چاپ کد خبر: 95565
7 مهر 1401

۶ دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و روش برطرف کردن آن

۶ دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و روش برطرف کردن آن

زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی می‌تواند از شرایط مختلفی ناشی شود. گاهی اوقات علت این مشکل واضح است، یعنی می‌توانید بلافاصله آن را تشخیص داده و برطرف کنید. اما در بعضی موارد هم ممکن است این مسأله شبیه‌ی یک معما باشد. در این صورت، باید تا زمانی که وضعیت گیاه بهبود پیدا کند، هر بار یک چیز را تغییر داده و تأثیر آن را روی گیاه بررسی کنید.

نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی نیازمند صبر و شکیبایی است. شما باید تمام تلاش خود را برای برطرف کردن دلایل زرد شدن برگ‌ها انجام دهید، سپس منتظر بمانید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. برای اینکه بتوانید راحت‌تر به علت تغییر رنگ برگ‌ها پی ببرید، در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ به معرفی مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل می‌پردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱. استرس ناشی از رطوبت کم یا زیاد

هم آبیاری بیش از حد و هم آبیاری کم از رایج‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌ها هستند. بسیار مهم است که به گیاهان کاشته شده در گلدان به اندازه‌ی کافی آب بدهید.

اگر گیاهی با برگ‌های زرد دارید، خاک گلدان را بررسی کنید. خاک خشک است یا خیس؟ اگر گیاه آب کافی دریافت نکند، برگ‌های آن برای جلوگیری از تعرق (خروج آب و مواد محلول از روزنه‌ها) و حفظ آب می‎ریزند؛ اما قبل از افتادن معمولاً زرد می‌شوند. اگر خاک گلدان خشک است و برگ‌های گیاه در حال زرد شدن هستند، بهتر است طبق یک برنامه‌ی منظم به آن آب بدهید.

آبیاری زیاد هم می‌تواند به اندازه‌ی کم‌آبی برای برگ‌ها مضر باشد. وقتی خاک به‌خوبی زهکشی نمی‌شود، مصرف بیش از حد آب خاک را غرقاب می‌کند و ریشه‌های گیاه به معنای واقعی کلمه در آب غرق می‌شوند. بدون اکسیژن، ریشه‌ها از بین رفته و گیاه شادابی خود را از دست می‌دهد.

۲. پیر شدن طبیعی برگ‌ها

با افزایش سن گیاه، برگ‌های پایینی آن زرد شده و می‌ریزند. این اتفاق یک بخش طبیعی از رشد گیاه است، بنابراین نباید باعث نگرانی شما شود. اگر گیاه بیش از حد رشد کرده بود، ساقه‌ی اصلی را کوتاه کنید تا سرعت رشد آن بهبود یابد.

۳. سرمای هوا

۶ دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و روش برطرف کردن آن

غالباً جریان هوای سرد روی گیاهان گرمسیری باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود. اگر گیاه شما در تابستان در نزدیکی دریچه‌ی تهویه‌ی هوا یا در زمستان در نزدیکی پنجره‌ قرار دارد، آن را به جای دیگری منتقل کنید. گیاه را زیر نظر بگیرید تا ببینید آیا تعداد برگ‌های زرد بیشتر می‌شود یا خیر.

۴. کمبود نور

غالباً در اثر کمبود نور برگ‌های پایینی گیاه قبل از ریزش شروع به زرد شدن ‌می‌کنند. در این مورد، سرنخ‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما علت زرد شدن برگ‌های گیاه را نشان دهند. گیاهی که به دلیل کمبود نور زرد می‌شود، معمولاً در سمتی که از منبع نور دور است، تغییر رنگ می‌دهد. به‌عنوان مثال، برگ‌های نزدیک پنجره تمام نور را دریافت می‌کنند و مانع رسیدن نور به سمت دیگر گیاه می‌شوند.

یک راهکار عالی برای رفع این مشکل این است که گلدان را هفته‌ای یک بار کمی بچرخانید تا همه برگ‌های آن به نور طبیعی دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانید گیاه را به یک مکان آفتاب‌گیرتر منتقل کنید و ببینید چگونه عمل می‌کند. اگر خانه‌ی شما آفتاب‌گیر نیست و نور به‌سختی وارد ساختمان می‌شود، استفاده از نور مصنوعی برای مراقبت از گیاه، به‌خصوص در فصل زمستان، ضروری است.

۵. کمبود مواد مغذی

اگر گیاه تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکند، ممکن است برگ‌های آن زرد شوند. هم کمبود نیتروژن و هم استفاده از آب سخت در زرد شدن برگ‌ها دخیل هستند. آب سخت مقدار زیادی کلسیم دارد که این امر ممکن است از جذب سایر مواد مغذی توسط گیاه جلوگیری کند.

اگر زرد شدن برگ‌ها از کمبود مواد مغذی ناشی شود، احتمالاً ابتدا برگ‌های بالایی گیاه تغییر رنگ می‌دهند. در موارد دیگر، ممکن است متوجه‌ی یک الگوی غیرعادی در زرد شدن برگ‌ها شوید. به‌عنوان مثال، ممکن است رگه‌های گیاه تیره رنگ بمانند اما بافت بین آن‌ها زرد شود.

مواد مغذی مورد نیاز گیاهان بسته به گونه‌ی آن‌ها متفاوت بوده و بعضی از گیاهان آپارتمانی نسبت به سایرین حساس‌تر هستند. نکته‌ی مهم این است که مشکل را به‌درستی تشخیص دهید، در غیر این صورت ممکن است باعث از بین رفتن گیاهی شوید که می‌توانست طراوت و شادابی خود را دوباره به دست آورد. خرید یک کیت کوچک برای آزمایش خاک ایده‌ی خوبی است. چراکه تشخیص دقیق نیازهای گیاه به حفظ شادابی و سلامت آن کمک می‌کند.

۶. بیماری ویروسی

۶ دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و روش برطرف کردن آن

اگر گیاه‌ی شما به یک عفونت ویروسی مبتلا باشد، احتمالاً این بیماری در سراسر گیاه به‌صورت لکه‌های زرد رنگ ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است به تغییر شکل برگ‌ها و ساقه‌ها و تغییر رنگ گل‌ها منجر شود.

عفونت‌های ویروسی در گیاهان ممکن است قابل درمان نباشند و تمام گیاهان حساس نزدیک به‌هم را آلوده کنند. بنابراین به محض مشاهده‌‌ی گیاه‌ی بیمار، آن را از بقیه‌ی گیاهان خود دور کرده و سایر گیاهان را از نظر سرایت بیماری بررسی کنید.

شما می‌توانید اقدامات لازم را برای نجات گیاه انجام دهید، اما در ابتدا باید ویروس را شناسایی کنید. گاهی اوقات باید از قارچ‌کش‌ها استفاده کنید، در حالی که در بعضی موارد درمان گیاه مستلزم برداشتن قسمت‌های سالم و تکثیر آن‌ها است. هر چند به‌سختی می‌توانید از گیاه‌ی مورد علاقه‌ی خود چشم‎‌پوشی کنید، اما ممکن است مجبور به دور انداختن گیاهانی شوید که امکان نجات آن‌ها وجود ندارد. برای پیشگیری از گسترش بیماری حتمأ گلدان یا ابزارهای هرس را قبل از استفاده برای سایر گیاهان بشویید و استریل کنید.

کلام پایانی

یکی از مشکلاتی که هنگام نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی با آن روبه‌رو می‌شوید، زرد شدن برگ‌ها است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل تنها زمانی قابل حل است که علت بروز آن مشخص شود. در بیشتر موارد، آبیاری کم یا زیاد، پیر شدن طبیعی برگ‌ها، جریان هوای سرد، کمبود نور، کمبود مواد مغذی و ویروس‌ها باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شوند.

منبع: thespruce

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار