چاپ کد خبر: 134225
24 بهمن 1402

کارت پرداخت شهروندی برای شیرازی ها دردسرساز شده /حمل و نقل شهری در شیراز رایگان شود

دست اندرکاران شهری شیراز کارت شهروندی را به عنوان جایگزین پرداخت نقدی طراحی و عرضه کردند و اصرار بسیار داشتند که مردم از این کارت برای سوار شدن به اتوبوس‌های درون شهری استفاده کنند اما به نظر می‌رسد مدتی است که با بروز معضل کمبود این کارت و همچنین کم شمار بودن اتاقک‌های شارژ این کارت‌‎ها و نحوه شارژ دردسرهای فراوانی برای اهالی به بار آورده است.

ایرنا: کارت شهروندی برای تسهیل در فرآیند استفاده شهروندان از خدمات شهری خصوصا حمل و نقل در شیراز ایجاد شده اما اکنون بهره شهروندان از مزایای این کارت با دشواری‌های زیادی از جمله کمبود کارت موصوف، عدم شارژ آن بیش از رقم ۳۵ یا ۵۰ هزار تومان ، عدم وجود فرآیند شارژ این کارت‌ها با استفاده از روش های آنلاین، کمبود مراکز خدمات دهی حضوری به شهروندان برای تهیه و شارژ کارت شهروندی و … مواجه است.

باجه ها یا اتاقک های آهنی در برخی چهارراه های شیراز برای شارژ این کارت ها در نظر شده بوده که در بسیاری موارد قفل بر این اتاقک ها زده شده و کسی پاسخگوی شهروندان نیست.

کارت پرداخت شهروندی برای شیرازی ها دردسرساز شده /حمل و نقل شهری در شیراز رایگان شود

در برخی مکان های شلوغ و پرجمعیت نیز از این اتاقک ها خبری نیست و از همان آغاز برای شارژ این کارت ها اتاقکی پیش بینی نشده بود.

مبلغی که باید در این کارت ها شارژ شود نیز محدود و در حد ۳۵ هزار تومان برای هر کارت است که با توجه به وضعیت کنونی، مشتری را ناچار به شارژ مداوم می کند.

علت عدم ارایه خدمات پرداخت آنلاین و شارژ کارت شهروندی چیست؟

نحوه شارژ کارت پرداخت شهروندی که برای مترو هم کاربرد دارد، از تکنولوژی و خرید شارژ در محیط وب به دور است و فقط با مراجعه حضوری امکان شارژ این کارت وجود دارد.

مدتی است که کمبود کارت بلیت یا به قول شهرداری شیراز کارت پرداخت شهروندی در این شهر شیراز موجب دردسر برای شهروندان شده و واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی اعضای شورای شهر این کلانشهر را در پی داشته است.

کمبود کارت بلیت شهروندی در شیراز طی ماه‌های اخیر مشکلاتی را برای شهروندان و خصوصا اقشار کم درآمد به بار آورده است به نحوی که به دلیل نداشتن کارت بلیت مجبور به پرداخت آزاد بهای خدمات حمل و نقل عمومی هستند.

توسعه خدمات شهری و حمل ونقلی به شهروندان در قالب کارت شهروندی و تسهیل خدمات دهی با استفاده از فضای مجازی به نحوی که دردسر کمتری برای شهروندان داشته باشد در این زمانه کار سختی نیست اما اراده‌ای در مدیریت شهری شیراز برای این مهم دیده نمی شود.

براساس مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز ارایه خدمات به شهروندان در قالب کارت شهروندی با هزینه‌ای کمتر خواهد بود و کسانیکه از این کارت ها بی بهره‌اند باید هزینه خدمات را با نرخی بیشتر و حدود ۲ برابر گرانتر پرداخت کنند که به نظر همین عامل باعث شده که انگیزه ای برای توسعه و تسهیل خدمات در قالب کارت شهروندی بین مدیران شهری نباشد،زیرا در ظاهر نبود و کمبود این کارت ها به نفع مادی مدیریت شهری باشد در صورتیکه این تفکر شاید اندکی به لحاظ مالی عایدی برای شهرداری داشته باشد اما سنگ اندازی در توسعه خدمات در قالب کارت شهروندی نارضایتی در بین شهروندان ایجاد خواهد کرد که با هیچ دریافتی مادی قابل مقایسه نخواهد بود.

شانه خالی کردن از ارایه خدمات به روز شهروندی چرا؟

مالک خشنودفر یکی از چندین شهروند شیرازی است که نارضایتی و گلایه خود را از کمبود کارت شهروندی و مصائب پیرامون آن با خبرگزاری ایرنا درمیان گذاشته است.

این شهروند شیرازیگفت: در زمانه‌ای که شهروندان بسیاری از خریدها و کارهای بانکی و غیره بانکی خود را از طریق سیستم پرداخت آنلاین انجام می دهند عدم امکان شارژ کارت شهروندی با روش های سنتی قدیمی تعجب آور است.

او ادامه داد: شارژ و تهیه کارت شهروندی با روش های سنتی نیز کاری دشوار و سخت است زیرا این خدمات در هر محلی به شهروندان حدود ۲ میلیونی شیراز ارایه نمی شود و تنها چند نقطه انگشت شمار این خدمات را به مردم می دهند که در بسیاری موارد نیز قفل آهنی بر درب این دکه‌ها نهاده و خدمات دهی در این محل های اندک تعطیل است.

وی اضافه کرد: رفتار مدیریت شهری در قبال کارت شهروندی به نحوی است که گویا انگیزه ای برای خدمات دهی در این خصوص به شهروندان وجود ندارد و شاید هم این خدمات هزینه بر است و به همین دلیل مدیریت شهری از زیربار آن شانه خالی می کند؟

خشنودفر با اشاره به عوارض سنگین سالیانه شهری در حوزه ساخت مسکن و … گفت: مدیریت شهری شیراز وظیفه دارد که در حریم شهر شیراز خدمات ارایه کرده و از زیربار آن فرار نکند.

ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این باره در فضای مجازی نوشت: چند ماه است کارت بلیت شهروندی در شیراز نایاب شده و شهروندان در تهیه کارت خام با مشکل روبه رو هستند.

تا حل مشکل کارت بلیت، حمل و نقل شهری شیراز رایگان شود

این عضو شورا اعلام کرده که مدیریت شهری در حال پیگیری این مشکل است اما با توجه به اینکه وجود این مشکل بیش از همه قشر متوسط به پایین را با چالش مواجه کرده پیشنهاد می شود تا حل مشکل بهای حمل و نقل در شیراز رایگان شود.

تعدادی از شهروندان شیرازی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وجود مشکل کمبود کارت بلیت شهروندی در شیراز را طی چند ماه گذشته تایید کرده و اعلام کردند که به دلیل این نقیصه مشکلات زیادی برای شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی و تحمیل هزینه‌های اضافه ایجاد شده است.

توزیع سه هزار عدد کارت بلیت در پایانه‌های اتوبوس‌رانی و ایستگاه‌های مترو سطح شهر شیراز

سخنگوی شهرداری شیراز سه شنبه از توزیع سه هزار عدد کارت بلیت در پایانه‌های اتوبوس‌رانی و ایستگاه‌های مترو سطح شهر شیراز خبر داد و گفت: پایانه‌های قصردشت، نمازی، بلوار بهشت، شهید دوران، ولیعصر(عج) و شهید دستغیب در حال حاضر در حال توزیع کارت شهروندی به شهروندان هستند.

رضا جاویدی با اعلام تأمین کارت‌های شهروندی توسط شهرداری شیراز و دسترسی آسان شهروندان جهت تهیه کارت بلیت در باجه‌های مختلف سطح شهر اظهار کرد: تعداد سه هزار عدد کارت شهروندی در ۶ پایانه مرتبط به حمل‌ونقل مسافر و پنج ایستگاه مترو در حال توزیع بین شهروندان متقاضی این کارت است و هیچ‌گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اعلام جایگاه‌های توزیع کارت بلیت گفت: پایانه‌های قصردشت، نمازی، بلوار بهشت، شهید دوران، ولیعصر(عج) و شهید دستغیب در حال حاضر در حال توزیع کارت شهروندی به شهروندان هستند.

سخنگوی شهرداری شیراز تأکید کرد: شارژ کارت‌های موجود نیز به‌صورت مستمر در حال انجام است و هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص شارژ کارت‌های شهروندان وجود ندارد.

سه هزار کارت جوابگوی نیاز کلانشهری با ۲ میلیون نفر جمعیت نیست

قطعا سه هزار قطعه کارت بلیت شهروندی برای شهری با جمعیت ۲ میلیون نفر جوابگوی نیاز شهروندان نیست و این درخواست از مدیران شهری شیراز وجود دارد که در تامین این کارت‌ها به اندازه نیاز شهروندان اقدام کنند.

 نظرتان را بنویسید 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

صفایی جمعه , ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

کارت حمل ونقل درشیراز یکی از بهترین روش هاست .امید که بجای هزینه نصب پلاکارد هایی که نصب می‌شود و کسی نگاه هم نمیکند،، خرج کارت حمل ونقل کنند،،

زهرا پنجشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

شیراز بدبخت همه جا همیشه آخره. مترو کل کشور ساخته شد الا شیراز بی سر و صاحب. اتوبوس رانی دولتی چش بود که احمدی نژاد… خصوصی ش کرد؟!

زهرا پنجشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

آخر چی شد رایگان شد یا نه؟ یه زمانی بلیط می دادیم و اتوبوس ها دولتی بود، سرعت اتوبوس ها عالی بود و این همه ترافیک نداشتیم. خدا.. کنه احمدی نژاد رو که اتوبوس رانی رو خصوصی کرد. خدا..کنه

نحمی پنجشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۱۶

سلام
هدف شهرداری ها ازکارت شهروندی این است ازاین طریق هم سودی برده باشندوگرنه باهمان کارت بانکی هم شدنی است کرایه ها مثل نانوایی ها کرایه مسیر مشخص است تعدادرا میزنند هزینه کریه از کارت کم میشودهدف سودبیشترواذیت واذارمردم است

ملیکا چهارشنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

مشهد الان آنلاین و با نرم افزار میشه کارت های اتوبوس و متروش رو شارژ کرد، چرا شیراز دست به کار نمیشه؟

ملیکا چهارشنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

کارت ها رو نمیشه بیشتر از۳۰ هزارتومان شارژ کرد، من مسیرم پایانه نیست ولی مجبورم برم پایانه تا اونجا شارژ کنم و کلی وقتم هدر میره

شیراز چهارشنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

چرا یه سامانه طراحی نمی‌کنند تا به صورت بر خط خودمان شارژ کنیم یا مانند کشورهای حوزه خلیج فارس از قابلیت پرداخت از طریق گوشی استفاده کنیم(nfc)این روزها ۹۰%مردم گوشی هوشمند دارند.

م چهارشنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

کرایه ها را دارن گرون میکنند دنبال بهانه میگردند احتمالا در چند روز آینده گران میشه هم کارت فراوان وهم شارژ

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۴۱

خودم دیروز رفتم از پایانه مترودستغیب دوسه جای شیراز رفتم کارت ندارشتن

ناشناس سه شنبه , ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲

یعنی تهیه کارت بلیط هم برای شما آنقدر سخت هست .؟؟ ..

افراسیاب سه شنبه , ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

تو هر ایستگاه متروی شیراز باجه بلیط فروشی هست میتونن شارژ کنن

آخرین اخبار