پیش از اجرای طرح حمل و نقل عمومی رایگان در این کشور کوچک اروپایی، اشتراک سالانه حملونقل عمومی ۴۴۰ یورو برای برای مسافران هزینه داشت.
این کشور کوچک اروپایی در حالی به عنوان نخستین کشور جهان، سومین سالروز رایگان شدن حمل و نقل عمومی را سپری کرد که پیشتر شهر تالین، پایتخت استونی، نام خود را در سال ۲۰۱۳ به عنوان نخستین شهر جهان که دارای سیستم حمل و نقل عمومی مجانی است، ثبت کرده بود.
دولت لوکزامبورگ مارس ۲۰۲۰ از طرح خود برای رایگان کردن بلیت ترامواها، قطارها و اتوبوسها در سراسر کشور رونمایی کرد؛ طرحی که افزون بر شهروندان این کشور کوچک شامل حال مسافران و گردشگران خارجی نیز میشد.
در حال حاضر، روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از کشورهای همسایه لوکزامبورگ یعنی آلمان، فرانسه و بلژیک برای کار به شهر لوکزامبورگ رفت و آمد میکنند.
همزمان با فرارسیدن سه سالگی اجرای این طرح، بررسیها حاکی از رضایت عمومی بالا نسبت به آن است. دولت هم آن را مبتنی بر رعایت عدالت مالیاتی میداند، چرا که افراد کم درآمدی که مالیات کمتری میدهند از مزیت عدم پرداخت پول بلیت برخوردارند و افراد پردرآمد نیز با پرداخت مالیات بیشتر پایین بودن سهم کم درآمدها را جبران میکنند و انگار که بلیتها خود را کمی گرانتر از پیش از اجرای این طرح خریداری میکنند.
هم ثروتمند بودن و هم داشتن جمعیت کم جزء عواملی بوده که اجرای این طرح را از سوی دولت لوکزامبورگ تسهیل کرده است. طبق آخرین دادههای بانک جهانی، جمعیت لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۱ تنها حدود ۶۴۰ هزار نفر بوده و سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور بر پایه نرخ جاری دلار نزدیک به ۱۳۳ هزار و ۵۹۰ یورو برآورد شده است. این رقم برای ایرلند که در جایگاه دوم در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار دارد، ۱۰۰ هزار و ۱۷۲ دلار و برای آلمان که دارای قدرتمندترین اقتصادِ اتحادیه است، ۵۱ هزار و ۳۰۲ دلار است.
پیش از اجرای این طرح، اشتراک سالانه حملونقل عمومی۴۴۰ یورو برای برای مسافران هزینه داشت. دولت نیز سالانه ۵۰۰ میلیون یورو برای اداره شبکه حمل و نقل عمومی هزینه میکرد که بلیت فروشی تنها ۴۱ میلیون یورو یا ۸ درصد آن را جبران میکرد.
گفتنی است، بر اساس گزارش یورواستات، لوکزامبورگ با ۶۶۲ خودرو به ازای هر هزار نفر بالاترین سرانه خودرو را در میان کشورهای اتحادیه اروپا دارا است.
نظرات