چگونه سر همشهریان نی‌ریزی کلاه رفت؟!

چگونه سر همشهریان نی‌ریزی کلاه رفت؟!

همه به واسطه اعتماد به ارسال کننده، لینک مرموز را باز می‌کنند و این زنجیره کلاهبرداری همین طور پیش می‌رود.  

محمد جلالی روزنامه نگار در گزارشی از وضعیت کلاهبرداری های تلفنی و اینترنتی از شهروندان نی ریزی در گزارشی با عنوان : چگونه سرمان کلاه رفت؟! در  هورگان چنین نوشت:

بله این روز‌ها کم و بیش یا خودمان سرمان کلاه رفته یا اینکه فردی آشنا کلاهش برداشته شده و زمانی متوجه می‌شود که حساب‌های بانکی‌اش یکی پس از دیگری خالی می‌شود و دردناک‌تر آنکه پیامی از طرف او برای همه دوستان و آشنایانش ارسال می‌شود با این مضمون:

«سلام حمایت خانوار نگرفتی بگیر irbbc.org من خودم گرفتم ۳ میلیون»

و در ادامه، همه به واسطه اعتماد به ارسال کننده، لینک مرموز را باز می‌کنند و این زنجیره کلاهبرداری همین طور پیش می‌رود.
به راستی چرا سرمان کلاه می‌رود؟

ما ایرانی‌ها بیشتر با این مسئله روبرو هستیم یا این مسئله جهانی است؟

بررسی ما حاکی از ۶ نوع کلاهبرداری در حوزه مجازی می‌باشد:

۱- کلاهبرداری با حضور پشت خودپرداز‌ها
۲- تماس‌های تلفنی و گرفتن اطلاعات بانکی
۳- ارسال پیامک و لینک تقلبی
۴- سایت‌ها و کانال‌های مخرب
۵- ارز دیجیتال و طمع برای پولدار شدن
۶- خرید مراحل بازی‌های کامپیوتی مثل اسکین‌ها «نوعی ابزار برای حرفه‌ای شدن در بازی فری فایر»


همه چیز را اول از پسرم می‌پرسم

به میان مردم رفتیم. مادری که سبد سبزی در دست دارد  منتظر است تا تاکسی او را سوار کند در پاسخ به ما می‌گوید: فرزندم بار‌ها به من گفته که هر چیزی آمد سریع باز نکن. گوشیش را بیرون می‌آورد، اندروید هست، اما نه چندان جدید! می‌گوید: با مکافات تمام برای اینکه بتوانم عکس و تصویر فرزندانم که نی‌ریز نیستند، ببینم واتساپ را یاد گرفتم، اما از زمانی که فیلتر شده دیگر مثل قبل کار نمی‌کند فرزندم می‌گوید دست روی این دکمه نزن تا کار کند!
اشاره‌اش به فیلترشکنی است که گویا فرزندش برایش نصب کرده، ادامه می‌دهد:  فقط پیام‌هایی که بچه‌ها برایم ارسال می‌کنند، باز می‌کنم لینک و این‌ها هم بلد نیستند و تا الان هم خدا را شکر مشکلی برایم پیش نیامده. خدا خیر  فرزندانم دهد که همیشه گوشیم را جواب می‌دهند و مشکلاتم را برطرف می‌کنند…

منِ موبایل فروش هم فریب خورده‌ام!

علیرضا محبی در مغازه موبایل فروشی کار می‌کند و می‌گوید: بار‌ها شاهد این بوده که گوشی‌های هک شده زیادی را برایش می‌آورند و در اکثر مواقع تمام اطلاعاتشان از دست رفته است. برخی‌ها را می‌توانیم بازیابی کنیم و برخی هم نه!

با خنده می‌گوید: بسته به نوع پیامی دارد که ارسال می‌شود، برخی مواقع خود من هم فریب این مسئله را می‌خورم؛ یک بار پرونده‌ای در دادگاه داشتم و منتظر جواب نهایی بودم که ناگهان پیامکی آمد و عنوان شد برای مشاهده پرونده خود به لینک زیر مراجعه کنید. من هم که زمینه قبلی داشتم روی لینک زدم. تعجب کردم که  چرا می‌خواهند مبلغ جزئی از من بگیرند و متأسفانه به سادگی از کنار آن گذشتم تا ناگهان متوجه شدم آدرس سایت عجیب و غریب است و در همانجا از وارد کردن شماره کارت و مابقی اطلاعات خودداری کردم و بعد که به سایت اصلی رفتم متوجه شدم هنوز خبری از حکم دادگاه نیست.

می‌گوید: کلاهبرداران خیلی حرفه‌ای شده‌اند و باید واقعاً احتیاط کرد. به بهانه‌های مختلف فریبمان می‌دهند یکی با سبد معیشتی، دیگری جایزه همراه اول، حکم دادگاه، جریمه رانندگی و…

وقتی پولی در حساب نیست کلاه چه کسی را می‌خواهند بردارند؟

معلم است و وقتی با او طرح مسئله می‌کنم خنده‌ای می‌کند و می‌گوید وقتی پولی در حساب نیست کلاه چه کسی را می‌خواهند بردارند؟ یک بار مرا تا پای خودپرداز هم بردند به بهانه برنده شدن در مسابقه رادیو جوان.

گفتند شماره کارت را بزن و موجودی را بگو و من موجودی ۷ هزار تومانی کارت را به آن‌ها دادم ناخودآگاه گوشی قطع شد! تا مدتی فکر می‌کردم مشکلی پیش آمده و منتظر تماسشان بودم تا اینکه فرزندم گفت این کلاهبرداری است و فریب آن را نباید خورد.

به نظرت با این گوشی می‌توانند کلاه سر من بگذارند

کارگر است و خود را برای رفتن به محل کارش  آماده می‌کند سوار بر موتورش می‌شود. سؤالم را با او در میان می‌گذارم یک گوشی قدیمی از جیبش بیرون می‌آورد و می‌گوید: به نظرت با این گوشی می‌توانند کلاه سر من بگذارند؟ می‌خندد و گاز می‌دهد و می‌رود.


برای جایزه رایگان به کسی زنگ نمی‌زنند

الهام … دانشجوست، تازه درسش تمام شده و برای کار‌های فارغ‌التحصیلی به نی‌ریز آمده می‌گوید هر از گاهی از این پیام‌های عجیب و غریب برایش ارسال می‌شود، ولی او به آن اهمیت نمی‌دهد و می‌داند فریبی بیش نیست.‌

می‌خندد و می‌گوید: مطمئن باشید برای جایزه رایگان به کسی زنگ نمی‌زنند. خدا را شکر در این کشور اینقدر آدم‌های جورواجور هستند که رایگان‌ها را خودشان بخورند و فریبکاری‌هایشان را نصیب ما کنند!

برای خرید اسکین بازی پولم را خورد

به نظر می‌رسد گیمر است و دیوانه بازی… از گیم‌نت که بیرون می‌آید هنوز حال و هوای بازی فیفا ولش نکرده و با دوستش کل‌کل می‌کند.

موضوع را در میان می‌گذارم جواب متفاوتی می‌دهد و می‌گوید: بعضی از بازی‌ها باید برای طی کردن مراحل آن پول پرداخت کنیم؛ مثلاً در کال‌آف دیوتی  هر چقدر مرحله شما بالاتر باشد به همان میزان قدرت اسلحه‌ها و وسائلی که به شما اختصاص داده می‌شود بیشتر خواهد بود. از آنجایی که جای رسمی در ایران برای فروش امکانات استارتاپی وجود ندارد، مجبوریم به همین کانال‌های تلگرامی و واتساپی اعتماد کنیم. خود من یک بار ۵۰۰ هزار تومان برای پرداخت اسکین‌های کال‌آف دیوتی پرداخت کردم، اما هرچه به آن فرد پیام دادم جوابی داده نشد و پولم را خورد که خورد!

گوسفند نباش!

حدود ۴۰ سال دارد گوشی در دست و مدام در حال پیگیری کارهایش. وقتی شغلش را می‌پرسم می‌گوید: بیزینس کار می‌کند.
موضوع را با او در میان می‌گذارم و او می‌گوید: باید برای هر کاری مراقب بود. شما برای ازدواج هم اگر دقت نکنید سرتان کلاه می‌رود!

خود من به خاطر بی‌دقتی و خامی مجبورم ماهیانه مبلغ زیادی از حقوقم را بابت مهریه همسر جدا شده‌ام بپردازم آیا به نظر شما کلاهبرداری از این بزرگتر وجود دارد!

دستی به شانه‌ام می‌زند و می‌گوید فقط باید مراقب بود این روز‌ها همه گرگند. جامعه‌ای که اقتصادش اینگونه همه را به زمین زده گوسفند باشی تو را می‌درند! خنده کنان می‌رود و می‌گوید: گوسفند نباش…

کلاهبرداری‌های فیشینگی در شهرستان

برای بررسی کلاهبرداری‌های انجام شده در حوزه شهرستان نی‌ریز به سراغ مسئول پلیس فتا می‌رویم؛ او در ابتدا تعریفی از فیشینگ ارائه می‌دهد و می‌گوید: رمزگیری یا ماهیگیری یا تله‌گذاری یا فیشینگ (به انگلیسی: Phishing) به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی، آی‌پی و مانند آن‌ها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آن‌ها گفته می‌شود. یا به بیان ساده‌تر هنگامی که شخصی تلاش می‌کند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی او را در اختیارش بگیرد، یک حمله فیشینگ رخ می‌دهد و یک بازار غیرقانونی چندهزار میلیاردی را تشکیل داده‌است.

به عبارتی دیگر فیشینگ نوعی حمله سایبری است که غالباً برای سرقت اطلاعات کاربر از جمله اطلاعات ورود به سیستم و اطلاعات کارت‌های اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق گزارش سالانه شرکت پروفپوینت که ۳ اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد بیش از ۸۰ درصد از سازمان‌ها، حداقل یک حمله موفق فیشینگ را در سال ۲۰۲۱ تجربه کردند که در مقایسه با سال قبل از آن افزایشی حدود ۴۶ درصد را نشان می‌دهد.

وی در خصوص فیشینگ‌های رخ داده در حوزه نی‌ریز گفت: بیشتر کلاهبرداری‌ها بر روی قیمت‌ها است از ۵ میلیون تومان گرفته به بالا، حتی تا ۱۸۳ میلیون تومان نیز پرونده داریم.

در حوزه کلاهبرداری‌های تلفنی از ۵۰ میلیون به بالا پرونده‌هایی داریم و در اکثر آن‌ها تمامی حساب‌های فرد را خالی کرده‌اند.

همچنین در حوزه سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی مثل صیغه‌یابی و همسریابی و ارز دیجیتال هم پرونده داریم و مثلاً در حوزه ارز دیجیتال پرونده‌های ۸۵ تا ۱۸۰ میلیونی در دست اقدام داریم.

مطالب مرتبط

اقدام جدید برای حل مشکل پیامک‌های جعلی کلاهبرداری

۹ کشته و زخمی در تصادف خودرو سواری با تریلی در جاده نی ریز – بختگان

دستگیری فروشنده املاک که ۸۰ میلیارد تومان پول مردم را خورد و یک آب هم روش!

نظرات