به گزارش اول فارس ، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور طی چند دهه گذشته به یک بحران تبدیل شده است و هر سال نیز این آمار نسبت به سال گذشته خود افزایش پیدا میکند. طبق آمار و بررسی میزان عوامل تاثیرگذار در تصادفهای ایران «خطای انسانی، مشکلات جادهای و نقص فنی خودروها» است.
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۳۳۰ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند که بیشترین تعداد مربوط به استانهای «فارس (۵۹۳)، سیستان و بلوچستان (۵۵۵) و تهران (۵۱۷) بوده است.
همچنین آمار مصدومان تصادفات در این بازه ۱۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر بوده است. مقایسه آمار فوتیها و مصدومان نشان میدهد این تعداد نسبت سال گذشته (در همین بازه زمانی) ۴.۹درصد افزایش داشته است.
همه ساله باتوجه به حجم سفرها، شهریور ماه بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را دارد تا جایی که «مجید حقشناس» رییس اداره رسیدگی به تخلفات و تصادفات معاونت عملیات پلیس راهور، شهریور را بدترین ماه به لحاظ حوادث رانندگی خواند.
آمار تلفات حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲
طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۵۴ نفر مرد و چهار هزار و ۱۹۱ نفر زن هستند.
بیشترین آمار تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۲ نیز به ترتیب در استانهای فارس با هزار و ۶۱۴ مورد فوتی، تهران با هزار و ۴۴۹ مورد فوتی و سیستان و بلوچستان با هزار و ۴۳۶ مورد فوتی بود و کمترین آمار تلفات نیز در استانهای ایلام با ۱۷۳ مورد فوتی، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲۴ مورد فوتی و اردبیل با ۲۴۳ مورد فوتی ثبت شده است.
همچنین ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر در محورهای برونشهری، چهار هزار و ۹۳۰ نفر در مسیرهای درونشهری، هزار و ۱۲۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی کشتهها نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست دادهاند. در سال گذشته بیشترین تعداد جانباختگان حوادث رانندگی با دو هزار و ۵۰ فوتی مربوط به شهریورماه و کمترین آن با هزار و ۴۱۱ مورد مربوط به ماه بهمن بوده است.
طبق این گزارش تعداد کشتههای تصادفات از سال ۱۳۹۱، به کمتر از ۲۰ هزار و در برخی موارد به ۱۵ هزار کشته در سال رسیده بود، اما در سال گذشته با ثبت ۲۰ هزار و ۴۵ کشته در حوادث رانندگی، پس از گذشت ۱۱ سال آمار تلفات تصادفات مجدد از مرز ۲۰ هزار نفر عبور کرد. این درحالی است که از سال ۱۳۹۱ تا پایان ۱۴۰۱ آمار کشتههای تصادفات همواره کمتر از ۲۰ هزار نفر بود.
در سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۹۱ هزار و ۶۹ نفر نیز در تصادفات مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۲۷۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان مرد و ۱۱۵ هزار و ۲۶۹ نفر زن بودند. تعداد مصدومان تصادفات سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال قبل از آن ۵.۹ درصد بیشتر شده است. اما در اسفند سال گذشته آمار کشتههای تصادفات با کاهش ۱۶.۴درصدی، از هزار و ۷۵۴ کشته در اسفند سال ۱۴۰۱، به هزار و ۴۵۹ کشته در اسفند سال گذشته رسیده است. در این ماه ۲۶ هزار و ۹۹۷ مصدوم حوادث رانندگی نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که تعداد آنان ۴.۲درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن است.
آمار تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳
حسین تیموری، رییس پلیس راهور فراجا فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد: «در تعطیلات نوروزی امسال، بیش از ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد، رخ داده است که ۹۰درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.»
او در ادامه گفت: «سهم شمارهگذاری خودروهای داخلی ۸۸درصد و خودروهای خارجی ۱۲درصد است و این آمار ۹۰درصدی تصادفات نشان میدهد که خودروهای داخلی ۲درصد بیشتر از سهم شمارهگذاری دخالت داشتند.»
رییس پلیس راهور فراجا گفت: «جمعیت کشور برابر آمار مراجع رسمی، حدود ۷درصد و تعداد وسایل نقلیه ۴.۸درصد افزایش داشته و تعداد افرادی که گواهینامه گرفتند ۳درصد و ترددها ۶.۶درصد افزایش داشتهاند؛ این مولفهها مستقیما بر سوانح رانندگی موثر هستند. عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسایل نقلیه و خستگی و خوابآلودگی عامل ۶۰درصد از تصادفات بوده است. امسال حدود ۲۲.۹درصد از جانباختگان تصادفات رانندگان، ۲۲.۷ موتورسواران، ۳۴.۸ سرنشینان و ۱۹.۶درصد عابرین پیاده بودهاند. ۵۱درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه، ۶درصد حین انتقال و ۴۳درصد در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار میگوید که باید سرعت را مدیریت کنیم چراکه ۵۱درصد جانباختگان در صحنه نشان از سرعت بالا است.»
همچنین رییس پلیس راهور فراجا در مورد علت تصادفات نوروز ۱۴۰۲ گفت: «۶۴درصد از علت این تصادفات در ایام نوروز مربوط به خستگی و خوابآلودگی و همچنین سرعت بالا بوده است. استانهای فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان در طرح نوروزی ۱۴۰۲ بیشترین تصادفات و استانهای البرز، یزد و ایلام کمترین تصادفات جادهای را به خود اختصاص دادند. ۶۸درصد از مصدومیتهای تصادفات جادهای به دلیل نبستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان در خودروها رخ داده یا تشدید شده است.»
افزایش تلفات و مصدومان رانندگی
سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که ۱۰ هزار و ۷۲۰ در حو ادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲درصد افزایش یافته است. از کل تلفات تصادفات، ۸ هزار و ۴۰۶ نفر مرد و دو هزار و ۳۱۴ نفر زن بودند. ۷ هزار و ۳۳۸ نفر در تصادفات برونشهری، دو هزار و ۵۸۸ نفر در حوادث رانندگی درونشهری و ۶۵۴ نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست دادهاند. استانهای فارس با ۸۶۱، سیستان و بلوچستان با ۷۹۷ و تهران با ۷۶۳ و استانهای ایلام با ۱۱۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲۲ و اردبیل با ۱۳۸ فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار کشتههای تصادفات را در نیمه نخست سال داشتهاند.
شهریور ۱۴۰۲ با ثبت دو هزار و ۵۱ کشته تصادفات (هزار و ۵۷۲ مرد و ۴۷۹ زن) در مقایسه با دیگر ماههای سال بیشترین آمار تلفات را داشته که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴درصد افزایش یافته است. طبق بررسی آمار تصادفات
10 سال گذشته، در هیچ ماهی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به دو هزار نفر نرسیده، درحالی که در شهریور ۱۴۰۲ دو هزار و ۵۱ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند. تعداد مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردهاند نیز در شش ماهه دوم ۱۴۰۲ رشد ۳.۷درصدی داشته است. در این مدت ۲۰۱ هزار و ۵۴۲ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی در سطح کشور مراجعه کردهاند که ۱۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر آنان مرد و ۵۹ هزار و ۳۶۷ نفر زن بودند.
بیشترین تلفات در گروه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال
سال گذشته حسن مومنی، رییس پلیس راهور کشور اعلام کرد: «۶۵درصد جانباختگان تصادفات جادهای در گروه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال بودند. از این تعداد ۲۲درصد این افراد در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار داشتند. ۲۵درصد تصادفات در جاده و ۷۵درصد در شهرها رخ داده، این در حالی است که ۷۵درصد از جانباختگان در جادهها و ۲۵درصد در شهرها به ثبت رسیده است.»
او در ادامه گفت: «۵۲درصد تصادفات انسانی، ۲۰درصد مربوط به راه، ۱۲درصد سهم وسیله نقلیه و ۱۶درصد مشترک است. انجام کارهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری از بروز حوادث جادهای از سوی دستگاههای مسوول ضروری است. برطرف کردن نقاط حادثهخیز شناسایی شده، نیازمند تامین اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد تامین اعتبارات مورد نیاز در این بخش هستند.»
رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران مرداد ماه سال گذشته درباره تصادفات رانندگی گفت: «۵۲درصد از کل تصادفات رخ داده برای عابران پیاده در ساعات شب و تاریکی هوا بوده است. همچنین آمار مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز نشان داده که در بهار ۱۴۰۲ بیش از نیمی از جانباختگان در ساعات تاریکی شب جان خود را از دست دادهاند. این موضوع نشان میدهد که خستگی و خواب آلودگی رانندگان در ساعات تاریکی و پایانی شب، رویتپذیر نبودن عابران از سوی رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط کور و فاقد دید و… منجر به این حوادث شده است.»
او گفت: «۳۹درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به عابران پیاده بالای ۶۰ سال است. آمارهای ما نشان میدهد که افراد زیر ۲۰ سال فقط ۵درصد از کل تصادفات مربوط به عابرپیاده را به خود اختصاص دادهاند. به طور کلی، یافتههای علمی هم نشان میدهد افرادی که در سنین بالای ۶۰ سال هستند تعلل در تصمیمگیری دارند و با گامی که به یکباره به عقب برمیدارند راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاری میکنند. دلیل اکثر تصادفاتی که در این رده سنی روی میدهد به همین شکل است. حدود ۷درصد از تصادفات عابر پیاده مربوط به افراد ۲۰تا ۳۰ سال بوده است. همچنین افراد ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۹درصد و افراد ۴۰ تا ۵۰ سال نیز ۱۶درصد را به خود اختصاص داده است. افراد دارای ۵۰ تا ۶۰ سال سن نیز ۱۴درصد از کل تصادفات عابران پیاده در پایتخت طی بهار ۱۴۰۲ را دارا هستند.»
عامل ۵۰درصد تصادفات تهران
شهریور سال گذشته احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران اعلام کرد: «بیشترین علل وقوع تصادفات در شهر تهران توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. درواقع عمدهترین تخلف رانندگان که حواس آنان را از رانندگی پرت میکند، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است. در شهر تهران ۵۰درصد از تصادفات رانندگی به دلیل توجه نداشتن رانندگان به جلو است. در شهر تهران مهمترین عامل تصادفات استفاده از تلفن همراه و در شهرهای کوچک استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.»
همچنین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران گفت: «یکی از اتفاقاتی که مخصوصا در معابر بزرگراهی که سرعتها نیز بالاست روی میدهد، توقف وسیله نقلیه به هر علتی مانند خرابی و تصادف است که بسیار خطرناک هستند و موجب اکثر تصادفات میشوند. نکته اصلی و مهم برای راننده در اینگونه موارد، ایمنسازی وسیله نقلیه است، چراکه اگر لحظهای توقف نماید و ایمنسازی انجام نشود قطعا تصادفات شدیدی روی میدهد، چراکه رانندگان دیگر که در حال تردد در این مسیرها هستند و شاید توجه کافی و لازم را به جلو نداشته باشند ،باعث تصادف گردند.»
محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز گفت: «تهران شرایط متفاوتی با کشور دارد و نیازمند اقدامات جدیتری است. در شهر تهران روزانه ۲۱۰۰ تصادف اتفاق میافتد. شهر تهران شرایط به خصوصی دارد و در شرایط عادی هم دچار چالشهایی است و با کوچکترین مانعی مانند قطعی برق و غیره موقعیت آن بحرانی میشود که باید به این مساله توجه ویژه شود.»
حمیدی گفت: «در ۳ ماهه ابتدای ۱۴۰۲، ۱۲درصد از متوفیان اتباع، ۶۰درصد تصادفات فوتی عابران پیاده در بزرگراهها افراد کارتنخواب یا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشی از استفاده از مشروبات الکی رو به افزایش بوده است که در این خصوص ، طبق قانون شهرداریها مسوول بار و مسافر هستند. ۵۳درصد تصادفات فوتی در شب اتفاق میافتد که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است.» منبع:روزنامه اعتماد
نظرات