چاپ کد خبر: 2192
11 آذر 1397

گفت‌وگوی با جوانترین رئیس دادگستری در کشوراهل استان فارس

جوانترین رئیس دادگستری در کشور می‌گوید: با توجه به ظرفیت قانون جدید مجازات اسلامی، صدورحکم جایگزین حبس را در اولویت قرار دادیم به طوریکه توزیع بسته‌های مواد غذایی در میان اهالی روستاهای محروم از جمله احکام صادر شده در این زمینه است.

اهل استان فارس اما دلداده بلوچستانم/ تلاشم صدور مجازات‌های جایگزین حبس است

به گزارش اول فارس به نقل از خبرگزاری فارس از زاهدان، در میان مسؤولان غیربومی در سیستان و بلوچستان، مسؤولان و مدیرانی را سراغ داریم که بهترین دوران زندگی یعنی ایام جوانی را در این منطقه با شرایط نامساعد جوی همراه با طوفان و گرد و خاک و گرمای طاقت‌فرسا عاشقانه و داوطلبانه صرف خدمت خالصانه به مردم کند.

در این میان از اینکه قوه قضاییه، در پست مهمی مانند ریاست دادگستری یک شهرستان، به یک جوان ۲۹ ساله اعتماد کرده و با تکیه بر تجارب و علم و آگاهی که دارد او را برای خدمت در این استان منصوب می‌کند جای بسی خوشحالیست.

سامان صفری رئیس دادگستری شهرستان نیکشهر، متولد سال ۱۳۶۸ و به گفته خودش جوانترین رئیس دادگستری کشور است او با حسن خلق و مدیریت خوبی که داشته در دل مردم بلوچستان جای گرفته و کارنامه درخشانی از خود ثبت کرده است.

او که اهل شهرستان ممسنی در استان فارس است و حدود ۱۷۰۰ کیلومتر تا محل سکونت خانواده اش فاصله دارد قاطعانه می‌گوید: شوق و اشتیاق خدمت به مردم بلوچستان این ۱۷۰۰ کیلومتر را برایم به ۱۷ کیلومتر بدل کرده است.

خبرنگار خبرگزاری فارس در زاهدان با وی گفت‌وگوی مفصلی داشته است که ماحصل آن را در ادامه میخوانیم.

فارس: بفرمایید فعالیت قضایی خود را از چه زمانی آغاز کردید

بنده در تاریخ ۱۳۹۲٫۱۱٫۲۶ در دادگاه عمومی بخش دلگان به عنوان دادرس دادگاه دلگان شروع به کار کردم و از تاریخ  ۱۳۹۳٫۷٫۱ با حفظ سمت به عنوان سرپرست و دادرس مامور دادگاه بخش بزمان منصوب شدم و به مدت شش ماه در هر دو شهرستان مشغول خدمت بودم و در شهرستان ایرانشهر اقامت داشتم و روزانه مسیر ۲۸۰ کیلومتری رفت و برگشت را برای مراجعه به محل کار و حل و فصل مشکلات مردم طی می‌کردم و روزهای زوج در دادگاه بخش بزمان و روزهای فرد در دادگاه بخش دلگان خدمت می‌کردم تا اینکه در مورخ ۲۸/۶/۱۳۹۴ به عنوان رییس دادگاه عمومی شهرستان فنوج مشغول به خدمت شدم.

بنده با دو سال و دو ماه سابقه کار اجرایی و قضایی به عنوان جوانترین رئیس دادگاه عمومی بخش معرفی شدم که پس از سه سال خدمت در شهرستان فنوج در تاریخ یک تیرماه امسال به عنوان رئیس دادگستری شهرستان نیکشهر و جوانترین رییس دادگستری در کشور در سن ۲۹ سالگی با ۴ سال و ۴ ماه سابقه قضایی طی حکمی از سوی رییس قوه قضائیه منصوب شدم

فارس: از چه سالی برای ریاست دادگستری نیکشهر انتخاب شدید با توجه به اینکه مسؤولیت بسیار سنگینی بر دوش شما قرار داده شده و کمتر فردی در این سن به این جایگاه حساس میرسد، عامل موفقیتتان را چه چیز می‌دانید؟

بنده با دو سال و دو ماه سابقه کار اجرایی و قضایی به عنوان جوانترین رئیس دادگاه عمومی بخش معرفی شدم که پس از سه سال خدمت در شهرستان فنوج در تاریخ یک تیرماه امسال به عنوان رئیس دادگستری شهرستان نیکشهر و جوانترین رییس دادگستری در کشور در سن ۲۹ سالگی با ۴ سال و ۴ ماه سابقه قضایی طی حکمی از سوی رییس قوه قضائیه منصوب شدم.

13970601000359 Test PhotoI

عامل موفقیتم اولاً لطف پروردگار متعال، ثانیاً دعا و همراهی همیشگی پدر بزرگوار و مادر عزیز و خانواده ام، همچنین زحمات و راهنمایی‌های معلمان و اساتید گرانقدرم و‌ دعای خیر مردم بوده است.

فارس: ظاهرا بومی منطقه سیستان و بلوچستان نیستید آیا شرایط کار و زندگی در این استان سخت نیست؟

بنده اهل شهرستان ممسنی در استان فارس هستم و حدود ۱۷۰۰ کیلومتر تا محل سکونت خانواده ام مسافت دارم که شوق و اشتیاق خدمت به مردم بلوچستان این ۱۷۰۰ کیلومتر را برایم به ۱۷ کیلومتر بدل کرده است.

فارس: در زمینه صدور مجازات‌های جایگزین حبس کارنامه خوبی دارید، خودتان بیشتر توضیح دهید؟

در شهرستان فنوج از همان ابتدای کار با توجه به ظرفیت قانون جدید مجازات اسلامی اقدام به صدور مجازات‌های جایگزین حبس و تعلیق مراقبتی کردیم و در این موضوع ورود خوبی شد و اقدام به صدور آرای حفظ و‌ نگهداری اراضی ملی، خرید عصا ویلچر و بسته‌های حمایتی، مواد غذایی، پوشک و توالت فرنگی برای معلولین بهزیستی، بسته‌های مواد غذایی برای مددجویان کمیته امداد، ساخت ساختمان ترک اعتیاد با توجه به شرایط و بافت منطقه و … کردیم.

13970601000354 Test PhotoI

فارس: اقدامات عام المنفعه‌ای که تاکنون انجام دادید را بفرمایید؟

با جذب خیرین غیربومی زمینه ساخت سرویس‌های بهداشتی، ساختمان مسکونی،کارگاه خیاطی جهت اشتغال ۳۰ نفر از زنان بی سرپرست و … را فراهم کردیم و اقدامات خوبی جهت رفع محرومیت زدایی انجام گرفت.

در شهرستان نیکشهر نیز در همین مدت دوماهه اقدام به صدور مجازات‌های جایگزین و خرید تابلوهای راهنمایی و رانندگی و کلاه ایمنی جهت استفاده موتورسواران با توجه به شیوع تصادفات رانندگی در شهرستان و خرید رنگ و وسایل رنگ آمیزی جهت دیوار نویسی و شعارهای فرهنگی در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی کردیم و نتایج خوبی انجام گرفته است.

تاکنون به بیش از هشت هزار پرونده رسیدگی کردم که اکثرا پرونده‌های کیفری، قتل، کلاهبرداری، رشوه، آدم ربایی، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و دعاوی حقوقی، خانوادگی بوده است.

فارس: به عنوان جوانترین رئیس دادگستری کشور تاکنون به چند پرونده رسیدگی کردید؟

تاکنون به بیش از هشت هزار پرونده رسیدگی کردم که اکثرا پرونده‌های کیفری، قتل، کلاهبرداری، رشوه، آدم ربایی، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و دعاوی حقوقی، خانوادگی و سرپرستی و اطفال بوده است.

همچنین در این مدت پنج ساله بیش از ۸۰ عنون لوح سپاس و تشویقی از مسئولین استانی (مدیرکل دادگستری استان، معاونین رییس کل، مدیرکل بهزیستی استان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان زاهدان، فرمانده سپاه استان، فرمانده ناجا استان، فرمانده قرارگاه جنوب شرق معمار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، نماینده مردم چابهار و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی) و مسئولین شهرستانی دریافت کرده ام که همه حاصل برکت و عنایت خداوند متعال و دعای خیر مردم محروم استان سیستان و بلوچستان بوده است.

