مجله زندگی

۱۰ باور غلط رایج درباره‌ی عینک آفتابی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که عینک آفتابی فقط جنبه‌ی ظاهری دارد و برای کامل کردن یک استایل تابستانی است. اما این اکسسوری بیشتر از اینکه برای ظاهر باشد، برای حفظ سلامت چشمان شما است.

اما در ادامه این مقاله میخواهیم به ۱۰ باور اشتباه درباره‌ی عینک آفتابی اشاره کنیم.

آیا عینک آفتابی برای سلامت چشم شما خوب است؟

وقتی آفتاب در آسمان است، هر زمانی که بیرون می‌روید، چه صبح، چه عصر، چه در تابستان و چه در زمستان باید از عینک آفتابی و از کرم  ضدآفتاب استفاده کنید.

هر دو یعنی هم عینک آفتابی و هم ضدآفتاب از شما در برابر اشعه فرابنفش خورشید حفاظت می‌کنند. اشعه‌ی فرابنفش خورشید می‌تواند به پیری پوست، آفتاب‌سوختگی، چین و چروک و بسیاری از مشکلات چشم منجر شود. در مطلب زیر در مورد اشعه‌ی فرابنفش و اثرات منفی آن روی پوست و چشم بخوانید.

۱۰ باور اشتباه درباره‌ی عینک آفتابی

در ادامه به چند باور اشتباه درباره‌ی عینک آفتابی اشاره می‌کنیم که زیاد شنیده می‌شوند ولی مبنای علمی ندارند. اگر قصد خرید عینک آفتابی دارید، دانستن این نکته‌ها کمک می‌کند که تصمیم بهتری بگیرید.

۱- عینک آفتابی گران بهتر است

بالا بودن قیمت یک عینک آفتابی به این معنی نیست که لزوما محافظت بیشتری در برابر اشعه‌های UVA و UVB دارد. عینک‌های آفتابی حتی اگر قیمت‌های پایینی داشته باشند می‌توانند محافظت خوبی در برابر آفتاب ایجاد کنند. قبل از اینکه قیمت یک محصول را بررسی کنید اول برچسب روی آن را بخوانید. اگر در توضیحات آمده که این عینک محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر UVA و UVB دارد، آن را بخرید. در غیر این صورت، از آن محصول صرف نظر کنید.

عینک آفتابی را همیشه از فروشگاه‌های معتبر عینک بخرید. اینکه تصور کنید فقط عینک‌های گران محافظ چشم‌های شما هستند باعث می‌شود که به خاطر بالا بودن قیمت‌ها از خرید عینک آفتابی به کلی صرف نظر کنید.

۲-اندازه‌ی عینک اهمیتی ندارد

شاید فکر کنید همین که لنز عینک جلوی چشم‌های شما را بپوشاند کافی است. اما این درست نیست. متخصصان چشم می‌گویند هر چقدر لنز عینک آفتابی بزرگ‌تر باشد بهتر است. وقتی فردی از عینک آفتابی استفاده می‌کند، برای اینکه نور بیشتری وارد چشم شود، مردمک‌ها به طور طبیعی گشاد می‌شوند.

اگر فریم عینک آفتابی به‌اندازه‌ی کافی بزرگ نباشد، نور UV به اطراف لبه‌های عدسی می‌رسد و زمانی که مردمک گشاد می‌شود، راحت‌تر وارد چشم می‌شود. پس سعی کنید عینک‌هایی بخرید که فریم بزرگ‌تری دارند و چشم و اطراف آن را کاملا می‌پوشانند.

۳- خراش‌های روی عینک جای نگرانی ندارد

خراش روی لنزهای عینک آفتابی به بینایی شما آسیب نمی‌رساند. اما وقتی برای دیدن با این لنز معیوب به چشم‌های خود فشار می‌آورید، این کار چشمان شما را خسته می‌کند. استفاده از عینک‌های آفتابی با لنزهای شفاف و سالم و بدون خراش به تقویت چشم‌های شما کمک می‌کند.

۴- انتخاب رنگ شیشه‌ی عینک اهمیت دارد

رنگ لنز عینک آفتابی یک انتخاب کاملا شخصی است و بر اساس ترجیحات شما است. فرقی نمی‌کند که عینک خاکستری بگیرید یا قهوه‌ای. رنگ لنز تاثیری روی حفاظت آن از چشم‌های شما ندارد. کیفیت لنز و محافظت آن در برابر اشعه‌ی یو وی از رنگ لنز اهمیت بیشتری دارد.

۵- تمام عینک‌های آفتابی تابش خیره‌کننده را کاهش می‌دهند

فقط لنزهای پلاریزه تابش خیره‌کننده را مسدود می‌کنند. تمامی نورهایی که از یک سطح بازتاب می‌کنند، اگر در یک زاویه‌ی خاص ارتعاش کنند، پلاریزه می‌شوند. عدسی پلاریزه در زاویه‌ی مناسب در فریم عینک نصب شده است تا این نور منعکس‌شده را مسدود کند. هرچه سطح، بازتاب بیشتری داشته باشد، نور پلاریزه‌ی بیشتری به چشم ما می‌رسد. رایج ترین منابع سطوح بازتابنده، آب، پنجره‌ها و خودروها و تا حدی سیمان و آسفالت هستند. به یاد داشته باشید که نور پلاریزه با نور UV متفاوت است. لنزهای پلاریزه تابش خیره‌کننده را کاهش می‌دهند و کنتراست را بهبود می‌بخشند، اما همه‌ی لنزهای خوب ضدآفتاب که در برابر UV از چشم شما محافظت می‌کنند لزوما پلاریزه نیستند.

۶-عینک آفتابی تاریخ انقضا دارد

بستگی به این دارد که در مورد کدام جنبه از عینک‌های آفتابی صحبت می‌کنید. از نظر محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش، این باور درست نیست و عینک آفتابی تاریخ انقضا ندارد. در هیچ تحقیقی مشخص نشده که گذر زمان و استفاده از عینک باعث کاهش سطح حفاظتی آن در برابر اشعه می‌شود. اما خراش‌هایی که به مرور روی شیشه‌ی عینک ایجاد می‌شود، کیفیت بینایی شما را کاهش خواهد داد. به همین دلیل لازم است که چند وقت یک بار عینک را عوض کنید.

۷- عینک‌های ارزان عالی‌اند

بالاتر گفتیم که لزوما گران بودن عینک به معنی بهتر بودن آن نیست. اما به یک نکته توجه کنید. حتی ارزان‌ترین عینک‌های آفتابی هم می‌توانند تا حد زیادی از چشم‌های شما در برابر اشعه‌ی فرابنفش محافظت کنند. اما در مورد عینک‌های آفتابی ارزان یک مشکل وجود دارد. کیفیت پایین لنزهای پلاستیکی می‌تواند دید شما را مختل کند و باعث کاهش کیفیت دید شما شود که در درازمدت ممکن است منجر به سردرد شود.

همیشه عینک‌هایی بخرید که کیفیت لنز آن‌ها قابل قبول است و مشکلی برای بینایی شما ایجاد نمی‌کنند و همه جا را با آن واضح و شفاف و بدون اعوجاج می‌بینید.

۸- لنزهای تیره‌تر حفاظت بیشتری دارند

به نظر می‌رسد عینک‌های آفتابی تیره‌تر، بیشتر می‌توانند نور را مسدود کنند اما اینطور نیست. میزان محافظت در برابر اشعه فرابنفش، تاثیری روی رنگ شیشه ندارد و رنگ شیشه هم تاثیری روی میزان محافظت از آن ندارد. تنها عاملی که میزان محافظت را مشخص می‌کند جنس لنز یا نوع پلمیر پلاستیکی به کار رفته در آن است.

۹-همه‌ی عینک‌های آفتابی در برابر نور UVA/UVB از چشم محافظت می‌کنند

همه‌ی عینک‌های آفتابی محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش ندارند. بعضی از عینک‌هایی که به اسم عینک آفتابی به فروش می‌رسند فقط جنبه‌ی ظاهری دارند و یک اکسسوری تزیینی هستند. زمانی که می‌خواهید عینک آفتابی بخرید حتما به برچسب روی آن دقت کنید. عینک‌هایی بخرید که روی آن قید شده که ۱۰۰ درصد محافظ اشعه‌ی UV هستند. همیشه عینک‌های آفتابی را از فروشگاه‌های معتبر بخرید.

۱۰- فقط در تابستان به عینک آفتابی نیاز داریم

اگر در فصل زمستان هنگامی که برف باریده بیرون رفته باشید، یا اینکه اهل اسکی باشید می‌دانید که نور بازتاب‌شده از برف چقدر می‌تواند باعث ناراحتی چشم‌ها شود. نور خورشید در زمستان هم به‌اندازه‌ی تابستان مخرب است. این تصور غلط وجود دارد که اشعه‌ی فرابنفش در فصل زمستان و فصل‌های سرد سال کمتر است. اما در فصل‌های سرد و خصوصا در برف هم اشعه‌ی فرابنفش از سطوح و برف به چشم منعکس می‌شود و به آن آسیب می‌زند.

صرف نظر از فصل و آب و هوا، همیشه برای حفاظت از چشم‌های خود از عینک آفتابی موقع تابش آفتاب استفاده کنید؛ حتی در روزهای ابری.

جمع‌بندی

عینک آفتابی یکی از اکسسوری‌هایی است که غیر از زیبایی و مد، بیشتر برای سلامت چشم‌ها کاربرد دارد. باورهای اشتباه در مورد عینک آفتابی باعث می‌شود که موقع خرید این عینک، گاهی اشتباه کنیم. در این مطلب به این ۱۰ باور اشتباه درباره‌ی عینک آفتابی اشاره کردیم. با این نکات، این بار می‌توانید عینک آفتابی بهتری بخرید.

منبع: دیجی کالا مگ

اشتراک گذاری