چاپ کد خبر: 145137
12 خرداد 1403

کاخ سنگی ، دیدنی‌ترین سازه‌های جهان که نمونه ندارد

کاخ دارالحجر (کاخ سنگی) اقامتگاه تابستانی یحیی محمد حمید الدین فرمانروای سابق یمن از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۴۸ بود. این بنا در دهه ۱۹۲۰ روی یک سازه سنگی از قبل موجود ساخته شد که قدمت آن به قرن هیجدهم می‌رسد. این کاخ تا سال ۱۹۶۲ در مالکیت خانواده سلطنتی یمن باقی ماند و امروز به موزه تبدیل شده است.

این سازه که بخشی از آن قصر و بخشی از آن یک ستون صخره‌ای است، یکی از دیدنی‌ترین سازه‌های جهان است. دارالحجر یا خانه سنگی یمن، یک اقامتگاه سلطنتی قدیمی است که انگار از یک قله صخره‌ای که روی آن قرار دارد به بیرون رشد کرده است.

همانطور که در تصاویر می‌بینید، این ساختمان پنج طبقه از هر زاویه باورنکردنی به نظر می‌رسد. جای تعجب نیست که تصویر این بنا روی اسکناس‌های یمنی نیز دیده می‌شود.

این تصویر شگفت‌انگیز از دارالحجر توسط راد وادینگتون گرفته شده است. او یمن را یکی از زیباترین کشورها توصیف می‌کند.

این کاخ در حدود ۹ مایلی صنعا در وادی ظهر واقع شده است. قدمت سازۀ بالایی دارالحجر به دهه ۱۹۲۰ بازمی‌گردد و به عنوان اقامتگاه تابستانی پادشاه یمن یحیی محمد حمیدالدین ساخته شد. اما قسمت زیرین این بنا در سال ۱۷۸۶ توسط محقق اسلامی، امام منصور علی بن مهدی روی یک ستون سنگی طبیعی ساخته شد.

کاخ سنگی ، دیدنی‌ترین سازه‌های جهان که نمونه ندارد

داخل این سازه، چندین اتاق مهمان، آشپزخانه، انباری و حیاط‌های آرام وجود دارد. این سازه با وجود اینکه برای مقاومت در برابر حملات احتمالی ساخته شده است، اما بدون شک جذابیت‌های یک قصر باشکوه و زیبا را نیز دارد.

یحیی فرصت زیادی برای لذت بردن از زندگی در دارالحجر نداشت چون نوه‌اش در جریان کودتای یمن در سال ۱۹۴۸ او را ترور کرد. اما این کاخ تا انقلاب سال ۱۹۶۲ در مالکیت خانواده سلطنتی یمن باقی ماند.

این سازه امروزه به موزه تبدیل شده و بازدیدکنندگان می‌توانند در اتاق‌های آن گشت بزنند و هزارتوی پلکان‌های آن را کشف کنند.

منبع:فرادید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار