بخش بسیار مهم و دشوار بیشتر کسب و کار ها جذب مخاطب و مشتری و حفظ آنها است.برای این کار باید ترفندهایی را در بازار کسب و کار بلد باشید تا با بکار بستن آنها کسب و کار خود را ارتقا داده و بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما راه های طلایی جذب مشتری را بیاموزیم.
چگونه باید مشتری جلب کنید ؟
در این قسمت به ارائه راهکار های مناسب برای جذب مشتریان جدید خواهیم پرداخت .
۱-به مشتری جدید پیشنهاد ویژه یا کد تخفیف بدهید
وقتی برای مشتریان پیشنهاد ویژهای تدارک میبینید، از ۳ مزیت مهم برخوردار خواهید شد:
- کسبوکار را به دیگران معرفی میکنید؛
- کیفیت و ویژگیهای محصول را به مشتری جدید نشان میدهید؛
- افراد بیشتری را به مشتری راغب تبدیل میکنید.
انسان موجودی احساساتی است. وقتی با کد تخفیف یا هر نوع پیشنهاد ویژهای روبهرو میشود، احساس میکند باید از فرصت موجود بهترین استفاده را ببرد. بهنوعی، احساساتش تحریک میشود و به انجام عمل اقدام میکند. اجازه دهید مثال بزنیم:
آبمیوهفروشی اگر در روز اول افتتاحیه، آبمیوهٔ رایگان دست مردم بدهد، صف طویلی جلوی مغازه بسته خواهد شد. همین صف میتواند به کلی مشتری تبدیل شود که در روزهای بعد، بارها و بارها از او خرید میکنند.
از طرفی هم ارائهٔ پیشنهاد ویژه مثل تخفیف تکیهکردن به یکی از اصول روانشناسی بهنام اصل زیانگریزی است. جایی که ترس مشتری میریزد و میتوانید او را راحتتر جذب کنید.
نکته: کد تخفیف در کنار محصولی باکیفیت به شما کمک میکند؛ پس بهدلیل ارائهٔ کد تخفیف، از کیفیت کار نزنید! چون مشتری دیگر به سراغ شما نخواهد آمد.
۲-اهداف خود را برای جذب مشتریان جدید تعیین کنید
تعیین اهداف برای هر شغلی بسیار مهم است و می تواند به شما انگیزه دهد . برای تعیین اهداف خود نکات زیر را در نظر داشته باشید :
- هر آنچه را که می خواهید انجام دهید ، بنویسید .
- خوب فکر کنید تا بتوانید لیست کاملی از اهداف خود به دست آورید.
- هر نکته را تجزیه و تحلیل کرده و امکان موفقیت در آن را تعیین کنید .
- اهداف موجود در لیست را اولویت بندی کنید .
- برای تحقق هر هدف ، محدودیت زمانی تعیین کنید .
از اهداف کوتاه مدت شروع کنید تا آن ها به شما در رسیدن به اهداف بلند مدت کمک کنند .
۳- مشتریان خود را بشناسید
اگر نمی دانید که مشتریان شما چه کسانی هستند ، نمی توانید در بازار موفق شوید و بنابراین قبل از پیشبرد هر برنامه ای ، شخصیت خریدار را بررسی کنید و این به آن معناست که مشخصات مشتری ایده آل شرکت خود را شناسایی و تعیین کنید . بازاریابان با تجربه برای هدف قرار دادن بازاریابی خود به این اطلاعات اعتماد می کنند . شناسایی شخصیت خریدار به شما این امکان را می دهد تا اهداف خود را بهبود ببخشید . اگر شما در انجام این کار موفق شوید ، قادر به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شغلی خود خواهید بود .
۴-از مشتریان قدیمی بخواهید شما را معرفی کنند
چه کسی است که از جذب مشتری فراوان فراری باشد؟ به همین دلیل، بههیچوجه از تأثیری که مشتریان قدیمی دارند، غافل نشوید. بگذارید قضیه را باز کنیم.برخی افراد پس از مدتی اصطلاحاً به مشتریان ثابت شما بدل میشوند. آنها میتوانند با جذب افراد جدید به سمت کسبوکارتان، سودآور باشند.
چگونه؟ مشتری شما روزانه با افراد زیادی در جاهای مختلف از جمله مهمانیهای خانوادگی، گروههای تلگرامی و شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر در ارتباط است.
