چاپ کد خبر: 55959
13 خرداد 1400

۱۵ خوراکی عالی برای کمری باریک‌تر و اندام زیباتر

چاقی شکم
به گزارش اول فارس، از بین بردن چربی شکم رویای بسیاری از آدم‌هاست. زمانی که تلاش می‌کنید چربی شکم‌تان را آب کنید و شکم صاف و بدون چربی داشته باشید، تمرینات بالاتنه و ورزش‌های سنگین شکمی تاثیر زیادی دارد، اما مواد غذایی که مصرف می‌کنید نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. علاوه بر نوشیدن آب کافی، خوردن محصولات مغذی، تازه و چربی‌های سالم و پرهیز از خوراکی‌های چاق‌کننده‌ نیز برای لاغری شکم و پهلو اهمیت زیادی دارند.

فهرست ۱۵ ماده غذایی که در این مطلب آمده، کمک‌تان می‌کند که به کمری باریک‌تر و اندام زیباتر دست پیدا کنید.

مواد غذایی فوق العاده برای از بین بردن چربی شکم
۱. خیار

خیار به لطف آنتی‌اکسیدان فلاونوئید کوئرستین که دارد ورم معده را کاهش می‌دهد. 

۲. عدس

این دانه غذایی بسیار مغذی و دیگر دانه‌هایی که درون غلاف رشد می‌کنند مانند نخود، لوبیا سفید و نخودفرنگی به عنوان اعضای ابرمغذی خانواده‌ حبوبات، سرشار از پروتئین و فیبر است، که احساس سیری را افزایش می‌دهد. این حبوب منبع خوبی برای آهن است. 

سینتیا ساس، کارشناس ارشد بهداشت و سلامت عمومی، متخصص ثبت‌شده‌ تغذیه و نویسنده‌ بخش تغذیه در وبگاه هلث، می‌گوید:کمی عدس به سالاد‌ها اضافه کنید یا آن را به جای غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای مصرف کنید. هم‌چنین عدس به همراه مقدار زیادی سبزیجات برای یک وعده پروتئین بدون چربی فوق‌العاده است. 

۳. موز

گاهی هوس می‌کنید که تنقلات و میان وعده بخورید؛ شاید موز بهترین انتخاب‌تان باشد. موز علاوه بر پتاسیم، سرشار از نشاسته‌ مقاوم است، یک کربوهیدرات مقاوم که بدن به کندی آن را هضم می‌کند و مدت بیش‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. نشاسته‌، کبد را تشویق می‌کند به حالت چربی سوزی دربیاید و متابولیسم بدن‌ را تقویت کند.

طبق نظر برخی کارشناسان، موز حتی مکن است با تنظیم میزان نمک از احتباس مایعات در بدن پیشگیری کند و خطر نفخ را کاهش دهد.

۴. لاغری شکم و پهلو با رازیانه

رازیانه، این دانه‌های کوچک فوایدی زیادی برای شکم‌ دارند.

استفنی میدلبرگ، متخصص ثبت‌شده‌ تغذیه و بنیانگذار مرکز بهداشت و سلامت میدلبرگ نیوتریشن در نیویورک سیتی می‌گوید: رازیانه قرن‌ها است که برای بهبود هضم، تسکین اسپاسم‌های شکمی و کاهش نفخ استفاده می‌شود. 

می‌توانید رازیانه را به صورت خام یا پخته بخورید. (برای امتحان آن را روی پیتزا بپاشید یا سوپ گوجه فرنگی و رازیانه درست کنید).

۵. پاپایا

دلایل زیادی وجود دارد که عاشق این میوه‌ خوش رنگ استوایی باشیم، برای مثال اینکه منبعی غنی برای ویتامین‌های A، C، E، و فولات است. هم‌چنین پاپایا حاوی آنزیم‌هایی به نام پاپئین است، که به دستگاه گوارش کمک می‌کند خوراکی‌های دیرهضم را بشکند و در نهایت از تورم و نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

علاوه بر خوردن پاپایا به صورت کامل و تازه، مصرف آن در اسموتی، سالادها، یا به صورت کبابی و همراه با چند قطره روغن زیتون فوق‌العاده است.

