از ابتدای سال جاری دست کم ۵ دانشآموز در مدارس مورد تنبیه فیزیکی قرار گرفتهاند که ۳ مورد در استان سیستان و بلوچستان بوده است
روزنامه اعتماد: از ابتدای مهرماه جاری خبر تنبیه ۳ دانشآموز در فضای مجازی و برخی خبرگزاریها منتشر شده است. این در حالی است که طبق قانون و بخشنامههای ارسالی وزارت آموزش و پرورش هرگونه تنبیه بدنی در هر شرایطی در مدارس ممنوع است.
طبق بررسیها از ابتدای سال جاری دستکم ۵ دانشآموز در مدارس تنبیه بدنی شدهاند. تنبیه دانشآموزان در مدارس میتواند اثرات مخربی بر روح و روان آنها داشته باشد و باعث افزایش خشم و اضطراب در دانشآموزان شود و در برخی موارد منجر به بروز رفتارهای ضد اجتماعی شود.
تنبیه بدنی ۳ دانشآموز با شروع مدارس
چهارشنبه ۴ مهرماه جاری یک کودک ۷ساله در روستای کهورآباد سهرابیان شهرستان کهنوج، توسط معلم خود مورد ضرب و جرح قرار گرفته که منجر به پارگی چانه و شکستن دو دندان او شده است. طبق ویدئوی منتشر شده از ضرب و شتم این دانشآموز، معلم مدرسه شهید بهشتی کهورآباد سهرابیان با هویت «محمدعلی.ش.س» پس از زدن پنج سیلی به دانشآموز هفتساله با بلند کردن او از زمین، دانشآموز را پرتاب کرده که منجر به شکستن فک کودک شده و از ناحیه چانه دچار آسیب جدی شده است که بعد از این اتفاق، دانشآموز به بیمارستان منتقل شده است. روابط عمومی اداره آموزش و پرورش این شهر با صدور اطلاعیهای اعلام کرده است: «جوانب مختلف این اتفاق از طریق مراجع قانونی آموزش و پرورش شهرستان و استان در حال بررسی است.»
۹ مهرماه جاری نیز یکی از خبرگزاریهای محلی خبر تنبیه دو دانشآموز بلوچ پایه هفتم و هشتم را منتشر کرد. طبق این گزارش هر دو دانشآموز در مدرسه شهید مسلمکیخا واقع در روستای چاهدنک از توابع بخش جلگه چاههاشم شهرستان دلگان توسط مدیر مدرسه با هویت «محبوبه.ع.پ» مورد تنبیه بدنی شدید قرار گرفتهاند. هویت این دو دانشآموز بلوچ نیز «آرمان.ز» و «امیرمحمد.ع» اعلام شده است که هر دو دانشآموز اهل روستای چاهدنک از توابع بخش جلگه چاههاشم شهرستان دلگان بودهاند که به گفته منابع محلی؛ مدیر مدرسه بدون دلیل دانشآموزان را با تسمه کولر و شلنگ کتک زده است. همچنین این منابع به این خبرگزاری گفتهاند: «بعضی دانشآموزان به خاطر مسافت طولانی و نداشتن سرویس مدرسه ممکن است چند دقیقه دیر به مدرسه برسند. با این حال توسط این مدیر بهشدت مورد تنبیه قرار میگیرند و در مواردی بیهوش شدهاند. همچنین چندین دانشآموز در طول مدت مدیریت او به خاطر رفتارهایش ترک تحصیل کردهاند.»
تنبیه دو دانشآموز در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹ فروردین ماه امسال برخی خبرگزاریهای محلی سیستان و بلوچستان نوشتند که «محمدطاها کریمخانی» دانشآموز پایه اول دبستان مدرسه ۱۳آبان در روستای دزی شهرستان سراوان از سوی معلم خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. طبق این گزارش بعد از تنبیه، دانشآموز دچار آسیب شدید روحی و جسمی شده است. همچنین معلم کلاس قبلا هم سابقه تنبیهات اینچنینی داشته و دانشآموزان را مورد ضرب و شتم قرار داده است.
پس از انتشار این خبر اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اطلاعیهای صادر کرد که در این اطلاعیه آمده بود: «درپی انتشار مطلبی تحت عنوان تنبیه بدنی دانشآموز محصل پایه اول دبستان ۱۳آبان روستای دزک شهرستان سراوان در برخی کانالهای اجتماعی، به اطلاع میرساند که پس از بررسی موضوع یادشده محرز شد این خبر صحت دارد و معلم تحت تاثیر احساسات و هیجانات لحظهای، ناخواسته مبادرت به این اقدام غیرانسانی و خلاف قوانین و ضوابط حاکم بر دستگاه تعلیم و تربیت کرده است.
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سراوان پس از آگاهی یافتن از این موضوع با هدف بررسی صحت و سقم و چگونگی وقوع این موضوع، اقدام به اعزام تیمی شامل مسوولان واحدهای نظارتی و آموزشی به مدرسه کرد و ابلاغ مدیر مدرسه یاد شده لغو و معلم نیز با تشکیل پرونده تخلفاتی با هدف سیر مراحل اداری و صدور رای به هیات رسیدگی به تخلفات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شد.» ۲۶ اردیبهشت ماه امسال نیز خبری در فضای مجازی با عنوان تنبیه بدنی یک دانشآموز مقطع دبستان در کیش منتشر شد که انجمن اولیا و مربیان این مدرسه در نامهای خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
صالح بهرامپور، مدیر آموزش و پرورش کیش، در واکنش به این خبر گفت: «دوم اردیبهشت، هنگام بازی بین دو دانشآموز برخوردی رخ میدهد و تبدیل به مشاجره بزرگترها میشود. همکاران مدرسه به مشاجره بزرگترها ورود میکنند و ماجرا حل و فصل میشود. دانشآموز از ابتدای سال تحصیلی زیر پوشش حمایتهای مدرسه بوده است و خود دانشآموز نیز از مدرسه و معلمان رضایت دارد و مشکل خاصی وجود ندارد. با این حال از دانشآموز دلجویی شده و موضوع درحال پیگیری است و با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد.»
مجازات و تنبیه دانشآموزان
تنبیه معمولا در مقابل یک رفتار نامناسب انجام میشود. با تنبیههای شدید نه تنها دانشآموز نسبت به رفتارهای صحیح احساس بدی پیدا میکند بلکه رفتارهای نامناسب آنها نیز شدیدتر میشود. تنبیهات مجاز در قانون پیشبینی شده و هر تنبیهی به غیر از آن جزو تنبیههای غیرمجاز محسوب شده و جرم است. معلمی که برای تنبیه دانشآموز از الفاظ توهینآمیز استفاده میکند، به مجازات شلاق تا ۷۴ضربه یا ۵۰ هزار تا ۱ میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود. همچنین اگر تنبیه منجر به جنایت و جراحتی شود، مجنیعلیه میتواند مطالبه دیه و قصاص کند.
گاهی اوقات ممکن است که دانشآموزان در انجام تکالیف خود کوتاهی کنند یا تخلفاتی را در مدارس انجام دهند. در واقع تخلفات دانشآموزان در مدارس میتواند شامل مواردی مانند نقض قوانین مدرسه، خشونت، تاخیر مکرر و… باشد. در «آییننامه اجرایی مدارس مصوب ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش» بیان شده که حضور به موقع در مدرسه و کلاس درس، خروج به موقع از مدرسه از جمله تکالیف دانشآموزان محسوب میشود که در صورت تخلف در این موارد چارهای جز تنبیه دانشآموز خطاکار وجود ندارد، ولی این تنبیه نباید به صورت تنبیه بدنی باشد.
با این حال مطابق حکم ماده ۸۱ آییننامه اجرایی مدارس تنبیه بدنی دانشآموز و سوء رفتار با او به هر دلیل و تحت هر شرایطی ممنوع است و با متخلفان برابر قوانین و مقررات رفتار میشود. همچنین طبق ماده۸۰ آییننامه مذکور در اعمال روشهای آگاهیبخش دانشآموزان توجه به مواردی از جمله رعایت ترتیب و تدریج در اعمال تنبیه، وضوح خیرخواهی مدرسه برای دانشآموز، حفظ آبرو و کرامت انسانی، آگاه کردن دانشآموز نسبت به نتایج نامطلوب رفتار خویش ضروری است. مساله مهم پیدا کردن انگیزه و علت تخلف است. مدارس به جای تنبیههای غیرمجاز نظیر ضرب و جرح از راهکارهایی استفاده کنند که به تربیت، اصلاح رفتار و انگیزش دانشآموزان کمک کند. در خصوص تشویق و تنبیه دانشآموزان تحقیقات نشان داده است که تشویق نسبت به تنبیه میتواند موثرتر باشد.
نظرات