چاپ کد خبر: 146683
28 خرداد 1403

چگونه دلمه کلم برگ سفید مجلسی و خوشمزه درست کنیم؟

رول یا دلمه کلم برگ سفید در کشورهای لهستان، بالکان، اروپای مرکزی، شمالی و شرقی، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران و همچنین غرب آسیا و شمال چین رایج است. دلمه کلم برگ سفید دقیقاً همان چیزی است که اسم آن توصیف می‌کند: برگ‌های کلم سفید پر شده با چند پر کننده مختلف که به شکل رول سرو می‌شود. در ادامه همه چیز در مورد تهیه دلمه کلم برگ سفید خوشمزه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

طرز تهیه دلمه کلم برگ سفید

مواد لازم برای تهیه سس عبارتند از:

۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون
۱ عدد پیاز کوچک
۲ حبه سیر خرد شده
۳ فنجان گوجه فرنگی رنده شده
۲ قاشق غذا خوری رب گوجه
۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب
نصف قاشق غذا خوری شکر قهوه‌ ای
نمک و فلفل به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه دلمه عبارتند از:

۱ عدد کلم برگ سفید
۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده (ترجیحاً مخلوط گوشت گاو و گوسفند)
نصف فنجان لپه پخته شده
۱ فنجان برنج پخته شده
۱ عدد پیاز کوچک
۱ حبه سیر
۲ قاشق روغن زیتون
۱ قاشق غذا خوری شوید خشک
۱ قاشق غذا خوری جعفری خشک
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه کلم برگ سفید

طرزتهیه دلمه کلم برگ سفید

مرحله اول

مقدار نسبتاً زیای آب در یک قابلمه بریزید. به این آب مقداری نمک اضافه کنید که اصطلاحاً خوش نمک شود. این مقدار معمولاً ۱ تا ۱.۵ قاشق مرباخوری (کمی بیش از مقدار کافی نمک) است.

مرحله دوم

پس از اینکه آب به جوش آمد کلم‌ برگ را درون آب در حال جوش قرار داده و اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزد. این کار کمک می‌کند کلم در روند پیچیدن دلمه‌ها انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. همین‌طور در موقع برگ برگ کردن کلم‌ها، امکان شکستن و پاره شدن آن‌ها به حداقل می‌رسد. به منظور تهیه دلمه برای ۴ نفر ۱۲ برگ کلم مناسب است.

مرحله سوم

برای تهیه سس کمی روغن زیتون را در یک تابه بریزید و صبر کنید تا گرم شود. سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا شیشه‌ای شود. بعد از چند دقیقه حرارت را کم کرده و سیر له یا خرد شده را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه با هم زدن مداوم تفت دهید.

مرحله چهارم

حالا رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی خرد شده، سرکه سیب و شکر قهوه ای را اضافه کرده و با مقدار مناسب نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید. سپس در حین آماده سازی کلم برگ سفید اجازه دهید سس روی شعله به آرامی بجوشد.

مرحله پنجم

برای تهیه مواد داخل دلمه در یک تابه بزرگ ۲ قاشق روغن زیتون اضافه کنید و اجازه دهید گرم شود. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا حدی که رنگ گوشت عوض شود. برنج، لپه، سیر، جعفری، شوید، نمک و فلفل را با گوشت مخلوط کنید. اکنون مواد داخل دلمه آماده شده است.

مرحله ششم

برای پیچیدن و پختن دلمه کلم برگ سفید در این مرحله، یک لایه نازک از سس گوجه فرنگی که در حال جوشیدن است را در کف یک قابلمه بریزید. سپس برگ‌های کلم را برداشته، روی یک سطح صاف پهن کرده و حدود یک سوم فنجان از موادی را که آماده کرده‌اید، بر روی مرکز هر برگ کلم قرار دهید.

مرحله آخر

کناره‌ها را تا کنید، کلم‌ها را بپیچید و لبه‌های دلمه را به سمت کف قابلمه یا تابه عمیق قرار دهید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا تمام رول‌های کلم در قابلمه چیده شوند. سپس باقیمانده سس را روی دلمه‌ کلم برگ سفید بریزید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید روی شعله کم به مدت ۸۰ تا ۹۰ دقیقه بپزد.

نکات مهم در تهیه دلمه کلم برگ سفید

  • پس از جوشاندن کلم، از حدود ۲ تا ۳ سانتی متر بعد از انتهای ریشه آن، برگ‌ها را جدا کنید. این کار باعث می شود که برگ‌ها راحت‌ تر جدا شوند و قسمت ضخیم کلم حذف گردد.
  • بهتر است که لپه و برنج را از شب قبل بخیسانید و سپس بپزید.
  • کلم برگ سفید بزرگ بخرید.
  • کلم بزرگ، برگ‌های بزرگ تری دارد و کار با آن‌‌ها برای رول کردن و تهیه دلمه راحت‌تر است.
  • بهتر است گوشت چرخ کرده مخلوطی از گوشت گاو و گوسفند باشد.
  • می‌توانید سرکه سیب را با سرکه بالزامیک یا سرکه انگور جایگزین کنید.
  • انتهای ریشه هر برگ کلم را به شکل ۸ برش دهید تا از شر قسمت سفت برگ خلاص شده و رول کردن آن نیز راحت تر شود.
  • در ظرف پخت را محکم کنید تا برگ‌های کلم به خوبی، نرم و آماده خوردن شوند.
  • می‌توانید باقیمانده غذا را در ظرف در بسته در یخچال تا ۳ روز نگهداری کنید و برای استفاده مجدد در ماکروویو گرم کنید.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار