گندم کاران تا ۲ هفته آینده پولدار می شوند/ اعلام نرخ نهایی خرید گندم بزودی

گندم کاران تا ۲ هفته آینده پولدار می شوند/ اعلام نرخ نهایی خرید گندم بزودی

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارزش کل خرید گندم از گندمکاران تا امروز ۱۵۲ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۱۰۹ هزار میلیارد پرداخت شده و مابقی تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود. امروز در برنامه میز اقتصاد  نرخ خرید تضمینی گندم و سایر کالا‌های اساسی با حضور علیرضا مهاجر معاون […]

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارزش کل خرید گندم از گندمکاران تا امروز ۱۵۲ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۱۰۹ هزار میلیارد پرداخت شده و مابقی تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود.

امروز در برنامه میز اقتصاد  نرخ خرید تضمینی گندم و سایر کالا‌های اساسی با حضور علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بحث و بررسی شد.

گندم کاران تا 2 هفته آینده پولدار می شوند/ اعلام نرخ نهایی خرید گندم بزودی

در خصوص میزان خرید تضمیمنی  گندم تا به امروز می‌فرمایید؟

علیرضا مهاجر گفت: میزان کشت گندم ما از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عبور کرده است  و با این حساب در تولید گندم به خود کفایی رسیده ایم  این در حالی است که در چند سال گذشته شاهد خشکسالی بوده ایم و  میزان بارش‌ها ۲۰ درصد نسبت به میانگین بارش‌های معمول کشور  عقب‌تر هستیم، اما خوشبختانه در چند سال گذشته کشاورزان با توصیه‌های که انجام دادیم کشت گندم را در دستور کار خود قرار دادند.

 چه میزان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است؟

مهاجر: کل خرید گندم  تابه  امروز ۱۵۲ هزار میلیارد تومان  بوده است که از این مقدار ۱۰۹ هزار میلیارد پرداخت شده و با توجه به قولی که سازمان برنامه و بودجه داده است تا دو هفته آینده کل مطالبات گندم کاران پرداخت می‌شود و تا پایان هفته  هم بخش زیادی از آن‌ها پرداخت خواهد شد.

علت دیر دریافت کردن پول گندمکاران چیست؟

مهاجر: قسمتی از پرداخت پول منوط به درآمد دولت بود که البته با دستور رئس جمهور قرار شد تمامی آن‌ها پرداخت شود طبق قانون برای دیر پرداخت کردن پول کشاورزان باید مبلغی به عنوان جریمه  پرداخت شود، ولی در لایجه بودجه امسال دیده نشده است.

 قیمت تضمینی خرید گندم در سال آینده چه مبلغی تعیین شده است؟

در جلسه اخیر شورای قیمت گذاری در خصوص بحث قیمت گندم مقرر شد که  هفته آینده اعلام  و نهایی شود.

در گندم نان به خود کفایی رسیده ایم برای خودکفایی کامل در گندم چه برنامه‌ای دارید؟

مهاحر: ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم و ۶ تا ۷ میلیون نفر مهاجر داریم و برای ۴ تا ۵ میلیون نفر  مازاد باید غذا تامین کنیم و علی رغم آنکه سال‌ها شرایط تحریمی بوده ایم، اما میزان مصرف ما افزایش یافته است حداقل ۱۰ میلیون تن گندم باید تولید کنیم تا نیاز ما را تامین کند و در حال حاضر خرید ما از ۱۰ میلیون تن گذشته است.

در حوزه تامین ماکارانی، شیرینی جات، گندم و فرآوده‌های گندم نیاز است که ۱۱ میلیون  تن گندم خریداری کنیم در صورتی که یک ونیم میلیون تن گندم بیشتر به دست بیاوریم به خودکفایی کامل در این حوزه خواهیم رسید، اما مشروط به آنکه بتوانیم پول مورد نیاز را پرداخت کنیم.

به طور معمول  کشت گندم از اوایل مهر شروع می‌شود و تا ۱۵ دی ماه کشت گندم  ادامه دارد و اگر زودتر قیمت تعیین شود میزان انگیزه کشاورزان افزایش می‌یابد که البته مقرر شده است که هفته آینده توسط وزیر اعلام شود.

در حوزه تولید کود در چه مرحله‌ای هستیم؟

مهاجر: سه کود اصلی داریم که  در یکی از آن‌ها به خود کفایی رسیده ایم و آینده  نزدیک در دو کود دیگر به خود کفایی می‌رسیم تا نیاز کشور در داخل تامین کنیم.

در  حال حاضر در حال کشت گندم هستیم و کشت کلزا هم به زودی آغاز می‌شود و کشت جو هم همزمان با کشت گندم آغاز می‌شود. در حال حاضر ۶ ونیم هکتار کشت پاییزه است که نیاز است کود پاییزه را بتوانیم تامین کنیم.

در حال حاضر چه کودی قرار است که از بنادر ترخیص شودو  آیا مشکلی در تامین کود برای کشت پاییزه نداریم؟

مهاجر: کود پتاس به اندازه یکی دو ماه تامین شده و کود پی اس تی در بنادر است و دستور ترخیص آن گرفته شده است. یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود فسفات نیاز داریم ۸۰۰ هزار تن کود پتاس و ۲ میلیون  و ۴۰۰ هزار تن  کود دیگری نیاز داریم که به زودی تمامی آن‌ها تامین می‌شود.

در حوزه کشت کلزا در چه مرحله‌ای هستیم؟

مهاجر: در پاییز هیچ محصولی مانند  کلزا نداریم بتوانیم در کنار گندم کشت کنیم و در حال حاضر خود این محصول باعث می‌شود که سطح زیر کشت گندم هم افزایش یابد.

در زمینه  خرید کلزا  و در واردات روغن و کنجاله  باید یک تجدید نظر شود  به طور یکه در ازای خرید دانه کلزا محصولات وارد شود.

 آخرین آمار از میزان خرید و تولید محصولات کشاورزی بفرمایید؟

مهاجر: دولت تا الان ۱۱۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خرید کرده و ۷۴ درصد پول را پرداخت کرده است. در رابطه با ذرت حدود ۱۰ میلیون تن سالانه نیاز داریم و ذرت و سویا جیره اصلی طیور است و  با توجه به آنکه هنوز در این بخش با مشکل کمبود آب روبرو هستیم در حال فرهنگ سازی و آموزش با دامداران هستیم که جیره اصلی طیور را تغییر دهند که برنامه‌هایی در این بخش تهیه شده است.

از دو سال پیش تصمیم گرفتیم در جیره غذایی تغییرات ایجاد کنیم و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های روز دنیا در این بخش اقداماتی صورت گیرد.

در خصوص تولید جو هم آمار می‌فرمایید و آیا به خودکفایی رسیده ایم؟

مهاجر: در رابطه با جو مانند گندم می‌توانیم خود کفا شویم  در بسیاری از مناطق اقدام به تولید جو کرده ایم.   امسال در شورای قیمت گذاری  نرخ خرید جو را  ۲۰ درصد زیر قیمت گندم اعلام کرده ایم و در حوزه جو هم نیاز داریم که با تامین  ۶ میلیون تن جو به خود کفایی برسیم.

۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید جو شده است که حدود ۱۵ درصد نسبت به پارسال و ۴۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰ افزایش داشته ایم.

در حوزه تولید دانه‌های روغنی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مهاجر: میزان مصرف روغن در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا بسیاز زیاد است به طوری که  میزان مصرف در دنیا ۱۲ کیلو است، ولی در ایران ۲۰ کیلو است با کمک وزارت بهداشت در حال تهیه یک برنامه پنج ساله  برای کاهش میزان مصرف روغن در بین مردم هستیم و با کاهش این بخش این قول را می‌دهیم که به زودی بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنیم.

سوال در خصوص الگوی کشت چه اقداماتی صورت گرفته است: 

مهاجر: بیشتر از ۸۰ درصد الگوی کشت به صورت خودکار در کشور انجام شده است و  بیش از ۸۰ درصد خودکار انجام می‌دهیم، اما در حال حاضر مردم در حوزه تولید صیفی جات و سبزی مردم بیشتر راغب هستند و برنامه یک ساله در این حوزه تهیه شده است. اما برای رسیدن به الگوی کشت هم باید دستگاه‌های دیگر هم پای کار بیایند.

وعده جدید جهادکشاورزی برای پرداخت مطالبات گندمکاران به ستوه آمده

قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ۲۳۷۰۰ تومان تصویب می شود؟

آمار عجیب «زایمان و تولد» افغانستانی ها در استان فارس که روزنامه شد

 کانال تلگرام 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

مطالب مرتبط

نحوه جدید واریز پول گندم به حساب کشاورزان که پرداخت خواهد شد

خبر مهم برای گندمکاران: قیمت دقیق گندم اعلام شد + جزییات

جایزه گندم کشاورزان اعلام نشود دلالان چیزی برای فروش به دولت نمی گذارند

نظرات

  • سعیدی

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    جهاد کشاورزی استان فارس مدیر ندارد آقای استاندار کجایی


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام بر همه کشاورزان عزیز ودولتمردان . متاسفم برای خودم وکشاورزان خوب ومهربان که دراین کشور داریم کشاورزی میکنیم آقایی که اسمتو گذاشتی وزیر یا نماینده شما اگه راست میگفتیدمیومدین قیمت گندم را براساس افزایش قیمتی که کود شیمیایی داشته به همان درصد قیمت گندم را هم افزایش میدادین فقط اینا میخوام بگم که هدف دولتمردان این هست که کشاورز را نابود کنن ولی مطمئن باش که خدا
    …….


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    میگم این چه کاری ما رو نابود کردین الان میگین پولدار.. به هیکلتون..به هر چی آدمه که کشاورز و نابود کرد خدا ازتون نگذره


  • اقای خوش قول خوزستانی

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    واقعا زشته بگید پول داری می شید به قران من یکی از کشاورزان خوزستانی هستم خیلی بدهی داریم حتا دیکس تراکتور فروختم که یه قولم عمل کنم پول مردم بدم اما دولت هیچ قولی نداره بده یعنی ما بهتره اقای وزیر هستیم که الان ۵پولمون ندادن


  • حسین

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام همون ۶_۷ میلیون مهاجر که گفتی هر کدومش ۱۰ برابر یه ایرانی نان میخورن و روغن و تخم مرغ .


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    چی میگی پولدار؟ امسال گندم چیزی جز ضرر نداشت دویست وپنجاه میلیون فقط اجاره زمین کشاورزیم شده خبرازکود بذر تراکتور سم هزار زهرماراردیگه داری؟ پول گندمم شدم ۳۲۰ میلیون خب الان فقط دوباره فقط رفتم زیر قرض که بذر ذرت وکود وسم گرفتم خانوادم خرج ندارن؟ خدایی چیزی مونده برام؟ که پولدارشم


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    به امیدخداکه کشاورزان مثل من دیگه گول این مزخرفات رانمیخورندودانه ای نمی کارندوقطره ای هم بارون نباره


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    واقعآکه درجه بی سوادی رابیش ازحدازسرگذروندیدبااین اراجیفی که شماهاازطرف مسئولین میبافیدوخیال میکنیدکشاورزان هم مثل شماهابیسوادند


  • مجتبی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    خدا .. تان بکنه پول کشاورزان گندم کار بدین


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    ……….. بدترین دولت بعداز انقلاب


  • محمد علی حسینی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    باور کنید که این خبر دروغه دارن جو سازی می کنن دوباره کشاورز بدبختو فریب بده


  • جواد

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    پول که می خواهند بدهند دیگه هیچ دردی دوا نمی کند برای کشاورز کود سیاه در بازار آزاده شد یک میلیون تومان هیچ تعاونی هم کود ندارد یعنی توانست بیاور ، تعاونی پول نداشت کشاورز هم نداشت بعدش هم به دروغ می گویند همایت از کشاورز ، من که دیگه مهم نیست برایم پول بدهند یا ندهند تصمیم گرفتم گندم کشت نکنم


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    برای زکات گندم رو کیلویی ۲۰۰۰۰ اعلام کردن .ولی از عید هرو روز میگن این هفته نرخ گندم اعلام میشه. این هفته تمام میشه میگن هفته بعد ۶ ماهه این هفته اون هفته میکنید خجالت بکشید .نرخ گندم امسال ندادن دارن نرخ سال دیگه تعیین میکنن .چطور خودتون خندتون نمیگیره .چطور از خجالت آب نمیکشیدخجالت داره واقعا .چقد دروغ


  • لرستان

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام بعد شش ماه میخوان صدقه بدن پول خودمان بدون سود این همه پول ۱۵۲ هزار میلیارد حساب کی بوده


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    چرا اینقدر بی وجدان هستین همش میگین دوهفته دیگه اگه غیرت دارین پول کشاورز رو بدین


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    دولت از یه طرف شما هم ازطرف دیگه با کدوم پول


  • پاکدل

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    خبرنگار .خبرگذار دنبال اخبار دروغ میگرده.فرقی نمیکنه پولش از این راه در میاد.مسولین هم حقوق میگیرن از اردیبهشت تا شهریور دنبال هفته اینده هستن…پس هر دو نون دروغ گفتن را میخورن.اول خرداد گندم را ۱۶نقد ندادم طمع شدم گفتن ۲۰یا ۲۲میشه فطریه ۲۰بود.یم هفته ی هم پول میدن..حال دنبال قطره چکانی ۱۵تومان میکردم..


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    یعنی باور کنیم!!!! کاری کردین بشین چوپان دروغ گو ، فک میکنین زرنگین بخدا دارین اعتماد مردم رو از دست میدین این طبل فردا صداش درمیاد


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    معنی خودکفایی روهم دیدیم.یعنی کشاورز بدبخت زحمت بکشه بعد بگن دولت خوب مدیریت کرده وپولش روهم بع دچند ماه قطره چکانی وبدون دیرکرد وبه قیمت ارزون بده


  • علیرضا

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    من کشاورز و هم قشر من گر وجود داشته باشیم دیگه گندم نمی کارم.
    ببینم دولت دم از واردات میزنه چقدر می‌تونه وارد کنه .


  • علی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    اصلان خجالت نمیکشین پول مردم رانمیدین این همه درامدداره ایران ما ……….. من که دیگه یک کیلوگندم ب این دولت نمیدم ازسال اینده فقط ازادمیفروشم


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    وزارت جهاد کشاورزی اصلا بفکر کشاورزان نیست.کسان دیگر تصمیم می گیرند


  • چلس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    مانده پول کشاورزا بدین خیلی ارازل اوباش هستین مردم چک دارن قرض دارن


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    آره دلال ها پولدار میشن….
    وگرنه کشاورز تا حالا گندم پیشش نمونده که بخاد پولدار بشه


  • Amin

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    کشاورزای بدبخت ۹ ماه جون کردن با هزینه های سنگین و استرس زیاد اخرش شما پزشو دادین
    خجالت بکشید بابا .. این ۳۵۰۰هم واسه خودتون نمیخوایم . سال دیگه همه کلزا بکارن


  • کیانی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    این هم یک توهین به کشاورز طوری میگن گندمکاران پولدار میشن انگار میخوان صدقه بهمون بدن .عزیزم گندم کیلوی۳۰تومنو بردید۱۱تومن اونم نسیه.


  • علی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    یه جوری نوشتی انگار میخاین ارث پدرتون رو ب ما بدید…


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    دیگه گندم نمیکارم


  • اهوازی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    اقا اوضاع دولت همه جوره خرابه از هر نظر ک نگاه کنی خرابه مسولین همه..


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    دیگه خبری از کشت نیست خیالتون راحت ..شما مسئولین اگر یک روز حقوقتون دیر بشه کشور رو بهم می ریزین.. من اول برج یک گندم تحویل دادم شما مسلمانید


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    با این ..که شمامسعولین انجام می دهید کسی پول دار نمی شود


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    کجایید مراجع تقلید نمیبینید دارن حق مردومو میخورن تا الان پول مردمو ندادن


  • سارینا

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    خجالت نمی کشید چند بار وعده دروغ تمام کنید دیکه


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    پس چرا مراجع حرفی نمیزنن نانی که دارن میخرن نه قیمت عادلانه براش تعیین شده نه پولی برای تسویه یعنی اشکال شرعی نداره؟


  • کشاورزی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    اره پول …شونو میدن پولدار میشیم بعد دو ماه


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    اره جون خودتون بااین قیمتایی که شما می‌زنید ما باید دنبال وام باشیم که پول طلب کارارو بدیم


  • محمد

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    همیشه تورم جلوتر از کشاورز داره حرکت می کنه اگه مملکت قانون درست حسابی داشت پول گندم رو موقع درو با قیمت جهانی به دلار حساب می کرد عین اینکه دلار می ده از خارج وارد می کنه


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    تا کی کشاورز را بازی میخواهید بدهید و همش وعده دروغ


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    نمی دونم سال‌های دیگه دولت گندم تامین نمی کرده که امسال پول مردم کشاورز را نمیده آخه ساله‌ی قبل که گندم نبوده باید با ارز گندم تهیه میکرده که هزینه اش بیشتر هم بوده واقعا چه دولت بی تدبیری


  • Sadegh

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    تا خبرنگارانی مثل شما هستن با این تیتر خبرشون کشاوز بیچاره باید بع نون شبشم محتاج باشه.


  • کشاورزبدبخت

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    دوماهه گندم دادیم به دولت تمام چکهامون برگشت خورده زندگیمون به هم ریخته غلط کنیم دیگه گندم بکاریم


  • ن

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام.کشاورز یک سال زحمت بکشه تا محصول برسه بعد گندم را بده به دولت نسیه. ولی خودش بره نان نقدی بخره خیلی جالب هست !!!


  • کشاورز گندم کار

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    پیام من به دولت،وزرارت جهادکشاورزی رو تعطیل کنید چون با این همه اداره در هر شهرستان نتونست سطح زیر کشت گندم رو برآورد کنه تا الان دولت نصف مبلغ لازم قیمت گندم رو در مجلس تصویب کنه.اینم فقط یه دلیل داره چون هیچ کدوم از کارمند یا رئیس این ادارهای مثلاً کشاورزی هیچ بازدید میدانی از زمینهای کشاورزی ندارند ،شاید شما ندونید مقدار زمین هر کشاورز مشخصه اکثراً الان بذر اصلاح شده از خودشون با حواله ثبت شده میخرن ،فقط یه عامل میتونه وجود داشته باشه اونم عدم مدیریت و رها شدگی مسوول هست چون مسوال اگه ازش نخان اونم کنترلی رو زیر مجموعه ندارد اینو من به عنوان یک کشاورز که توی بطن کاره میگم.حالا شما هی سمینار بزارین الکی هم به خودتون جایزه ???? بدین


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    خدا.. کنه شما مسولینی که به کشور و کشاورزان خیانت میکنید


  • علی

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    منتظریم ولا


  • کشاورز

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    آقای وزیر جهاد کشاورزی فکر یک رئیس جدید برای جهاد کشاورزی فارس باش


  • کوروش

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    مسولین مملکت… هستن هم رییس .. هم وزیر کشاورزی…کشاورز و کشاورزی را نابود کردن من کشاورز دیگه گندم کشت نمی کنم
    هر سال باید یکی از ادوات کشاورزی را بفروشم
    حتماً امسال باید تراکتور را بفروشم
    خداوند……….


  • زرین

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    آقای مهاجرانی لطف کنید یکتاریخ دقیق اعلام کنید برای پرداخت پول گندم


  • یاس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    تو که خبر از چیزی نداری ومغزه عقب افتادای داری حرف نزنی بهت میگن گنگ هستی خو مردم این پولی که با این قیمت دولت زده جز بدهی چیزی براشون نمونده آنوقت یه نفهمی مثل تو میگی کشاورزان پولدار میشن ببند اون گاله رو


  • خوزستان

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    یعنی ما کشاورزان خوزستانی را بعد از چند ماه تاخیر میخواهید کمتراز۱۷هزارتومان بدین ودرضمن پولدار چی میشیم همه رو باید بدیم به بده کاری ودیرکرد پول بدهی هامون واقعا اگر بخواهید دیر کردمون رو ندین جوابش رو هم می‌بینید