برای اینکه به دایرهٔ اطرافیان مشتری دسترسی پیدا کنید، میتوانید او را وارد بازی کنید. به این شکل که از مشتری میخواهید شما را به آنها معرفی کنند و بهازای هر معرفی، به او پاداش میدهید.
اینجا به مفهوم بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing میرسیم!پاداش هم لزوماً نقدی نیست و مثلاً میتواند کد تخفیف ۳۰ درصدی باشد. فقط بهتر است برای هر دو طرف ماجرا، پاداشی در نظر بگیرید.
برای مثال، محصول رایگان به معرفیکننده بدهید و ۱۵ درصد تخفیف هم برای اولین خرید معرفیشده در نظر بگیرید. میتوانید هم پاداش یکسانی به هر دو طرف ماجرا بدهید.این داستان با مشتریان معرفیشده هم تکرار میشود و آنها میتوانند دوستان و اطرافیان خود را بهسمت شما سوق دهند.
۵-به دنبال کانال های مناسب برای جلب مشتری های جدید باشید
با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد چگونگی جذب مشتریان جدید تحقیق کرده و کانال مناسب برای انجام این کار را برای خود ایجاد کنید که این کار ممکن است از طریق ایمیل ، رسانه های اجتماعی ، نامه و یا هر چیز دیگری باشد . بهترین راه این است که برای جلب مشتریان خود، از چندین طریق وارد عمل شوید .
۶-روند خرید را درک کنید
بنگرید که مشتریان تان چگونه می توانند محصولات شما را خریداری کنند . وقتی این موضوع را فهمیدید ، می توانید نقاط ضعف خود را مشخص کنید . در صورت مشکل بودن درک این مسئله به سوالات زیر پاسخ دهید .
- مشتریان چگونه وب سایت شما را پیدا می کنند ؟
- آیا این امر از طریق رسانه های اجتماعی و یا سایر سیستم ها انجام می شود؟
- آن ها، پس از ورود به صفحه شما چه کاری انجام می دهند؟
- آن ها قبل از خرید به دنبال چه محتوایی در صفحه شما هستند ؟
۷-کارمندان با استعدادی استخدام کنید
یک کارمند خوب می تواند ۱۰ مشتری جدید به شرکت شما اضافه کند ، در حالی که یک کارمند بد می تواند ۱۰ تن از مشتریان شما را از دست بدهد و علاوه بر این ، شما به تنهایی قادر به جامه عمل پوشاندن به تمامی اهدافی که در سر دارید نخواهید بود . برای این کار به متخصصان ماهر، با تجربه و آموزش دیده نیاز خواهید داشت و بنابراین برای پیشرفت کردن در عرصه تجارت ، کارمندانی با تجربه استخدام کنید .
۸- رقبای خود را بشناسید
تجزیه و تحلیل رقابتی به یک بخش اساسی در هر تجارتی تبدیل شده است . شناخت رقبای شما به معنای سرقت ایده های آن ها نیست ؛ بلکه به معنای شناخت نقاط ضعف و قوت آن ها است . شناخت آن ها به شما کمک می کند تا در عملکرد خود با اعتماد به نفس عمل کنید . هنگام تجزیه و تحلیل رقبای خود باید بدانید که به دنبال چه چیزی در آن ها هستید که می تواند به تجارت شما کمک کند . بنابراین،
- گزارش های صنعتی آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.
- نقاط ضعف و قوت آن ها در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید.
- استراتژی بازاریابی محتوای آن ها را تحلیل و تفسیر کنید.
۹-از بازاریابی پاسخ مستقیم استفاده کنید
بازاریابی پاسخ مستقیم نوعی بازاریابی است که به مشتریان فرصت و امکان دسترسی به پاسخ پرسش های خود در رابطه با خرید محصولات مختلف را فراهم می کند . به این ترتیب شما به مشتریان خود نشان خواهید داد که برای آن ها احترام قائل بوده و برای جلب رضایتشان تلاش می کنید .
۱۰-رسانه های اجتماعی
تنها جایی که مشتریان شما در آن دائما فعالیت دارند ، رسانه های اجتماعی است . فعالیت در رسانه های اجتماعی همچنین یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای تاثیر گذاری بر مشتری و جذب آن ها محسوب می شود . در صورتی که از بستر رسانه های اجتماعی به طور صحیح استفاده کنید ، این فرصت برای شما فراهم خواهد شد تا در زمانی کوتاه تعداد زیادی مخاطب پیدا کنید . اگر بر ایجاد روابط از طریق رسانه های اجتماعی تمرکز کنید ، پروژه های بازاریابیتان با موفقیت رو به رو خواهد شد .
بنابراین به این طریق مشتریان جدید را از طریق رسانه های اجتماعی خود، جذب کنید:
- در رابطه با رسانه های اجتماعی محبوب تحقیق کرده و مشتریان خود را شناسایی کنید .
- برای شرکت خود ، صفحه ای جدید در رسانه اجتماعی مورد نظر ایجاد کنید.
- محتوای جذاب مربوط به حرفه خود را در صفحه خود قرار داده و سعی کنید به جزئیات امور توجه بیشتری داشته باشید .
- اطمینان حاصل کنید که در پست های خود، از کلمات کلیدی که به جذب مشتری کمک می کند ، استفاده کرده باشید .
۱۱- قیمت ها
قیمت یکی از مهمترین جنبه های دنیای تجارت است.برای باقی ماندن در دنیای تجارت، و داشتن سود کافی لازم است قیمت های شما در رقابت با محصولات یا خدمات مشابه کمی پایین تر باشد. با وجد تعداد بالای محصولات ، قیمت کم آنها جبران خواهد شد. هیچ چیز برای مشتری جذاب تر از این نیست که بداند اگر چند متر جلوتر برود، فروشگاهی هست که می تواند همان جنس را با قیمتی پایین تر بخرد. این کار به روش های مختلف قابل انجام است مثل حراج، بُن تخفیف، یکی بخرید بعدی را نصفه قیمت بخرید و هزار و یک ترفند دیگر.
۱۲-ظاهر
اینکه می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است واقعا درست می باشد . این جمله فقط در روابط افراد صدق نمی کند. در دنیای تجارت هم همینطور است. اگر مشتری به فروشگاهی وارد شود که با وجود قیمت های بالا ، روی زمین آشغال ریخته باشد، بوی بدی در هوا جریان داشته باشد یا اجناس همه اینطرف و آنطرف پخش باشند، محال است دیگر به آنجا مراجعه کند مگر اینکه تمام اجناس با تخفیف ۱۰۰ درصدی به حراج گذاشته شده باشند.
۱۳-آگاهی کامل از محصولات خود
همه کارمندان باید دانش کامل نسبت به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند داشته باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی سوالی درمورد یک محصول یا خدمات از کارمند یک شرکت پرسیده می شود ، نتواند پاسخگو باشد و از فرد دیگری کمک بگیرد . البته در شرایط خاص اگر کارمندان تحت آموزش باشند. حتماً از افراد مطلع از محصولات و خدمات در دسترس مشتری قرار دهید تا مشتری خود را حفظ کنید .
۱۴-تبلیغات
تبلیغ درست تجارت بسیار مهم است . تبلیغات روش های مختلفی دارد، مثل روزنامه ها، مجلات، اینترنت، تبلیغات محلی، تبلیغات کلامی و… برای تبلیغات حتی می توانید از حراج دو روزه یا بُن تخفیف استفاده کنید. این کار باعث جلب توجه مردم می شود و تعداد مشتری های شما نیز افزایش خواهند یافت و با دیدن قیمت مناسب و خدمات خوب به مشتری های دائمی تبدیل خواهند شد ، حال چه در حراج باشید چه نباشید.
۱۵-رفتار دوستانه
در بیشتر مواقع افراد از بی ادبی و بداخلاقی فلان کارمند در فلان شرکت شاکی هستند که مشکل بزرگی برای آن تجارت محسوب می شود . حرف های مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش می شود و همه ما می دانیم که وقتی چیزی می شنویم، آن را باور می کنیم و معمولاً مطمئن می شویم که بدون امتحان کردن به سراغ آن شرکت نرویم.با لبخند با مشتریان خود صحبت کنید ، به آنها پیشنهاد بدهید اما سعی نکنید چیزی را به آنها تحمیل کنید. مردم دوست دارند حرف بزنند، مخصوصاً زنان خانه دار که زیاد از خانه خارج نمی شوند.
نظرات