یکی از اصطلاحات رایج در صنعت خودروسازی «فیس لیفت» است. این عبارت در واقع به معنای ظاهرسازی و ارتقا دادن است. بسیاری از برندهای جهان، پس از چندسال که از معرفی اولیه یک خودرو میگذرد، نسخه فیس لیفت یا بهروزرسانی شده آن را ارائه میدهند. سمند و پژو پارس هردو فیس لیفت خودروی ۴۰۵ هستند.
به گزارش گروه خودرو اول فارس، سال ۱۳۸۱ قرار بود سمند، جایگزین پیکانهای قدیمیای شود که سالها از تولید آنها میگذشت، اما ناگهان این خودروی تازه نفس، هزینههای بیشتری به ایران خودرو تحمیل کرد و برنامه جایگزینی آن با پیکان منتفی شد. ضمن اینکه در سال ۱۳۸۰، پژو پارس یا پرشیا به بازار آمد که گویا نسخه توسعه یافته پژو ۴۰۵ بود. این خودرو همچنان هم با کمترین تغییر در سه تیپ سال، دوگانهسوز و الایکس به فروش میرسد.
اما هنوز هم، با گذشت سالها، برخی افراد در انتخاب میان این دو خودرویی که به خودروی «پدرانه» مشهورند، دچار تردید و سردرگمی میشوند. از این رو در ادامه به مقایسه پرشیا و سمند میپردازیم؛
ظاهر سمند زیباتر است یا پرشیا؟
در گام اول نباید تاثیر مهندسان خارجی در طراحی و فیسلیفتهای شرکت ایران خودرو را انکار کرد. ظاهر پارس متناسب و قابل قبول است، اما کمی قدیمی به نظر میرسد چراکه طراحی آن به وضوح برگرفته از پژو ۴۰۵ و مربوط به اوایل دهه ۹۰ میلادی است. باز هم اما جوانان را به خودش جذب میکند.
سمند اما خودروی ساده و به همین علت عامهپسندی است. گویا هدف ایران خودرو این بوده که تمامی اقشار جامعه از جوان تا پیر با آن احساس راحتی کنند. طراحی بدنه خودرو سمند توسط شرکتی انگلیسی به نام «فرست اتوموتیو» و با تغییرات جزئی صورت گرفته است. هیچگونه خط زاویهداری در سمند دیده نمیشود و علاوه بر آن، ابعاد و وزنش در هنگام پارک کردن، مشکلآفرین است.
با این وجود، کابین سمند در نگاه اول بسیار مدرن به نظر میرسد، اما با گذشت تمام این سالها هیچ به روزرسانی خاصی را تجربه نکرده است. این درحالی است که پژوپارس در سال ۱۳۹۳ آپدیت شد. هرچند داشبورد آن افت کیفیت شدیدی داشت.
به طور کلی، در طراحی بدنه شاید پژوپارس بهتر از سمند نمایان شود، اما طراحی داخلی و کابین این دو خودرو بسیار نزدیک به هم است. تنها تفاوت آنها، تزئینات چوبی در اطراف داشبورد سمند است که کیفیت متریالش چندان با پارس تفاوتی ندارد. همچنین هردوی این خودروها فضای داخلی بزرگ و جاداری دارند.
سمند و پژوپارس از لحاظ فنی
ایران خودرو هرگز ریسک نمیکند؛ بنابراین خودروهایش موتورهای محدودی دارند! یعنی پژوپارس همان موتور ۴۰۵ را دارد؛ موتوری که به نام XU7 شناخته میشود. این موتور قدیمی است، سوخت زیادی مصرف میکند و با سرعت بیشتری مستهلک میشود. اما سمند توان موتور تازه نفس EF7 را دارد و این باعث میشود در مقابل موتور قدیمی پژو پارس، سوخت کمتری مصرف و همچنین استهلاک کمتری را تجربه کند. با این وجود، پژوپارس در عمل شتاب بیشتری دارد.
فرمان سمند، فرمانی هیدرولیکی، دنده شانهای و پینیون است، این فرمان ۱.۳ دور میچرخد تا قفل شود و خودرو را تا ۱۱ متر قطر دایره، میچرخاند. در مقابل، در خودرو پارس از جعبع فرمان هیدرولیک شانهای استفاده شده است و قطر دایره دوران آن همانند سمند ۱۱ متر است.
ترمز هیدرولیکی بوستردار دومداره با نوع ترمز دیسکی در ترمز جلو و کاسهای در ترمز عقب و سیستم ای. بی. اس ضد قفل، نوع ترمزی است که در سمند از آن استفاده شده است. در حالی که در خودرو پارس برای سیستم ترمز جلو، ترمز دیسکی با پرههای خنککننده و برای سیستم ترمز عقب، از ترمز دیسکی استفاده شده است.
با این تفاصیل، «اسب» ایران خودرو توان بیشتری روی کاغذ دارد، اما چالاکی پژو پارس را باید در عمل دید.
کدام خودرو ارزانتر است؟
پس از تمام مقایسههای فنی و ظاهری، آنچه برای خرید یک خودرو میتواند تعیین کننده باشد، قیمت آن است. سمند ساده در شهریور ۱۴۰۰ به قیمت ۲۴۵ میلیون تومان به فروش میرسد و قیمت پژوپارس ۲۷۰ میلیون تومان است. این دو خودرو در مدلهای مختلف قیمتهای نزدیک به هم و مشابهی دارند، ولی باز هم پرشیا نسبت به سمند گرانتر است.
اما آیا این هزینهها برای یک خودروی داخلی به صرفه است؟ نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که این خودروها تنها در ظاهر «ایرانی» خوانده میشوند، اما در واقع یک کپیبرداری حرفهای از مدلهای غیر ایرانی اند و توسط مهندسان خارجی طراحی شده اند.
این خودروها بیش از اینکه ایرانی باشند، تنها در داخل ایران طراحی شدهاند. همچنین نوسانات قیمت در سالهای اخیر و بحرانهای اقتصادی حاضر چندان اجازه نمیدهند هر کالایی آن قیمتی را داشته باشد که کیفیت و لیاقتش را دارد. بنابراین در نهایت باید گفت سمند قدرت بیشتر و قیمت کمتری دارد اما پژو پارس ظاهر زیباتری دارد و به طور کلی و در عمل، خودش را بیشتر ثابت میکند.
محمد
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۰
اگر فکر می کنید خودرو تولید میکنید بزبرید ماشین های خارجی وارد بشه بعد ببینید کی اینارو می خره . حتی خودتون هم سوارشون نمی شید
نوری
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۰
هروقت تونستید قیمت یه جنسو یک ماه نگه دارید انوقت نظر سنجی کن
ناشناس
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
پارس ا ل ایکس ۱۴۰۰ گرفتم هنوز ۱۰۰۰ تا کار نکرده ده جور عیب داره .بردم نمایندگی آنها هم به عناوین مختلف سر میدوانند . ۳۰۰ میلیون قیمت داره ولی پراید بهتر از اونه . واقعا… باد
صمد اقا
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
بدلیل نداشتن کیفیت ،قیمت غیر واقعی نداشتن امنیت تکنولوِژی احد چوپق و نداشتن عمر مفید و ماندگاری وسیله جایگزین …. بخریم با مصرف و استهلاک کمتر قابلیت استفاده سوخت های مختلف و سازگار با محیط زیست و بازگشت ان به طبیعت و استفاده از بازیافت قسمتهای ان قابلیت تبدیلی به وانت و نصب ارابه تنظیم ارتفاع پالان و نصب انواع نشیمنهای دیگر تا دستبافت ماشینی گونی سرعت و قدرت بالا بسیار نرم ارام با کنترل عالی صدای دلنشین قیمت مناسب در رنگهای متنوع با عمری بیشتر از محصولات عنوان شده در کلاسهای مختلف با اپشنالهای متعدد
ناشناس
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
پرشیا شد ماشین ماشین فقط ساینا
محدی
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
پرشیا هم سرعتش بیشتره هم رخش بهتره❤️??
ر1ا
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
واقعا قربون دهنت که میخواستم من هم همین پیام رو بذارم که شما زحمت کشیدی
ما رو باش فکر کردم با یک صفحه از انتقاد روبرو بشیم که حرف دل مصرف کننده رو بزنه ولی چی دیدیم که جای تاسف برای خودم بود وقتم رو تلف کردم
من خودم یک اپل استرا مدل ۹۵ تیپ ۳ دارم که با هیچ ماشین صفر داخلی عوض نمیکنم
ناشناس
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
هر دو اشغال .چرا حقیقت را نمی زنید خطا در ارسال می زنید
محگد
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
همچین یه صفحه خبر نوشتید انگار بین بوگاتی فراری و لامبورگینی داری صحبت میکنی دوتا فرغون دیگه چی هستن
کمال پیراسته
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
پژو پارس فقط زیباست و هیچ ضریب امنیت سمند بیشتر است
حسام
تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۰
.. هند هم تو تولید موتور و هم تولید خودرو ۱۰۰سال رفت جلو.چندروز پیش شرکت تاتا خودروی برقی داد بیرون.شما هنوز تو تکنولوژی ۱۹۸۵ موندین