فارس: در مورد شرایط شهرستان نیکشهر و مجموعه‌های قضایی آن توضیح دهید؟

شهرستان نیک‌شهر یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان، شهر نیک‌شهر است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴۱,۸۹۴ نفر است،  شهرستان نیک‌شهر دارای ۴ بخش، ۱۱ دهستان و ۳ شهر است.

این شهرستان بیش از ۱۳ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از شهرستان های بزرگ این استان می باشد و حدود ۱۸۰ کیلومتر از مسیر ترانزیت این استان و محور مواصلاتی جنوب استان به استان کرمان در این حوزه قضایی قرار دارد و دو دادگاه بخش فنوج و قصر قند نیز در معیت این دادگستری می باشد.

بهترین حکم جایگزین حبس، توزیع بسته‌های مواد غذایی به اهالی روستاهای محروم و دور افتاده بود که زمان توزیع خودم حضور داشتم و شور و شعف و خوشحالی مردم را میدیدم و وقتی که یک ویلچر و عصا به یک فلج حرکتی اهدا میشد انگار دنیا را به آنها می دادم

فارس: بهترین حکمی که جایگزین حبس صادر کرده اید چیست؟

بهترین حکم جایگزین حبس، توزیع بسته‌های مواد غذایی به اهالی روستاهای محروم و دور افتاده بود که زمان توزیع خودم حضور داشتم و شور و شعف و خوشحالی مردم را میدیدم و وقتی که یک ویلچر و یا عصا به یک معلول فلج حرکتی اهدا میشد انگار دنیا را به آنها می دادم.

فارس: میزان همراهی و تبعیت پذیری مردم شهرستان نیکشهر از قانون چگونه است؟

مردم بلوچستان در خصوص احکام خیلی قانع و کم توقع هستند و جاری کردن قانون یک مدیریت و ظرافت خاص میخواهد که اگر بتوانیم قانون را با لطافت و مهربانی و رافت اسلامی جاری کنیم خیلی خیلی قانون پذیر هستند.

فارس: بیشترین جرائمی که در شهرستان نیکشهر وجود دارد چیست و نوع برخود شما با مجرمان چگونه است؟

بیشترین جرائم شهرستان نیکشهر تخلفات و حوادث رانندگی است که به علت موقعیت جغرافیایی و ۱۸۰ کیلومتر محور مواصلاتی هست که در این حوزه قضایی می باشد.

در شهرستان نیکشهر در همین مدت کوتاه مجازات‌های جایگزین حبس و تعلیق مراقبتی در قالب خرید تابلوهای راهنمایی و رانندگی جهت پیشگیری از وقوع جرایم رانندگی و ایمنی جاده ها، خرید کلاه ایمنی برای موتور سواران، خرید رنگ و وسایل رنگ امیزی جهت شعار نویسی و زیباسازی معابر سطح شهر، بسته های مواد غذایی و خرید وسایل و مصالح ساختمانی برای احداث سرویس های بهداشتی در نیکشهر انجام شده و برنامه‌ها دیگری نیز داریم  که همه اینها در راستای پیشگیری از وقوع جرم است.

فارس: در منطقه بلوچستان معمولا سران طوایف تاثیر بسزایی در کاهش وقوع جرائم دارند، آنها تا چه میزان با شما همراه هستند؟

در مدت خدمت در منطقه بلوچستان سعی و اهتمام و تلاش به ایجاد صلح و سازش بین طوایف بوده که در شهرستان فنوج علاوه بر پرونده‌های روزمره تعداد ۴ فقره قتل را نیز منتهی به صلح و سازش کردیم و تعامل و ارتباط بسیار خوبی با مردم منطقه دارم.

فارس: شیرین‌ترین خاطره شما از دوران خدمت در شهرهای منطقه بلوچستان چیست؟

خدمت در منطقه بلوچستان لحظه به لحظه‌اش برایم جزء خاطرات شیرین بوده چرا که مردمی مهربان دلسوز، با محبت و بسیار بسیار قدردان هستند، زمانی که قصد ورود به این استان را داشتم تعاریف خوبی از این استان نبود ولی بعد از بیش از چهار سال خدمت در حال حاضر اعتقاد دارم یکی از بهترین مناطق و بهترین مردمان اهالی این استان هستند که در کنارشان احساس راحتی و امنیت دارم و به خواست و تمایل خودم در این استان در حال ادامه خدمت هستم.

گفت‌وگو: مریم سرگزی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار