چاپ کد خبر: 77564
20 اسفند 1400

۳۰ وسیله در خانه که باید با سرکه تمیز کنید

 تمیز کردن با سرکه 1

سرکه‌ی سفید از زمان‌های دور همیشه یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین مواد تمیزکننده در خانه بوده است. این ماده‌ی تمیزکننده به چند دلیل، هنوزهم با وجود هزاران ماده‌ی شوینده‌ی جدید، محبوبیت خود را حفظ کرده است و در نظافت منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرکه یک ماده‌ی غیرسمی، صددرصد طبیعی و دارای خواص ضدباکتریایی است. اگر می‌خواهید خانه‌ای تمیز داشته باشید و برای تمیز کردن آن خودتان را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار ندهید، سرکه بهترین انتخاب است.

در ادامه با ۳۰ نمونه از چیزهایی که باید با سرکه تمیز کنید بیشتر آشنا می‌شوید. این روزها که همه مشغول خانه‌تکانی هستند، این نکات و ترفندها کمک می‌کند که خانه‌ای تمیزتر داشته باشید و به‌خاطر خانه‌تکانی سلامت خود را به خظر نیاندازید.

یخچال

یخچال به‌مرور زمان و بعد از مدتی استفاده، کم‌کم بوی نامطبوعی می‌گیرد و دیواره‌های داخلی آن کثیف و کدر می‌شوند. بسیاری از افراد از جوش شیرین برای تمیز کردن داخل یخچال استفاده می‌کنند اما گاهی جوش شیرین برای تمیز کردن آلودگی‌های یخچال کافی نیست. در این شرایط می‌توانید از پاک‌کننده‌ای با قدرت بیشتر استفاده کنید و آن چیزی نیست جز سرکه. برای تمیز کردن داخل یخچال، سرکه و آب را با نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و با یک دستمال و این ترکیب، قفسه‌ها و داخل یخچال را حسابی تمیز کنید. در مرحله‌ی آخر می‌توانید با دستمال مرطوب سرکه را از روی سطوح پاک کنید و برای مدتی در یخچال را باز بگذارید تا بوی سرکه از بین برود.

ماگ‌ها

تمیز کردن با سرکه 2

احتمالا شما هم یک ماگ موردعلاقه دارید که بعد از مدتی استفاده، لکه‌های چای و قهوه یا رسوب آب روی آن مانده است. برای تمیز کردن این لکه‌ها و داشتن ماگ‌هایی درخشان و تمیز می‌توانید از ترکیبی با نسبت مساوی از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. علاوه‌بر‌این، برای اینکه هیچ‌وقت ماگ‌ها و لیوان‌های نوشیدنی شما لک نشود، چند وقت یک‌بار داخل آن‌ها آب جوش و سرکه بریزید تا حسابی تمیز شوند. سرکه بهترین تمیزکننده برای ظرف‌هایی است که لک غذا و نوشیدنی روی آن‌ها مانده است.

کیف و کفش چرمی خراش‌دار

اگر محصولات چرمی مثل کیف و کفش دارید که قسمتی از آن خراش افتاده و ظاهر زیبای خود را از دست داده است، دستمالی را به سرکه‌ی سفید آغشته کنید و به‌آرامی روی قسمت‌های خراش دار بکشید تا لایه‌های نازک از پوست روی آن جدا شود. البته فراموش نکنید که این روش برای ایجاد ظاهری بهتر در کیف‌ها و کفش‌هایی است که خراش‌های سطحی دارند. اگر خراش روی سطح آن‌ها عمیق است با سرکه نمی‌توانید مشکل را حل کنید. علاوه‌بر‌این، باید این کار را با ملایمت و به‌آرامی انجام دهید تا خراش روی سطح کیف یا کفش، بیشتر و شدیدتر نشود.

آجر

باور بکنید یا نه، سرکه بهترین ماده‌ی تمیزکننده برای تمیزکردن آجرها است. اگر دیوار آجری شما کثیف و تیره‌رنگ شده یا بخشی از دیوار خانه‌ی شما نمایی سنگی و آجری دارد و تیره و کدر شده، از سرکه برای تمیز کردن آن استفاده کنید. برای این منظور سرکه و آب را با نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. آن را داخل یک بطری که اسپری دارد بریزید و روی آجرها اسپری کنید.

اجازه دهید که این مایع روی آجرها بماند و برای مدتی خیس بخورد. سپس با کمک یک فرچه به آرامی آجرها را تمیز کنید.

شمع آب شده

تمیز کردن قطرات شمع آب شده می‌تواند کار سختی باشد. این بار برای تمیز کردن این لکه‌ها از این روش استفاده کنید. تکه‌ای از کیسه‌های کاغذی مثلا کیسه‌های کاغذی کرافت که رنگ قهوه‌ای دارند روی لکه‌ی شمع بگذارید. اتو را با حرارت متوسط گرم کنید و روی این کاغذ بگذارید. گرمای اتو باعث آب شدن شمع می‌شود و شمع به کاغذ می‌چسبد. کاغذ را به آرامی جدا کنید.

شمع آب‌شده همراه کاغذ جدا می‌شود ولی احتمالا لک آن روی زمین یا هر سطحی باقی می‌ماند. برای از بین بردن این لک، ترکیبی با نسبت مساوی از سرکه و آب تهیه کنید. دستمال نرمی را به این ترکیب آغشته کنید و لک باقیمانده را با این دستمال پاک کنید.

لکه‌های روی فرش و موکت

لکه‌هایی که روی فرش و موکت ایجاد می‌شود که ممکن است به خاطر ریختن مواد خوراکی یا حتی رفت و آمد حیوانات خانگی باشد، معمولا دیر تمیز می‌شود. برای تمیز کردن این لکه‌ها از خمیری که با دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید و یک‌چهارم فنجان جوش شیرین تهیه‌ شده استفاده کنید. این خیر را روی لکه‌ها بگذارید و با شدت آن‌ها را پاک کنید. باقیمانده‌ی خمیر را روی محل لکه‌ها بگذارید.

روز بعد با جاروبرقی، خمیر خشک‌شده را از روی زمین جارو کنید. برای استفاده از این روش بهتر است که قبلا یک بار این ترکیب را روی فرش یا موکت امتحان کنید. قسمتی از فرش یا موکت را که دور از چشم است و دیده نمی‌شود با این ترکیب تمیز کنید. اگر دچار تغییر رنگ نشد می‌توانید از آن برای تمیز کردن سایر قسمت‌های فرش هم استفاده کنید.

چای‌ساز و قهوه‌ساز

تمیز کردن با سرکه 3

اگر دستگاه‌های چای‌ساز و قهوه‌ساز را مرتب تمیز نکنید، به‌مرور زمان انواع کپک‌ها داخل آن رشد می‌کند. برای پیشگیری از این مشکل و ایجاد بوی نامطبوع در دستگاه‌ها، چند وقت یک بار محفظه‌ی این دستگاه‌ها را ترکیبی از آب و سرکه با نسبت مساوی پر کنید. دستگاه را روشن کنید تا نیمی از آب داخل محفظه بخار شود. دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید که آب داغ و سرکه برای مدت نیم ساعت داخل محفظه بماند.

دوباره دستگاه را روشن کنید تا آب آن خالی شود. یک بار دیگر محفظه را فقط با آب خالی پر کنید و آن را کامل بجوشانید. در نهایت آن را آب بزنید و از داشتن قهوه‌ساز تمیز لذت ببرید.

قیچی‌های چسبنده

اگر یک قیچی در خانه دارید که بر اثر استفاده و چسبیدن موادی مثل چسب‌هایی که موقع درست‌کردن‌ کاردستی استفاده کرده‌اید چسبنده شده و دیگر مثل سابق کار نمی‌کند، از سرکه برای تمیز کردن آن استفاده کنید. یک کاسه را با سرکه‌ی سفید پر کنید و یک دستمال تمیز را داخل آن بگذارید. تیغه‌های قیچی را با این دستمال کاملاً تمیز کنید. قیچی را هم در حالت باز و هم در حالت بسته با این دستمال آغشته به سرکه تمیز کنید. با این روش تمام جرم‌های روی قیچی پاک می‌شود و قیچی شما مثل روز اول تمیز می‌شود و به درستی کار می‌کند.

پارچه‌های سوخته

گاهی اوقات برخی لباس‌ها و پارچه‌ها بر اثر حرارت بالای اتو به‌طور سطحی دچار سوختگی می‌شوند. با کمک یک دستمال آغشته به سرکه‌ی سفید می‌توانید این سوختگی‌های سطحی را بردارید و یک بار دیگر با یک دستمال تمیز، پارچه را تمیز کنید. از همین روش می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های ناشی از موادی مثل مام‌های ضدعرق استفاده کنید.

لک مدادشمعی

تمیز کردن با سرکه 4

پدرها و مادرها خوب می‌دانند که تمیز کردن لک مدادشمعی چقدر سخت است. این بار که خواستید لک مداد شمعی را از جایی پاک کنید از مسواک و سرکه استفاده کنید. برای این کار، مسواک را داخل سرکه فرو ببرید و با آن لکه‌های مداد شمعی را پاک کنید. سرکه می‌تواند ترکیب‌های مداد شمعی را تجزیه کند و بهترین ماده‌ی تمیزکننده‌ی طبیعی برای تمیز کردن مداد شمعی است.

ظروف کریستال

برای تمیز کردن ظروف کریستال که لک شده‌اند و رسوب آب در آن‌ها باقی مانده از سرکه استفاده کنید. دو فنجان سرکه‌ی سفید را در مایکروفر برای مدت ۲ دقیقه گرم کنید و آن را داخل یک لگن یا ظرف گود بریزید. لیوان‌ها و ظروف کریستالی را داخل این ظرف قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا ظرف‌ها داخل سرکه‌ی داغ باقی بمانند. در مرحله‌ی بعد با یک حوله لک‌های آب را تمیز کنید. با این کار کریستال‌هایی شفاف و زیبا خواهید داشت.

ماشین ظرفشویی

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، ماهی یک بار از سرکه‌ی سفید استفاده کنید. برای این منظور باید یک لیوان کامل سرکه را داخل محل شوینده‌ی ماشین ظرفشویی بریزید و ماشین را روشن کنید تا یک بار کاملا شست‌‌وشو را انجام دهد. با این روش ماشین ظرفشویی شما همیشه تمیز و خوشبو می‌ماند.

مسیر فاضلاب سینک

یکی از قسمت‌های آشپزخانه که بر اثر استفاده و به‌مرور زمان کثیف می‌شود، بو می‌گیرد و مانع خروج آب می‌شود، حفره‌ی فاضلاب کف سینک است. این حفره و مسیر فاضلاب، بر اثر تجمع چربی، خمیردندان و باقیمانده‌ی غذا بعد از مدتی مسدود می‌شود. برای تمیز کردن این مسیر می‌توانید با کمک سرکه یک ترکیب لوله‌بازکن درست کنید.

یک کتری پر از آب داغ را داخل آن بریزید. نصف فنجان جوش شیرین هم داخل فاضلاب بریزید و بعد از آن یک فنجان سرکه داخل لوله خالی کنید. ده دقیقه صبر کنید و دوباره آب داغ داخل آن بریزید. واکنش شیمیایی که بین این مواد صورت می‌گیرد تمام مسیر فاضلاب را از آلودگی‌ها پاک می‌کند.

سی‌دی و دی‌وی‌دی

شاید فکر کنید که دیگر کسی از سی‌دی و دی‌وی‌دی استفاده نمی‌کند اما هنوز هم افراد زیادی هستند که مجموعه فیلم‌ها و عکس‌های قدیمی خود را روی سی‌دی و دی‌وی دارند. هر بار قبل از اینکه سی‌دی را داخل دستگاه بگذارید، آن را با دستمال آغشته به سرکه تمیز کنید.

شیر آب

تمیز کردن با سرکه 5

شیر آب یکی از قسمت‌های خانه است که خیلی زود بر اثر جمع شدن رسوبات آب، کثیف و کدر می‌شود. برای تمیز کردن شیرهای آب خمیری با ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه و ۲ قاشق غذاخوری نمک تهیه کنید. این خمیر را دور و اطراف شیر آب بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد با دستمال نم‌دار، شیر را تمیز کنید و خمیر را از روی آن بردارید. با تمیز کردن خمیر، متوجه می‌شوید که شیرهای آب، درخشان و تمیز شده‌اند. این کار را هرچند وقت یک‌بار انجام دهید تا هیچگونه کپک و آلودگی در اطراف شیر آب جمع نشود.

توری تهیه‌ی کباب یا توری فر

برای تمیز کردن توری باربیکیو می‌توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه را داخل یک بطری که اسپری دارد بریزید و آن را روی توری بپاشید. چند دقیقه صبر کنید و بعد آن را با فویل آلومینیومی تمیز کنید. توری‌ها با این روش تمیز و درخشان می‌شوند.

کفپوش چوبی

کفپوش‌های چوبی بعد از مدتی کدر و کثیف می‌شوند. برای اینکه خانه‌ای تمیز و درخشان داشته باشید، یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید تمیز کنید کفپوش خانه است. برای تمیز کردن کفپوش چوبی از ترکیب آب گرم‌ و سرکه با نسبت مساوی استفاده کنید. این محلول می‌تواند لکه‌ها و آلودگی‌های بسیار مقاوم را از بین ببرد. حتی برای تمیز کردن دیوارهایی که کاشی و سرامیک هستند می توانید از همین محلول استفاده کنید.

کتری

برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن کتری، از سرکه استفاده کنید. برای این منظور ترکیبی از آب و سرکه با نسبت مساوی درست کنید. این محلول را داخل کتری بریزید و کتری را روی گاز بگذارید تا آب داخل آن بجوشد و تمام شود. با این کار کتری شما همیشه تمیز خواهد بود و چند وقت یک بار ضدعفونی می‌شود. چون موقع شست‌وشوی روزمره‌ی کتری ممکن است به‌راحتی نتوانیم داخل لوله‌های آن را تمیز کنید.

مبل‌های چرمی

برای اینکه مبل‌های چرمی شما درخشنده، تمیز و نرم باشند می‌توانید از معجزه‌ی سرکه‌ی سفید استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که مبل‌ها کاملا خشک هستند. ترکیبی از سرکه و روغن تخم کتاب با نسبت یک به دو تهیه کنید. یک دستمال نرم را داخل این ترکیب فرو ببرید و آن را با حرکت‌های دروانی روی مبل‌ها بکشید.

با این کار مبل‌های شما هم‌زمان هم تمیز می‌شوند و هم براق و زیبا می‌شوند. چند وقت یک بار این کار را انجام دهید تا چرم روی مبل‌ها خشک نشود و خراش و بریدگی روی آن ایجاد نشود.

مایکروفر

برای تمیزکردن مایکروفر آب و سرکه را با نسبت مساوی داخل یک کاسه بریزید. یک خلال دندان چوبی داخل کاسه بیاندازید و مایکروفر را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کنید. انداختن این خلال دندان چوبی اجازه می‌دهد که محلولی که درست کردید جوش بیاید و حباب ایجاد کند بدون اینکه منفجر شود. چند دقیقه صبر کنید و بعد یک اسفنج را داخل این محلول زده و تمام فضای داخل مایکروفر را با آن تمیز کنید. بعد از تمیز کردن، متوجه معجزه‌ای که سرکه در از بین بردن آلودگی‌ها دارد می‌شوید.

دکمه‌های پیانو

دکمه‌های پیانو به مرور زمان و بر اثر استفاده، کثیف و کدر می‌شوند و لایه‌ای آلودگی روی آن‌ها شکل می‌گیرد چون دائماً در معرض تماس با دست و انگشتان هستند. برای تمیز کردن این دکمه‌ها یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک چهارم فنجان آب در یک کاسه ترکیب کنید. یک دستمال سفید و تمیز بردارید. دستمال حتماً باید سفید باشد تا دکمه‌های پیانو رنگ نگیرد. با کمک این دستمال آغشته به آب و سرکه، کلیدهای پیانو را تمیز کنید. دستمال را روی کلیدها نکشید و فقط روی آن بگذارید و بردارید چون کشیدن دستمال روی کلیدها باعث جابه‌جا شدن آلودگی‌ها و جرم‌ها روی دکمه می‌شود.

تمیز کردن سردوش

برای تمیز کردن سردوش‌هایی که با رسوبات آب، گرفته و آب به خوبی از آن خارج نمی‌شود از سرکه استفاده کنید. برای این منظور یک کیسه‌ی پلاستیکی را از سرکه‌ی سفید پر کنید و سردوش را داخل کیسه بگذارید. اگر دوش دستی ندارید کیسه را با کمک یک بند به بالای دوش وصل کنید تا سردوش داخل کیسه برای چند دقیقه بماند. یک ساعت صبر کنید و بعد کیسه را از دوش جدا کنید. بعد از این مدت، آب را باز کنید تا آب گرم با فشار زیاد از سردوش خارج شود و آلودگی‌ها را از آن خارج کند. برای تمیز کردن سطح سردوش می‌توانید از یک دستمال تمیز آغشته به سرکه استفاده کنید.

قاشق و چنگال نقره

این پروژه شبیه آزمایش‌های علوم دوران مدرسه به نظر می‌رسد اما واقعا موثر است. برای این منظور داخل یک ظرف شیشه‌ای مخصوص آشپزی را با فویل آلومینیومی بپوشانید یا اینکه از یک ظرف آلومینیومی استفاده کنیم. یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را داخل ظرف بریزید و بعد از آن سرکه سفید و یک فنجان آب داغ هم به آن اضافه کنید.

قاشق و چنگال‌های نقره را داخل این ظرف بگذارید به طوری که حتماً قاشق و چنگال‌ها با ظرف در تماس باشند و کاملا داخل آب قرار گرفته باشند. چند دقیقه صبر کنید و بعد با یک دستمال تمیز، قاشق و چنگال‌ها را پاک کنید. متوجه می‌شوید که تمام آلودگی‌ها پاک شده و قاشق و چنگال نقره‌ی شما دیگر کدر و کثیف نیست.

سینک ظرفشویی

تمیز کردن با سرکه 6

برای اینکه سینک ظرفشویی همیشه تمیز و درخشان باشد می‌توانید از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید.  ترکیب سرکه و آب نه‌تنها سینک را ضدعفونی می‌کند بلکه کمک می‌کند تا هیچگونه لک و رسوب آب روی سینک‌های استیل باقی نماند.

فلاسک چای

حتما متوجه شده‌اید که فلاسک چای بعد از مدتی استفاده تغییر رنگ می‌دهد و لک چای روی آن باقی می‌ماند.  برای تمیز کردن لک چای، داخل فلاسک تا نصفه آب جوش بریزید و بقیه آن را با سرکه پر کنید.  چند دقیقه صبر کنید و بعد فلاسک را خالی کنید. با یک دستمال تمیز قسمت‌های بالایی فلاسک را تمیز کنید.

کاسه توالت

شاید تعجب کنید ولی برای تمیز کردن کاسه توالت هم می‌توانید از سرکه استفاده کنید. برای این منظور نصف فنجان سرکه را در کاسه توالت بپاشید و چند دقیقه صبر کنید. با فرچه‌ی مخصوص، کاسه‌ی توالت را تمیز کنید و آن را آب بکشید. سرکه مانند یک شوینده‌ی واقعی کاسه‌ی توالت را تمیز و درخشان می‌کند. این ترفند برای کسانی مناسب است که نمی‌توانند از مواد شیمیایی برای تمیز کردن سرویس بهداشتی استفاده کنند.

وان حمام

تمیز کردن با سرکه 7

برای تمیز کردن وان حمام مقداری سرکه‌ی رقیق شده را با اسپری روی تمام قسمت‌های آن بپاشید. سرکه را روی شیرها و دوش هم بپاشید.  با یک دستمال مرطوب و بعد از چند دقیقه، وان حمام و شیرآلات را تمیز کنید.

میزهای چوبی

برای تمیز کردن میزهای چوبی و از بین بردن لکه‌های آب که معمولاً ناشی از قرار دادن لیوان روی میز است می‌توانید از ترکیب سرکه و روغن زیتون با نسبت مساوی استفاده کنید. این ترکیب را روی لکه‌ها بریزید و به آرامی با یک پارچه تمیز کنید. یک بار دیگر با یک دستمال تمیز، میز را از سرکه و روغن پاک کنید.

شیشه‌ها

برای تمیز کردن شیشه‌های پنجره می‌توانید از ترکیب سرکه و آب به جای شیشه‌شوی استفاده کنید. برای این منظور ترکیبی از آب و سرکه با نسبت مساوی تهیه کنید. یک اسفنج را داخل این محلول بزنید و با آن شیشه‌ها را تمیز کنید. در مرحله‌ی بعد شیشه‌ها را با یک دستمال تمیز پاک کنید. اگر لکه‌ای روی شیشه‌ها باقی مانده که مقاوم است به جای سرکه‌ی رقیق شده با آب، از خود سرکه برای تمیز کردن لکه استفاده کنید.

تخته‌ی آشپزخانه

تمیز کردن با سرکه 8

برای تمیز کردن تخته‌ی آشپزخانه به خصوص تخته‌هایی که چوبی هستند از سرکه‌ی سفید استفاده کنید. برای این منظور کافیست که بعد از هر بار استفاده از تخته، آن را با سرکه‌ی رقیق نشده و دستمال تمیز پاک کنید و بعد آب بکشید. با این کار تخته‌ی آشپزخانه تمیز و ضدعفونی می‌شود و رنگ مواد غذایی روی آن باقی نمی‌ماند.

 جمع‌بندی

سرکه‌ی سفید یک ماده‌ی تمیزکننده‌ی طبیعی و پرکاربرد است. اگر نسبت به بسیاری از شوینده‌های شیمیایی حساسیت دارید می‌توانید سرکه و گاهی اوقات ترکیب سرکه و جوش شیرین را جایگزین کنید. برای شست‌وشو و تمیز کردن بعضی از قسمت‌های خانه مثلاً دستگاه چای‌ساز یا تخته‌ی آشپزخانه بهتر است که هرگز از مواد شیمیایی استفاده نکنید.منبع: Hgtv

۱۵ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب برای سلامتی که فکرش را هم نمی کنید

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی رضا دوشنبه , ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۰۱

بنده موافق هستم

گلی یکشنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱

درجه یک بود ممنون از اطلاعاتی که دادید

مریم یکشنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

چه کارایی داره عالیه سرکه قشنگ معلومه اسیدی است که برای تمیز کردن بی ضرره ولی برای خوردن فقط سرکه خانگی توهیچ کارخونه سرکه هیچ خبری آرانگو نیست فقط اسیده

ناشناس یکشنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۱۱

سلام واقعا عالی بود از نظرهای ارزنده شما خیلی سپاسگزاریم

ناشناس یکشنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱:۴۸

خوب بود منم همیشه استفاده می‌کنم

اشتی شنبه , ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸

با علایقم بسیار مرتبط بود با سپاس فراوان

آخرین اخبار