مجله خودرو کارستان ؛گاهی اوقات این مسئله پیش آمده که فن خودرو یکسره کار می کند و خاموش نمی شود. چه علتی برای این موضوع وجود دارد ؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.
علت یکسره شدن فن خودرو چیست ؟
علت خاموش نشدن فن خودرو موضوع مورد بحث ماست. گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو، بنا به دلایلی خاموش نمی شود و مدام کار می کند و این می تواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد.
خودرو های امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه ای دمای آب، فن آن ها شروع به کار کردن می کند. پس اساس کاری این پیشرانه ها، کار در دمای بالاست و پیشرانه این خودروها نیز برای کار در این شرایط طراحی شده است.
نحوه طراحی سیستم خنک سازی پیشرانه آن ها به گونه ای است که در صورت سلامت پیشرانه و بخش خنک سازی آن، با کار کردن فن در دور پایین نیز شاهد گرم شدن بیش از حد موتور نباشیم.
علت روشن ماندن فن ماشین
۱. ترموستات علت روشن ماندن فن خودرو
ترموستات قطعه ای است که در مسیر آب قرار دارد اگر ترموستات درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم می شود و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و فن مدام کار می کند.
از علائم خراب شدن ترموستات اتومبیل میتوان به مواردی اعم از نشت آب رادیات از بخشهای مختلف اتومبیل، مصرف زیاد روغن موتور، تغییرات مداوم درجه آمپر به طور نامنظم، افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت و بالا رفتن دمای موتور به بیش از حدی که مجاز میباشد.
نیز جوش آوردن خودرو در همان دقایق اولیه ای که اتومبیل روشن میشود اشاره کرد. بنابراین اگر با این موارد مواجه شدید به دنبال رفع خرابی ترموستات اتومبیلتان باشید تا چنانچه مشکل یکسره شدن فن اتومبیلتان به دلیل ترموستات معیوب باشد، مشکل آن حل شود.
تأثیر ترموستات بر یکسره کار کردن فن خودرو
۲. واتر پمپ دلیل خاموش نشدن فن خودرو
همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است و خراب بودن واتر پمپ نیز باعث عدم گردش آب در سیستم و در نتیجه باعث یکسره شدن فن می شود.
چنانچه پمپ آب به درستی عمل نکند آب با میزان فشاری که مورد نیاز است چرخش پیدا نمیکند. اینکه آب نچرخد موجب میشود آب به طور کامل خنک نشده و در نتیجه با افزایش دمای آب خنک کننده، دمای موتور نیز افزایش یابد.
افزایش دمای موتور هم سبب میشود فن خودرو یکسره شده و خاموش نشود. این مدام کار کردن فنهای خنک کننده به تشخیص فشنگی فن به دلیل بالا رفتن دمای آب رادیاتور میباشد.
همانطور که خود مستحضرید واتر پمپ سبب چرخش آب میشود و این پمپاژ نشدن آب، سبب بالا رفتن دمای آب میشود. بالا رفتن دمای آب رادیاتور سبب میشود که خودرو جوش آورد.
به حالتی که آب رادیاتور به نقطه جوش میرسد حالت جوش آوردن میگویند. وقتیکه آب به نقطه جوش میرسد به علت انبساط نیاز به فضای بیشتری پیدا میکند. همین نیاز داشتن به فضای بیشتر سبب میشود آب از نقاط متعدد نیاز به تخلیه داشته باشد.
بنابراین در حالت کلی میتوان گفت که وظیفه پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنککننده خودرو میباشد. خرابی در سیستم عملکرد واتر پمپ هم سبب میشود که گردش آب در سیستم تداخل پیدا کند.
همانطور که در بالا هم ذکر شد چنانچه آب در رادیاتور به خوبی گردش نداشته باشد دمای موتور بالا میرود و در نتیجه موجب میگردد فن خودرو یکسره شود.
رابطه واتر پمپ با روشن ماندن فن ماشین
۳. رله فن عاملی مؤثر بر یکسره کار کردن فن ماشین
رله فن قطعه ای است که بر سر راه سیمکشی فن قرار دارد. این قطعه به طور خلاصه می توان گفت وظیفه ی دارد در موقعی که ECU دستور کارکردن فن ها را می دهد، برق ۱۲ ولت به فن ها برساند.
خراب شدن رله ها در اثر داغ شدن آن ها نیز باعث چسبیدن پلاتین آن ها به یکدیگر می شود و فن یکسره می شود. برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.
