی را در اختیار شما قرار دهد . مصرف کنندگان باید بدانند مثلاً زمانی که در یک ماست را باز می کنند و مهر و موم آن را برمی دارند ، مدت زمان طولانی نباید از آن استفاده کنند زیرا ممکن است اثر و ارزش غذایی آن بعد از مدتی از بین برود و دیگر برای بدن مفید نباشد.
 آیا ممکن است که یک ماده غذایی قبل از تاریخ انقضا ارزش غذایی خود را از دست بدهد؟
باز هم برای این سوال نمی توان هیچ پاسخ دقیقی گفت زیرا همه چیز به نوع ماده غذایی بستگی دارد . بعضی از مواد غذایی می توانند ارزش غذایی خود را حتی مدت زمان طولانی بعد از باز شدن پکیج هم حفظ کنند اما بعضی دیگر این گونه نیستند ، بنابراین عقل حکم می کند که پس از سپری شدن تاریخ انقضا آن را مصرف نکنید.
 پس تاریخ انقضای موجود روی محصولات غذایی دقیقا چه چیزی را نشان می دهد؟
تاریخ انقضا تاریخی است که تا آن زمان فلان ماده غذایی استقامت خود را در برابر میکروب ها حفظ می کند و ارزش غذایی بالاتری هم دارند . یعنی بسیار مهم است که تا آن تاریخ ، محصول را استفاده کنیم تا بیشترین ارزش غذایی را از آن دریافت کنیم .
 اگر ماده غذایی تغییر شکل ندهد و بوی معمولی هم داشته باشد اما تاریخ انقضایش گذشته باشد، چه کار کنیم؟
بعد از گذشت مدت زمانی از تاریخ انقضا باز هم ممکن است که یک ماده غذایی هم طعم و هم بوی خوبی داشته باشد اما بهتر است که ریسک نکنید . زمانی که شک دارید، آن را دور بیندازید . اگر تاریخ انقضا گذشته بود، بدون هیچ شکی آن ماده غذایی را کنار بگذارید .
 آیا نگهداری غذا در فریزر یا در دمای پایین عاملی برای سالم ماندن حتی بعد از تاریخ انقضا است؟
غذا ها بعد از خریداری شدن باید دو ساعت داخل یخچال قرار بگیرند . یخچال باعث می شود که رشد باکتریایی کند شود . بعضی از مواد غذایی هم هستند که می توانند داخل فریزر مدت زمان خیلی طولانی حتی بعد از تاریخ انقضا سالم بمانند اما این مدت زمان بستگی به نوع غذا و مواد تشکیل دهنده آن دارد .
 آیا برای موادغذایی در کشور های دیگر هم این هشدار ها را در مورد تاریخ انقضا در نظر می گیرند؟
استاندارد ها در مورد این که ماده غذایی چه زمانی منقضی می شود، در کشور های مختلف متفاوت است .
نظرتان را برای ما بنویسد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار