چاپ      کد خبر: 51185
29 فروردین 1400

در باره دستگاه دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر بدانید

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی روشی موثر برای ارتقای سطح کیفیت آب آشامیدنی است. بسیاری از آلودگی های موجود در آب مانند : نیترات ،فلزات سنگین ، کلر ، سختی آب ، ذرات ناشی از پوسیدگی لوله ها که گاه با چشم دیده نمی شوند و … توسط فیلترهای آب حذف می شوند. اما تمام سیستم های موجود در بازار به طور کامل موثر نیستند.

حذف آلاینده های محلول در آب

مسلم است که مهمترین هدف شما ، حذف ناخالصی ها ، آلاینده ها و سموم حل شده در آب است و به همین دلیل است که قصد خرید یک تصفیه آب را دارید. جالب است بدانید که شایع ترین آلاینده ای که می بایست از آب آشامیدنی خود حذف کنید ، کلر و محصولات جانبی آن یعنی تری هالومتان ها (THMs) است.

علاوه براین گازهای شیمیایی حل شده در آب (VOC) ، نیترات و سرب نیز می بایست از آب آشامیدنی شما حذف شوند. اما آیا فقط همین آلاینده ها در آب آشامیدنی شما وجود دارند؟ واقعیت این است که بسیاری دیگر از سموم و ترکیبات مضر ممکن است در منطقه شما وارد آب شده باشند که بدون آزمایش دقیق شیمیایی و فیزیکی آب قادر به شناسایی آنها نیستید. بنآبراین بهتر است به دنبال یک محصول کامل باشید تا قادر به حذف تمامی ناخالصی های که می شناسید و یا نمی شناسید از آب آشامیدنی شما باشد.

۱۰ دلیل برای استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

۱ – آب تصفیه شده به مراتب گوارا تر و با کیفیت تر از آب لوله کشی بوده و عاری از هرگونه کلر و ماده شیمیایی دیگر است.

۲ – دستگاه های تصفیه آب خانگی درست قبل از مصرف آب ، کلیه ناخالصی ها و آلاینده های محلول در آب ، نظیر : نیترات، سرب، آرسنیک، کادمیومو … را از آب حذف کرده و در نتیجه این مواد مضر وارد بدن شما و فرزندانتان نمی شود.

۳ –آب تصفیه کن ، یک کارخانه کوچک و مجهز در منزل شماست که آب سالم تولید می کند و هزینه های آن به مراتب از تهیه آب معدنی کمتر و کیفیت آب تولید شده توسط آن ، از آب معدنی بسیار بهتر است.

۴ – با حذف کلر و محصولات فرعی آن از آب شهری ، خطر آبتلا به سرطان رکتوم ، سرطان روده و سرطان مثانه را تا حد زیادی کاهش میآبد.

۵ – نوشیدن آب سالم، خطر آبتلا به بیش از ۲۰ درصد از بیماری ها را به طور کامل از بین برده و منجر به سلامتی بیشتر شما و فرزندانتان می شود.

۶ –دستگاه تصفیه آب خانگی ، علاوه بر تامین آب آشامیدنی ، آب پاکیزه و سالم برای پخت و پز را نیز تامین می کند.

۷ – با حذف بسیاری از آلاینده ها ، خطر آبتلا به انواع بیماری های گوارشی کاهش پیدا می کند.

۸ – نوشیدن آب خالص و گوارا توسط کودکان شما ، باعث بهبود واکنش های ذهنی و فیزیکی آنها شده و نشاط بیشتری را برای آنها به ارمغان می آورد.

۹ – آب خالص ، باعث افزایش رشد موها و طراوت و شادآبی آنها شده و از ریزش موها جلوگیری می کند.

۱۰ –دستگاه تصفیه آب خانگی ، بعنوان یک سنگر دفاعی در برآبر بیش از ۲۱۰۰ نوع آلاینده شناخته شده که ممکن است در آب موجود باشند عمل کرده و از شما و فرزندانتان محافظت می کند.

نوع دستگاه تصفیه آب از لحاظ مکانیزم تصفیه
برای اینکه بدانیم چه دستگاه تصفیه آبی بخریم باید در وهله‌ی اول با انواع دستگاه تصفیه آب و مکانیزم‌های تصفیه آشنا شویم. روش‌های مختلفی وجود دارند. این روش‌ها نحوه‌ی تصفیه آب را نشان می‌دهد. جدیدترین روشی که در تصفیه آب استفاده می‌شود اسمز معکوس نام دارد. در حقیقت با غلظت‌سنجی دستگاه جلوی بیشتر نمک‌های محلول در آب، فلزات سنگین و مواد شیمیایی و ریزساختارها گرفته می‌شود.

اسمز معکوس روش مدرنی است که اتفاقا چندان پرهزینه نیست. تنها یکی از فیلترهای دستگاه که به آن ممبران می‌گویند این روش را پیاده می‌کند. یک غشای معمولا ۸ یا ۱۳ لایه داخل این فیلتر وجود دارد که تنها آب را از خود عبور می‌دهد. اسمز معکوس بازده بسیار بالایی دارد. جزو روش‌هایی است که هم در تصفیه آب خانگی و هم صنعتی استفاده می‌شود. دستگاه‌های اسمز معکوس معمولا دارای یک پمپ هستند که فشار دستگاه را تنظیم می‌کند. از جریان برق استفاده می‌کند و معمولا دارای یک مخزن است تا در هنگام قطعی آب، همچنان آب آشامیدنی داشته باشید. به این دستگاه‌ها RO می‌گویند.

روش دیگری که استفاده می‌شود الترافیلتراسیون UF است. اولترافیلتراسیون به زبان ساده تعداد فیلترهای زیاد است که در مسیر آب قرار گرفته می‌شود و جلوی آلایندگی‌ها را می‌گیرد. معمولا فیلترهایی برای رسوب، آلاینده‌های شیمیایی و … وجود دارند که به صورت کامپکت یا فشرده به هم وصل شده‌اند. نیازی به جریان برق ندارد. مخزنی هم ندارند و معمولا روی شیر نصب می‌شوند. قیمت کمتری هم دارند.
نانوفیلتراسیون هم روش دیگری است که از فیلترهای نانو با قدرت جذب بالا استفاده می‌شود. مکانیزمی مشآبه الترافیلتراسیون دارد و تنها تفاوت آن‌ها در نوع فیلترها و آبعاد آن‌هاست.

چگونگی مراحل تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی؟

مرحله اول: فیلتر الیافی پلی پروپیلن ۵ میکرون
فیلتر ۵ میکرون ازالیاف مصنوعی پلی پروپیلن تهیه شده است. الیاف این فیلتر فشرده شده اند و لآبه لای الیاف منافذی به قطر حداکثر ۵ میکرون طراحی شده است . کارایی این فیلتر این گونه است که با عبور آب از این فیلتر، ذرات معلق بزرگتر از ۵ میکرون درون آب مانند شن و ماسه، گل و لای ،زنگ لوله و … حذف می شود.
مرحله دوم: فیلتر زغالی یا کربن فعال
فیلتر کربن فعال در مرحله دوم در دستگاه تصفیه آب خانگی قرار دارد، این فیلتر زغالی به جذب سطحی می پردازد و در این مرحله کلر، گازهای شیمیایی محلول در آب ، مواد شیمیایی آلی ، تری هالومتان ها (محصول فرعی کلرزنی) ، آفت کشها، بو و طعم نامطبوع آب از بین می رود.

مرحله سوم: فیلتر الیافی ۱ میکرون
این فیلتر در دستگاه آب خانگی کارایی مشآبه فیلتر ۵ میکرون مرحله اول داد اما تصفیه آب در این مرحله دقیق تر صورت میگیرد با کیفیت ۱ میکرون، بنآبراین ذراتی که در مرحله اول حذف نشده باشند در این مرحله از بین می روند.

مرحله چهارم: فیلتر اسمز معکوس RO
مرحله بسیار مهم و فیلتر اصلی دستگاه آب تصفیه کن خانگی فیلتر اسمز معکوس است، فیلتر این مرحله از چندین لایه غشاء نیمه تراوا که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند، ساخته شده است.
ساختارفیلتر این مرحله ناخالصی های محلول در آب را با وجود غشاء از بین می برد.
روش اسمز معکوس قادر به از بین بردن املاح آب ۹۰ تا ۹۸ درصد است . در این مرحله نیترات، آرسنیک، سرب ، جیوه و سایر ناخالصی های محلول در آب و وفلزات سنگین مضر در آب از بین می ورد و آبی سالم و گوارا برای خوردن آماده می باشد.

مرحله پنجم: فیلتر پاست کربن

این فیلتر فقط بوها و مزه های بد موجود در آب لوله کشی و مخزن دستگاه تصفیه آب را از بین می برد . آب ذخیره شده در مخزن را اگر برای مدت طولانی مثلا یک ماه استفاده نکرده اید خالی کنید تا آب تازه جایگزین آن بشود .
مرحله ششم: فیلتر مینرال
این فیلتر مقداری مواد معدنی از قبیل کلسیم ، پتاسیم ، آهن و دیگر مواد مفید مورد نیاز بدن انسان را که در اکثر آبهای لوله کشی شهری یافت نمی شود را به آب تصفیه شده اضافه میکند.

نوع دستگاه تصفیه آب از نظر محل نصب
 دستگاه‌های تصفیه آب از نظر محل نصب به سه دسته زیرسینکی، رومیزی و دیواری تقسیم‌بندی می‌شوند. تصفیه آب زیرسینکی رایج‌ترین نوع دستگاه تصفیه آب است. همانطور که از نام آن پیداست زیر سینک نصب می‌شوند و دیده نمی‌شوند. از جریان برق استفاده می‌کنند و بیشتر به روش اسمز معکوس کار می‌کنند.

دستگاه‌های رومیزی در دو نوع مخزن‌دار و بدون مخزن هستند. دستگاه‌های بدون مخزن روی شیر نصب می‌شوند. سایز کوچکی دارند و همیشه آب تصفیه شده دارید. اما دستگاه‌های دارای مخزن متفاوتند باید مخزن آن‌ها را بعد از خالی شدن پر کنید. انواع برقی و بدون برق هم دارند که بسته به نوع استفاده متفاوتند.

دستگاه‌های دیواری هم به همین شکلند. برخی از آن‌ها روی یخچال نصب می‌شوند و برای فصل تآبستان بسیار مناسبند. این دستگاه‌ها معمولا هوشمند هستند و انواع غیرهوشمند آن‌ها هم موجود است.

قیمت تصفیه آب خانگی اسمز معکوس زیرسینکی معمولا قیمت بالاتری دارند. و البته راندمان بهتری هم دارند. به برند دستگاه هم بستگی دارد. اگر بهترین مارک تصفیه  را انتخاب کنید قطعا هزینه بیشتری هم باید بابت آن بپردازید.

تعداد مراحل دستگاه تصفیه آب
 مکانیزم دستگاه‌های تصفیه آب معمولا با تعداد مراحل آن تغییر می‌کند. در حال حاضر دستگاه‌های ۳ الی ۸ مرحله‌ای در بازار وجود دارند. مسلما هر چقدر تعداد مراحل بالاتر باشد کیفیت آب خروجی هم بالا می‌رود چرا که تعداد فیلترهای بیشتر با مکانیزم متفاوت می‌توان روی آن نصب کرد و در نتیجه آلاینده‌های بیشتری از آب گرفته می‌شود.

دستگاه‌های ۶ و ۸ مرحله‌ای بسیار رایج‌ترند. اکثر کمپانی‌های معروف دنیا این دو مدل دستگاه‌ را تولید و عرضه می‌کنند و بسیار پراستفاده هستند. معمولا یکی از این مراحل (مرحله سوم یا چهارم) به فیلتر اسمز معکوس یا همان ممبران اختصاص پیدا می‌کند. فیلترهای دیگر هم در ادامه آورده شده‌اند.

نوع فیلترهای آب تصفیه کن خانگی
۸ فیلتر برای دستگاه ۸ مرحله‌ای وجود دارد که در دستگاه‌های با تعداد مراحل کمتر معمولا چند تا از آن‌ها حذف می‌شود. این فیلترها و مکانیزم آن‌ها در ادامه بیان شده است. برای اینکه بدانیم چه دستگاه تصفیه آبی بخریم باید با مکانیزم هر فیلتر هم آشنا باشیم.

فیلترهای کربن، کربن پودری و گرانولی: این فیلترها عمدتا برای تنظیم، مزه و طعم آب قرار داده می‌شوند. آلاینده‌هایی نظیر کلر و آفت‌کش‌ها در این فیلترها به دام می‌افتند و آب سالم از آن‌ها عبور می‌کند.

فیلتر رسوب: معمولا از جنس پلی‌پروپیلن است و برای رسوب و لای و لجن به کار می‌رود.
فیلتر ممبران: ممبران تصفیه آب کار اسمز معکوس را انجام می‌دهد که در بالا به آن اشاره شد.
فیلتر فرآبنفش: یا همان UV که برای از بین بردن باکتری‌ها، میکروب‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود.
فیلتر قلیایی: خاصیت اسیدی آب را کاهش می‌دهد و آب قلیایی با خواص فوق‌العاده در اختیار شما قرار می‌دهد.
فیلتر مینرال: برای حذف مواد و املاح ضروری برای بدن استفاده می‌شود. مثل منیزیم و کلسیم که برای بدن بسیار مهم‌اند و از طریق آب آشامیدنی تامین می‌شوند.
فیلتر مادون قرمز: برای اکسیژ‌ن‌سازی داخل آب استفاده می‌شود.

این فیلترها بسته شرایط آلودگی آب و همچنین نوع دستگاه متغیرند و هر دستگاه فیلترهای خاص خودش را دارد.

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب
 به برخی از نکات مهم در خرید آب تصفیه کن خانگی پرداختیم اما هنوز چند نکته‌ی مهم باقی مانده‌اند که در کیفیت دستگاه و آب خروجی از آن موثرند.
به حجم و آبعاد دستگاه‌ها توجه کنید. برخی دستگاه‌ها حجیم هستند و آبعاد سینک شما همخوانی ندارند. از این جهت قبل از هر چیز باید مطمئن شوید این دستگا‌ه‌ها قابلیت نصب در محل موردنظر شما را دارند. مخصوصا مخزن دستگاه که معمولا ۱۲ یا ۱۸ لیتری است و حجم زیادی می‌گیرد.

کیفیت فیلترها مهمند. هر فیلتری باکیفیت نیست. باید ببینید کدام برند فیلترهای باکیفیت‌تری دارد. هرچقدر توان و بازده فیلترها بالاتر باشد مسلما کیفیت آب خروجی هم بالاتر می‌رود. از این جهت باید روی این موارد تاکید کنید.

جنس بدنه دستگاه و نحوه‌ی طراحی آن را در نظر بگیرید. برخی دستگاه‌ها از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده‌اند و پس از مدتی به دلیل فشار آب تغییر شکل می‌دهند و از کار می‌افتند.

در حقیقت باید قبل از هر چیز به بررسی دستگاه تصفیه آب، کیفیت و قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها بپردازید. آن‌ها را با هم مقایسه کنید. سپس نتیجه بگیرید و بهترین دستگاه تصفیه آب را انتخاب کنید. مشاوره خرید دستگاه تصفیه آب هم در این زمینه می‌تواند کمک حال شما باشد.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

موارد مهمی که باید در خرید دستگاه تصفیه آب به آن دقت داشته باشید در این مقاله به طور کامل بررسی شدند. تنها چیزی که باقی مانده است اطمینان از اصل بودن دستگاه است. متاسفانه اخیرا دستگاه‌های تقلبی و مونتاژ شده با نام برندهای معروف به فروش می‌رسند. این دستگاه‌ها بی‌کیفیت هستند و هیچگونه ضمانتی برای کارکرد صحیح آن‌ها وجود ندارد.

از این جهت باید دقت داشته باشید و حتما به نکات ریز و جزئی در تشخیص دستگاه تصفیه آب اصل و تقلبی دقت کنید. برخی از این موارد در ادامه گفته شده‌اند.
اولین و مهم‌ترین چیزی که باید توجه داشته باشید خرید از نمایندگی و مرجع معتبر تصفیه آب خانگی است. برخی دستگاه‌هایی که در ایران به فروش می‌رسند با اینکه آرم و لوگو شرکت را دارند اما مونتاژ شده هستند و اورجینال نیستند. اگر از یک نمایندگی معتبر خرید کنید از کیفیت دستگاه مطمئن می‌شوید و با خیال راحت دستگاه را خریداری و استفاده می‌کنید.

به تمام آرم‌ها، لوگوها و نوشته‌های آن توجه کنید. دستگاه‌های اصل هیچگونه غلط املایی یا نوشتاری روی بدنه ندارند. در وهله‌ی اول باید کیفیت مقطع‌ها و قطعات دستگاه را بررسی کنید. اگر می‌بینید این دستگاه‌ها از نظر کیفیت مناسب نیستند. روی بدنه‌ی آن‌ها جای لکه و خط و خراش وجود دارد قطعا دستگاه اصل نیستند.

قیمت دستگاه تصفیه آب می‌تواند معیار خوبی برای سنجش کیفیت دستگاه باشد. هر دستگاهی با توجه به کیفیتی که دارد قیمتی هم متناسب با آن دارد. اگر دستگاه تصفیه آب با قیمت خیلی پایین به شما پیشنهاد می‌شود احتمال دارد که تقلبی باشد. می‌توانید قیمت دستگاه‌ها را از یک سایت معتبر چک کنید و با این دستگاه‌ها مقایسه کنید.
بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر تجربه و یا اطلاعاتی در زمینه‌ی دستگاه‌های تصفیه آب ندارید یک متخصص با مشاوره خرید دستگاه تصفیه آب می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر تصمیم بگیرید.

شاید تا سال‌ها قبل کمتر کسی به موضوع خلوص و سختی آب توجهی داشت ولی به مرور زمان و با انتشار مقالات و دیدگاه‌های علمی زیاد، تقریباً تمامی مردم متوجه این امر مهم شدند که آب‌های مورد استفاده‌ی ما آلودگی‌های زیادی دارند. اما همیشه در مقالات به این نکته هم اشاره شده که سختی آب در هر منطقه‌ی مصرف، متفاوت است و همچنین هر منطقه آلاینده‌های مختلفی دارد.

وجود این توضیحات و البته رو کردن مردم به خرید دستگاه‌های مختلف تصفیه آب این نکته را یادآوری می‌کند که برای خرید دستگاه تصفیه آب و استفاده از آن و به منظور مقایسه و تست خلوص و سختی آب تصفیه شده با آب مصرفی منزل و یا قبل از خرید برای انتخاب دستگاه تصفیه آب شناخت نوع سختی آب و آلاینده‌های آب اهمیت زیادی دارد.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با آبزارهای مختلف و دستگاه تشخیص خلوص آب و یا تست آب به منظور شناخت نوع سختی و سلامت و آلاینده‌های آب بیشتر آشنا کنیم.

دستگاه تست سلامت آب
 اساساً یک دستگاه تست آب تصفیه شده وجود ندارد که بصورت خاص همه‌ی المان‌ها و فاکتورهای مورد نیاز ما در آب را بررسی نماید. دستگاه‌های تست سلامت آب عموماً یا خلوص آب را از نظر میکروبی، باکتری، ویروس‌ها و مواد شیمیایی بررسی می‌کنند و یا آب را از شرایط فیزیکی و یا سختی مورد بررسی قرار می‌دهند.
به طور کلی برای تست آب تصفیه شده باید آب از نقطه نظرهای مختلف بررسی شود و صرف اینکه آب از مواد سخت تهی باشد و سختی کمی داشته باشد، نشان‌دهنده‌ی کیفیت آب تصفیه شده نیست و باید از نظر شیمیایی و میکروبی هم، آب تست شود. بررسی و تست آب تصفیه شده از نظر میکروبی یعنی بررسی و تست آب تصفیه شده از نظر باکتریایی، باکتری‌هایی همچون توتال کلی فرم، یا فیکال کلی فرم و بخصوص اشرشیا از مهم‌ترین باکتری‌های آلوده‌کننده‌ی آب هستند که مشکلات جدی برای سلامتی می‌توانند به وجود بیاورند. ضمن اینکه بررسی آب از نظر سختی هم یعنی بررسی میزان فلزات سنگین در آب، کلسیم، نیترات، سدیم و… که مقدار زیاد این نوع عناصر در آب هم برای سلامتی مضر است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸

سلام.من ابن مطلب شما را فاقد منبع معتبر بهداشتی و متضاد با سلامت مردم میدانم.و وجهه تبلیغی دارد.با تشکر و سپاس

آخرین اخبار