چاپ کد خبر: 139092
16 فروردین 1403

چگونه شپشک برنج را از بین ببریم؟ + شیوه پیشگیری

مطمعنا شما نیز بارها شاهد هجوم شپشک برنج، که وارد کیسه یا ظرف نگداری‌ برنج شده است، بوده اید. شپشک درواقع همان حشره برنج است که بعضا آن را به نام جوجو نیز می شناسند.اگر که می‌خواهید برای همیشه از شر حشره‌ برنج خلاص شوید کافی است این مقاله را با دقت تا انتها مطالعه فرمائید:

ازبین بردن شپشک برنج
شپشک برنج چیست ؟

شپشک یا حشره‌ی برنج ، همان حشره‌ی ریزی است که عموما به غلات و به خصوص برنج حمله کرده و سوراخ های ریزی را در آن ایجاد می کند. از آن جایی که هر یک از این شپشک ها روزی چهار تخم در مغز برنج یا هر غلات دیگری می گذارند، قدرت تکثیر چشمگیری دارند.

شپشک برنج چه شکلی است

اندازه شپشک برنج، بین دو تا سه میلی متر می باشد و رنگ آن ها نیز قهوه ای مایل به سرخ تا سیاه است. طبق تحقیقات انجام شده طول عمر این حشرات چیزی حدود سی روز می باشد، شپشک ها بالغ که می شوند، خیلی سریع از جایی به جای دیگر پرواز می کنند و در تاریکی جذب نور خواهند شد.

شپشک برنج چگونه به وجود می آید

به وجود آمدن شپشک برنج نیازمند یک پروسه یا اتفاق خاصی نیست. کافی است در هر یک از مراحل کاشت، داشت، برداشت یا انبارکردن برنج، تنها یک تخم این حشرات روی گیاه، دانه یا کیسه ی برنج قرار بگیرد، طبیعی است که اگر آن ها را در شرایط مناسب برای رشد آن‌ها قرار دهیم، تکثیر می‌شوند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از شپشک برنج می‌شود.

توجه داشته باشید که گرما و رطوبت دو عامل بسیار موثر بر رشد سریع شپشک یا حشره ی برنج هستند. درنتیجه نگهداری برنج در مکان خنک و فاقد رطوبت، مانع سرعت رشد و تکثیر شپشک برنج می‌شود.

چگونه شپشک برنج را از بین ببریم؟

برنج ایرانی از آن جایی حاوی مواد نگهدارنده نمی باشد ممکن است به حشره برنج آلوده شود. در صورتی که به هر دلیلی شاهد وجود حشره در برنج مصرفیتان (حتی اگر برنج قهوه ای مصرف می کنید) بودید، می توانید با استفاده از روش های زیر شپشک برنج را از بین ببرید:

  • پودر نعناع خشک استفاده کنید. یعنی به ازای هر یک کیلو گرم برنج ایرانی پنج گرم نعناع خشک رو در یک کیسه نازک ریخته و آن رو لا به لای سطل برنج یا کیسه برنج قرار دهید.
  • قرار دادن برگ بو در برنج نیز حشرات را از برنج دور می کند.
  • کمی میخک درون ظرف برنج بگذارید، زیرا ثابت شده است که گذاشتن کمی میخک در قفسه های نگه داری غذا یا آشپزخانه اجازه ورود حشره برنج را نمی دهد.
  • استفاده از گیاه سیر یا قرص سیر که می توانید آن را از داروخانه ها و عطاری ها تهیه کنید و درون برنج قرار دهید نیز روشی امتحان شده برای از بین بردن شپشک برنج است.
  • گوگرد کبریت ها نیز حشره برنج را فراری می دهد زیرا این حشرات از گوگرد متنفر هستند.
  • قرار دادن برنج در فریزر از روش هاییست که به کمک آن می توان شپشک برنج را از بین برد. برای استفاده از این روش برنج را چهار روز در فریزر بگذارید و پس از چند روز آن را در بیاورید و بسته بندی کنید.
  • قرص برنج نیز موجب از بین رفتن شپشک برنج می شود. اما بهتر است از روش های امن تری برای از بین بردن حشره برنج استفاده کنید و از این روش خطرناک استفاده نکنید.

 

نکته: استفاده از برنجی که برای نگهداری آن از قرص برنج استفاده شده، بیماری های جبران ناپذیری برای کبد و … به بار خواهد آورد.

ازبین بردن شپشک برنج

روش های جلوگیری از شپشک برنج

مهم‌ترین راه حلی که برای پیشگیری از ایجاد شپشک برنج وجود دارد، این است که نکات نگهداری از برنج را بدانیم و رعایت کنیم. به صورت خلاصه این راهکارها شامل موارد زیر است:

۱. هنگام خرید برنج شمال دقت کنید

هنگام خرید برنج ، چشم‌تان به‌دنبال شپشک باشد. اگر موردی به چشم‌تان خورد، احتمال تولیدمثل و افزایش آنها در آینده زیاد است؛ بنابراین بهتر است از خرید برنج موردنظر بگذرید.

۲. در اندازهٔ کم برنج بخرید

ما اغلب تمایل داریم برنج و غلات را در مقدار زیاد بخریم؛ درحالی‌که می‌دانیم شپشک برنج در موادی شکل می‌گیرد که معمولا تا مدت‌ها استفاده نمی‌شوند. بهتر است برنج را در اندازهٔ کم بخریم و در مدت معین مصرف کنیم.

۳. برنج را در ظرف‌های فلزی، شیشه‌ای یا پلاستیکی دردار نگهداری کنید

برنج را در کیسه نگه ندارید. شپشک می‌تواند به کیسه نفوذ کند و از آن بگذرد. شپشک می‌تواند به ظرف‌هایی هم نفوذ کند که به خوبی بسته نمی‌شوند.

۴. قفسه‌ها و کابینت‌ها را به طور منظم تمیز کنید

با تمیز نگه داشتن محل ذخیره برنج و دیگر خوراکی‌ها، شپشک را از خانه‌تان دور نگه می‌دارید. بهداشت و پاکی نه‌تنها از شکل‌گیری شپشک بلکه از تولید حشرات دیگر جلوگیری می‌کند: حشرات ریزی که به‌سادگی تخم‌های‌شان را در هر سوراخ‌سُنبه‌ای پنهان می‌کنند.

۵. در کابینت‌ها فلفل چیلی خشک قرار دهید

فلفل چیلی خشک شپشک را دفع می‌کند. استفاده از فلفل چیلی خشک، روشی طبیعی و بی‌ضرر است. فلفل چیلی خشک بوی تندی دارد و حشرات مختلف از جمله شپشک را از خود می‌راند. می‌توانید چیلی را با پارچه یا پوشش نازکی بپوشانید و در ظرف برنج بگذارید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳

بریزید دور .
همیشه برنج کم و تازه بخرید .

علی شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴

اولا غلط کردی اینو نوشتی و اخرش گفتی برنج شمال.
مردک برو از برنج جنوب بگو .
چیزایی که گفتی همش چرت بود .
برنج شمال هیچ نیاز به رفع شپشک که تو گفتی نداره .
برنج را داخل پلاستیک خیار به وزن حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلو قرار بده و نیازی به چرندیات نیست

آخرین اخبار