مجله زندگی

چیکار کنیم روفرشی جمع نشود؟

نام روفرشی که می آید، ناخودآگاه افراد به معضل جمع شدن روفرشی از روی فرش فکر می کنند. یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد را از انداختن روفرشی روی فرش منصرف می کند همین مشکل جمع شدن روفرشی از روی فرش است.

از بس که خم شدم و روفرشی را صاف کردم، احساس کمردرد می کنم. آیا اصلا با این شرایط، استفاده از روفرشی کار مناسبی است؟با ما باشید تا با راه های کاربردی برای جلوگیری از جمع شدن روفرشی آشنا شوید.

گذاشتن وسایل سنگین روی روفرشی

می توانید پایه مبل، پایه صندلی یا یک گلدان را روی چهار گوشه روفرشی قرار دهید و اجازه ندهید از روی فرش جمع شود. شاید در ظاهر موفق شوید اما رفته رفته روفرشی دچار کشیدگی می شود و ظاهر بدی پیدا می کند. ضمن اینکه همچنان وسط روفرشی به صورت قطعه ای دچار جمع شدگی شده و مجدد باید مرتب کردن را انجام دهید. به نکات بالا، جای اجسام سنگین را نیز اضافه کنید؛ معمولا جای پایه مبل یا پایه گلدان روی روفرشی می ماند و یک رد از خود به جا می گذارد که ظاهر روفرشی را از بین می برد.

استفاده از گیره نگهدارنده روفرشی

گیره نگهدارنده روفرشی یک وسیله مثلثی است که سه گیره به مانند گیره های انتهای ساسبند به وسیله کش به یک دیگر متصل شده و روفرشی را دور فرش نگه می دارد. ایراد اساسی این روش این است که روفرشی باید کمی بزرگتر از فرش باشد تا کمی از لبه آن به دور فرش کشیده شود و پشت گوشه های فرش در هر ۴ گوشه نگه داشته شود.

عمدتا سایز روفرشی ها کوچکتر از فرش است و پارچه به کار رفته در تولید آنها نیز خاصیت ارتجاعی و کشسانی لازم را ندارد تا به دور فرش کشیده شود و معمولا این گیره ها خیلی کارآمد نیستند.

گذاشتن روفرشی زیر فرش

برخی از خانم ها برای خرید روفرشی، یک سایز بزرگتر از فرش مورد نظر خود را انتخاب می کنند. به این صورت که حاشیه های اضافی روفرشی را در زیر فرش قرار می دهند و حتی با سنجاق آن را متصل می کنند. البته با توجه به این که طرح و نقش روفرشی کامل پهن شده زیبا به نظر می رسد، بنابراین گذاشتن حاشیه ها در زیر فرش، خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

دوختن کش با استفاده از نخ سوزن

می توانید با داشتن ۲ متر کش که برای هر گوشه حدود نیم متر کفایت می کند، یک کش به هر چهار گوشه روفرشی بدوزید و این کش را به گوشه فرش بیندازید. کش را به صورت دو مربع و هر مربع را به صورت دو تا مثلث در بیاورید و آن را به گوشه روفرشی بدوزید. حال باید کش را به دور فرش بندازید و این عمل را برای هر ۴ گوشه تکرار کنید. ایراد این روش نیز این است که در این روش فرض بر هم قد بودن روفرشی با فرش است در صورتی که عموما روفرشی های قدیمی بسیار از فرش کوچک تر هستند و کش دوخته شده به آنها نیز مقاومت لازم برای سرجای خود ماندن را ندارد.

استفاده از روفرشی کشدار

عاقلانه ترین، بهترین و کاربردی ترین راه برای جلوگیری از چروک روفرشی، استفاده از کاور فرش کشدار است. دور تا دور روفرشی کشدار، پارچه اضافه به همراه کش های باکیفیت وجود دارد که به طور کامل فرش را پوشش می دهند. همچنین در زیر فرش ثابت می مانند و حتی با حرکت زیاد هم جمع نمی شوند. البته اگر کش ها را به درستی در زیر فرش قرار ندهید، قسمت هایی از فرش چروک می شوند.