چاپ کد خبر: 1665
17 آبان 1397

گام بزرگ محققان شیراز در درمان سرطان

جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در جهان موفق به تولید ایمونوتوکسین اختصاصی کشنده سلول‌های سرطانی شدند.

محققان شیراز گامی مهم در درمان سرطان برداشتند

به گزارش” اول فارس خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این ترکیب جدید قادر است بدون آسیب به سلول‌های سالم، به صورت هدفمند تنها سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.
دکتر یونس قاسمی افزود: این ترکیب حاصل تلاش ۳ ساله و پایان نامه Ph.D دکتر مظفر محمدی دانشجوی رشته بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که در آزمایشگاه آنتی بادی‌های نوترکیب بخش ایمونولوژی طراحی و تولید شده است.
سرپرست تیم تحقیقاتی نیز گفت: ایمونوتوکسین تولیدی، ترکیبی از آنتی بادی تک رشته ایی اختصاصی علیه آنتی ژن MUC۱۸ و اگزوتوکسین A. باکتری سودوموناس است.
دکتر فروغ نجات الهی افزود: در تولید این پروتئین نوترکیب، اپی توپ جدیدی از آنتی ژن MUC۱۸ شناسایی و انتخاب و آنتی بادی تک رشته ایی اختصاصی علیه آن تولید شد.
وی افزود: با فیوز کردن ژن آنتی بادی با ژن تغییر یافته اگزوتوکسین A. باکتری سودوموناس، محصول موثری تولید و باعث نابودی شدن سلول‌های سرطانی شد.
دکتر مظفر محمدی، طراح و سازنده ایمونوتوکسین نیز با بیان اینکه این ترکیب در مرحله آزمایشگاهی تولید شده، گفت: نتایج تست این محصول بر روی سلول‌های سرطان پروستات و سرطان پوست بسیار رضایت بخش بود و توانست باعث از بین رفتن ۸۰ تا ۹۰ درصد از سلول‌های سرطانی شود.
وی افزود: این ترکیب پس از تولید در سطح صنعتی و گذراندن کارآزمایی بالینی می‌تواند به عنوان داروی ضدسرطان در اختیار بیماران قرار گیرد.
ایمونوتوکسین ساخته شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا US Patent Application و سیستم ثبت بین المللی اختراعات PCT به ثبت رسیده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار