چاپ کد خبر: 133932
21 بهمن 1402

۶ روش ساده‌ی آسیاب کردن دانه‌های قهوه در خانه

راز یک قهوه خوش بو و خوش طعم آسیاب کردن دانه های قهوه قبل از آماده کردن آن است.شاید پیش خود بگویید که اگر آسیاب قهوه نداریم پس چطوری این کار را انجام دهیم؟باید بگوییم که هیچ جای نگرانی نیست زیرا با چند ترفند می توانید قهوه را بدون نیاز به دستگاه آسیاب قهوه آسیاب کرد.با ما همراه باشید تا به شما این ترفندها را بیاموزیم.

آسیاب کردن قهوه بدون دستگاه

۱-استفاده از هاون

با آسیاب کردن قهوه به وسیله هاون می توانید بافت نرم و یکنواختی را داشته باشید. ابتدا مقدار کمی قهوه را در هاون بریزید و آن را له کنید توجه کنید که اگر می خواهید قهوه بیشتری را آسیاب کنید دانه های جدید را روی قهوه آسیاب شده نریزید.

۲-استفاده از وردنه!

بله، یک وردنه می‌تواند پودر قهوه آماده کند. با این روش پودر قهوه‌ی یک‌دست و ریزتری نسبت به روش‌های قبلی به دست می‌آورید. اگر می‌خواهید از وردنه برای تهیه‌ی پودر قهوه استفاده کنید، باید زور بازوی کافی داشته باشید و برای احتیاط از یک محافظ چشم هم استفاده کنید.

کمی دانه‌ی قهوه را در کیسه‌ی زیپ‌لاک یا بین ورق روغنی قرار دهید.اگر از کاغذ روغنی استفاده می‌کنید لبه‌های آن را تا بزنید که دانه‌های قهوه به بیرون پرت نشوند.وردنه را روی دانه‌های قهوه فشار دهید تا خرد شوند.بعد از خرد شدن دانه‌ها، ورنه را روی دانه‌های قهوه، مانند زمانی که خمیر باز می‌کنید، بچرخانید و فشار دهید تا دانه‌ها حسابی ریز شوند.
این حرکت را تا زمانی ادامه دهید تا پودر قهوه آماده شود.

۳-استفاده از گوشت‌کوب

دانه‌های قهوه را در کیسه‌ی پلاستیکی یا بین ورقه‌های روغنی بریزید.با استفاده از گوشت کوب، روی دانه‌های قهوه بکوبید تا خرد شوند. آن‌قدر ضربه بزنید تا اندازه‌ی آن‌ها به میزان دلخواهتان برسد.برای داشتن پودر قهوه‌ی یک‌دست، خرد کردن را از یک سمت کیسه آغاز کنید و به تدریج به سمت دیگر بروید.

آسیاب کردن قهوه بدون دستگاه

۴-استفاده از مخلوط کن یا غذاساز

این دستگاه برای آسیاب کردن قهوه مناسب است اما مانند یک آسیاب قهوه آن را پودر نمی کند. این دستگاه چون مانند آسیاب حرکت سریعی دارد باعث گرم شدن دانه ها می شود که روغنی که از گرم شدن پس می دهد قهوه تلخ تری را به شما می دهد. توجه کنید که دستگاه تمیز باشد تا روی طعم قهوه اثر نگذارد.

 

۵-استفاده از چاقو

بهترین روش برای خرد کردن دانه‌های قهوه بدون آسیاب، استفاده از پهنای تیغه‌ی چاقو است. طراحی چاقوی آشپزی یا قصابی به شکلی است که تیغه‌ی آن نازک و لبه‌ی پشتی آن پهن است و شیب ملایم و خوبی برای این کار در اختیارتان قرار می‌دهد.

دانه‌های قهوه را روی تخته‌ی کار قرار دهید.لبه‌ی تیز چاقو را با احتیاط روی تخته قرار دهید. بهتر است برای جلوگیری از پرت شدن دانه‌ها و پاشیدن آن به اطراف، یک حوله‌ی آشپزخانه یا حوله‌ی کاغذی روی چاقو قرار دهید.هرگز این کار را با لبه‌ی تیز چاقو انجام ندهید چون دانه‌های قهوه به اطراف پرت می‌شوند.کف دست خود را به قسمت بالایی تیغه‌ی چاقو فشار دهید تا دانه‌های قهوه زیر فشار پهنای تیغه قرار بگیرند و شکسته شوند.

گاهی با کمک تیغه‌ی چاقو دانه‌های شکسته را به سمت خود بکشید و دوباره خرد کردن را شروع کنید.این کار را تا جایی انجام دهید که دانه‌ها کاملا پودر شوند.

۶-استفاده از غذاساز

روش آسیاب کردن قهوه با غذاساز تقریبا مثل مخلوط‌کن است، با این تفاوت که حجم بیشتر و تیغه‌های بزرگتری دارد. البته پودر قهوه‌ی تهیه شده با غذاساز به کیفیت مخلوط‌کن نیست اما اگر هیچ وسیله‌ای در اختیار نداشتید، این گزینه‌ی مناسبی است.

چند قاشق دانه‌ی قهوه در غذاساز بریزید و در آن را محکم ببندید.به صورت نبضی، دقیقا مثل روشی که در مخلوط‌کن استفاده کردید، غذاساز را خاموش و روشن کنید.گاهی در زمان خاموش بودن غذاساز، آن را به چپ و راست تکان دهید تا دانه‌های قهوه جابه‌جا شوند. با این کار پودر یک‌دست خواهید داشت.اگر می‌خواهید مقدار بیشتری قهوه را پودر کنید، ابتدا قهوه‌ی پودر شده را از غذاساز خالی کنید و سپس دانه‌های جدید را در آن بریزید.

روش خاموش و روشن کردن نبضی بهترین روش برای تهیه‌ی پودر قهوه با کمک غذاساز است. خاموش و روشن شدن‌های کوتاه و خرد شدن‌های انفجاری، جابه‌جایی دا‌نه‌های قهوه و تکان دادن غذاساز در زمان خاموش بودن به شما کمک می‌کند که پودر قهوه‌ی مناسبی تهیه کنید.این پودر قهوه مانند پودر تولید شده توسط آسیاب نیست اما یک فنجان قهوه‌ی خوش عطر و طعم می‌دهد. پس اگر آسیاب مخصوص نداشتید، این روش را امتحان کنید.

آسیاب کردن قهوه بدون دستگاه

سوالات متداول چند روش ساده برای آسیاب کردن قهوه

اگر با روش استفاده از چکش به دانه های قهوه درشت برسیم چه باید کرد؟

باید ضربات را ارام با چکش بر دانه قهوه وارد اوریم. در این صورت می توان دانه های قهوه در سایز درشت داشته باشیم.

برای قهوه تلخ اندازه اسیاب دانه قهوه چقدر باشد؟

برای داشتن طعم تلخ قهوه باید دانه ها در اندازه های ریزتر پودر شوند.

سخن آخر

همان‌طور که خواندید راه‌های زیادی برای تهیه‌ی پودر قهوه وجود دارد اما اگر به دنبال تهیه‌ی یک پودر قهوه‌ی استاندارد هستید، به‌خصوص اگر از طرفداران قهوه‌ی اسپرسو هستید، حتما یک آسیاب دستی کوچک تهیه کنید.غذاساز یک جایگزین مناسب برای آسیاب است چون این دستگاه برای خرد کردن دانه‌ها، ادویه و آجیل تولید شده است. اگر تصمیم دارید از آن استفاده کنید حتما طبق دستورالعمل پیش بروید.

اگر تصمیم دارید از هاون برای خرد کردن دانه‌های قهوه استفاده کنید، بهتر است یک هاون سرامیکی را انتخاب کنید. هاون سرامیکی تخلخل کمتری دارد و پس از استفاده کاملا تمیز می‌شود و طعم قهوه‌ی قدیمی را به قهوه‌ی جدید منتقل نمی‌کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار