۱۰ راهکار طلایی برای اینکه از خرید چیزهای غیرضروری پرهیز کنید

حتما برایتان پیش آمده که به قصد خرید برای چیز کوچکی به بازار و فروشگاه می رویداما هنگام برگشت با خود کیسه های اضافی بر چیزی که قصد خریدش را داشتید حمل می کنید.تبلیغات و سر و صدای فروشنده ها حتما در ذهنتان اثر گذاشته و شما را به خرید کردن ترغیب می کند.اما تاکنون […]

حتما برایتان پیش آمده که به قصد خرید برای چیز کوچکی به بازار و فروشگاه می رویداما هنگام برگشت با خود کیسه های اضافی بر چیزی که قصد خریدش را داشتید حمل می کنید.تبلیغات و سر و صدای فروشنده ها حتما در ذهنتان اثر گذاشته و شما را به خرید کردن ترغیب می کند.اما تاکنون فکر کرده‌اید که چرا کالاهایی را می‌خرید که ضرورتی ندارند؟ در این مطلب به شما می آموزیم تا چگونه ازخریدهای غیر ضروری پرهیز کنید پس تا انتها با ما همراه باشد.

۱-به دنبال کیفیت بهتر باشید نه کمیت بیشتر

درست است که گاهی در حراج‌های فصلی فروشگاه‌ها، اقلام خوب و به صرفه‌ای پیدا می‌شود، اما معمولا بیشتر کالاهایی که حراج می‌شوند، از کیفیت پایینی برخوردارند و احتمالا زمان زیادی نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.در عوض، اگر واقعاً به کالایی مانند آنچه در قفسه‌های تخفیف می‌بینید نیاز دارید، کمی تحقیق کنید و به دنبال چیزی با کیفیت بالاتر باشید. به جای تلاش برای خرید مجموعه‌ای از وسایل نیمه مفید با هزینه‌ی کمتر، بر یافتن کالاهای کمتر اما با کیفیت بالا تمرکز کنید.

۲- عوامل محرک خود را بشناسید

وسایل غیرضروری که در شرایط روحی آسیب‌پذیر مانند زمان‌های پر استرس، خریداری می‌کنید روی هم جمع می‌شوند و اگر می‌خواهید بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها را مدیریت کنید، باید سعی کنید عوامل محرکی که احتمال این رفتارها را بیشتر می‌کنند، شناسایی کرده و از بین ببرید.

به چند بار گذشته که کالایی غیرضروری خریده‌اید، فکر کنید و از خود چند سوال بپرسید:

  • قبل و بعد از خرید چه احساسی داشتید؟
  • سعی داشتید از چه چیزی فرار کنید یا از فکر کردن درباره‌ی چه چیزی اجتناب کنید؟
  • چقدر طول کشید تا به حالت اولیه‌ی عاطفی خود بازگشتید؟
  • وقتی به آنجا رسیدی، چقدر برای یک داشتن یک حس خوب دیگر ناامید هستید؟
  • از چه فروشگاه‌هایی خرید می‌کنید و بیشتر چه چیزهایی می‌خرید؟

۳-پیام‌های تبلیغاتی خود را پاکسازی کنید
حتما برای شما هم پیش آمده که پس از خرید از یک فروشگاه حضوری یا اینترنتی، شماره تلفن یا ایمیل خود را در آن مرکز ثبت کرده‌اید تا از پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های ایام خاص سال باخبر شوید. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید در برابر این حجم گسترده‌ی تبلیغات مقاومت کنید، موقع آن رسیده تا از خود یک سوال مهم بپرسید: چه زمانی بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به ایمیل‌های تبلیغاتی برای محصولاتی که بیشتر خریداری می‌کنید‌، دارید؟

با یک پاسخ شفاف و صادقانه به این سوال می‌توانید مچ خود را بگیرید. شاید یک ایده‌ی خوب این باشد که کمی از این تبلیغات هزینه‌بر فاصله بگیرید تا بهتر بتوانید مخارج خود را مدیریت کنید.

۴-برای خودتان قانون بگذارید

سخت است که آدمی هم بر حسب خواست درونی و علاقه‌اش بخواهد کاری را بکند هم به خاطر ضررهای آتی آن نخواهد که دیگر آن رفتار را انجام بدهد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در بسیاری مواقع انسان به خودش دست دوستی می‌دهد و شرایطی را فراهم می‌کند که یا با میان‌بُر زدن بار عذاب وجدانش را کم کند یا کمی فرصت برای شروع قدرتمندانه‌ی یک رفتار می‌خرد و انجام وعده را به وقت دیگری در آینده موکول می‌کند. اینجا است که باید برای خودمان قانون وضع کنیم. قانون‌هایی که وقتی خودمان را در برابر یک امر ضعیف و تسلیم‌پذیر می‌بینیم باید گذاشته شوند. قانون‌هایی که خودمان را ملزم به رعایت‌شان دانسته و البته تخطی از آنها را همراه با جریمه در نظر بگیریم. دو نمونه قانون اولیه و پایه که مدارای بیشتری با ما دارند عبارتند از:

قانون اول
در یک برگه بنویسید که چقدر برای‌تان مهم است که مبلغی پس‌انداز داشته باشید و مهم‌تر از آن این که این مبلغ اندوخته را برای رسیدن به چه هدفی لازم دارید. به طور هفتگی یا ماهیانه یک برگه‌ی این چنینی آماده کنید و آن را در جایی که جلوی چشم‌تان باشد بچسبانید. این کار به شما هدف و انگیزه می‌دهد تا مانع از هزینه‌ کردن مبلغی بی‌اندازه‌ و بی‌برنامه‌ی بشوید.

قانون دوم
استناد کردن به این قانون برای ممانعت از خرید اضافه بسیار کمک‌کننده است. این قانون می‌گوید «یکی وقتی باید وارد ‌شود که یکی دیگر خارج شود» . بنابراین فقط زمانی می‌توانید خرید جدیدی انجام بدهید که کالایی را که داشتید به یک دوست یا یک نهاد خیریه هدیه داده باشید. به این ترتیب وقتی که می‌خواهید خرید تازه‌ای داشته باشید اول باید به این فکر کنید که در ازای این کالای جدید باید چیزی از داشته‌های‌تان را ببخشید و همین حسِ از دست دادنی که بر شما چیره می‌شود به اندازه‌ی کافی خاصیت بازدارندگی دارد.

10 روش برای جلوگیری از خرید غیرضروری

۵- یک سیستم پشتیبانی پیدا کنید
در مورد عادات خرج کردن خود و آنچه در پشت آن ها وجود دارد با کسی صحبت کنید. می‌توانید از حمایت دوستان و اعضای خانواده خود استفاده کنید و آن‌ها را در جریان قرار دهید. برخی از آن‌ها ممکن است نظرات مفیدی در مورد چگونگی توقف خرید چیزهایی که نیاز ندارید، داشته باشند. از این ایده‌ها و نظرات مفید، برای کنترل خواسته‌های خود برای خرج کردن پول بابت چیزهایی که در حال حاضر وسوسه‌انگیز هستند، اما به زودی راهی سطل زباله خواهند شد، استفاده کنید.

۶. بودجه تعیین کنید و هزینه‌های خود را پیگیری کنید
هرچه بیشتر از دخل و خرج خود آگاه باشید، بهتر می‌توانید در مورد نحوه‌ی خرج کردن پول‌هایتان تصمیم بگیرید. بودجه‌بندی به شما کمک می‌کند که یک گزارش دقیق از آنچه به دست می‌آورید و آنچه خرج می‌کنید، داشته باشید. احتمالا دیدن تاثیر هزینه‌ها، مثل افزایش قبض‌های کارت اعتباری، شما را ترغیب به انجام اقدامات اصلاحی در‌ این‌ باره خواهد کرد.

۶- برای خرید خود برنامه‌ریزی کنید
معمولا نقطه ضعف بسیاری از ما خریدهای بدون برنامه است. به ویژه وقتی که خسته هستیم یا استرس داریم.

اگر به راهکار قبلی عمل کرده‌اید و بودجه‌ای تنظیم کرده‌اید، می‌دانید که هر ماه چقدر می‌توانید هزینه کنید. در این صورت می‌توانید خریدهای سرگرم‌کننده‌ی خود را در مورد چیزهایی که بیشتر می‌خواهید، برنامه‌ریزی کنید. به خودتان زمان کافی بدهید تا با دقت فکر کنید که چه اقلامی بیشترین لذت را برای شما به ارمغان می‌­آورد. محدودیت‌های شما از لحاظ زمان و هزینه مشخص است و به احتمال زیاد از حد عبور نمی‌کنید.

۷-داشته‌های‌تان را مشخص کنید

اولین اقدامی که لازم است انجام بدهید این است که ببینید واقعاً چه چیزهایی دارید. وقتی وسایلی را که دارید نامرتب و بدون طبقه‌بندی در خانه پخش کرده باشید که البته این منجر به مخفی شدن لوازم و وسایل از جلوی چشم‌تان می‌شود، فراموش می‌کنید که چه دارید. برای همین وقتی استرس می‌گیرید که یک چیزی گم شده یا کالایی را ندارید بلافاصله آن را می‌خرید و بعداها متوجه می‌شوید که از آن وسیله تا به حال چند عدد داشته‌اید و یادتان نبوده است.

افرادی هستند که آنقدر لباس، کفش یا سایر اقلام مصرفی‌ شخصی‌شان را خریده‌اند که حتی فرصت نکرده‌اند آن‌ها را برای بار دوم استفاده کنند. حتی به مرور یادشان رفته که اصلاً چنین چیزی داشته‌اند و وقتی برای خرید بین کالاهای رنگارنگ و دلفریب قدم زده‌اند بر حسب علاقه دوباره نمونه‌ی مشابهش را خریده‌اند. البته کمی بعد فهمیده‌اند که بین وسایل‌شان مشابه آن یافت می‌شده و خب، این یک ضرر مالی به حساب می‌آید.

کمی زمان بگذارید و لیستی از داشته‌های‌تان در دسته‌بندی‌های جداگانه آماده کنید. ببینید چند عدد شلوار جین، چند عدد تی‌شرت یا حتی چند خودکار و دفتر دارید. حتی اگر متأهل هستید و زندگی‌تان بزرگ‌تر شده وسایل خرده‌ریز منزل را چک کنید؛ ببینید چند دست لیوان، چند دست سرویس قاشق و چنگال و از این قبیل دارید. وقتی از همه‌ی داشته‌های‌تان مطلع شدید، دید بازتر و جامع‌تری پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید از این به بعد چه چیزهایی را لازم دارید و به چه وسایلی هیچ نیازی ندارید.

۸- از روش ماری کوندو استفاده کنید
نظریه‌ی ماری کوندو می‌گوید هرچه بیشتر از شر وسایل غیرضروری خلاص شوید، نظم و ترتیب بخشیدن به محیط هم راحت‌تر خواهد بود. این روش بر دو بخش تمرکز دارد: اول دور انداختن و دوم سازماندهی. این دیدگاه به شما کمک می‌کند که لوازم و احتیاجات غیرضروری خود را بشناسید و آن‌ها را حذف کنید.

بر همین اساس فهرستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و لوازمی را که دیگر به آن‌ها احتیاج ندارید، استفاده نمی‌کنید یا دیگر علاقه‌ای به آن‌ها ندارید، جدا کنید. سعی کنید با ایجاد دسته‌بندی‌های بزرگ، همه چیز را بررسی کنید؛ مثلا اول کفش‌ها، بعد کتاب‌ها و…

10 روش برای جلوگیری از خرید غیرضروری

۹- خود را در یک دوره‌ی انتظار قرار دهید
وقتی چیزی را پیدا کردید که دوست دارید اما واقعاً به آن احتیاج ندارید، خودتان را مجبور کنید که آن را حداقل سه روز در سبد خرید خود بگذارید.برای دور شدن از وسوسه، صفحه‌ی مجازی کالا را ببندید یا فروشگاه را ترک کنید. بعد از تمام شدن ۷۲ ساعت، روز و ساعتی را برای بازبینی سبد خرید خود تعیین کنید.به احتمال زیاد، علاقه‌ی شما به آن مورد به نفع اکتشافات جدید تا حدودی کاهش می‌یابد. اگر این موارد جدید هم ضروری نیستند، همان مدت انتظار را در پیش بگیرید و در خرید کردن عجله نکنید.

۱۰- در مورد اینکه چرا چیزهایی را خریداری می‌کنید که به آن‌ها احتیاج ندارید، صادق باشید

در بیشتر مواقع، وقتی کالاهایی را خریداری می‌کنید که واقعاً به آن‌ها احتیاج ندارید، به موارد موجود در سبد خرید خود فکر نمی‌کنید، بلکه شما به تغییرات خاصی فکر می‌کنید که می‌خواهید در زندگی خوتان یا در وجود خودتان ببینید. این تغییرات هر چیزی می‌توانند باشند؛ از داشتن یک پوست شاداب‌تر و جوان‌تر تا جلب‌توجه بیشتر و یا فرصتی برای یک زندگی بهتر.

هر چه واضح‌تر بتوانید آنچه را که واقعا می‌خواهید ببینید، راحت‌تر به این موضوع پی می‌برید که آنچه خریده‌اید واقعا آن‌طور که باید پاسخ‌گوی نیازهای شما بوده یا خیر.

کلام آخر
با هدر ندادن پول و پس‌انداز بیشتر، به آینده خود و اطرافیان‌مان اهمیت بیشتری می‌دهیم. البته گاهی دلمان می‌خواهد پول را بدون فکر و برنامه خرج کنیم، اما صرفه‌جویی در هزینه‌ها و لذت بردن از داشته‌هایتان بهتر است. وقتی در هزینه‌های روزانه صرفه‌جویی می‌کنید و هر روز پس اندازتان بیشتر می‌شود، احساس بهتری پیدا می‌کنید.

مطالب مرتبط

۶ اشتباه بزرگ در خرید کردن که هر فردی باید بداند

۱۲ وسیله گران قیمت که ارزش خریداری ندارند

چرا باید گوشی موبایل را جایگزین کارت بانکی کنیم؟

نظرات