کدام نوع سگدونی برای سگ های ولگرد شیراز زشت نیست؟

این روزها دیدن گله های چند تایی سگ ها ولگرد در محلات مختلف شیراز از صحنه های عادی اما مشمئز کننده این کلانشهر شده است

اول فارس: پدیده  سگ های ولگرد و بعضا خانگی و فراری که افسارشان از دست صاحبانشان جدا و رها شده و درکوی و برزن پرسه میزنند به درد بی درمان زندگی مدرن شهری مبدل شده است. این مساله موجب خطرات جانی و مالی،روحی و روانی بسیاری از شهروند ان شده و گویا کسی هم نیست که بخواهد به طور جدی به این مشکل موجود توجه یا رسیدگی کند.

برابر اعلام اخبار و گزارشات خبرگزاری ها، روزنامه ها، سایتها وپایگاههای خبری روزانه شاهد اخباری از گاز گرفتگی بسیاری از مردم توسط سگهای ولگرد و ایجاد رعب و وحشت فزاینده این حیوان بالقوه و بالفعل خطرناک در دل مردم کوچه و خیابان خصوصا بانوان و کودکان و رهگذران از جانب سگهای بلا صاحب درون و برون شهرها بوده و هستیم.

سگ

جمعی از سگ های ولگرد شهری مشغول رتق و فتق امور خود / عکس آرشیو

در اینکه چه فرد یا چه ارگانی مسئولیت مقابله با چنین وضعیتی را دارد کسی هم به درستی پاسخگو نیست. شهرداری در این زمینه اهمال میکند یا برخی از شهروندان در این خصوص کوتاهی کرده یا وظیفه وزارت بهداشت است که فکری برای جمع اوری سگهای ولگرد کند را هم کسی به درستی جوابگو نیست.

این روزها دیدن گله های چند تایی سگ ها ولگرد در محلات مختلف شیراز از صحنه های عادی اما مشمئز کننده این کلانشهر شده است.

جمعیت سگ ها در  اکثر مناطق  شیراز بحدی افزایش یافته که دیگر نمی توان از آمار آنها چیزی گفت.

سگ دانی 1

یک سگدونی بی کلاس که درد شیراز نمی خورد و زشت است

دیگر در خیابان ، کوچه و پارک همه جا از سگ های ولگرد پر شده است ، به گونه ای که سگ های سوسول خانگی هم جرات بیرون آمدن از خانه را ندارند.

صحنه های جیغ و فریاد زنان و کودکانی که از دیدن گله های سگ وحشتزده شده  در شهر شیراز دیگر عادی شده است .

دیگر نه شهرداری ، نه بهداشت ، نه رسانه های هیچ کس از حضور هزاران راسی سگهای ولگرد خیابانی در شیراز چیزی نمی گویند.

هر روز هم جمعیت شان بیشتر می شود ، برای خودشان باند و دار و دسته دارند ، محلات را در قرق خود گرفته اند ، دعواهای سگی در مرکز استان فارس خودش یک صحنه ای دیدنی است.

سگ ولگرد در شیراز 1

تا حرف میزنی یک چیزی یاد گرفته اند می گویند مردم به آنها غذا ندهند ، کدام غذا؟ دلتان خوش است و شکمتان سیر که این حرف را میزنید ؟

شاید شهرداری و دیگر ارگانهای مربوطه رویشان نمی شود بگویند دیگر زورشان به هزاران سگ های ولگرد نمیرسد و بندگان خدا آسمان ریسمان میبافند در این معضل ….ما هم باید ترحم  داشته بشایم خودمان ، اصلا شاید زورشان را نمی خولهند بزنند به سگ های ولگرد…کارهای هست که در مدت کمتر… بهتر…و آبروی  داری و…آخر کی راه می افتد دیگر سگ گرفتن توی کوچه و خیابان و….

این هم چند راهکار که نگویند فقط انتقاد می کنید:

سگ ها را سرشماری کنید هم آب دارد و هم نان دیگر ، شما اسمش را بگذارید مثلا پیمایش ….بودجه بگذارید بدهید تخمین شان بزنید اصلا  ، لااقل مشخص شود چند تا سگ ماده ، سگ نر ، توله سگ ، میانگین سن ، رنگ ، نژاد و .. داریم در این شهر هست.

ساماندهی کنید این جانوران فلاکت زده را ، نتیجه مدیریت خودتان هستند ، باور کنید !

در گوشه و کنار جهان سفر بروید ببینید بازاری ، ببینید مشتری چیزی برای صادرات بازی کردن شان پیدا نمی کنید؟

اصلا به برقراری جایزه برای معرفی سگ های ولگرد فکر نکنید همان روز اول ورشکست می شود شهرداری تان

شماره تلفن برای اینکار نگذارید گوشتان کر می شود از بس زنگ می زنند بهتان.

اپلیکشن سگ یاب درست کنید بهتر است هم درست کردن اش کلی دک و پوز و طرح  و پول نیاز دارد هم بعد از یه مدت سرکار گذاشتن شهروندان راحت میتوانید ولش کنید به امان خودش…

مراکز خود معرفی درست کنید در محلات ، کافی است کمی غذا … خودشان می آیند ، شما کافی است تکانی بخودتان بدهید و بگیرید شان

سگ های گَر و بیمار را شناسایی کنید

اصلا مانع رفتنشان به کوه و ارتفاعات شوید تا گرگاس نشوند …مگر نه این است هر وقت کم می آورید می گوئید.. گرگاس.. گرگاس

حالا که دیگر کار از کار گذشته  و کنترل اوضاع سگ ها از دست در رفته ، اخته نمی شوند و مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب دیگر دک و پزی ندارد و کسی نمی رود رئیس این مراکز شود چون پولی تویش نیست ظاهرا یا پول هست ولی سگ تویش نیست شاید…

سگ دانی 2

نمونه یک سگدونی مدرن و تک نفره که بدرد شهرهای با جمعیت بالای سگ نمیخورد و باید چند راسی یا چند طبقه اش طراحی شود

حداقل  سگ دونی درست کنید…در هر محله چندین سگدونی درست کنید…سگ دونی ها خودگران… سرپناه بسازید تا خودشان اسکان پیدا کنند اینقدر ول نگردند….اینجوری آمار سگ های ولگرد را هم میتوانید ماست مالی کنید…

بلانسبت اینقدر زیاد شده اند که دیگر باید از سازمان پسماند مستقل شده و متولی خودشان را داشته باشند ، سازمان جانوران ولگرد ، موذی و مزاحم را تاسیس کنید ، اصلا مردم بیایند کمک های مردمی بکنند به این موجودات و داستان و …اصلا آموزش شان بدهید تا کارهایی بکنند

لانه سگ

یک توله سگ دونی طرح جوان هندی(که پیراهن تنش نبود) که چیز بدی هم نیست میشود با امکانات محلی ساخته شود

مثلا بیفتند دنبال اتباع غیر مجاز تا کمی بترسند ، زباله گردی کنند کمک زباله گردها ، تربیت شان کنید شب ها سر و صدا نکنند ، زیادی توله نکنند ، دنبال زن و بچه مردم راه نیفتند …از دست هرکسی غذا نگیرند ، اگر هار شدند خودشان را معرفی کنند ، حداقل استفاده بشود از این آنها..

بعدها میتوانید مرکز تحقیقات سگ های ولگرد درست کنید ، مرکز آموزش سگ های ولگرد ، سگ ولگرد مجاز و غیر مجاز ، اصلا احراز هویت بیولوژیک شوند برای  وقتی حمله کنند به کسی …  خب دیگر جمعیت شان بحدی رسید که باید دفتر و دستک درست و حسابی و مد روز برای خودشان داشته باشند

پایلوت هم منطقه ۱۰ شهرداری شیراز از آفرینش ، تا بزین ، شهرک استقلال و بلوار جهاد، شهرک گلستان ، فرصتیان ، پارک کوهستانی آبشار …زمین خالی هم زیاد است چند تایی هم پارک و اینا هست که کلا…سگ دونی … آره سگدونی درست کنید برایشان…اسکانشان بدهید… تا حدودی سگ های ولگرد هم از معابر جمع آوری می کنند خودشان را..

نظر شما چیست؟

مطالب مرتبط

غذا دادن پرنده ، سگ و گربه خیابانی دوستی کاذب است/در زندگی حیوانات دخالت نکنیم

۱۲ نفر به علت سگ گزیدگی فوت شدند

تصاویر استفاده از سگ‌های ربات توسط اوکراین برای شکار سربازان روسیه

نظرات

  • اخمد

    تاریخ : ۱۴ - شهریور - ۱۴۰۳

    فقط باید امارشان را کم کنید با زنده گیری ویا صلاح چون زاد و ولد حیوان زیاد است