چاپ کد خبر: 49311
10 فروردین 1400

یک خاصیت جالب درمانی گیاه دارویی شنگ

گیاه شنگ داروی

اول فارس|طب سنتی: گیاه شنگ از دیرباز تاکنون در طب سنتی به‌عنوان التیام دهنده زخم برای جراحات ایجاد شده در دام‌ها استفاده می‌شود و استفاده موضعی از عصاره گیاه شنگ می‌تواند تاثیرات التیام دهنده در زخم ایجاد شده در پوست داشته باشد.

شنگ از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است و در فاصله اردیبهشت تا تیر ماه ظاهر می‌شود، در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله شنگ و در خراسان ریش بز خالدار و در لرستان شِنگ خطاب می‌کنند. به این گیاه یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و در آذربایجان یملیک هم می‌گویند. عربی نوع چمنی این گیاه که برگ‌های آن باریک‌تر از شنگ می‌باشد، لحیه التیس و زنب الخیل است، ولی در عراق و شامات به آن اذناب الخیل می‌گویند. گیاه طعم خاصی ندارد و آذربایجانی ها با استفاده از کمی نمک آنرا خام می‌خورند.

پوست بزرگ‌ترین بافت بدن مهره‌داران است و به‌عنوان سدی در برابر تهاجم عوامل مُضر محیطی عمل می‌کند.

استفاده از گیاهان دارویی جهت درمان زخم از سابقه طولانی برخوردار است و تحقیقات بر روی عوامل گیاهی موثر بر ترمیم زخم یکی از زمینه‌های پیشرفت پزشکی و زیست‌شناسی تکوینی است.

 سارا غزلباش کارشناس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با بیان این‌که استفاده از شیرابه یا لاتکس گیاه شنگ در بهبود زخم‌ها از جمله زخم‌های سرمازدگی گزارش شده است، عنوان کرد: گیاه شنگ با نام علمی “Tragopogon graminifolius” از دیرباز تاکنون در طب سنتی به‌عنوان التیام دهنده زخم برای جراحات ایجاد شده در دام‌ها استفاده می‌شود و استفاده موضعی از عصاره گیاه شنگ می‌تواند تاثیرات التیام دهنده در زخم ایجاد شده در پوست داشته باشد.

وی ترکیبات شناسایی شده در گیاهان این جنس را از دسته فلاونوئیدها، ترپنها، ساپونینها و هیدروایزوکومارین، ترکیبات فنلی و استرولها دانست و اظهار کرد: مکانیزم فعالیت ضد زخمی این گیاه، ترکیب فنلی آن، بر اساس متوقف کردن استرس‌های اکسداتیو و پراکسیداسیون چربی است و برخی از گیاهان جنس شنگ با دارا بودن اثر آنتی‌اکسیدانی قوی از آسیب التهابی به بافت‌ها جلوگیری می‌کنند.

 این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه افزود: در طب سنتی ایران از شنگ به‌عنوان بند آورنده خون‌ریزی و بهبوددهنده زخم در خونریزی‌های بینی، گوش، شش، گلو، روده، معده و پوست استفاده شده است و در مناطق مختلف نیز به‌صورت خوراکی و دارویی کاربرد دارد، از جمله در ناحیه شرف‌الدین واقع در شرق آذربایجان، این گیاه به‌عنوان یک داروی اشتهاآور شناخته شده است. همچنین شنگ دارای طبع سرد است. سرشار از ویتامین‌های A, C، فیبر، کلسیم و سایر املاح معدنی است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

رزا سه شنبه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

در ممسنی ما بهش میگیم شمشیره خام خورده میشه البته نوع نازک برگ هم داره که بیشتر اونو میخورند

آخرین اخبار