چاپ کد خبر: 89952
26 تیر 1401

یکه تازی جاگاریان سفیر گستاخ روسیه و سکوت وزارت خارجه و دولت

دامه و تشدید روند دخالت ها و توهین های سفیر روسیه در تهران از سویی و انفعال و سکوت دولت رئیسی از سوی دیگر ، افکارعمومی را به شدت جریحه دار کرده و مطالبه برای دفاع از استقلال و غرورملی ایرانیان از طریق سرجای خود نشاندن این سفیر گستاخ را تقویت کرده است .

خبرآنلاین : درحالی که روابط ایران و روسیه ، به دلایل مختلف با حساسیت خاصی از سوی افکارعمومی ، پیگیری و رصد می شود و برخی منتقدان ، به روا یا ناروا ، گسترش نفوذ روس ها به ویژه در حوزه دیپلماسی و برجام را مورد اعتراض های تند قرار داده اند، سفیر روسیه در تهران ، با دخالتی آشکار و اقدامات تحریک کننده و سخنان توهین آمیز خود ، بنزین بر آتش خشم ایرانیان منتقد می پاشد.

ایرانی ها ضرب المثلی دارند که می گوید «اول جلو خانه خودت را جارو کن بعد خانه همسایه». حالا حکایت دخالت های سفیر روسیه در امور داخلی ایران است که به امری عادی برای دولت رئیسی تبدیل شده است. هر از چندگاهی تصویر، نطق یا نوشته یا مصاحبه ای از حضرت جنابشان برای ملت ایران صادر شده و سکوت دیپلماتیک، فضای پاستور را در بر می گیرد تا مبادا ، رنجش احتمالی روس ها ، اتحاد راهبردی تهران _ واشنگتن را خدشه دار کند اما در این میان ، تکلیف غرور ملی ایرانیان چیست ؟

5718225
استقبال رئیسی از سفیر روسیه در حضور سرگئی لاوروف

در تازه ترین مورد از دخالت های سفیر روسیه در ایران به روزنامه شرق گفته بود : «غربی ها می خواهند همجنس‌بازی و چیزهای کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم». این در حالی است که لوان جاگاریان، قبلا گفته بود حجاب و مشروب مانع توسعه گردشگری در ایران است.

مشروب، حجاب و جاذبه های گردشگری ایرانیان

لوان جاگاریان، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا روسیه ضمن تعریف از جاذبه‌های گردشگری و باستانی ایران، در توضیح دلیل اینکه چرا روس‌ها سفر به امارات، ترکیه، تایلند و … را ترجیح می‌دهند، گفته بود: «من بارها و با صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ام که دو مسئله عمده مانع ورود شهروندان روس و گردشگران به ایران می‌شود.

یکی مسئله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور، اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است.» او در این مصاحبه تلویحا به نبود آزادی‌های اجتماعی در ایران انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد که «گردشگران روسی به کشورهای غیردوست سفر نکنند و در آنجا ارز خرج نکنند و به جای آن این کار را منحصرا در کشورهای دوست روسیه انجام دهند». این موضع با واکنش تند علی مطهری رو به رو شد.

پیام تبریک نوروزی بایدن به ایرانیان هم که بازتاب های مثبت و منفی داخلی داشت ، از دایره دخالت های جاگاریان ، بیرون نماند و صفحه رسمی اینستاگرام سفارت در اقدامی مداخله جویانه و غیردیپلماتیک ضمن عکسی از بایدن و همسرش در کنار سفره هفت سین نوشت:«کسانی که در طول مدت طولانی تحریم های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران اعمال می کنند و به این کشور فشار اقتصادی وارد می آورند، عید نوروز را تبریک عرض می کنند. دوروی سنتی امریکا!».

5718277

این مداخله آشکار در امور داخلی ایران با انتقادهای گسترده ای به خصوص در فضای مجازی مواجه شد و ازجمله ، یکی از خبرنگاران مطرح حوزه سیاست خارجی نوشت : «سفارت فخیمه روسیه در تهران پیام نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا به مردم ایران را اوج نفاق نامیده‌اند. حضرات روس، ما خودمان زبان داریم و لازم باشد پاسخ می‌دهیم. وکیل و وصی نمی‌خواهیم».

صدور دستورالعمل برای رسانه های ایران درباره جنگ اوکراین

جاگاریان، قبل از این سخن مداخله‌جویانه، در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرد برای رسانه‌های ایرانی بویژه صداوسیما خط‌مشی تعیین کند بطوری که به آنها توصیه کرد در مورد جنگ اوکراین از واژه حمله نظامی استفاده نکنند و به جای آن عنوان «عملیات ویژه» را بکار ببرند!

سفیر روسیه در ایران در یک نشست خبری در تهران با شماری از خبرنگاران ایرانی درباره مذاکرات برجامی وین و حمله نظامی کشورش به اوکراین، خواستار استفاده رسانه‌های ایران از عبارت «عملیات ویژه نظامی» به جای حمله روسیه به اوکراین شد. اگرچه صداوسیما در روزهای نخست از این دستورالعمل پیروی کرده بود اما این موضوع، با اعتراض شدید اصحاب رسانه و افکارعمومی مواجه شد و او را وادار به عقب‌نشینی کرد.

دهن‌کجی به ایرانیان با انتشار تصویر ادای احترام به گری‌بایدوف

قبل از آن نیز جاگاریان، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به کنار بنای یادبود «الکساندر گری‌بایدوف» سفیر منفور روسیه در تهران، که به دلیل مفاسد و مداخلات گستاخانه‌اش در سال ۱۲۰۷ هجری شمسی توسط مردم تهران به قتل رسید، رفت و فیلم و خبر آن را در فضای مجازی منتشر کرد که نوعی دهن‌کجی به مردم ایران بود.

5718226
مقبره گریبایدوف سفیر روسیه تزاری در زمان تدوین عهدنامه ترکمانچای

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عماد یکشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹

شماها چرا اینقدر میسوزید که مطلب عید نوروز رو کار می‌کنید؟

از کجا پول می‌گیرید؟
آمریکا؟

عماد یکشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸

شماها چرا اینقدر میسوزید که مطلب عید نوروز رو کار می‌کنید؟

از کجا پول می‌گیرید؟

آرمان یکشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

راست میگه …حرف حق تو ایران جریمه….

قشقایی یکشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

داره راجع به یکی از …. خودشون حرف میزنه دیگه؟؟؟؟

ناشناس یکشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷

یکمرد تویه دولت نداریم که …روسی رو…؟حتما مردم بایدغیرت رو یادتون بندازند

اکبر کریمی یکشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

اخراج بشه بهتره بزنید داخل دهنش که توهین نکنه

آخرین اخبار