به عنوان یک سهامدار و شخصی که قصد سرمایهگذاری در بورس دارد، کارگزاریهای بورس از شرکتهایی هستند که بیشترین برخورد و تعامل را با آنها خواهید داشت.
به گزارش اول فارس، درست است که حدود ده ها کارگزاری در ایران چنین خدماتی ارائه میدهند و خدمات اکثرشان کمابیش شبیه هم است، اما چرا وقتی میتوانیم خدمات مناسب و عالی از کارگزاری دریافت کنیم، مشتری یک کارگزاری شویم که خدماتی ردهپایینتر ارائه میکند؟
شما قرار است پول و سرمایهای که حاصل زحمات تان است را در بورس سرمایهگذاری کنید، بنابراین انتخاب یک شرکت کارگزاری مناسب با خدمات قابل قبول و کارکنان خبره، از عوامل مهمی است که خریدوفروشهای شما را نیز در بورس با اطمینان و راحتی بیشتری همراه میکند.
کارشناس بازار سرمایه گفت: فرآیند تغییر کارگزاری اصلا سخت نیست و شاید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بیشتر زمان نبرد.
اما فعالین یا تازه واردین بازار سرمایه و دیگر سهامداران چگونه میتوانند کارگزاری خود را تغییر دهند؟
در سالهای گذشته سهامداران حتما باید حضوری به کارگزاریها مراجعه و در آن جا احراز هویت میشدند، اما در حال حاضر برای تغییر کارگزاری این مشکلات وجود ندارد.
۹۰ درصد کارگزاریها سامانه احراز هویت غیر حضوری دارند و هر مشتری که سجامی شده باشد میتواند با مراجعه به سایت کارگزاری به صورت غیر حضوری و آنلاین نام کاربری و رمز ورود خود را دریافت کند. بعد از دریافت این کد مشتری میتواند وارد سامانه شود و در آن جا سهمهای که در کارگزاری قبلی دارد را تغییر ناظر بزند و از کارگزاری قبلی به کارگزار فعلی انتقال دهد. این فرآیند اصلا سخت نیست و کلا شاید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بیشتر زمان نبرد.
اما افراد با چه انگیزهای کارگزاری خود را تغییر میدهند؟
معمولا اگر افراد از خدمات کارگزاری راضی نباشند، کارگزاری خود را عوض میکنند. یکی از دلیلهای دیگر برای تغییر کارگزاری توسط افراد ارائه خدمات بیشتر و بهتر توسط کارگزاری دیگر مانند اعتبار یا سامانه معاملاتی مطلوبتر و سریعتر است. این نکته بسیار مهم است که کارگزاران باید در ارائه خدمات به مشتریان خود درست و هوشمند اقدام کنند در غیر این صورت ممکن است که مشتریان خود را از دست دهند.
در چند وقت اخیر در زمان معاملات به ویژه در کارگزاریها شلوغ و دارای مشتری بیشتر، سامانه برخی از کارگزاریها دچاری باگ سیستمی (مشکلات مختلفی سیستم اعم از هنگ کردن سامانه یا کند بودن آن و موارد این چنینی) میشود. این از جمله مواردی است که بسیاری از سهامداران از آن کلافه و بعضا شاکی هستند و شاید مهمترین دلیل برای قانع شدن سهامداران برای تعویض کارگزاری همین موارد باشد.
سهامداران برای انتخاب کارگزاری معمولا به خدماتی مانند اعتبارات کارگزاری، تخفیفات، مشاوران و موارد دیگر توجه میکنند. نکته بعدی که قابل ذکر و برای برخی از شهرستانها بسیار حائز اهمیت بوده و هست، دسترسی فیزیکی به کارگزاری است.
انتخاب کارگزار مناسب
اگر شما از افرادی هستید که به تازگی وارد بازار سرمایه و خریدوفروش اوراق بهادار شده است و یا اینکه قصد دارید با یک کارگزار دیگر کار کنید، این نکات به شما کمک میکند تا از بین کارگزاریهای زیادی که وجود دارد بهترین مورد را انتخاب کنید.
ابتدا باید توجه کنید سرمایهگذاری در بورس نیازمند کسب دانش در زمینههای مختلفی است.
اگر تازهکار هستید میتوانید راهنمای شروع اولیه در بورس را بخوانید، در این مطلب توضیح دادهایم که همه افراد برای فعالیت در بورس باید با یک کارگزاری کار کنند.
بنابراین مانند بانک که همه افراد باید برای نقل و انتقال پول در آن حساب داشته باشند، در بورس نیز برای نقل و انتقال سهام (معاملات سهام) به کارگزاری نیاز است. خریدوفروش سهام تنها توسط کارگزاریهای بورس و اوراق بهادار و سیستم معاملاتی که در اختیار مشتریانشان قرار میدهند مقدور است.
کارگزار را میتوان واسط بین بورس و معاملهگران سهام دانست، البته در معاملات آنلاین این واسط بودن به چشم نمیآید و شما با ارسال سفارشات خرید یا فروش سهام در سایت، احساس نمیکنید که واسطهای وجود دارد و سفارشات شما در همان لحظه در سامانه معاملات بورس اوراق بهادار ثبت میشود.
اصطلاح دیگر مرتبط با کارگزاریها، کدبورسی است که برخی افراد آنرا با نام کدمعاملاتی، کد سهامداری نیز میشناسند. این کد نشاندهنده هویت شما در بورس بوده و شما با این کد شناخته میشوید.
همه افراد برای معامله و سرمایهگذاری در بورس باید ابتدا در یک کارگزاری افتتاح حساب انجام دهند.
اما کدام شرکت کارگزاری خدمات بهتری ارائه میکند و این کارگزاری طبق گزارش رتبه بندی سازمان بورس و اوراق بهادار، در چه جایگاهی قرار دارد؟
در ادامه این مطلب قصد داریم با بررسی خدمات موردنیاز و مناسب در بازار سرمایه، بهترین کارگزاریها برای افتتاح حساب و دریافت کد بورسی را معرفی کنیم.
۱ – ارائه خدمات در حوزههای مختلف (جامعیت کارگزار)
برخی از کارگزاریها در یک بورس خاص مثلا فقط بورس اوراق بهادار فعالیت میکنند. بنابراین اگر شما فرضا قصد انجام معاملات در بازار آتی سکه را داشته باشید نمیتوانید مشتری آنها شوید چون مجوز فعالیت در بازار آتی سکه را ندارند.
علاوه بر چنین دسترسیهایی، گاهی اوقات خدماتی موردنیاز شماست که برایتان مهم است مانند سبدگردانی (مدیریت دارایی شما در بورس) و کارگزاری که مجوز سبدگردانی را نداشته باشد نمیتواند خریدوفروش سهام شما را برعهده بگیرد. میبینید که این مجوزها چقدر مهم هستند و باید به آنها توجه داشته باشید.
پیشنهاد میکنیم پیش از هر اقدامی، اطلاعات موجود و مجوزهایی را که کارگزاران از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کردهاند را در اینجا مشاهده و بررسی نمایید تا امکان انتخاب کارگزاری که از جامعیت کافی برخوردار است، آسانتر شود.
۲ – دسترسی سرمایهگذار به کارگزار
یکی از ابتداییترین سوالاتی که به ذهن هرشخص در انتخاب کارگزاری میرسد، دسترسی آسان به کارگزاری است. درست است که برخی کارگزاریها خدمات آنلاین مناسبی دارند، اما زمانیکه یک کارگزاری در شهر شما شعبه داشته باشد و بتوانید بصورت حضوری شعبه کارگزاری بروید خیالتان از برخی جهات راحت خواهد بود.
همچنین وجود شعب فعال در شهرهای مختلف، نشاندهنده این است که آن شرکت کارگزاری واقعا در زمینه کاریاش فعالیت و امکانات گستردهای دارد و میتواند به مشتریان خرد خود خدمات وسیعتری ارائه کند.
۳ – تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری
خدماتی مانند تخفیف در کارمزد معاملات در کارگزاریو ارائه بستههای اعتباری برای بسیاری از سرمایهگذارانی که کارشان فعالیت دائم در بورس است اهمیت زیادی دارد (میزان کارمزد معاملات سهام را اینجا بخوانید) بعضی از کارگزاریها با توجه به استراتژیهایی که دارند برای جذب مشتری بیشتر اقدام به دادن تخفیف کارمزد به مشتریان خرد میکنند و معمولا این تخفیف در اختیار مشتریان با سرمایههای سنگین قرار میگیرد.
اما بطور کلی بیشتر کارگزاریها تخفیفی را برای معاملات خرد ارائه نمیدهند، اما برخی دیگری اینطور نیستند. بطور مثال کارگزاری آگاه چنین تخفیفی را با هر سرمایهای که داشته باشید به شما ارائه میکند؛ بنابراین حتی اگر ۱ میلیون تومان نیز سهام بخرید، امکان دریافت تخفیف کارمزد از کارگزاری برای شما وجود خواهد داشت.
بستههای اعتباری مبالغ مشخصی سرمایه هستند که کارگزاری آنرا در اختیار مشتری خود قرار میدهد تا با آن خریدوفروش کند. این مبالغ معمولا بسته به میزان گردش حساب مشتریست و بابت آن تضامین مختلفی از مشتری اخذ میشود.
در مورد بستههای اعتباری نیز کارگزاریهای زیادی بصورت سلیقهای عمل مینمایند و حتی نقش روابط نیز در پروسه دریافت اعتبار پررنگ است. دادن اعتبار در بیشتر کارگزاریها برنامه مشخصی ندارد، بهتر است یک کارگزاری انتخاب شود که این فرایند بصورت سیستماتیک تعریف شده باشد.
بهترین روش برای اطلاع از استراتژی کارگزاریها در زمینه ارائه اینگونه خدمات، مراجعه به سایت آنها است.
همانطور که گفته شد در غالب موارد این خدمات در قالب باشگاه مشتریان، عرضه و در اختیار عموم قرار میگیرد. بنابراین پیشنهاد میشود کارگزاری را انتخاب کنید که خدمات بسته اعتباری را با روشی مشخص در اختیار همه مشتریان قرار میدهد. چه شما یک مشتری خرد با حجم سرمایه کم باشید یا یک مشتری کلان با حجم سرمایه زیاد.
۴ – سامانه معاملات برخط (آنلاین)
گسترش استفاده از رایانه به همه رسوخ کرده و اگر شرکتی نتواند خدمات آنلاین را به مشتری ارائه کند واقعا از سایرین عقب است. ثبت سفارشات بصورت آنلاین، مشاهده گردش حساب، مشاهده سبدسهام، درخواست واریز و انتقال پول انلاین حداقل خدماتی است که از یک کارگزاری انتظار میرود انجام دهد.
علاوه بر حداقل امکاناتی که باید در سیستم معاملاتی آنلاین کارگزاری وجود داشته باشد، سایر ویژگیها همانند امکان انجام معاملات سریع، یکپارچه بودن سیستم معاملاتی اوراق بهادار با سایر بخشها (همانند آتی سکه) یک مزیت محسوب میشود.
زیرا با یکپارچه بودن سیستم معاملاتی همراه با مشاهده کل اطلاعات بطور یکجا، معاملهگر و سرمایهگذار نیازی ندارد از چندین سایت و پلتفرم برای خرید و فروش و همینطور دریافت اطلاعات استفاده کند.
۵ – تحلیل، مشاوره و آموزش
بسیاری از افراد منابع مناسب و قابل اطمینانی برای یافتن تحلیلهای معتبر، مشاوره و آموزشهای جامع بورسی ندارند.
درست است که سایر شرکتها و سایت و کانالهای تلگرامی در این زمینه فعال هستند اما وقتی شرکت معتبری اقدام به ارائه چنین خدماتی کند و حس اطمینان را در این خدمات به مشتریان ارائه دهد مشتریان نیز به سمت چنین شرکتهایی خواهند رفت.
ارائه اخبار موثق، ویدئوهای آموزشی و تحلیلی بازار و بطور کلی ارائه محتوای بروز میتواند یکی از گزینههایی باشد که برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس باید در نظر بگیرید.
۶ – خدمات پشتیبانی
نقش پشتیبانی در کارگزاریها بسیار حائز اهمیت است، چون عدم سرعت در رسیدگی به مشکل میتواند به از دست دادن سود، زیان و یا سایر موارد منتهی شود.
پشتیبانی تلفنی حداقل امکاناتی است که یک کارگزاری میتواند فراهم کند. با این حال برخی از کارگزاریها یک گام به جلو برداشتهاند و امکان چت آنلاین در محیط کاربری سیستم معاملاتی را برای مشتریانشان فراهم کردهاند. با این امکان، مشتری میتواند خیلی سریع پاسخ خود را از اپراتور و پشتیبانی آنلاین کارگزاری دریافت کند.
۷ – صندوقهای سرمایهگذاری
همه افراد توانایی و میل سرمایهگذاری مستقیم در بورس را ندارند. کارگزاری که بتواند در کنار خدمات خود، صندوقهای سرمایهگذاری را به مشتریان ریسکگریز خود ارائه دهند نظر آن دسته از افرادی که علاقهمند هستند سرمایهشان را به صندوقها بسپارند جلب خواهد کرد.
علاوه بر این، صندوقهای سرمایهگذاری نیازمند نیروی متخصص هستند و وجود صندوقهای مرتبط با یک کارگزاری میتواند نشاندهنده گستردگی فعالیت و تخصص آن شرکت باشد.
از لحاظ رتبهبندی کارگزاریها؟
سازمان بورس و اوراق بهادار بر مبنای معیارهایی همچون مبلغ گردش معاملات (مجموع خرید و فروش اوراق بهادار)، تعداد کارکنان و مدرک آنها و … کارگزاران فعال در بازار بورس اوراق بهادار را رتبهبندی میکند.
بر این اساس رتبههای الف، ب و ج به کارگزاران دادهشده تا از این دریچه سرمایهگذاران با چشمانداز بهتری بتوانند به این معیار مهم توجه کنند.
البته باید به این نکته توجه فرمایید که تعداد کارگزاران دارای رتبه الف بسیار زیاد بوده و واقعاً توجه به این تک آیتم میتواند شما را با خطای در تصمیمی گیری مواجه نماید.
نتیجه گیری
با توجه به معیارهای فوق میتوانید انتخاب بهتری از بین کارگزاری های بورس ایران داشته باشید. همیشه امکان تغییر کارگزاری وجود دارد و به راحتی میتوان سهام خریداری شده با آن کارگزاری را از طریق “تغییر کارگزار ناظر” به کارگزار دیگری انتقال داد.
بنابراین اگر یک کارگزاری خدمات مناسبی به شما ارائه نمیدهد همیشه میتوانید افتتاح حساب را در سایر کارگزاریها انجام دهید و اجباری در ادامه همکاری با یک کارگزار نیست.
اگر شما نیز معیار و نکته خاصی درباره انتخاب کارگزاری دارید در بخش دیدگاه بنویسید.
نظرات