برای انجام تست های فن و دیاگ تخصصی سیستم خنک کننده انواع خودرو به دیاگ کاران مراجعه کنید.
رله فن علت یکسره شدن فن خودرو
۴. فشنگی آب عامل یکسره شدن فن خودرو
خراب شدن فشنگی باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن می شود. دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار می دهد.
اتومبیلتان بد روشن میشود، دمای آب به طور صحیح نشان داده نمیشود، خودرویتان دود میکند و مصرف سوخت آن افزایش مییابد، دمای آب پشت آمپر با دمای ECU در دستگاه دیاگ عدد متفاوتی را نشان می دهد، پس فشنگی آب خودروی شما مشکل دارد.
تأثیر فشنگی آب بر یکسره شدن فن خودرو
۵. سیمکشی فن دلیل روشن ماندن فن خودرو
اگر سیمکشی، اتصالات و یا سوکت های ارتباطی از ECU به فشنگی آب و از فشنگی به قطعات فن مشکل داشته باشد و یا ارتباط درست برقرار نباشد، اتصال داشته باشد و یا قطعی داشته باشد فن به درستی کار نمی کند.
سیمکشی فن و یکسره شدن فن خودرو
۶. کامپیوتر یا همان ای سی یو مؤثر بر خاموش نشدن فن خودرو
تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر می شود. تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام می شود. حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن خراب شده باشد درست عمل نمی کند و فن ممکن است درست کار نکند.
یکسره شدن فن خودرو به دلیل ECU
۷. یونیت فن عامل مهم در روشن ماندن فن ماشین
در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه ای بنام یونیت فن دارد. یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد. این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد.
یکسره شدن فن ماشین به دلیل یونیت فن
۸. علت یکسره شدن فن خودرو: اتصال بدنه
در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر می گذارد.
فن رادیاتور یکی از عوامل مهم در ضمینه ی خنک سازی موتور به شمار میرود. کار نکردن و یا خوب کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور باعث خوب خنک نشدن موتور می شود که آسیب جدی به موتور می شود.
رابطه اتصال بدنه خودرو با یکسره شدن فن
آیا لازم است تا زمان خاموش شدن فن، موتور خودرو هم روشن باشد ؟خودرو های امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه ای دمای آب، فن آن ها شروع به کار کردن می کند.
پس اساس کاری این پیشرانه ها، کار در دمای بالاست و پیشرانه این خودرو ها نیز برای کار در این شرایط طراحی شده است و نحوه طراحی سیستم خنک سازی پیشرانه آن ها به گونه ای است که در صورت سلامت پیشرانه و بخش خنک سازی آن، با کار کردن فن در دور پایین نیز شاهد گرم شدن بیش از حد موتور نباشیم.
اما باید این را مد نظر داشته باشیم که با خاموش کردن پیشرانه در زمانی که کاملا گرم است، دمای آب داخل آن بالاتر از قبل می رود.
که به همین خاطر و طبق تجربه، در خودرو های قدیمی که دارای پروانه مکانیکی به جای فن برقی هستند، گفته می شود در این زمان بهتر است خودرو کمی درجا کار کند تا آب به دمای قابل تحملی برای آلیاژ پیشرانه برسد و بالا بودن دمای موتور، منجر به بروز آسیب به پیشرانه نشود.
همین قضیه برای گرم بودن خودرو های با فن برقی در زمانی که به علت تحت فشار قرار گرفتن، دارای دمای بالاتری از دمای کاری استاندارد و نرمال هستند نیز پیشنهاد می شود.
ضمن اینکه فن پیشرانه به نحوی طراحی شده که می تواند در زمان خاموش بودن خودرو نیز به فعالیت خود ادامه دهد، هر چند به علت نچرخیدن آب در مسیر خنک کاری و درون پیشرانه، این کار عملا فایده چندانی ندارد و در صورت روشن شدن خودرو می تواند منجر به خنک شدن آب درون پیشرانه شود.
فرهاد
تاریخ : ۱۴ - آبان - ۱۴۰۲
۲۰۶SDمدل ۹۶ دارم
در هوای خنک فن دور تند یکسره کار میکند رله فن ، مقاومت حرارت ، تر موستات ، فشنگی حرارت تعویض شده ، ولی ایراد همچنان باقیست ،
سعید
تاریخ : ۲۸ - تیر - ۱۴۰۲
باسلام ۲۰۶ مدل ۸۳ دارم فن تا سوئیچ باز میشه شروع میکنه به کار کردن لطفا رهنمایی کنید
ناشناس
تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲
من یه دنا پلاس دارم فن یکسره کار میکنه واترپمپ ترموستات و فشنگی و رادیات هم تعویض شده ولی بازم یکسره هستش
محسن
تاریخ : ۲۷ - فروردین - ۱۴۰۲
سلام پراید کاربرات دارم ۷۸ اول صبح که ماشین روشن می کنم ماشین سرد فن روشن میشه ایرادش از کجای
سعید
تاریخ : ۵ - فروردین - ۱۴۰۲
باسلام .پژو۲۰۶ اس دی دارم.وقتی بخاری یاکولرراروشن میکنم بعدازچنددفبقه فن یکسره کارمیکندوقطع نمیشه آمپرآب هم پایین است وموتورخنک است. لطفاعلت این مشکل را راهنمایی کنید.ممنون
بهمن
تاریخ : ۲ - فروردین - ۱۴۰۲
باسلام ۲۰۶ مدل ۸۳ دارم فن تا سوئیچ باز میشه شروع میکنه به کار کردن لطفا رهنمایی کنید
حسن زاده
تاریخ : ۱۴ - بهمن - ۱۴۰۱
با سلام وعرض ادب ماشینم ۲۰۶ اس دی مدل ۹۵ تیپ ۵ ماشین گرم که میشه آمپر آب شروع میکنه به بالاو پایین حرکت کردن و یکدفعه ماشین خاموش میشه و مدتی طول میکشه روشن بشه و بعدش بوی شدید بنزین میاد مشکل چیه لطفا منو راهنمایی کنید
مرتضی.ورزشدوست
تاریخ : ۷ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام
خسته نباشید .ماشین روآ پژو مدل۸۷ قبلا در جاد آمپر آب میومد پایینتر .ترموستاد عوض کردم آمپر اومد وسط بدون حرکت موند الان هم فن یکسره کار میکنه. لطفا راهننایی کنید .
ایا مشکل از ترموستاده یا از فشنگی ؟
مرتضی
تاریخ : ۷ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام
خسته نباشید .ماشین روآ پژو مدل۸۷ قبلا در جاد آمپر آب میومد پایینتر .ترموستاد عوض کردم آمپر اومد وسط بدون حرکت موند الان هم فن یکسره کار میکنه. لطفا راهننایی کنید .
ایا مشکل از ترموستاده یا از فشنگی ؟
مرضیه شادروح
تاریخ : ۶ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام ماشین ساینا هست ، موقعی که ماشین رو میخوام خاموش کنم فنش خاموش نمیشه ، امشب هفت دقیقه ماشین در جا روشن بود و فن خاموش نشد و مجبور شدم ماشین رو خاموش کنم تا فن خاموش بشه ،، لطفا راهنمایی بفرمایید،،متشکرم
ناشناس
تاریخ : ۶ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام ماشین ساینا هست ، موقعی که ماشین رو میخوام خاموش کنم فنش خاموش نمیشه ، امشب هفت دقیقه ماشین در جا روشن بود و فن خاموش نشد و مجبور شدم ماشین رو خاموش کنم تا فن خاموش بشه ،، لطفا راهنمایی بفرمایید،،متشکرم
داریوش
تاریخ : ۱۶ - دی - ۱۴۰۱
سلام من پراید مدل ۸۶ دارم و بعداز استارت فن شروع میکنه به کار کردن وتا وقتی راه فن رو ازسوکت جدا نکنم کار میکنه همه چیو چک کردم میگن از کامپیوتره خواهشاً راهنمایی کنید
محمد رضا
تاریخ : ۳۱ - مرداد - ۱۴۰۱
سلام من یه ۴۰۵ صفر دوگانه گرفتم.ماشین امپرش میاد تا وسط فن کار میکنه امپر رو میاره پایین ولی دیگه فنش خاموش نمیشه و به اصطلاح یکسره کار میکنه.واینکه چون خودرو صفر هست بردم نمایندگی فشنگی.ترموستات.دستهسیم موتور.کامپیوتر همه تست رله های فن.همه اینا رو یا عوض کردن یا تست کردن بازم جواب نداده..و هنوز مشکل پا برجاست…دیگه نمیدونم چیکار کنم…البته فن تو یکصورت خاموش میشه اونم وقتی کولر رو روشن و خاموش میکنم فنش هم خاموش میشه ولی وقتی امپر میره بالا و دوباره فن کار میکنه امپر میاد پایین و دوباره یکسره میشه…..