چاپ      کد خبر: 118591
24 مرداد 1402

۱۶ توصیه تغذیه ای برای زنان باردار تا دچار اضافه وزن نشوند

تغذیه دوران بارداری و اهمیت استفاده از غذاهای مناسب دراین دوران، موضوعی است که همیشه ذهن مادر باردار و اطرافیان را درگیر می کند. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه افراد لازم است، ولی اهمیت موضوع برای مادر باردار دو چندان است.

«منیره منصوریان» کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ممسنی می گوید:با داشتن رژیم غذایی مناسب و استاندارد، تمامی نیازهای مادر و جنین تامین و همچنین وزن گیری مطلوب مادر در این دوران را در پی دارد.

16 توصیه تغذیه ای برای زنان باردار تا دچار اضافه وزن نشوند

کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ممسنی در این ارتباط به مادران باردار چنین توصیه کرده است:

به منظور پیشگیری از وزن گیری بیش از حد انتظار و بروز مشکلات ناشی از اضافه وزن، توجه به نکات زیر در تغذیه مادرباردار لازم و ضروری است:

۱.با استفاده از میان وعده ها در رژیم غذایی، تعداد وعده های غذایی افزایش و حجم غذا کم شود.
۲.برنامه غذایی باید منظم باشد و وعده های غذایی سر ساعت مشخص مصرف شود.
۳.مصرف مواد قندی مثل قند و شکر و خوراکی هایی مانند انواع شیرینی، شکلات، آبنبات، نوشابه ها، شربت و عسل در رژیم غذایی بسیار محدود شود.
۴.از مصرف زیاد نان، برنج و ماکارونی خودداری و از نان های تهیه شده از آرد سبوس دار (نان سنگک، نان جو) استفاده شود. (مصرف نان ساندویچی و نان باگت باید محدود شود)
۵.از حبوبات پخته مثل عدس و لوبیا در رژیم غذایی بارداری بیشتر استفاده شود.
۶.از انواع شیر و لبنیات کم چرب استفاده شود.
۷.از گوشت های کاملاً لخم و تا حد امکان چربى گرفته شده و مرغ و ماهى بدون پوست استفاده و سعی شود از گوشت قرمز کمتر استفاده شود.
۸.از مصرف فرآورده هاى گوشتى پرچرب مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، کله پاچه و مغز در برنامه غذایی خوددارى شود.
۹.میوه ها و سبزی ها را بیشتر به صورت خام در برنامه غذایی خود بگنجانید، استفاده از انواع سالاد به همراه وعده های غذایی توصیه می شود.
۱۰به جاى آب میوه بهتر است از خود میوه در رژیم غذایی مصرف کنید. آب میوه هاى تازه و طبیعى که در منزل تهیه مى شود، به آب میوه هاى تجارى ارجحیت دارد، آب میوه های صنعتی معمولا حاوى مقادیر قابل توجهى شکر است.
۱۱.از انواع روغن مایع در تغذیه دوران بارداری استفاده گردد.
۱۲.غذاها را بیشتر به شکل آب پز و بخار پز و یا تنورى تهیه و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده در تغذیه دوران بارداری خودداری شود.
۱۳.از مصرف انواع سس سالاد، کره، خامه، سرشیر، شیر پرچرب، ماست و پنیرهاى پرچرب در تغذیه بارداری خوددارى گردد.
۱۴.مصرف دانه هاى روغنى مثل گردو، فندق، بادام، تخمه، پسته و زیتون در برنامه غذایی بارداری محدود شود.
۱۵.از مصرف غذاهای کنسرو شده و پر نمک در تغذیه بارداری خودداری کنید. مصرف این غذاها موجب افزایش فشار خون در دوران بارداری می گردد.
۱۶.فعالیت بدنی و تحرک متناسب با دوران بارداری باید در برنامه روزانه مادر باردار گنجانده شود.

اگر بی دلیل احساس سرما می کنید به این دلایل است

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار