کارنامه تحصیلی یک پدر و پسر که ۳۰ سال تفاوت سنی دارند+عکس
مدرسه آنلاین: کارنامه یک پدر و پسر با اختلاف سنی ۳۰ سال در فضای مجازی منتشر شده است که مروری بر ابعاد و جزئیات آن خالی از لطف نیست، کارنامه هایی که حکایت از تغییر و تحول جدی در نظام آموز دارد.
این روزها وقتی پدر و مادرها، کتابها، نحوه آموزش فرزندانشان و فضای مدرسه را مشاهده میکنند، جمله مشترکی دارند و آن هم این است: همه چیز تغییر کرده است!
برخی والدین این تغییرات را مثبت و برخی منفی میدانند؛ بعضیها معتقدند آموزش در دوران آنها دارای ثمرات بیشتری بوده است و بعضیها هم تغییرات را متناسب با تحولات زندگی میدانند.
یکی از این تغییرات، کارنامه دانشآموزان است؛ کارنامه دانشآموزان در حدود ۳۰ سال پیش بسیار متفاوت از کارنامه فعلی است. برای ارزیابی این موضوع، کارنامه یک پدر و پسر را در یک پایه تحصیلی واحد، بررسی کردیم.
کارنامه پسر به پایه ششم در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ و کارنامه پدر به پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی ۶۴ـ۶۳ اختصاص دارد؛ در حدود ۳۰ سال پیش، دانشآموزان تا پایه پنجم تحصیل میکردند و پس از آن به پایه اول راهنمایی میرفتند و به همین دلیل ششم ابتدایی فعلی معادل اول راهنمایی در گذشته است.
درسهایی که در کارنامه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی درج شده شامل «قرآن»، «هدیههای آسمانی»، «فارسی»، «ریاضی»، «علوم تجربی»، «تعلیمات اجتماعی»، «هنر»، «تربیتبدنی»، «تفکر و پژوهش»، «کار و فناوری» و «شایستگیهای عمومی» است.
اما در کارنامه دانشآموزان پایه اول راهنمایی در حدود ۳۰ سال پیش، درسهای «قرآن»، «تعلیمات دینی»، «تعلیمات اجتماعی»، «عربی»، «قرائت و دستور زبان فارسی»، «املاء فارسی»، «انشاء فارسی»، «علوم تجربی»، «ریاضیات»، «شناخت حرفهوفن»، «تاریخ و جغرافیا»، «قرائت و مکالمه زبان خارجی»، «نکات دستوری و درک مطلب و املاء و جمله نویسی زبان خارجی»، «تربیت بدنی»، «هنر» و «انضباط» است.
نکته جالب در تغییرات کارنامه باید به ارزشیابی دانشآموزان اشاره کرد، چراکه ارزشیابی دانشآموزان در حدود ۳۰ سال پیش به صورت نمره بود ولی در حال حاضر به صورت کیفی ـ توصیفی است که کلمات مورد استفاده برای توصیف عملکرد شامل خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند به تلاش بیشتر است.
مدل کارنامه و درج عکس دانشآموز از دیگر تغییرات کارنامه در دوره فعلی است؛ به نظر شما کدام یک از کارنامهها بهتر است، آیا نمره و آن درسها در دهه ۶۰ بهتر است یا ارزشیابی توصیفی و این درسها در حال حاضر؟
خوب مشخصه ۳۰سال پیش ملمان ان دوره دلسوز وخوب بودن
خوب معلومه ۳۰سال پیش الان معلمان کجا معلمان خوبه ان دوره کجا
من یادمه کلاس دوم که کارنامه گرفتیم باگریه اومدم خونه به مامانم گفتم همش بیسته فقط یه دونه ۱۶۰ دارم
اون ۱۶۰ هم جمع نمرات بود یادش بخیر حیف کارنامه های قدیمی نبود
فقط کرونا باعث این شد و نداشتن امید
سلام به نظر من در قدیم خیلی وضعیت درسی بچه ها بهتر بود واقعا دانش آموزان تلاش می کردند من خودم یک معلم باز نشسته هستم دانش آموزان الان بسیار ضعیف و متاسفانه بی سواد هستند مخصوصا که گوشی های مختلف با بازی های مزخرف به بی تحرکی و تنبلی بچه ها افزوده است خلاصه بگم کاش دوباره آموزش و پرورش ما بر می گشت به سال های ده شصت و هفتاد
کارنامه یکی برا مقطع ابتدایی است و اون یکی دبیرستان
من سال ۸۱ کلاس پنجم دبستان بودم لا معدل ۱۹ و ۵۶ صدم رتبه پنجم شدم بابام معلمم بود ولی حتی یه صدم کمکم نکرد میگفت خودت بخون!
بچه های الان سطح سواد خیلی پایین نمره ها الکی
کارنامه دهه شصت لذت دیگه ای داشت ولی حالا نمرات چرت شدن
معلمای الان بعضی ها شون فقط … هستن به قول یکیشون که میگه من که آخر ما حقوقم رو میگیرم
الان تو مدرسه هر بچهای که کمک به مدرسه نکنه معلم ها کاری میکنن که بچه از مدرسه زده بشه دیگه درس نخونه بشینه تو خونه و دیگه هیچ رقابتی بین بچها نیست
مال الان بهتره . چقدر که سر نیم نمره و یک نمره که بیست نشدیم تو مدرسه ناراحت شدیمو چقدر استرس بیخورد کشیدیم . سر یه علامت سر یه عدد سر یه نقطه . که چی بشه . دختر من واقعا شکر خدا یاد می گیره . بدون استرس بیخودی . روح و روانمون به باد رفت سر نمره
شرایط فعلی را فکر کنم خائنین به مملکت طراحی نموده اند
هل من ناصر ینصرنی الایران؟. آیا نظریات را مسئولی می بیند؟
حتی یک نفر هم از وضعیت فعلی آموزش چه مدرسه و چه دانشگاه راضی نیست.
سلام عرض ادب دانش آموزان الان تنبل وآدمهای از خود راضی هستن اصلا ادب واخلاق تو کلاس ندارن فقط دنبال اینن که معلم نمره بده تلاش نمیکنن نمیخونن انتظار نمره رو دارن وخیلی هم آمار بده هستن موندم اینا میخوان تو آینده چی بشن
سلام عرض ادب دانش آموزان الان تنبل وآدمهای از خود راضی هستن اصلا ادب واخلاق تو کلاس ندارن فقط دنبال اینن که معلم نمره بده تلاش نمیکنن نمیخونن انتظار نمره رو دارن وخیلی هم آمار بده هستن موندم اینا میخوان تو آینده چی بشن
خواهر من پسرش یه احمق بتمام معنی است خودش کادو میگیره میبره میده مدرسه میدن به بچش که نمونه شد و این حرفا…
فقط میتونم بگم ن تنها وضعیت آموزش و پرورش برای کل امورات و آینده کشورم باید خون گریه کنیم .همین بعضی ها فقط دلشون میخواد تعریف کرد اما هیچ جای تعریفی نمونده
قبلا مدارس بهتر بود چون به دانش آموز نمره میدادند الانه بشکل توصیفی نمره میدهند
به نظرمن یه عده آدم بی سواد که فقط برای منافع اقتصادی خودشون هر نظامی که عشقشون برسه میزارن و اینکه جامعه ما پر شده از پزشک و معلم ومهندس بی سواد و به فکر منافع اقتصادیشون هستن.خیلی کم هستن کسانی که برای رضای خدا و دلسوزی کارکنند.
حداقل ده سال قبل بازن از الان بهتر بود:/
سیستم اموزشی با این روش فقط بچه ها رو بی سواد و بی انگیزه تر کرده
آموزش وپرورش اینهمه هزینه کنه وقتی نخبه شدن بجای اینکه به مملکتشان خدمت کنند کشورشون رو رها می کنند میرند به خارجیها خدمت می کنند.
نمره معیار نیست واسه آینده انقدر نکوبین تو سر بچه اتون همه قرار نیست با درس به جایی برسن معیار تنبل و خنگ بودن قطعا به چهار تا نمره که بعدا معلوم نیست قراره به چه دردی بخوره نیست شما فقط با این کار دارین عزت نفس بچه اتون رو میگیرید
فاتحه آموزش پرورش در این مملکت خونده شده دانش آموز بیسواد میاد کلاس بالاتر البته حق هم دارند که درس نخونند چون ارزشی نداره درآمدی نیست
هر چیزی قدیمیش بهتره مدرسها هم شدن مثل ماشین تولید کردنشون
سلام نظام آموزشی ما به شدت ضعف داره وکسی هم نیست که اصلاحش کنه بچه ای که تو کلاس تلاش میکنه و بچه ای که تلاش نمیکنه هر دو خیلی خوب میشن بچه ها با نمره بهتر متوجه میشدن درسشون در چه سطحی هست و همین طور بچه های بی ادب و گستاخ مدرسه مدیر و ناظم نمی تونن بشون یه تو بگن جامعه ای که آموزشش اشکال،داشته باشه قطعا جامعه ی سالمی نخواهد شد
کارنامه قدیم چون بچهها باسواد تر بودن
معلمان اون موقع واقعا دلسوز بودن
حاصل این شیوه آموزشی جدید چیزی جز یه مشت بچه بی سواد و تنبل و متوقع نیست .پسر من علی رغم تمام هزینه هایی که طی دوران دبیرستان و کنکور براش کردیم افتضاح ترین رتبه رو آورد حتی مجاز به انتخاب رشته نشد بعد از کنکور هم کلا کتابا رو جمع کرد داد بازیافتی به این بهانه که من یه اشتباه رو دوبار تکرار نمیکنم یه سال دیگه از عمرم رو بیخود پای کنکور نمیزارم .رفته ثبت نام کرده دانشگاه آزاد یه رشته بدون کنکور ترم بهمن.حالا هم چند بار آزمون رانندگی داده قبول نشده .انتظار داره هنوز قبول نشده براش ماشین بگیریم با ماشین شخصی بره دانشگاه ????بهش میگم تو گواهینامه بگیر بزار مهر افسر خشک بشه بعد انتظار ماشین داشته باش .پدرش بهش قول داده بود اگه یه رشته خوب دانشگاه ملی قبول شدی برات ماشین میگیرم نه دانشگاه آزاد اونم یه رشته بدون کنکور که قراره برای یه لیسانس کلی هزینه بزاری روی دستمون. چقد این بچهها آدم رو از زندگی کردن خسته میکنن????????????????
حیف به این پولهایی که به این معلمها میدن هردانش آموزی اگه پدر ومادرش سواد نداشته باشه بهتره درس نخونه چون معلمهای امروزی واسه دانش آموزان میگن ببرین توخونه پدر مادرتون یادتون بدهد
سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام سلام
والا من موندم دختر من پارسال چطور قبول شد رفت اول دبیرستان…تنبل از اون پسزمه که اونم رفت کلاس ششم. نگاهشون که می کنم حالم از نمره بهم میخوره که میدن اینا …تنبل ندیدین شما… مهشید و جمشید ما دیدنی هستن… دوتاشون هنوز نمیدونن ۲+۲ چند میشه
مرده شور مدرسه را ببرن. من رفتم پزشک شدم و حالا مستاجر همکلاسی دوران راهنمایی ام هستم که رفت و مکانیک شد. از وقتی برای خانمم تعریف کردم که طرف نمراتش چطور بود همش میگه خاک تو سرت
سواد مهم نیست نگاهی به مسئولین بینداز
۳۰سال میش با نمره ۱۵یا۱۶تنبل صدامون میکردند الان که بچه ها همشون سطح سواد صفر ادب صفر پرتوقع آخه نه اینکه مسئولین و دولت و سران سواد دارند
قطعا نظام آموزشی قدیم بهتر بوده چون بچه های خوب و باسوادی تحویل جامعه دادن ولی متاسفانه امروزه بچه ها بی اادب ، تنبل و فضای مجازی و شاد بار علمی و دانش بچهها را خیلی خیلی پایین آورده است
اگر همین کارنامه برای یک پسر ژاپنی بود خیلی ها تعریف می کردن عجب کارنامه ای هست
کشور های پیشرفته در پایه های ابتدایی به شکل توصیفی بچها رو ارزیابی می کنن نه به شکل نمره
واقعا این شیوه آموزشی جزبیسوادی هیچ ثمره ای نداره
واقعا نمره بهتر بود الان پسر من ریاضیش خوب نیس تلاش نمیکنه اون یکی دگ پسرم میگه الکی نخون خسته نکن ی خوب میگیری قبولت میکنن ولی قدیم اگ ریاضی طرف خوب نبود اینقد تلاش میکرد میگفت حداقل باید ۱۵بگیرم کم نیارم الان چی اصلا اهمیتی نمیدن متاسفم برای آموزش پرورش آینده مملکت ب بازی میره بخدا
نمرات خیلی بهتر بود الان ن بچه میفهمه چی به چی نه والدین
واقعا این شیوه جدید مسخره و خنده دار است
من ۳۳ساله معلمم نمره ۱۰ قبل ازانقلاب ،دقیقا برابر۲۰خیلی خوب الانه،متاسفانه الان دانش اموز ،حاشیه امن داره خیالش راحته مردودکردن ممنوعه ،چه درس بخونه چه نخونه چه ادب داشته باشه یا نه کلاس حضورداشته باشه یانه ،نمره خیلی خوب وقبولیش تضمینه ، حالا افسوس سواد وادب وایمان نسل قدیم رومیخوریم ،به خدابزرگترین خیانت به ملت شدبااین اموزش وپرورش مسخره،رضاشاه چنین خیانتی نکر د ،تاریخ بعدها مینویسند .
توصیفی باعث بی سوادی بچه ها شد وباعث شد بچه ها درس وبازی فرض کنند وهیچ اهمیتی بهش ندهند.ظلم کردند به آینده ،فقط شان معلم زیر سوال رفت وبس و. یعنی معلم هیچ کاره هستش .وبچه ها خوب فهمیدند آخرش قبولند پس چرا خودشون را خسته کنند
اصلا خوب نیست الان اون بچه که درس خونده بدون غلط خیلی خوب گرفته با اونیکه خیلی نخونده سه چهارتا غلط داره اونم خیلی خوب گرفته چه فرقی دارن بچه رفت راهنمایی لطمه میبینه بردارید این بدرد نخور بچها تنبل شدن
نمرات باعت تلاش بیشتردانش اموزوپی گیری بیشتر والدین میشود
نمرات باعت تلاش بیشتردانش اموزوپی گیری بیشتر والدین میشود
سلام به نظر من کاش الان هم نمره بود کارنامه توصیفی اصلا خوب نیست حس رقابت را از بچها گرفته و به نظر بنده بچهای الان اصلا اطلاعاتی ندارن فقط یک سری چیزهای یاد میگیرن که به درد هیچی نمیخوره
تاسف باید خورد چند سال دیگه وقتی با کمبود دکتر ومهندس مواجهه شد مملکت اونوقت به شاهکار آموزش وپرورش در ایران پی میبرن همه که دیگه خیلی دیر شده ..
الان خیلی خوب گوز نمی ارزه من دوست معلم دارم می گفت من همه قبول می کنم حوصله کلاس جبرانی. شهریور برم مدرسه واسعه امتحان ندارم. تازه اموزش و پرورش دستور داده همه قبول کنید. چون برای اینها هزینه شده مردود شن برای اموزش و پرورش هزینه داره
نمرات بهتره آدم میفهمید چی به چیه
الان یه خیلی خوب داریم یه خوب یه قابل قبول یه نیاز به تلاش بیشتر یعنی۴تا نفره آدم نمیفهمه چطوره بچه اش چند شده مثلا۲۰میشه خیلی خوب ۱۹/۱۸/۱۷میشه خوب از۱۶تا۱۰میشه قابل قبول خب معلوم نیست چند شده واقعا مزخرفه