چاپ کد خبر: 83588
24 اردیبهشت 1401

۶ روش درست و طبیعی نگهداری طولانی رب گوجه فرنگی در خانه

۶ روش درست و طبیعی نگهداری طولانی رب گوجه فرنگی در خانه

فریز کردن رب گوجه فرنگی بهترین روش نگهداری آن است. رب گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که بسیاری افراد آن را به صورت یخ‌زده در غذاهای خود به کار می‌برند. شما از روش‌های فریز کردن رب گوجه فرنگی برای نگهداری طولانی مدت از این چاشنی استفاده می‌کنید؟ برای فریز کردن رب گوجه از چه ظروفی می‌توان استفاده کرد؟ آیا اصلا فریز کردن رب، برای سلامتی خطر ندارد؟ ما در این مقاله از مجله زندگی به همه این سوالات درباره روش‌های مختلف فریز کردن رب گوجه فرنگی پاسخ خواهیم داد.

در مجموع فریز کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری بلند مدت آن‌ها بدون فاسد شدن است. البته که استفاده از مواد تازه برای سلامت مفیدتر است و در کنار آن، از کیفیت و طعم بهتر مواد غذایی هم می‌توانید بهره‌مند شوید ولی رساندن مواد غذایی به نقطه انجماد هم یکی از راه‌های مطمئن نگهداری از مواد غذایی است.

را‌ه‌های مختلفی برای نگهداری رب گوجه فرنگی وجود دارد که فریز کردن یکی از آن‌هاست. این در حالی است که روش‌های مختلفی هم برای فریز کردن رب گوجه وجود دارد که یکی از آن‌ها فریز کردن گوجه فرنگی روی کاغذ روغنی است.

مرحله اول

اگر برای هر بار مصرف، به اندازه یک قاشق غذاخوری یا چای‌خوری رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنید، می‌توانید از این روش فریز کردن رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در این روش، یک کاغذ روغنی را در یک سینی یا بشقاب بگذارید. سپس به اندازه ۱ قاشق غذاخوری یا چای‌خوری از رب گوجه را روی کاغذ بریزید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که رب گوجه فرنگی‌تان تمام شود.

مرحله دوم

رب‌ گوجه‌ها را با فاصله‌ از هم روی کاغذ روغنی قرار دهید و بعد کل کاغذ را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در فریزر قرار دهید تا گلوله‌های رب گوجه یخ بزنند. البته این گلوله‌ها کاملا یخ نمی‌زنند ولی از حالت نرم و مایع خود خارج شده و سفت‌تر می‌شوند.

مرحله سوم

در مرحله بعد، کاغذ را از فریزر بیرون بیاورید و آن را بپیچید تا حجم کمتری بگیرد. کاغذ روغنی حاوی رب گوجه‌‌های یخ‌ زده را در یک ظرف دربسته قرار دهید و در فریزر بگذارید. برای هر بار مصرف، کاغذ را کنار بزنید و یک یا چند گلوله از رب گوجه‌های فریزر شده را استفاده کنید.

فریز کردن رب گوجه در پلاستیک

۶ روش درست و طبیعی نگهداری طولانی رب گوجه فرنگی در خانه

این روش فریز کردن رب گوجه فرنگی هم ارزان‌تر است و هم زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. پاکت‌های پلاستیکی زیپ‌کیپ برای بسته‌بندی و فریز کردن رب گوجه فرنگی (یا دیگر رب‌ها مثل رب انار) بسیار مناسب هستند. فضایی هم که این کیسه‌های فریزر اشغال می‌کنند، بسیار کم است. برای این کار، رب‌ گوجه فرنگی را در پلاستیک بریزید و صاف کنید.

هر چه ضخامت رب داخل پاکت کمتر باشد، موقع باز شدن انجماد و یخ، این کار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. با دست می‌توانید شیارهایی را روی پلاستیک ایجاد کنید (طوری که بریده نشوند یا خراش برندارند) تا هر بار برای خارج کردن رب از فریزر به میزان کافی از آن استفاده کنید.

نکته: در روش فریز کردن رب گوجه فرنگی حتما از پلاستیک‌های سالم و بدون سوراخ استفاده کنید چون در صورت سوراخ بودن یا نشتی، کل فریزر کثیف خواهد شد.

آیا ظروف نوشابه‌ای برای نگهداری رب گوجه فرنگی مناسب است؟

استفاده از بطری‌های نوشابه و دلستر برای نگهداری ترشی، آبلیمو، آبغوره و انواع رب و سس بسیار متداول است. این ظروف به خاطر این‌که در‌ب‌های محکمی دارند و امکان نفود و ورود هوا به آن‌ها بسیار کم است، گزینه‌های مناسبی برای نگهداری مواد غذایی مستعد کپک زدن، به شمار می‌روند.

اما این ظروف یک مشکل مهم دارند و آن این است که گاز ایجاد شده ناشی از نگهداری رب گوجه فرنگی در این ظروف و بطری‌ها جمع می‌شود و هنگام باز کردن درب بطری، مواد با شتاب و همراه با گاز زیاد از بطری به بیرون پرتاب می‌شوند.

بنابراین هنگام باز کردن در(ب) و استفاده از آن‌ها باید مراقب باشید. در ضمن قبل از استفاده از این ظروف حتما باید آن‌ها را بشویید و کاملا خشک کنید تا از کپک زدن مواد جلوگیری شود.

بطری‌های شیشه‌ای برای فریز کردن رب گوجه فرنگی
ظروف شیشه‌ای تمیز و در دار برای نگهداری از رب گوجه فرنگی بسیار مناسب هستند. از طرفی بطری‌های شیشه‌ای با مواد داخل آن، واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند. به همین خاطر طعم، رنگ و کیفیت رب گوجه فرنگی در این ظروف تغییر نمی‌کند. همه این‌ها در صورتی است که درب این ظروف سوراخ یا زنگ زده نباشد.

اگر برای فریز کردن رب از ظروف شیشه‌ای استفاده می‌کنید نباید آن‌ها را کاملا و کیپ تا کیپ پر کنید. چون انجماد رب گوجه باعث افزایش حجم آن می‌شود و اگر درب ظرف را محکم بسته باشید، احتمال شکستن بطری‌ها در اثر فشار، زیاد است.

بهتر است درب این بطری‌ها پلاستیکی یا فلزی ضد زنگ باشد تا در اثر رطوبت و انجماد زنگ نزند. در ضمن تا جای ممکن از بطری‌های با سایز کوچک‌تر استفاده کنید تا مواد داخل آن‌ها زود تمام شود.

فریزر کردن رب گوجه فرنگی با قالب یخ

۶ روش درست و طبیعی نگهداری طولانی رب گوجه فرنگی در خانه
قالب‌های یخ پلاستیکی هم به عنوان گزینه‌های بسیار مناسب برای فریز کردن رب گوجه فرنگی شناخته می‌شوند. در این روش مکعب‌های قالب را با رب گوجه پر کنید و قالب را در فریزر بگذارید. برای هر بار استفاده یک یا چند قالب را از فریزر خارج کنید. اگر قالب را در پاکت فریزر بگذارید تا بوی دیگر مواد غذایی به آن نفوذ نکند، بهتر است.

فریز کردن رب گوجه فرنگی در قالب مافین
قالب‌های شیرینی پزی و مافین هم برای فریز کردن رب گوجه بسیار مناسب هستند. اگر از قالب‌های سیلیکونی برای فریز کردن رب استفاده کنید، فضای کمتری هم اشغال می‌کند.

چرا رب گوجه فرنگی در فریزر کاملا یخ نمی‌زند؟
هم در مورد رب گوجه و هم در مورد رب انار این موضوع صدق می‌کند که این چاشنی‌‌های آبکی به طور کامل در فریزر یخ نمی‌زنند. دلیل آن‌ هم این است که نقطه انجماد رب، از دمای فریزر کمتر است. به همین خاطر رب کاملا یخ نمی‌زند و سفت نمی‌شود، مگر آن که آب رب زیاد باشد و این آب دچار انجماد شود.

آیا رب گوجه فرنگی فریزر شده برای سلامتی مضر است؟
این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که درباره فریز کردن رب گوجه فرنگی پرسیده می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که تا جای ممکن از رب گوجه فرنگی و مواد غذایی تازه و غیر فریز شده استفاده کنید. ولی در صورتی که حجم رب گوجه خریداری یا رب گوجه خانگی زیاد است، فریز کردن بهترین راه است چون باعث غیر فعال شدن باکتری‌های مضر می‌شود و از فساد و تغییر رنگ و مزه رب گوجه فرنگی پیشگیری می‌کند.

روش استفاده از رب گوجه فریزر شده
برای این که از رب گوجه فرنگی فریز شده استفاده کنید، قبل از این که رب را در غذا به کار ببرید، آن را از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید یخ آن باز شود. کمی از آن را در بطری شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید. این میزان از رب گوجه را سریع‌تر استفاده کنید تا خواص رب گوجه از بین نرود و بعد سراغ رب گوجه‌های فریز شده بریزید.

زمان ماندگاری رب گوجه فرنگی فریز شده
از آنجایی که رب گوجه فرنگی بسیار غلیظ است، احتمالا مدت زیادی در فریزر بدون خراب شدن باقی می‌ماند. به علاوه، کاغذ روغنی و ظرف نگهداری مهر و موم شده به آن کمک می‌کند تا بدون فاسد شدن، در فریزر دوام بیشتری داشته باشد. توصیه می‌شود رب گوجه فرنگی‌های فریز شده را در مدت ۳ تا ۶ ماه مصرف کنید.

۶ روش درست و طبیعی نگهداری طولانی رب گوجه فرنگی در خانه

سوالات متداول
زمان مناسب استفاده از رب در فریزر چقدر است؟
حداکثر زمانی که می‌توانید رب گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری کنید، ۳ تا ۶ ماه است.

بهترین ظرف برای فریزر کردن رب گوجه چه ظرفی است؟
بطری‌های شیشه‌ای نشکن و مقاوم به سرما بهترین ظروف برای نگهداری از رب گوجه است. چون این بطری‌ها با مواد داخل بطری، واکنش نشان نمی‌دهد و رنگ و طعم رب گوجه تغییر نمی‌کند.‌منبع: sweetpeasandsaffron

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار