چاپ کد خبر: 680
17 مهر 1397
عدم نظارت دستگاه‌ها باعث شد

گرانی به پاکت سیمان رسید

  به گزارش اول فارس | avalfars>اقتصادی به نقل از عصر اقتصاد،  افزایش قیمت پاکت باعث شده تا کارخانجات سیمان بیشتر محصولات خود را به صورت فله‌ای بفروشند، گفت: براساس کدام استدلال قیمت پاکت چندین برابر شده؟همین افزایش قیمت پاکت باعث شده تا قیمت سیمان افزایش پیدا کند.                

صنعت سیمان در حال حاضر به دلیل نداشتن تقاضا کمتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کند، چراکه طی سال‌های اخیر ساخت و ساز با رکورد مواجه بوده است و از سوی دیگر عراق بزرگترین بازار صادراتی این محصول بوده که طی سال‌های اخیر به دلیل راه‌اندازی دو کارخانه در کشورش دیگر به سیمان ایرانی روی خوش نشان نداد و باعث شد بخشی از بازار این محصول از دست برود. البته اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که بازارهای جدیدی برای این محصول تعریف شود.

برپایه جداول آماری گمرک ایران حاکی است، ارزش صادرات زنجیره سیمان در دوره مزبور نسبت به مدت مشابه پارسال افت یک درصدی دارد، اما از نظر وزنی بدون تفاوت است.

همچنین طی مدت یاد شده ۱۲ هزار و ۷۸۶ تن واردات زنجیره سیمان صورت گرفت که نسبت به سه ماهه نخست ۱۳۹۶ رشد ۱۰۶ درصدی را ثبت کرد.

ارزش واردات زنجیره سیمان در فصل بهار امسال به رقم ۸٫۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی به میزان ۱۳۱ درصد را نشان می دهد.

*گرانی سیمان با استدلال گرانی پاکت

محمدعلی بُد با اشاره به افزایش قیمت پاکت سیمان در بازار، گفت: در چند ماه گذشته پاکت سیمان با قیمت ۳۰۰ تا۴۵۰ تومان به فروش می‌رسید اما متأسفانه عدم نظارت دستگاه‌ها باعث شد تا کارخانه‌های تولیدی پاکت قیمت‌ها را امروز به بیش از دو هزار تومان برسانند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت پاکت باعث شده تا کارخانجات سیمان بیشتر محصولات خود را به صورت فله‌ای بفروشند افزود: همین فروش فله‌ای نیز کیفیت سیمان را در بازار کاهش داده است به نحوی که برخی از افراد با احداث کارگاه‌های مختلف سیمان فله‌ای را خریداری و سپس به صورت دستی وارد پاکتهای کوچک می‌کنند. این درحالی است که سیمان‌های پاکتی ۵۰ کیلویی عرضه می‌شد ولی این کارگاه پاکتهای ۳۰ کیلویی را وارد بازار کرده اند.

این عضو انجمن تولیدکنندگان سیمان افزود: جالب اینجاست این کارگاه‌ها برای سود بیشتر همراه سیمان‌، پودر سنگ و خاک نیز داخل پاکت ها کرده تا وزن آنها افزایش پیدا کند.

بُد با انتقاد از اینکه امروز کارخانجات سیمان مازاد تولید داشته اما نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند گفت: چرا دولت قیمت سیمان را آزاد نمی‌کند. چرا تولیدکننده باید مدام تاوان افزایش هزینه‌های خود را بدهد و کسی هم جوابگوی زیان آنها نباشد. اگر قیمتها آزاد شود هزینه پاکتها جبران شده و قیمت سیمان تعدیل پیدا می‌کند.

وی با اعلام اینکه البته باید سازمان حمایت نظارت کافی را بر عملکرد فروش پاکت سیمان در سطح بازار داشته باشد اظهار داشت: براساس کدام استدلال این تولیدکنندگان قیمت پاکت را چندین برابر کردند. همین افزایش قیمت پاکت باعث شده تا قیمت سیمان نیز افزایش پیدا کند.

در این باره عبدالرضا شیخان در رابطه با راهکارهای افزایش فروش سیمان گفت: اگر جاده‌ها بتنی ساخته شوند سالانه حدود دو – سه میلیون تن بیشتر به فروش سیمان اضافه نمی‌شود؛ لذا باید تحولی جدی صورت گیرد و باید روی صادرات تمرکز کنیم. البته با توجه به اتفاقات اخیر به مشکل برخوردیم. با این حال صادرات سیمان به کشورهای آسیای دور را پیگیری می‌کنیم، چراکه چین میزان تولید سیمان را کاهش داده و فضا برای صادرات سیمان ایران باز شده که البته این شرایط مقطعی است. برای مثال در عراق صادرات خوبی داشتیم که دیگر ادامه پیدا نکرد.

شیخان با بیان این که سعی کردیم شفافیت ایجاد کنیم، گفت: نگاه ما به صنعت سیمان این است که بتوانیم آن را به عنوان یک صنعت و اشتغال حفظ کنیم و روند تولید و قیمت را به نقطه  تعادل برسانیم.

شیخان یادآور شد: باتوجه به اینکه وزارت صنعت در شرکت کشتیرانی سهام دارد، قرار بود سود سهام این وزارتخانه به عنوان یارانه برای صادرات محصولات صنعتی از قبیل سیمان اختصاص یابد اما چون شرکت کشتیرانی در زیان است، سودی نبوده که بخواهند به ما بپردازند.

*رشد منفی در سیمان

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان اظهار کرد: علیرغم تحریم‌ها، در دهه ۸۰ ظرفیتی ایجاد شد که توانستیم با هماهنگی دولت میزان تولید را بالا ببریم و در این مدت میزان تولید ۲.۵ برابر قبل بود اما این روند ادامه پیدا نکرد و حتی در سال های اخیر با رشد منفی در تولید مواجه شدیم و رکود ساخت و ساز به صنعت سیمان به ویژه کارخانه‌هایی که تازه در مدار تولید قرار گرفته بودند، لطمه زد.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش نقدینگی، میان کارخانه‌ها رقابت منفی ایجاد شده است، افزود: با وزارت صنعت هماهنگ کردیم و تصمیم گرفتیم به اندازه‌ای تولید نکنیم که نتوانیم بفروشیم و بررسی کردیم که صنعت سیمان با چه ظرفیت بهینه‌ای تولید کند و با چه قیمتی بفروشد که کارخانه‌ها سرپا بمانند و اشتغال خود را حفظ کنند و به اندازه نیاز داخل و صادرات تولید کنند.

شیخان ضمن انتقاد از رقابت منفی میان تولیدکنندگان اظهار کرد: رقابت منفی باعث شد کارخانه‌ها قیمت سیمان را کاهش دهند که برای جلوگیری از زیان تولید، قرار شد کارخانه‌ها براساس نیاز داخلی و صادراتی تولید و توزیع داشته باشند و تخفیف‌ها را کم کنند. البته تا امروز قیمت‌ فروش سیمان از قیمت مصوب کمتر بوده است.

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان تصریح کرد: برای بهره‌وری در این صنعت باید تخفیف‌ها حذف و به قیمت مصوب اضافه شود اما هنوز در زمینه میزان افزایش قیمت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

شیخان بررسی های از تولید و صادرات سال گذشته نشان می‌دهد که عملا هیچ تغییر محسوسی در این صنعت نسبت به سال گذشته رخ نداده است .

شیخان درخصوص وضعیت سیمان در سال گذشته گفت: تولید سیمان در سال گذشته ۵۴.۵ میلیون تن بوده است و در این سال ۴۹ میلیون تن از سیمان تولید شده کشور به بازار داخلی عرضه شد که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشت.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به وضعیت بازار صادراتی سیمان اظهار کرد: با احتساب اینکه صادرات صنعت سیمان در سال گذشته شامل شش میلیون تن سیمان و ۵.۸ میلیون تن کلینکر می‌شد می‌توان گفت قریب به ۱۲ میلیون تن سال بعد در این حوزه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

شیخان با اشاره به برخی توافقات سازمان توسعه تجارت با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بنا بر توافق اولیه‌ای که بین شرکت کشتیرانی و سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است، شرکت کشتیرانی موافقت کرده که در هزینه‌های حمل دریایی صادرات سیمان و کلینکر به حاشیه خلیج فارس ۳۰ درصد تخفیف ارائه کند که البته این توافق هنوز جنبه عملی پیدا نکرده و در سطح موافقت طرفین باقی مانده است.

این فعال حوزه سیمان با اشاره به عملکرد کارخانه‌ها و انجمن در حوزه قیمت‌گذاری گفت: با توجه به وضعیت بازار و اینکه برخی کارخانه‌ها بعد از عید تخفیفات خود را بازگردانده‌اند، فعلا در حال کار روی میزان افزایش هزینه‌های تولید و کارگری هستیم و تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش قیمت سیمان اعلام نشده است.

*تفاوت ۶۰ دلاری قیمت سیمان در ایران و کشورهای همسایه

ابراهیم غلام زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام سیمان برای تولیدکنندگان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اظهار داشت: عدم تعادل قیمت تمام شده و قیمت فروش سیمان مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

مدیرعامل سیمان لامرد با بیان اینکه قیمت هر تن سیمان پاکتی در کشورهای همسایه ۷۰ دلار است، افزود: این در حالی است که سیمان در کشور کمتر از ۱۰ دلار فروخته می‌شود.

وی به پیشنهاد تولیدکنندگان برای افزایش قیمت سیمان اشاره کرد و افزود: نقش سیمان در قیمت تمام شده ساختمان کمتر از ۲ درصد است به نحوی که در صورت افزایش قیمت‌ها تأثیری در قیمت مسکن ایجاد نخواهد شد.

این تولیدکننده سیمان با اعلام اینکه قیمت پاکت سیمان از ۴۵۰ تومان به ۲ هزار تومان رسیده است، گفت: اگر قیمت سیمان افزایش پیدا نکند واحدها قادر به تأمین هزینه‌های تولید نخواهند بود.

غلام زاده اضافه کرد: امروز هر تن سیمان فله تیپ ۲ با قیمت ۱۳۴ هزار تومان فروخته می‌شود که این رقم اصلاً قابل قبول تولیدکنندگان نیست.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار