چاپ کد خبر: 147661
7 تیر 1403

یورش یغماگران آثار باستانی به بافت تاریخی آتشکده آذرجو در داربگرد پارس

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: عاملان تخریب و تعرض به ابنیه و آثار میراث فرهنگی با هوشیاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب ناکام ماندند.

به گزارش اول فارس ازشیراز ، سرهنگ مسعود رزمجویی با اشاره به تعرض سوداگران اقلام تاریخی در منطقه گردشگری اوغلان قز شهرستان داراب بیان کرد: نیمه شب گذشته، افرادی با امید دستیابی به اقلام و اشیاء تاریخی اقدام به تخریب محوطه اطراف بنای تاریخی آتشکده آذرجو واقع در بخش فسارود شهرستان داراب کردند که در همان ابتدای امر با هوشیاری و نظارت مطلوب عوامل یگان حفاظت شهرستان داراب ناکام ماندند.

وی همچنین از توقیف وسایل و ادوات تخریب آثار تاریخی که از سوی عاملین اتفاق مذکور جا مانده بود خبر داد.

سرهنگ رزمجویی ضمن اعلام آمادگی یگان حفاظت میراث فرهنگی در حراست از ابنیه و آثار تاریخی اظهار داشت: همشهریان گرامی، در صورت برخورد با موارد مشکوک و احتمال تعرض افراد سودجو به بناهای تاریخی، مراتب را سریعا به عوامل انتظامی و یا یگان‌های حفاظت مستقر در ادارات میراث فرهنگی شهرستانها گزارش کنند.

فرمانده یگان حفاظت میراث استان فارس افزود: بناهای میراث فرهنگی گنجینه ارزشمند تاریخ و تمدن ما است و بدون شک همه هموطنان دغدغه حفاظت و حراست از یادگار گذشتگان را دارند .وی اظهار امیدواری کرد با مشارکت و همراهی آحاد مردم، شاهد صیانت از میراث گذشتگان خود باشیم.

گزارش اول فارس حاکی است آتشکده آذرجو یکی از آتشکدهای شهر داراب و در ۱۰ کیلومتری غرب شهر دارابگرد است. آتشکدهٔ آذرجو به شیوهٔ چهارتاقی با گنبدی گرد است که سقف اصلی آن ویران شده‌است. «مقدسی» یکی از رخدادنگاران، آذرجو را شهری از آتش معنا کرده‌است.

نگاره‌ای از آتشکده آذرجو اثر سر ویلیام اوزلی نام آتشکده آذرجو

در برابر این آتشکده، کوه بلندی به نام «حفر سیاه» و چشمه‌ای طبیعی و بزرگ به نام «اغلان‌قز» قرار دارد. آتشکده آذر جو در فاصله یک کیلومتری از روستای کرسیا واقع شده‌است و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۵۶۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بیشتر بخوانید:

تصاویری زیبا و شگفت انگیز از غارهای تاریخی آمریکا که تاکنون ندیده اید

عکس دیده نشده از فرش ایرانی دوران ساسانی که واقعا زیباست

وجه تسمیه آن به نام آذرجوی به دلیل وجود آتش (که به آن آذر می‌گویند) در این بنا و رود (جوی) روان پرآب در کنار این سازه تاریخی، استاکنون از رود کناری این آتشکده و استخری که در نزدیکی این بنا وجود داشته اثری بر جای نمانده‌است.

پیشینه تاریخی آتشکده آذرجو
بر پایه روایت مروج‌الذهب مسعودی این آتشکده به دستور اشو زرتشت بنا شده‌است. زرتشت به یستاف شاه دستور داد تا آتش مقدس جمشید را بیابد و یستاف شاه آن را در خوارزم یافت و به دارابگرد آورد و در آنجا آتشکده‌ای بنا نمود و آتش مقدس را در آن نگه‌داری و سپس شهر خرم دارابگرد را بنا نمود. از سال ۳۳۲ هجری قمری نام آن به آتشکده آذرجو تغییر کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر پنجشنبه , ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷

اکثر تخریب اثار باستانی و محیط زیست در سرتاسر این بعلت فقر سدید توده عظیم مردم و بیکاری و نداشتن راه درامد مناسب و کافی هست که بمثابه العریق یتشبث بکلرحشیش عمل می کنند.
اگر مردم شغل مناسب داشتند و بیکار نبودند برای تامین نیازهای ابتدایی زندگی به تخریب اثار باستانی و محیط زیست و شکار و …متوسل نمی شدند و وقتی هم نداشتند که دنبال این کارهای مخرب بروند.

آخرین اخبار