چاپ کد خبر: 145191
13 خرداد 1403

کشاورزان برنج را به روش خشکه کاری بدون آب کشت کنند

کمبود آب به یک بحران جدی برای مردم و کشاورزان تبدیل شده است لذا جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه می کند که برنج را به روش خشکه کاری کشت کنند، زیرا ۴۰ درصد آب کمتر از روش سنتی نیاز دارد.

کشاورزان برنج را به روش خشکه کاری بدون آب کشت کنند
به گزارش اول فارس از گرگان، اقتصاد اصلی گلستان بر پایه کشاورزی است و کشاورزان محصولات خود را در بیش از ۶۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی کشت می‌کنند. کشاورزان گلستانی سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصول زراعی تولید می‌کنند.

بیش از ۹۰ درصد مساحت استان دچار خشکسالی شده و کمبود آب به یک بحران تبدیل شده است. جهاد کشاورزی در این شرایط بحرانی به کشاورزان گلستانی توصیه می کند که محصولات کشاورزی کشت کنند که آب کمتری نیاز داشته باشد.

خشکه‌کاری برنج بهترین جایگزین کشت سنتی  برنج در گلستان است که کشاورز در این روش ۴۰ درصد آب کمتر از روش سنتی نیاز دارد. کشت برنج به صورت غرقابی در هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۷ هزار هکتار آب نیاز دارد ولی در خشکه کاری برنج این مقدار به ۷ تا ۸ هزار متر مکعب می‌رسد.

طی یک دهه اخیر شرایط آب و هوایی در کشور تغییرات زیادی کرده است و وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر روش کشت و آبیاری محصولات کشاورزی از جمله برنج را در استان های شمالی تغییر داده است.

اگر کشاورزان از طرح خشکه کاری استقبال کنند و به روش سنتی برنج کشت نکنند قطعا ایران در تولید برنج خودکفا خواهد شد. مسئولان  پیش بینی می کنند که خشکه کاری برنج به دلیل کم آبی در سال های آینده در گلستان رواج بیشتری داشته باشد.

یک کشاورز  گفت: امروزه بیشتر کشاورزان مشکل کمبود آب برای کشاورزی دارند و دولت بسیاری از چاه های آب غیر مجاز را پلمپ کرده است. در سال های اخیر کشاورزان کشت برنج را به روش خشکه کاری انجام می دهند ولی به دلایل عدم آموزش های لازم عملکرد محصول بجای افزایش روند کاهشی داشته است.

کشاورزان برنج را به روش خشکه کاری بدون آب کشت کنند

اکبر رحمتی ادامه داد: برنج یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک استان است که شیوه کشت این محصول در گلستان هنوز به روش سنتی و غرقابی انجام می گیرد. متاسفانه جهاد کشاورزی هنوز آموزش لازم را به ما نداده است.

وی اضافه: کاهش آلودگی خاک وآب، نیروی کار کمتر، مصرف آب کمتر، مدیریت بهتره مزرعه، کاهش آفات خاک، یک نواختی در سطح سبز مزرعه، زمان کاشت کمتر و… از مزایایی کشت شالی به روش خشک کاری است.

وی گفت: روش خشک کاری کشت برنج بدون آب سبب صرفه جویی بیش از ۴۰ درصدی در هزینه های کارگری می شود. متاسفانه مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی هنوز به طور کامل روش خشک کاری را بین کشاورزان اطلاع رسانی نکرده‌اند.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: کشت خشکه کاری برنج روش بسیار خوبی است ولی هنوز در گلستان بستر های لازم مهیا نیست. متاسفانه روش خشکه کاری برنج برای کشاورز شناخته شده نیست و تاکنون در استان کشاورزان استقبال چشمگیری از خشکه کاری برنج نکرده‌اند.

جهاد کشاورزی هنوز آموزش لازم را نداده است

علی قلی ایمانی ادامه داد: برای خشکه کاری برنج باید یک پروسه تحقیقاتی چند ساله انجام شود و مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی بر روی رقم خشک کاری برنج کار کنند. جهاد کشاورزی باید به کشاورزانی که می‌خواهند خشکه کاری برنج را انجام دهند آموزش لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید محققین خود را بین کشاورزان بفرستد و یک برنامه ریزی کامل انجام دهد و خشک کاری برنج را بین آنها ترویج کنند.

وی گفت: گلستان دچار خشک سالی است و مشکلات جدی را برای مردم و به خصوص کشاورزان به وجود آورده است‌. کشت برنج به روش سنتی دیگر معقولانه نیست.جهادکشاورزی باید با دادن تسهیلات قرض‌الحسنه از کشاورزان حمایت های ویژه ای کند تا کشاورزان بتوانند سطوح بیشتری از اراضی خود را به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز کنند.منبع:ایلنا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر یکشنبه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

وزارت جهاد کشاورزی بایستی فرهنگ سازی کند و اموزش های لازم شفاهی و کتبی و ویدیویی را ارایه دهد و بعد از کشاورزان بخواهد که در یک فرصت معقول نوع کشت خود را تغییر دهند.
کارشناسان کشاورزی بایستی به تک تک روستاها بروند و اموزش های لازم را در هر روستا ارایه دهند و‌در واقع ترویج روش جدید کشت برنج را بنمایند و بعد در هنگام کاشت و داشت نظارتهای مستمر داشته باشند تا این روش جدید به یک سنت همیشگی تبدیل شود.

آخرین اخبار