چگونگی تعیین قیمت ونحوه فروش خودروهای چینی و روسی در بازار

  چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می شوند و شرکت های خصوصی آنها را به فروش می رسانند. نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که […]

خوردوهای خارجی

  چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می شوند و شرکت های خصوصی آنها را به فروش می رسانند.

نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که سوالی را در ذهن ها ایجاد کرده است، چرا که در حال حاضر تعیین قیمت و نحوه فروش خودروهای داخلی یک سالی است که مشخص شده و قیمت خودروهای داخلی را شورای رقابت تعیین می کند و به روش قرعه کشی به دست مشتریان می رسد.

این روزها کافی است سری به فضای مجازی بزنیم و از قیمت خودروهای تازه به دوران رسیده با خبر شویم، خودروهایی که در مقایسه با دیگر خودرو‌های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند و هر روز شاهد گران‌تر شدن آنها هستیم. جالب توجه اینجاست که قیمت‌های بازار هم هیچ قاعده و قانونی ندارند و اگر به همین منوال پیش برویم، نرخ بخش زیادی از مدل‌های مختلف خودرو‌های چینی به زودی از مرز یک میلیارد تومان در بازار خواهد گذشت.

این در حالی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که نرخ خودرو‌های چینی در بازار برای مشتری بیش از حد گران تمام می‌شود. اما چند سوال این بین به وجود می آید، پس چه کسی مسئول نوسانات قیمت خودرو‌های چینی در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژ کنندگان خودرو نظارت می‌کند؟

چرا قیمت خودرو‌های چینی روند صعودی طی می‌کند در حالی که می‌تواند این‌گونه نباشد؟ وقتی از مسئولان وزارت صمت که معلوم نیست چرا این روز‌ها به گوشه نشینی روی آورده اند نا امید می‌شویم ناچاریم به سراغ کارشناسان صنعت خودرو برویم تا جواب سوالات خود را بگیریم.

چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار؟

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی ها متفاوت است؟گفت: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بفروشند.

دادفر گفت: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی سازی وارد می شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعیین می‌شود.باشگاه خبرنگاران جوان”

مطالب مرتبط

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

قیمت‌ درب کارخانه محصولات سایپا و ایران خودروگران شد+جدول قیمت‌های جدید

نظرات