۶. غلات کامل

هرچند که امروزه رژیم‌های فاقد گلوتن مرسوم شده اند، اما کربوهیدرات‌ها دشمن شما نیستند (مگر این‌که به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن مبتلا باشید). در واقع کربوهیدرات‌های غلات کامل واقعا به شما کمک می‌کند، لاغر بمانید و در آب کردن چربی شکم موفق باشید. غلات کامل منبعی فوق‌العاده برای فیبر سیرکننده است، که به هضم کمک می‌کند و سیری را افزایش می‌دهد. پژوهشگران اخیرا طی پژوهشی پی‌بردند زنانی که مرتب غلات کامل مصرف می‌کنند ۴۹ درصد کم‌تر با خطر افزایش وزن چشمگیر به مرور زمان مواجه هستند.

به علاوه، غلات کامل در مقایسه با غلات تصفیه شده برای تنظیم قند خون و میزان انسولین مفیدتر است. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر لاغری شکم و پهلو می‌خواهید روزتان را با بلغور جو دو سر آغاز کنید، ذرت بوداده‌ ساده را به عنوان تنقلات بخورید.

۷. فلفل قرمز

مواد غذایی تند مانند فلفل قرمز متابولیسم را فعال می‌کنند. پژوهشی که در ۲۰۱۱ در دانشگاه پوردو انجام شد، نشان داد که کپسایسین (ماده‌ فعالی که حرارت فلفل ناشی از آن است) ممکن است برای جلوگیری از افزایش وزن مفید باشد و به آب کردن چربی شکم کمک کند.

پژوهشگران پی‌بردند شرکت‌کنندگانی که خوراکی‌های سرشار از کپسایسین می‌خوردند، کم‌تر هوس خوراکی‌های چرب، شور و شیرین می‌کردند، هم‌چنین در کل کم‌تر فکرشان درگیر خوراکی بود. 

برای بهره‌مند از خواص چربی‌سوزی فلفل قرمز، آن را به املت، سالادها، خوراکی‌های سرخ‌کردنی اضافه کنید.

۸. مارچوبه

این گیاه خوراکی بسیار مغذی، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و حتی شاید به عنوان محرک جنسی عمل کند. اما آیا می‌دانستید می‌تواند به داشتن شکمی کوچک هم کمک کند و می‌تواند در آب کردن چربی شکم مفید باشد؟.

این سبزی بهاری بسیار سالم منبع خوبی برای فیبر محلول و غیرمحلول است، که بدن‌تان به آهستگی آن را هضم می‌کند و شما را بین وعده‌های غذایی برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. مارچوبه به عنوان یک ادرار آور طبیعی، به دفع آب و مواد زائد کمک می‌کند تا ناراحتی و نفخ را کاهش دهد. مارچوبه حاوی پروبیوتیک نیز هست، که «به عنوان سوخت برای باکتری‌های سالم روده عمل می‌کند». 

۹. ماست

این ماده خوراکی لبنی هم مانند مارچوبه برای روده‌تان فوق‌العاده است: ماست حاوی پروبیوتیک‌های مفید است که به تنظیم باکتری میکروفلورا و جلوگیری از نفخ کمک می‌کند. خوردن ماست، به لطف ۱۷ گرم پروتئین که در هر وعده مصرف دارد (این تقریبا ۳ برابر بیش‌تر از پروتئین تخم‌مرغ است!) احساس سیری را افزایش می‌دهد، بنابراین ماده لبنی هم در فهرست خوراکی‌ها برای تسریع لاغری شکم و پهلو قرار می‌گیرد.

۱۰. زنجبیل

حتما برای‌تان پیش آمده هنگام بیماری یک لیوان نوشیدنی زنجبیل بنوشید. این نوشیدنی برای تسکین ناراحتی معده معجزه می‌کند. هم‌چنین ثابت شده‌است که این ریشه برای کوچک نگه‌داشتن شکم خوب است و به آب کردن چربی شکم کمک می‌کند. زنجبیل به لطف ترکیباتی که به حرکت خوراکی‌ها در مجرای دستگاه گوارش کمک می‌کنند، قرن‌هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن نفخ استفاده می‌شود.

ممکن است زنجبیل به کنترل وزن کمک کند. پژوهشگران دانشگاه کلمبیا طی پژوهشی پی‌بردند آن دسته از شرکت‌کنندگان که نوشیدنی داغ زنجبیل نوشیده بودند، بعد از وعده‌های غذایی بیش‌تر احساس سیری می‌کردند.

روشی آسان برای گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی‌تان این است که با نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یا زنجیل تازه‌ی رنده‌شده و یک فنجان آب داغ، دمنوش زنجبیل درست کنید.

۱۱. دمنوش بابونه و نعنا

پس از خوردن یک شام سنگین احساس پری و سنگینی می‌کنید؟ با دم کردن یک فنجان دمنوش داغ نعنا یا بابونه به بهبود معده‌تان کمک کنید. هر دو نوع دمنوش عضلات دستگاه گوارش‌تان را تسکین می‌دهند، هضم را آسان می‌کنند و به بدن‌تان کمک می‌کنند گاز معده را از بین ببرند.

دمنوش نعنا می‌تواند به کاهش نفخ کمک کند، که سبب می‌شود شکم‌تان ظاهری تخت‌تر داشته‌باشد؛ شاید بابونه به بهبود خواب کمک کند. خواب بسیار کم با چربی شکم در ارتباط است.

۱۲. آووکادو

آووکادوی چرب هم در فهرست خوراکی‌های مخصوص لاغری شکم و پهلو قرار می‌گیرد. این ابرمیوه حاوی ۲ گرم فیبر سیرکننده و ۴ گرم چربی تک غیر‌اشباع است که برای قلب مفید است و می‌تواند به کم کردن وزن کمک کند. اخیرا پژوهشگران در پژوهشی پی‌بردند آدم‌هایی که مرتب آووکادو می‌خورند نسبت به کسانی که نمی‌خورند دور کمر کم‌تری دارند، بنابراین آواکادو می‌تواند به آب کردن چربی شکم کمک کند.

در عین حال، آووکادو علاوه بر کوچک نگه داشتن شکم، ممکن است برای روده نیز مفید باشد. چربی‌های سالم مانند چربی آووکادو برای سلامت روده ضروری است، چون هضم آسان را ممکن می‌سازد. هم‌چنین این میوه جذب مواد مغذی دیگر و آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. 

۱۳. شکلات تلخ

همه‌ شکلات‌ها ممنوع نیستند. شکلات تلخ باکیفیت (هر شکلاتی با کاکائوی بالای ۶۵ درصد) خیلی خوب است. شکلات تلخ هم مانند آووکادو حاوی اسید‌های چرب تک‌اشباع است، که ممکن است به تسریع سوخت و ساز کمک کند. پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو نشان داده‌است بزرگسالانی که بیش‌تر شکلات تلخ بیش‌تر مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که زیاد شکلات نمی‌خورند شاخص توده‌ی بدنی کم‌تری داشتند.

با این حال یادتان باشد که باید مراقب میزان مصرف‌تان باشید. برای این‌که در هنگام مصرف میزان کالری را کنترل کنید، تکه‌ای به اندازه‌ بسته‌ی نخ دندان بخورید.

۱۴. بادام

در صورتی که به دنبال یک میان وعده بدون ضرر هستید سراغ یک مشت بادام بروید. این مغز مانند شکلات تلخ و آووکادو حاوی اسید چرب تک‌اشباع است، که ممکن است به بدن کمک کند چربی بسوزاند و با گرسنگی مقابله کند. اخیرا پژوهشی در مجله‌ بین‌المللی چاقی مفرط نشان داده‌است آدم‌هایی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم‌کالری یک وعده بادام می‌خورند، در مقایسه با کسانی که رژیمی مشابه دارند، اما به جای بادام تنقلات با کربوهیدرات بالا می‌خورند، برای رسیدن به لاغری شکم و پهلو موفق‌تر هستند و وزن بیش‌تری کم می‌کنند.

۱۵. چای سبز

سالم‌ترین نوشیدنی جهان، چای سبز است. این نوشیدنی سنتی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای مبارزه با ورم، افزایش انرژی و چربی‌سوزی مفید است و قطعا به از بین بردن چربی شکم کمک می‌کند. یک پژوهش نشان داده‌است نوشیدن ۵ فنجان در روز به آدم‌ها کمک می‌کند ۲ برابر بیش‌تر، وزن کم کنند. در پژوهشی دیگر پژوهشگران کسانی را رژیم گرفته بودند بررسی کردند و مطمئن شدند کسانی که چای سبز می‌نوشند نسبت به کسانی که نمی‌نوشند، وزن بیش‌تری کم کردند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار