چاپ کد خبر: 111078
18 اردیبهشت 1402

کشف سنگ نبشته جالب یکی از بهدینان زرتشتی ساسانی در نقش رستم

پژوهشگران از کشف یک سنگ نبشته ساسانی درباره «تندرستی روان انسان‌های مقدس» در نقش رستم مرودشت خبر دادند.

IMG 20230507 142154 540

به گزارش ابوالحسن اتابکی (دانش آموخته زبان های باستانی  و دکتری تاریخ) از کشف کتیبه ساسانی دیگری خبر داد که مربوط به اواخر دوره ساسانی است و بخشی از دیدگاه‌ها و اندیشه مردمان آن روزگار را به معرض نمایش می‌گذارد.

او  در همین رابطه گفت: این کتیبه در دو سطر و به خط پهلوی کتابی در راستای شیب افقی کوه نگاشته شده که مقاله آن با همکاری نجمه ابراهیمی (کارشناس ارشد تاریخ) و فضل‌اله حبیبی (دانشجوی دکتری باستان شناسی) در مجله«آوای تاریخ» در تهران به چاپ رسیده است.

2 1

اتابکی اذعان داشت: به دلیل جنس سنگ‌های آهکی رسوبی و بارش بارهای متمادی در طی ۱۶۰۰سال پیش، فرسایش زیانباری روی سنگ‌های این مکان ایجاد شده، به طوری که سطر نخست این سنگ‌نوشته که از جنس سنگ‌های رسوبی تیره‌تر است آسیب بیشتری دیده است. با این وجود ما سعی کردیم به خوانش این سنگ‌نبشته بپردازیم که عملا بخشی از حروف و واژگان آن از میان رفته است.

او درباره موضوع این سنگ‌نوشته گفت: این کتیبه یک «کتیبه یادبود یا دعایی» است که بوسیله یکی از بهدینان زرتشتی از اهالی شهر استخر یا ساکنان فراز قلعه نقش رستم، درباره «شکوه و تندرستی روان انسان های پرهیزگار» به کتابت درآمده است.

نجمه ابراهیمی (کارشناس ارشد تاریخ) در همین زمینه گفت: به دلیل فرسایش بیش از حد سطر نخست سنگ‌نوشته، تمایز واژه‌ها و حروف چندان‌ مشخص نیست به همین خاطر ما با حدس و گمان به پردازش واژگان این سطر  پرداختیم.

وی افزود: حرف نویسی، آوانویسی و ترجمه این سنگ‌نوشته که برای نخستین بار بوسیله ما صورت گرفته، بدین شرح است:

«شکوه جان سپار……

تندرست روان آدم پرهیزگار بواد»

3

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار