چاپ       کد خبر: 129500
2 دی 1402

چگونه ماشین ظرفشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

ماشین ظرف شویی نیز مثل لوازم دیگر خانه نیاز به تمیزکردن و ضدعفونی کردن دارد. شاید بعد مدتی متوجه شده باشید که ماشین،ظرف ها را درست تمیز نمی کند و داخل ماشین ظرف شویی بوی نامطبوعی به مشام می رسد، این نشان دهنده این مورد است که باید ماشین ظرفشویی را تمیز کنید.به همین دلیل در این بخش راه کارهای تمیز کردن ماشین ظرف شویی را به شما ارائه می دهیم.

تمیزکردن ماشین ظرفشویی

هر چند وقت یکبار باید ماشین ظرفشویی را تمیز و ضد عفونی کرد؟
حال که به اهمیت تمیز کردن ماشین ظرفشویی پی برده اید، ممکن است این سؤال مطرح شود که چند وقت یکبار لازم است برای جرم گیری و ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی اقدام کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که انجام این کار به میزان استفاده شما از ماشین ظرفشویی بستگی دارد‌. در واقع اگر به طور روزانه برای شستن ظروف از آن استفاده می‌کنید، بهتر است ضدعفونی کردن دستگاه را در دوره‌های کوتاه تری انجام دهید. به گونه‌ ای که شاید لازم باشد ماهی یکبار ماشین ظرفشویی را تمیز کرد.

در صورتی که برای‌ مدت طولانی از ماشین ظرفشویی استفاده نمی‌کنید، بهتر است فیلتر کف و پمپ تخلیه را بعد از هر بار استفاده، پاکسازی کنید. شستن و پاکسازی ماشین ظرفشویی هم هر سه ماه یکبار توصیه می‌شود.

روش بیرون آوردن قفسه ها و تمیز کردن محل تخلیه آب ماشین ظرفشویی

  • قفسه پایینی را بیرون بکشید تا به محل تخلیه آب در ماشین ظرفشویی کاملا دسترسی داشته باشید.
  • صافی را در پایین داخل ماشین ظرفشویی بررسی کنید.
  • برای خارج کردن قفسه معمولا باید آن را بیرون بکشید. در برخی از مدل ها قفسه ها به پیچ به بدنه ماشین وصل است که در این شرایط باید پیچی که آن را در محل نگه داشته باز کنید. این بستگی به مدل ماشین شما دارد.
  • محل تخلیه آب معمولا زیر یک قفسه آهنی، در ماشین ظرفشویی است.
  • باقی مانده غذا، برچسب های کاغذی و یا آیتم های کوچکی را که ممکن است آن را مسدود کرده باشد بردارید.
  • برای پاک کردن هر چیزی که گیر کرده است، از برس زبر آغشته به سرکه استفاده کنید یا با آب و صابون و یک مسواک کهنه داخل محل تخلیه و پوشش روی آن را تمیز کنید.
  • درپوش محل تخلیه آب را پس از شستشو با آب تمیز را به جای خود بازگردانید.

برای تمیز کردن شلنگ تخلیه و توری آن، نیم پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و دو پیمانه سرکه را در محل تخلیه آب بریزید زیرا این محلول با ساختن حباب شلنگ تخلیه و توری آن را تمیز می کند. تا زمانی که محلول سرکه و جوش شیرین حباب می سازد صبر کنید و بعد در ماشین ظرفشویی یک فنجان سفیدکننده بریزید و قفسه ظروف را در محل خود قرار داده و ماشین ظرفشویی را روشن کنید تا بدون هیچ ظرفی یک دور کامل کل ماشین شسته شود.

تمیز کردن کامل داخل ماشین ظرف شویی :
اگر بطور روتین ماهی یکبار ماشین ظرف شویی را تمیز می کنید، تمیز کردن کامل تنها یک یا دو بار در سال نیاز است. این کار به خصوص برای تمیز کردن کامل در صورت وجود لک و کثیفی روی ظروف بسیار مهم است. اگر در منطقه ای با آب سنگین زندگی می کنید، ممکن است نیاز به تمیز کردن اساسی بیشتر داشته باشید.

با یک ماشین ظرفشویی خالی شروع کنید. در صورت امکان، هر دو طبقات بالا و پایین را بیرون آورید تا دسترسی بهتر به اسپری آب داشته باشید. هر اسپری دارای حفره های کوچکی است که آب را در داخل ماشین ظرفشویی پخش می کند، این سوراخ ها می توانند با مواد معدنی آب سخت و یا حتی تکه های غذا مسدود شوند. اگر سوراخ ها مسدود شوند، آب ممکن است به سطوح ظروف نرسد و آن ها آلوده بمانند. نوک سیمی را در سوراخ فرو دهید تا مواد باقیمانده را خارج کنید.

۱-ضدعفونی کردن فیلتر ماشین ظرفشویی
علاوه بر تمیز کردن فیلتر ماشین در دوره‌های پاکسازی، خوب است بدانید در شرایطی که ماشین ظرفشویی بوی بدی می‌دهد یا تخلیه آن با مشکل مواجه است، ضدعفونی کردن فیلتر ماشین ظرفشویی کمک کننده خواهد بود. چرا که ممکن است بر جای ماندن بقایای مواد غذایی در فیلتر، باعث ایجاد بوی بد یا مسدود شدن سیستم تخلیه شده باشد. مراحل پاکسازی و ضدعفونی کردن این قسمت به صورت زیر است:

  • ابتدا فیلتر ماشین ظرفشویی را که در کف دستگاه تعبیه شده است، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به راحتی جدا شود.
  • فیلتر را زیر شیر آب با کمک مسواک تمیز کنید و هرگونه ذرات یا باقی مانده غذا را به خوبی بشویید.
  • صافی موجود در فیلتر ماشین را جدا کرده و با آب، کف و مسواک، همه قسمت‌های آن را تمیز کنید.
  • بعد از اطمینان از تمیز شدن آن، فیلتر را در جای خود قرار دهید.

۲-تمیز کردن سبدهای ماشین ظرفشویی
سبدهای ماشین ظرفشویی یکی دیگر از مواردی است که در تمیز کردن ماشین ظرفشویی نباید از آن‌ها غافل شد. شستن سبدها باعث جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع در داخل دستگاه می‌شود. چرا که ممکن است مواد غذایی برجای مانده بر روی سبدها خشک شده و باعث رشد باکتری و میکروب در داخل دستگاه شوند. برای تمیز کردن سبدها می‌توان به صورت زیر عمل کرد:

  • سبدها را از ماشین ظرفشویی خارج کنید.
  • در شستن سبدها از مواد شوینده و ضدعفونی کننده مناسب استفاده کنید.
  • با کمک یک اسفنج یا برس نرم، تمام قسمت‌های سبد را به خوبی بشویید.

۳-تمیز کردن درپوش ها و پاکننده ها:
مسواک برای از بین بردن هر نوع آشغال که ممکن است در شبکه نگهدارنده درپوش گیر کرده باشد و برای از بین بردن هر گونه ماده شوینده، بسیار عالی است.

۴-تمیز کردن نوارهای ماشین ظرف شویی :
یک اسفنج تمیز را در سرکه سفید فرو کنید و نوارهای پلاستیکی اطراف دهانه داخلی و لبه های درب را تمیز کنید.

تمیزکردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن بیرون ماشین ظرف شویی 
نحوه تمیز کردن بیرون ماشین ظرفشویی به سبک و استفاده بستگی دارد. این کار باید حداقل یک بار در هر هفته انجام شود، البته اگر بیشتر لازم نباشد.

۱-تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی:
قبل از اقدام به تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی، بهتر است از نوع جنس بدنه دستگاه اطلاع کسب کرد. چرا که نحوه تمیز کردن جنس بدنه پلاستیک با استیل متفاوت است.

۲-تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی با جنس پلاستیک:
در تمیز کردن ماشین ظرفشویی، در صورتی که جنس بدنه از پلاستیک یا فلز رنگ شده است، می‌توان مراحل زیر را انجام داد:

  • با استفاده از یک پارچه میکروفایبر یا اسفنج آغشته شده به مایع ظرفشویی کل سطوح بدنه را تمیز کنید.
  • سپس با یک دستمال نخی مرطوب مایع ظرفشویی بر جای مانده را پاک کنید.
  • در پایان با کمک یک دستمال خشک نرم، همه قسمت‌های بدنه را خشک کنید.

۳-تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی با جنس استیل ضد زنگ:
برای تمیز کردن دستگاه‌هایی که جنس بدنه آن‌ها از استیل ضد زنگ است، بهتر است به صورت زیر عمل کرد:

  • ابتدا یک ماده تمیز کننده استیل ضد زنگ و دستمال میکروفایبر تهیه کنید.
  • طبق دستورالعمل‌های ماده تمیز کننده عمل کنید.
  • در نظر داشته باشید که همیشه هم جهت با دانه‌های فلزی موجود، نسبت به دستمال کشیدن روی دستگاه فلزی اقدام کنید.
  • در صورت در دسترس نبودن ماده تمیز کننده مخصوص استیل، می‌توان از مایع ظرفشویی ملایم رقیق شده با آب استفاده کرد. سپس در پایان با یک قطره روغن زیتون یا روغن بچه و دستمال میکروفایبر، رگه‌های بر جای مانده روی بدنه را پاک کرد.

۴-تمیز کردن پنل صفحه نمایش و دکمه‌های ظرفشویی:

تمیزی صفحه و دکمه‌هایی که جهت کنترل و تنظیمات دستگاه به کار رفته است از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه کرد. برای تمیز کردن این قسمت که در جلو یا بالای دستگاه تعبیه شده است، می‌توان از یک مسواک نرم تمیز کمک گرفت. به این صورت که مسواک را به کف حاصل از محلول آب گرم و مواد شوینده ملایم آغشته کرده، سپس به آرامی درزها و قسمت‌های مختلف دکمه‌ها را تمیز کنید. در نهایت با کمک یک دستمال نرم نخی آن قسمت را به خوبی خشک کنید.

توجه: دقت داشته باشید که برای تمیز کردن صفحه لمسی و نمایشگر دستگاه، تنها استفاده از یک اسفنج نرم مرطوب کفایت می‌کند.

مراحل کلی شستشویی ماشین ظرفشویی

شست و شو با سرکه

یکی از راهکارهای مناسب جهت تمیز کردن بخش‌های داخلی ماشین ظرفشویی، ضد عفونی کردن آن با کمک سرکه است. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی با کمک سرکه نیاز به انجام کار خاصی نیست. برای این کار لازم است حدود ۲۰۰ میلی لیتر سرکه را درون ‌کاسه ای بریزید و آن را داخل سبد بالایی ماشین قرار دهید.سپس با انتخاب برنامه (ECO) یا (AUTO) اجازه دهید یک مرحله شستشو بدون ظروف در ماشین اجرا شود. استفاده از این روش در ضدعفونی و جرم گیری ماشین ظرفشویی بسیار مؤثر است.

شست و شو با جوش شیرین:
وقتی که اولین چرخه به پایان رسید، یک فنجان جوش شیرین را در کف و داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. یک چرخه با آب داغ اجرا کنید، (صرف نظر از چرخه خشک شدن ) سپس در ماشین ظرفشویی را باز کنید تا فضای داخلی خشک شود. سرکه هر گونه چربی مانده و جوش شیرین بو را از بین می برد.

نکته: هرگز سرکه و جوش شیرین را در یک چرخه طولانی شستشو استفاده نکنید چراکه کف میکند و ممکن است پاکسازی آن دشوار شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار