پس از ۱۰ سال ریاست متوالی بر کمیسیون عمران؛سهم جهرم چقدر بود؟
جهرم خبر نوشت:در شرایطی که برخی مناطق بدون تکیه بر قدرتهای ساختاری ملی، به پیشرفتهای عمرانی چشمگیری دست یافتهاند، مردم جهرم از خود میپرسند که ده سال ریاست بر کمیسیون عمران مجلس، چه سودی برای آنان داشته است؟
انتخاب مجدد نماینده جهرم بهعنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، آن هم برای دهمین سال متوالی، خبری است که از جنبهای میتوان آن را مایه خرسندی و افتخار دانست. اینکه فردی از خطه جهرم در جایگاهی تخصصی و کلیدی از ساختار قانونگذاری کشور حضور دارد، بهخودیخود بیانگر نقشآفرینی نیروهای بومی در سطوح بالای حاکمیتی است.
با این حال، پرسشی بنیادین که در ذهن شهروندان شکل گرفته این است که با گذشت یک دهه از این مسئولیت، سهم جهرم از این حضور بلندمدت چه بوده است؟ آیا حضور مستمر در رأس کمیسیونی با حوزه اختیارات فراگیر در امور عمرانی کشور، دستاوردی ملموس برای شهر و مردمش به همراه داشته یا خیر؟
در تاریخ پارلمانی ایران، کمتر پیش آمده که یک نماینده در طول چندین دوره متوالی، بر صندلی ریاست یکی از تخصصیترین کمیسیونهای مجلس تکیه بزند. کمیسیون عمران بهواسطه اثرگذاری مستقیم بر پروژههای ملی و منطقهای در حوزه راه، مسکن، حملونقل و زیرساخت، یکی از کلیدیترین کمیسیونهای تقنینی به شمار میرود. بدیهی است که انتظار عمومی از چنین جایگاهی، فراتر از اقدامات نمادین و کلیگوییهاست.
مردم جهرم، با نگاهی دقیق و مطالبهگرانه، امروز این پرسش را مطرح میکنند که چه میزان از ظرفیتهای این مسئولیت دهساله به ارتقاء زیرساختهای شهری و منطقهای جهرم اختصاص یافته است؟ آیا تنها نتیجه این حضور، آنگونه که برخی میگویند، محدود به بهسازی جاده جهرم – شیراز بوده یا آثار و تبعات گستردهتری نیز دارد که هنوز به چشم نمیآید؟
پروژههایی که روی زمین ماندند؛ از قطار تا فرودگاه
مروری بر پروژههای معوق و تحققنیافته جهرم طی سالهای گذشته، نشان از نوعی عقبماندگی مزمن دارد که با سطح توقع عمومی از نمایندهای با چنین نفوذ ساختاری همخوان نیست.
طرحهایی نظیر راهآهن جهرم، تعیین تکلیف فرودگاه، رونق منطقه ویژه اقتصادی، یا سرانجام نامعلوم پتروشیمی جهرم و مسکن ملی، همچنان در وضعیت «بلاتکلیف» بهسر میبرند. جاده پرحادثه جهرم – بندرعباس، که یکی از پرتلفاتترین مسیرهای ارتباطی جنوب کشور است، هنوز جزو دغدغههای حلنشده مردم محسوب میشود.
در مقابل، بسیاری از شهرهای کوچکتر و کمبرخوردارتر استان فارس، بدون در اختیار داشتن جایگاههایی چون ریاست کمیسیون عمران، توانستهاند زیرساختهایی قابل اتکا در حوزه صنعت، حملونقل و گردشگری برای خود فراهم کنند. این مقایسه ناگزیر، نگاه انتقادی شهروندان جهرمی را تشدید کرده است.
گزارش عملکرد؛ ضرورتی برای شفافیت و اعتماد
در چنین فضایی، ضروری است که نماینده محترم، به عنوان فردی که ده سال سکان هدایت یکی از مهمترین کمیسیونهای مجلس را در اختیار داشته، بهصورت شفاف و مستند، گزارشی از اقدامات مشخص و مؤثر خود در حوزه عمرانی شهرستان ارائه دهد. آن هم نه در قالب کلیگویی یا شعار، که با تکیه بر آمار و شواهد قابل راستیآزمایی.
به نظر می رسد تنها راه پاسخ به نقدهای مردمی، تبیین دستاوردها با زبان آمار و واقعیت است. بهویژه زمانی که این دستاوردها از جنس پروژههایی هستند که مستقیماً بر زندگی و معیشت مردم اثر میگذارند.
سیاستورزی مدرن، مبتنی بر شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی است. حضور یک نماینده در رأس کمیسیون تخصصی مجلس، اگر به اصلاح ساختاری در منطقه متبوع او منجر نشود، بهمرور از یک امتیاز سیاسی به یک پرسش بیپاسخ بدل خواهد شد.
آنچه امروز جهرم نیاز دارد، نه افتخار به حضور صرف در ساختارهای ملی، که مشاهده ملموس نتایج آن در قالب پروژههایی است که چهره شهر را دگرگون کرده و زندگی شهروندان را بهبود بخشد. در غیر این صورت، صندلی ریاستی که میتوانست سکوی پیشرفت باشد، به صحنهای از مطالبهگری تبدیل خواهد شد. مطالبهای که دیر یا زود، در عرصههای رسمی و غیررسمی خود را نشان خواهد داد.
نکته : کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی است. این کمیسیون بر اساس ماده ۵۵ آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی به منظور انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی و امور عمرانی شهرداریها و دهیاریها مطابق ضوابط آییننامه تشکیل میگردد.
نگو برای جهرم بگو برای فارس